"המשטרה ניצלה את אמיר השכל כדי להפליל אותו"

המשטרה התירה לאמיר השכל לנאום בהפגנה בערב שישי לפני שעצרה אותו - אבל בעדויות שהגישה לבית המשפט במוצאי שבת השתמשה בנאום שנשא כעדות לאחת מ"עבירות ההסתה וההמרדה" שבגינן נעצר ● עו"ד גונן בן יצחק מאשים את המשטרה: "הם אפשרו לאמיר לנאום, ביודעין - ואז השתמשו בנאום שלו כדי להפליל אותו"

המשטרה הודיעה לתא"ל (מיל.) אמיר השכל, ממובילי ההפגנה מול בית ראש הממשלה, כי הוא מעוכב – אך התירה לו לנאום כמתוכנן ורק כשסיים עצרה אותו. השכל שיתף פעולה, נאם והגיע לניידת – רק כדי לגלות שהנאום שנשא הפך לחלק מהעדות המפלילה שהציגה המשטרה נגדו כראיה בבית המשפט.

כך עולה מטענותיו של עורך דינו של השכל, גונן בן יצחק.

בין המפגינים והמשטרה שוררת מחלוקת על סדר הארועים שהובילו למעצרו של השכל ביום שישי בערב. הנוכחים במקום טוענים כי המשטרה ביקשה לפזר את ההפגנה בשל תלונות שכנים על רעש והודיעה להשכל כי הוא מעוכב, בשל היותו מארגן הארוע.

אין מחלוקת כי בשלב זה, המשטרה התירה להשכל לנאום – קודם למעצרו. גם אין מחלוקת כי לאחר מעצרו, חסמו המפגינים את הכביש ושבעה מפגינים נוספים נלקחו למעצר – חלקם בכוח.

אמיר השכל (שני משמאל) לצד שני עצורים נוספים בבית משפט השלום בירושלים, 27 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אמיר השכל (שני משמאל) לצד שני עצורים נוספים בבית משפט השלום בירושלים, 27 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על פי רב-פקד אודי רונן, אשר ייצג את משטרת ישראל בדיון אמש בבית משפט השלום, בדיון בבקשת המשטרה לשחרר את השכל בתנאים מגבילים, "החסימה קרתה עוד לפני שהגענו – לא רק לאחר מעצרו של השכל, אלא הרבה לפני שהגענו.

"ולאחר שהגענו, קצינים הפגינו סבלנו ולאחר שהודיעו להשכל שהם מבקשים לעכב אותו, הם איפשרו לו לשאת את נאומו באוזני כולם ורק אז בנימוס וללא שום שימוש באלימות ליוו אותו לניידת" .

ואולם, במסמך שהגישה המשטרה לבית המשפט, הנאום שנשא השכל מוזכר כחלק מ"עבירת ההסתה וההמרדה" המיוחסת לו, וכך הוא מוצג גם בסרטון שהמשטרה הציגה בבית המשפט.

עו"ד בן יצחק אמר הבוקר לזמן ישראל: "הם נתנו לאמיר לדבר, ביודעין. הם ידעו שהוא הולך לנאום, ואפילו ידעו מה הוא הולך להגיד, כי הם עוקבים אחריו ברשתות החברתיות, ורק בסוף הנאום עצרו אותו – והשתמשו בנאום כדי להפליל אותו".

מטענותיו של בן יצחק עולה שלמעשה השכל שיתף פעולה עם התרגיל שלטענתו ערכה לו המשטרה. "הם ניצלו את האזרחות הטובה שלו" אומר פרקליטו, "אמיר סיים לדבר והלך לניידת שבה נעצר, הם לא תפסו אותו בכוח ולא אזקו אותו".

סרטון מבושל

השכל מקיים זה שלושה שבועות "שביתת שבת" מול מעון ראש הממשלה. "השוטרים של תחנת מוריה, כולל מפקד התחנה תת-ניצב דקר אשל, מכירים אותו היטב ונמצאים איתו בקשר רצוף, זה לא שהם נתקלו בו שם במקרה", אומר בן יצחק.

בניגוד לדרישת המשטרה, בית המשפט שחרר את השכל ועצורים נוספים מהמחאה בלא תנאים מגבילים וקבע כי לא היה מקום לעצור אותם מלכתחילה.

השכל ועורכי דינו, בן יצחק גבי לסקי, וכן רבים מהמפגינים שנכחו במקום, טוענים כי הסרטון שהמשטרה הציגה בבית המשפט היה ערוך, והפך את סדר הדברים: לטענתם, השכל נאם, נעצר – ורק לאחר מכן חבריו חסמו את הכביש ותנ"צ אשל קראו למפגינים להתפזר.

בסרטון שהציגה המשטרה, לעומת זאת, נראים המפגינים חוסמים את הכביש, תנ"צ אשל קורא להם להתפזר ואז השכל נואם, כביכול כראייה לכך שלא ציית להם.

הווידאו הערוך שהגישה המשטרה לבית המשפט

"חשוב לשים לב כאן ללוח הזמנים", אומר בן יצחק, "לפני שאמיר נעצר לא הייתה שום חסימה יזומה של הכביש. אנו, המפגינים, הגענו לשם ב-16:00 בערך. ב-16:15 הגיעו אנשי משטרה, לקחו את אמיר הצידה ודיברו אותו. אחר כך סנ"צ אשל ניתק לנו את ההגברה, בטענה ש'השכנים התלוננו על רעש'. מעניין מי 'השכנים' האלה באמת. ואז אמיר נאם עם מערכת חלופית, פחות חזקה, ובסוף דבריו נעצר. החבר'ה שהגיעו לשם כבר היו בטירוף של כעס בשלב הזה, וחסמו את הכביש.

"כשהגעתי לתחנה ושאלתי מה עילת המעצר אמרו לי: 'הפרת הוראה חוקית', הם הסבירו לי שהוא לא פיזר את המפגינים כפי שנדרש. שאלתי מתי הוא נעצר, אמרו לי 17:00. אבל ב-17:00 אמיר כבר היה מזמן במעצר. בדיון בית המשפט, כשראיתי את הסרטון הערוך, שבו החליפו את סדר האירועים, שאלתי, מתי תנ"צ אשל דיבר ואמר למפגינים להתפזר? במשטרה אמרו שהם לא יודעים".

אז בעצם השכל לא השתתף בשום חסימה?
"נכון, אמיר לא היה מעורב בחסימת הכביש הראשונה, שלא הייתה חסימה הפגנתית, אלא סתם פקק שנוצר בגלל שמפגינים חיפשו חניה; וגם לא בחסימה השנייה, שהייתה יזומה, אבל נעשתה אחרי שנעצר במחאה ישירה על מעצרו".

זה נראה כאילו אמיר ידע שהשוטרים עומדים לעצור אותו אחרי הנאום שלו ושיתף איתם פעולה. הם הודיעו לו על זה?
"אכן ככה זה נראה. הוא גמר לנאום והלך לניידת כמו אזרח טוב".

עו"ד גונן בן יצחק (צילום: יח"צ)
עו"ד גונן בן יצחק (צילום: יח"צ)

בשנים שבהן אתה עומד מול המשטרה, כעורך דין וגם כמפגין, נתקלת בהתנהלות כזאת?
"יש הידרדרות מטורפת בהתנהלות של המשטרה בזמן האחרון. נתקלתי בהרבה דברים, אבל בתרגיל כזה, שבו המשטרה מאפשרת לאדם שומר חוק לנאום בהפגנה ואז משתמשת בנאום כראייה מפלילה בסרטון ערוך – עוד לא נתקלתי".

השכל, טייס, מפקד טייסת ומפקד להק כוח אדם בחיל האוויר, וכן חוקר שואה שהוביל משלחות לפולין, הוא ממובילי המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השכל השתתף גם בהפגנות בפתח תקווה מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וגם ב"מחאת היחידים".

בהחלטתה אמש, כתבה שופטת בית משפט השלום בירושלים, אורנה סנדלר-איתן:

בתחילת הדיון הציג נציג המבקשת (משטרת ישראל) אוסף של קטעי סרטונים, כך לדברי נציג המבקשת עצמו – שבראשון שבהם נראה מת"ח יעקובי כורז מהניידת ומבקש מהמפגינים לעלות על הכביש, ולאחר מכן נשמע מר השכל נואם בפני המפגינים. המשיבים טוענים כי סדר הדברים היה הפוך, דהיינו, הקריאה למפגינים מטעם המשטרה לעלות על המדרכה ולעזוב את הכביש הייתה רק לאחר עיכובו של מר השכל.

כך או אחרת, אני סבורה כי השאלה הניצבת לפניי כעת אינה מחייבת הכרעה בשאלה עובדתית זאת. גם אם אניח לצורך הדיון שהייתה הצדקה לעיכוב המשיבים בשל יציאת האירוע משליטה כפי טענת המבקשת, אינני סבורה כי יש מקום להציב תנאי כלשהו לשחרורם של המשיבים.

הזכות להפגין היא זכות יסוד במשטר דמוקרטי. אומנם אין היא זכות בלתי מוגבלת ואולם, לטעמי, הרחקה של המשיבים מירושלים שפרושה מניעה מהמפגינים לממש את זכותם להפגין במקום המסוים בו בחרו להפגין, היא סעד בלתי מידתי שאינו הולם על פי התרשמותי את עוצמת המעורבות, אם בכלל, של המשיבים בהפרת הסדר הנטענת על ידי המבקשת.

רוצה לומר, על פי התרשמותי לא נשקפת כל סכנה לציבור או לחלק ממנו מהמשיבים. על פי התרשמתי המשיבים מעוניינים בהשמעת קולם ובמימוש זכותם להפגין מבלי שיש להם עניין כלשהו לחסום כבישים, להפריע לסדר הציבורי, מעבר לנדרש ובאופן המתיישב עם עצם קיומה של הפגנה במקום בו היא התרחשה.

מעצרו של השכל עורר ביקורת נזעמת בתקשורת, במערכת הפוליטית וברשתות החברתיות. ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן אמר היום כי המשטרה תפיק לקחים מהאירוע.

תגובת המשטרה: "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור ובטחונו, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם. המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה כפי שעשתה בעבר. יחד עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים.

"צריך לזכור שהמשטרה מאפשרת מדי יום קיומן של הפגנות ומחאות רבות בכפוף לחוק וכך תמשיך לעשות גם בהמשך".

עוד 998 מילים
סגירה