בלעדי "תומכי הנשיא פרצו לבית החולים שלי כדי 'להוכיח' שאין קורונה"

פרופ' אנה לוין מנהלת את תחום המחלות הזיהומיות בבית החולים האוניברסיטאי בסאו פאולו, ומקבלת את חולי הקורונה הקשים ביותר ● לכן, שיעור התמותה במחלקה שלה בלתי נתפס, ועומד על 25% מהמאושפזים ● בראיון אמיץ לזמן ישראל היא מותחת ביקורת נוקבת על הנשיא בולסונארו, ומתארת כיצד הוא מחבל באופן אקטיבי במאבק במחלה ● "חשוב לי להתראיין, כי אני רוצה שכל העולם יידע על המתרחש פה", מוסיפה בתה ליה

  • פעילים חברתיים חופרים קברים סימבוליים בברזיל, כדי להיאבק בהכחשת מגפת הקורונה על ידי הנשיא, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
    AP Photo/Leo Correa
  • כך נראית נסיעה בתחבורה הציבורית בברזיל במהלך משבר הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
    AP Photo/Leo Correa
  • ילדים ברזילאים שקיבלו ציוד אישי למאבק במגפה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Andre Penner)
    AP Photo/Andre Penner
  • מחאת צוותי הרפואה והחירום בברזיל על תנאי העסקתם במשבר הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
    AP Photo/Leo Correa
  • ציור קיר בברזיל המציג את הנשיא כמי שמסייע להתפשטות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
    AP Photo/Leo Correa
  • חוף ים בברזיל לאחר הקלה במגבלות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
    AP Photo/Leo Correa

"בסוף חודש מרץ, כשראינו את קריסת מערכת הבריאות באיטליה, הבנו שאנחנו עומדים בפני הגרוע מכל, והתחלנו להכין את בית החולים להצפה במטופלים. אמרתי לקולגות שלי: 'אם זה מה שהמגיפה עשתה במילאנו, עיר של 4.5 מיליון איש בלבד, מה יקרה אצלנו בסאו פאולו, עיר של 12 מיליון תושבים?"

החששות הכבדים של פרופ' אנה לוין – מנהלת תחום המחלות הזיהומיות בבית החולים האוניברסיטאי בעיר סאו פאול בברזיל, יהודיה ואם לשחקנית ישראלית – התממשו במלואן. ולא רק לגבי העיר שלה, אלא לגבי המדינה כולה.

השבוע טיפסה ברזיל לצמרת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגפה. עם 1,313,667 חולים ו-57,070 מתים שדווחו באופן רשמי (נכון ליום א'), ברזיל מדורגת במקום השני בטבלת הדמים העולמית, כשלפניה רק ארצות הברית.

מתוך אחד ממוקדי ההתפרצות העמוסים ביותר בעולם, מתפנה פרופ' לוין לראיון בלעדי עם זמן ישראל, ומספרת על הטרגדיה של העם הברזילאי, אשר נתון לחסדי הנשיא ז'איר בולסונארו, ידידו של ראש הממשלה נתניהו, שמתכחש למחלה.

פרופ' אנה לוין עם בתה ליה
פרופ' אנה לוין עם בתה ליה

מאז פרוץ המגפה, הנשיא מכנה את הנגיף "רק שפעת", ומתנגד נחרצות להטלת מגבלות כמו הסגר, בטענה כי הפגיעה בכלכלה תהיה חמורה יותר מנזקי המחלה.

זאת, כאשר בכל העולם מופצות התמונות של הקברים הטריים שנחפרים בברזיל עבור עוד ועוד קרבנות של מגפת הקורונה. בהיעדר מדיניות פדרלית, ההתמודדות עם המגיפה מוטלת על 27 מושלי המדינות המרכיבות את ברזיל.

פרופ' לוין מספרת כי היקף התמותה מהמגפה משתנה לא רק ממדינה למדינה בתוך ברזיל, אלא גם מעיר לעיר בתוך הארץ הענקית הזאת.

לדבריה, במדינות אמזונאס, פארה וריו דה ז'ניירו, המצב דומה לזה שנרשם במחוז לומברדיה אשר בצפון איטליה בחודשים מרץ-אפריל. מספר המיטות לטיפול נמרץ שם לא מספיק לחולים הקשים, והרופאים נאלצים לבחור אלו חיים להציל.

פרופ' לוין מוסיפה כי גם בתוך מדינת סאו פאולו, הגדולה ביותר בברזיל, אשר מונה 45 מיליון תושבים (כחמישית מאוכלוסיית ברזיל כולה, העומדת על כ-240 מיליון איש), המצב רחוק מלהתייצב. אמנם בעיר הבירה – הנקראת אף היא סאו פאולו – הרופאים מצליחים לשטח את העקומה בשבועות האחרונים, אבל בערים האחרות במדינת סאו פאולו הגדולה, המספרים רק מטפסים.

ילדים ברזילאים שקיבלו ציוד אישי למאבק במגפה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Andre Penner)
ילדים ברזילאים שקיבלו ציוד אישי למאבק במגפה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Andre Penner)

פרופ' לוין, מה הסיבות לכך שברזיל חטפה את הקורונה בצורה כל כך קשה?

"בנוסף לצפיפות האיומה, מערכת בריאות בעייתית והמבנה החברתי שמבדיל בין עשירים לעניים, כמובן שהאחריות על ההתפרצות הקשה של המחלה בברזיל מוטלת על הנשיא. במקום להנהיג את המדינה בתקופת המשבר ולעזור למושלים להתמודד איתו, הוא רק מפריע להתנהלות.

"כבר באפריל, בולסונארו פיטר את שר הבריאות לואיז מנדטה, שניסה להנהיג מדיניות של ריחוק חברתי ולהתמודד עם המגפה. השר שהגיע אחריו התפטר בחודש מאי, כי גם הוא לא הצליח לתפקד תחת שלטונו של בולסונארו.

"כבר באפריל, בולסונארו פיטר את שר הבריאות לואיז מנדטה, שניסה להנהיג מדיניות של ריחוק חברתי ולהתמודד עם המגפה. השר שהגיע אחריו התפטר בחודש מאי, כי גם הוא לא הצליח לתפקד תחת שלטונו של בולסונארו"

"זה לא רק היעדר התמיכה ברשויות המקומיות, אלא גם ניסיונות אקטיביים של בולסונארו להפריע למושלים אשר נוקטים בצעדים נחרצים נגד המגפה. הוא ניסה לפטר גם כמה מהם, אולם בית המשפט העליון מנע זאת ממנו".

מחאת צוותי הרפואה והחירום בברזיל על תנאי העסקתם במשבר הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
מחאת צוותי הרפואה והחירום בברזיל על תנאי העסקתם במשבר הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

נראה כי בית המשפט העליון הברזילאי הוא הגורם היחיד שמצליח לרסן לעת עתה את הנשיא הסורר, שבמקביל פועל כל העת על מנת לנסות ולהחליש את שלטון החוק ואת המוסדות הדמוקרטיים בארצו.

השבוע הורה בית המשפט העליון המותקף של ברזיל לבולסונארו ללבוש מסכה באופן פומבי, אחרי שהנשיא השתתף בהפגנות נגד הגבלות הקורונה, ללא מסכה.

לוין מספרת כי תומכי הנשיא – אשר מכחישים את המחלה, בטענה כי מדובר בקונספירציה – מפגינים גם בסאו פאולו ואף נוקטים צעדי מחאה קיצוניים ומסוכנים במיוחד. "הם פרצו לבית החולים שלנו כדי לצלם מיטות פנויות ולספר שהנגיף לא קיים", היא מדווחת לי בכאב. לדבריה, תומכיו של בולסונארו "הגיעו ללא מסיכות וללא ציוד מגן, וזה היה ממש חוסר אחריות מצדם".

ציור קיר בברזיל המציג את הנשיא כמי שמסייע להתפשטות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
ציור קיר בברזיל המציג את הנשיא כמי שמסייע להתפשטות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

בדיקות רק לחולים הקשים

ב-30 במרץ הוסב בית החולים שבו עובדת לוין לטיפול בחולי הקורונה הקשים ביותר, אולם בחודש האחרון הוא התקשה לקבל את כל החולים שזרמו אליו. מדובר בבית החולים הציבורי הגדול בדרום אמריקה, ובו 2,200 מיטות אשפוז.

"בסך הכל יש בית החולים שבעה בניינים, ורוקנו אחד מהם לחלוטין. פינינו 900 מיטות עבור חולי קורונה, מתוכן 300 מיטות טיפול נמרץ. מגיעים אלינו המקרים הקשים ביותר, ולכן אחוזי התמותה מאוד גבוהים – אחד מתוך ארבעה חולים (25%)", היא משתפת אותי בנתונים הכמעט בלתי נתפסים האלה.

"עד לפני כמה שבועות היינו מקבלים בין 180 ל-200 בקשות לאשפוז ביום. לא יכולנו לקבל אותם, והיינו מפנים אותם לבתי החולים האחרים באזור. כעת המספרים ירדו לכ-100 בקשות אשפוז ביום", היא מספרת לי.

"פינינו 900 מיטות עבור חולי קורונה, מתוכן 300 מיטות טיפול נמרץ. מגיעים אלינו המקרים הקשים ביותר, ולכן אחוזי התמותה גבוהים – אחד מתוך ארבעה חולים"

לדבריה, לעבור בדיקת קורונה בברזיל זו משימה בלתי אפשרית עבור הרוב המוחלט של האזרחים, גם לאחר הופעת הסימפטומים או חשיפה לחולה מאומת, אלא אם כן יש בבעלותם ביטוח בריאות פרטי, שנחשב ליקר ונדיר במדינה.

מערכת הבריאות הברזילאית מפוצלת למערכת ציבורית, שמטפלת ברוב אזרחי המדינה (75%) ולמערכת פרטית, שמיועדת לבעלי ביטוחי בריאות פרטיים (כ- 25% מהאוכלוסיה). בניגוד לישראל ולמדינות רבות אחרות, בברזיל גם מערכת הבריאות הפרטית מוסמכת לטפל בחולי קורונה.

חוף ים בברזיל לאחר הקלה במגבלות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
חוף ים בברזיל לאחר הקלה במגבלות הקורונה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

נכון להיום, נרשמו בעיר סאו פאולו 265,581 מקרי קורונה מאומתים, מתוכם 14,263 מקרי מוות. אולם לטענתה של לוין, לא ניתן להסיק מסקנות ממספר החולים המאומתים, מכיוון שמספר בדיקות הקורונה במדינה מועט ביותר.

"הממשלה לא משקיעה בכלל בבדיקות – רק בשבועות האחרונים אנו מתחילים לבצע בדיקות, ורק למקרים הקשים ביותר, לכן המספרים עולים", היא אומרת.

"המספר של מקרי המוות, לעומת זאת, מדויק", היא מסבירה. "אני יודעת שבשבועות האחרונים הנשיא ניסה להסתיר את מספר מקרי המוות במדינה והחל לפרסם מספרים מפוברקים, אולם מושלי המדינות התאחדו והחלו לנהל סטטיסטיקה משלהם, כך שלא הייתה לו ברירה אלא לחשוף את המספרים".

דרי הרחוב במרכז סאו פאולו (צילום: ליה לוין)
דרי הרחוב במרכז סאו פאולו (צילום: ליה לוין)

לוין מספרת כי בעוד שבתי החולים הציבוריים קרסו תחת עומס, בתי החולים הפרטיים הצליחו להשתלט על המצב, והיו בהם מיטות פנויות. אז דרש הממשל המקומי להכניס חולים ציבוריים למערכת הפרטית.

"בתי החולים הפרטיים כל כך נבהלו שיאושפזו בהם חולים ציבוריים, שהם העדיפו לעזור בדרכים אחרות. הם שלחו ציוד וצוותים פרטיים שעובדים כעת אצלנו", מסבירה לוין איך עובדת כעת השיטה הברזילאית.

"בשבועות האחרונים בולסונארו ניסה להסתיר את מספר מקרי המוות והחל לפרסם מספרים מפוברקים, אולם מושלי המדינות התאחדו והחלו לנהל סטטיסטיקה משלהם, כך שלא הייתה לו ברירה אלא לחשוף את המספרים"

"בנוסף לבתי החולים הציבוריים הקבועים בעיר, נפתחו בתי חולים שדה שמטפלים בחולים היותר קלים – באצטדיונים, בחניונים, בכל מקום אפשרי".

איך היית מתארת את מערכת הבריאות הציבורית בברזיל?
"לא היו לנו מספיק ציוד ולא מספיק צוות להתמודד עם המגפה. נאלצנו לגייס מומחים מכל תחומי הרפואה האפשריים כדי לטפל בחולי קורונה. אבל הבעיה הקשה ביותר של מערכת הבריאות היא שאינה מתפקדת כמערכת אחת. אין אחידות, חיבור ותקשורת בין הגורמים השונים, וזה מקשה על התפקוד.

"אני רואה שהמגיפה מאלצת אותנו להתייעל ולחזק את הנקודות החלשות של המערכת, כי פשוט אין ברירה".

השיחה עם לוין מצטרפת לשורת שיחות שקיימתי בחודשים האחרונים עם רופאים המשרתים במוקדי המגפה מסביב לעולם. בין היתר שוחחתי עם ד"ר כרמי שפר מאיטליה, ועם ד"ר אנסטסיה ווסילייבה מרוסיה, שאף עוכבה לחקירה לאחר פרסום הראיון, שבו מתחה ביקורת נוקבת על תפקודו מערכת הבריאות בארצה.

"כל אחד מכיר מישהו שמת"

בתה של פרופ' לוין, אמנית הבמה והמפיקה ליה לוין (34) היא ישראלית (עולה חדשה) שטסה לברזיל מסיבות משפחתיות ונאלצה להישאר שם בגלל הקורונה.

שחקנים בשירות ההסברה הברזילאית (צילום: ליה לוין)
שחקנים בשירות ההסברה הברזילאית (צילום: ליה לוין)

בשיחה עם זמן ישראל, מספרת ליה על מה שמתרחש במדינה בכאב רב: "כל אחד פה מכיר מישהו שמת מקורונה, וגם אני. דוד של חברה שלי, אמא של חבר שלי, סבתא של חברה שלי, חברה של אמא שלי שגם היא הייתה רופאה… כולם מתו מהנגיף. חשוב לי להתראיין, כי אני רוצה שכל העולם ידע על המתרחש פה".

בשבועיים האחרונים, כאשר החלו ההקלות על ההגבלות בעיר, גויסה ליה – עם אמני במה נוספים – לשירותי ההסברה של עיריית סאו פאולו.

"אני מתלווה לשני אמנים עם תחפושות שהולכים על קביים (גם כדי שיראו אותם, וגם כי זה יותר בטוח מבחינת הנגיף, כי הם מורמים משאר האנשים), ואנחנו מסבירים לאנשים כיצד לנהוג בתקופה זו. בין היתר אנחנו מזכירים לאנשים ללבוש מסכה, ומשפריצים להם אלכוג'ל על הידיים.

"אנחנו עובדים בעיקר בתחנות אוטובוס, היכן שיש ריכוז גבוה של אנשים, ואנו רק תשעה צוותים על עיר של 12 מיליון איש, וזה כמובן לא מספיק. אני לא רואה שיש פקחים או שוטרים שמסתובבים ומנסים לגרום לאנשים להקפיד על ההנחיות".

ליה מספרת עוד כי רמת הבורות בשכבות האוכלוסייה החלשות של סאו פאולו גבוהה מאוד בכל הקשור לנגיף. "הרבה אנשים כאן לא יודעים קרוא וכתוב, חיים בשכונות צפופות מאוד, ואפילו ברחוב. הם בכלל לא מבינים את המצב ואת הצורך לשמור על היגיינה, לשטוף ידיים וללבוש מסכה. אני רואה את זה כל יום ברחוב".

לדבריה, גם אלה שמבינים, לא סומכים על ההנחיות של הממשל, ומתקשים להפגין משמעת וסולידריות, "כי הם לא רגילים שיש להם על מי לסמוך במדינה".

ליה לוין (צילום: הדסון סינה)
ליה לוין (צילום: הדסון סינה)

באמצע חודש מרץ, במקביל לסגירה של מקומות ציבוריים בישראל, הוטלו הגבלות שונות גם על תושבי מדינת סאו פאולו. המושל המליץ אז על ריחוק חברתי, ומערכת החינוך, מקומות הבילוי, הפארקים הציבוריים ורוב החנויות נסגרו.

אבל לא הוטלה הגבלה על תנועת האנשים ברחוב, והתחבורה הציבורית – שכוללת אוטובוסים ורכבת תחתית – המשיכה לפעול. גם חלק ממקומות הבילוי והשירותים הציבוריים לא נסגרו בצורה הרמטית. כך, למשל, מסבירה ליה, שירותי הטייק אווי במסעדות המשיכו לפעול בכל שלבי המאבק במגפה.

"אי אפשר היה לסגור את התחבורה הציבורית, כי העובדים מהשכונות העניות חייבים להגיע לעבודה. אם הם לא יעבדו, הם פשוט ימותו מרעב. לכן נרשמו גם הרבה מקרי מוות בקרב נהגי אוטובוסים שנדבקו", מוסיפה ליה.

"אם תלכי בשכונות הטובות בעיר, הרחובות יהיו ריקים, כי אנשים מבינים שכדאי להישאר בבית. אבל בשכונות העניות ובמרכז העיר, הכל מתנהל כרגיל. לעשירים יש את הפריבילגיה לעבוד מהבית, ולהמשיך להפעיל עסקים מרחוק. אבל מי שעובד בפועל בעסקים אלה העניים, שחוטפים את המחלה ומתים".

המצב הכלכלי של התושבים כה קשה, שהעירייה החלה לחלק מזון ברחובות המרכזיים של העיר. בצילומי הווידאו ששלחה ליה למערכת זמן ישראל רואים תורים ארוכים של תושבים הממתינים לארוחה החמה. (צילום סרטון: ליה לוין).

ליה מספרת כי גם היא ובן זוגה חוו סימפטומים קלים של קורונה ונשארו בבית עד שהרגישו טוב יותר. למרות שאמה היא רופאה בכירה, הם לא ביצעו בדיקת קורונה, כי כאמור הבדיקות בברזיל נעשות רק לחולים במצב אשפוז.

"אני צעירה, ועובדת וחיה בשכונה טובה, אז מצבי טוב", היא אומרת עוד, אבל "אין ערך שווה לחיים של כל אזרחי ברזיל. חיים של אנשים שיש להם כסף שווים יותר מחייהם של אנשים עניים. כשאני מדברת עם ישראלים קשה להם להבין את גודל הצרות שיש בחברה הברזילאית. נגיף הקורונה רק האיר זרקור, והגדיל את הבעיות האלה לממדים עצומים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
איך ראש הממשלה נתניהו קשור בדיוק לבולסונרו נשיא ברזיל ואיך בולסונרו מחבל במאמצים נגד המחלה כתבה מגמתית מאוד נגד נשיא ברזיל מכהן הנשיא הקצה הרבה מאוד כסף גם לאזרחים שלא עובדים וגם לעיר... המשך קריאה

איך ראש הממשלה נתניהו קשור בדיוק לבולסונרו נשיא ברזיל
ואיך בולסונרו מחבל במאמצים נגד המחלה
כתבה מגמתית מאוד נגד נשיא ברזיל מכהן
הנשיא הקצה הרבה מאוד כסף גם לאזרחים שלא עובדים וגם לעיריות והכסף שהועבר לעיריות בוזבז בלי רחמים, הנשיא דוגל בחזרה לשוק העבודה לכולם חוץ מקבוצות הסיכון, אנחנו כאן 3 חודשים בבידוד שראשי הערים החילו וכמובן גנבו את הכסף שקיבלו וכמו שכתבתם אפילו בדיקות לחולי קורונה אין
הקשר היחיד שאני יכול לומר על נתניהו שכמו בולסונרו לא חשוב מה יעשה יסבול ביקורת

עוד 1,604 מילים ו-1 תגובות
סגירה