האם ביידן באמת הולך לקחת את זה בהליכה?

דונלד טראמפ לועג לג'ו ביידן בעת נאומו, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
דונלד טראמפ לועג לג'ו ביידן בעת נאומו, נובמבר 2019

ההנחה היא כי טראמפ מצוי כעת בסערה המושלמת, וירוס הקורונה והטיפול הלא יעיל של הממשל, ההאטה הכלכלית והסיכוי למיתון, מהומות בארה"ב על רקע פערים בין גזעיים – כל אלו הצטברו לסופה מושלמת.

טראמפ לא רק שלא ניסה להרגיע, אלה שתגובותיו החריפו את המצב כמעט בכל חזית. הוא זלזל בוירוס, האשים את ארגון הבריאות, איים לשלוח צבא לדכא את המהומות והאשים מושלים בחולשה (שעל פי טרמפ, היא החמורה שבעוונות), איים לסגור את טוויטר, פרסם פרסומים שנתפסים נאציים (הטלאי האדום) ועוד.

תגובות טראמפ רק החריפו את המצב. הוא זלזל בוירוס, האשים את ארגון הבריאות, איים לשלוח צבא לדיכוי המהומות והאשים מושלים בחולשה (החמורה שבעוונות עפ"י טראמפ), איים לסגור את טוויטר ועוד

המסקנה העולה מכל אלו היא כי דרכו של ביידן לבית הלבן סלולה, והוא צריך פשוט לא לעשות שגיאות גסות מידי עד נובמבר.

לא נכון, אם למדנו משהו על מנהיגות מקטבת, זה שהיא מנסה ללכד את השבט שלה סביבה. כל מי שלא בעדם או מסכים עם דעתם הוא בוגד. ההנחה הפוליטית הרגילה כי כל מתמודד מנסה למשוך קולות צפים או תומכים "רכים" של הצד השני – מבוססת על ההנחה כי שני המתמודדים נמצאים קרוב למרכז. אם נחשוב על המפה הפוליטית כעל התפלגות נורמאלית, הרי כל מתמודד נמצא באזור החציון,  כל אחד מצד אחר שלו, מימין ומשמאל. כך שכל מתמודד מנסה למשוך קולות "היושבים" על החציון או קרוב לצידו הנגדי.

טראמפ נמצא בזנב ההתפלגות, בקצה הימני שלה. מתנגדיו מתייחסים אליו כאל שוטה או מוקיון או צירוף קטלני של שניהם. אך יהיה זה טיפשי להתייחס למי שזכה במועמדות הרפובליקנית ובנשיאות כנגד רוב התחזיות כאל שוטה. ברור כי טראמפ מעורר סלידה בקרב הדמוקרטים ולא משנה מה הנטייה שלהם שמאלה.

ניתן להניח כי גם כאלו שמגדירים את עצמם יותר במרכז לא יהיו מוכנים להצביע בעדו. כך שלוגית, טראמפ מבין שאין שום הגיון בהשקעת מאמץ בצד שמנגד. הוא לא ימצא שם תומכים. נהפוך הוא, ניסיון לקרוץ לצד השני רק עלול להוביל לזעם בקרב תומכיו. כך שמהלך כזה נתפס כ- Lose Lose situation. הוא גם לא יצליח לקושש קולות בצד השני  וגם יפסיד קולות של הצד שלו.

טראמפ נמצא בזנב ההתפלגות הימני, כך שלוגית, הוא מבין שאין שום הגיון בהשקעת מאמץ בצד שמנגד. הוא לא ימצא שם תומכים. נהפוך הוא, ניסיון לקרוץ לצד השני רק עלול להוביל לזעם בקרב תומכיו

ההיפך בדיוק, על טראמפ ללכת ולהקצין, במטרה להדק את טבעת התומכים שלו, עליו לדאוג כי תומכיו יבינו כי הפסד שלו יוביל, בהכרח, לתבוסתה של אמריקה "שלהם". ההנחה היא כי הימין הקשה יצביע טראמפ או לא יצביע בכלל. אם טראמפ רוצה להיות בכלל בתמונה הוא צריך לדאוג שתומכיו יצאו להצביע.

מנגד, לא בטוח כלל כי הזעם שאנו רואים היום יתורגם להצבעה בקלפיות. הזעם התפרץ בעוצמה כה רבה בגלל התחושה או הידיעה כי אין למוחים קול ומתחושה כי הצבעה או מהלך פוליטי הוא מעט מידיי ומאוחר מידיי. אולי בעיקר הוא מביע חוסר אמון בכך שהפוליטיקאים יעשו ניסיון אמיתי לשנות משהו בכלל.

נראה כי אחת הסכנות בפוליטיקה אינה רק הקצנה, אלא גם אדישות הנובעת מאובדן אמונה. ההנחה כי הזעם משרת את הדמוקרטים – מדלג על שלב הביניים של המרת הזעם להצבעה בקלפי, כלל לא בטוח ששלב זה יתרחש. מנגד, טראמפ פועל נכון בהתנהלותו הלעומתית, הוא משדר לחסידיו שהוא חזק, שהוא לא הולך לוותר ושהוא יעמיד את הפורעים במקומם, בדיוק מה שבוחריו רוצים לשמוע.

מה שנראה למתבונן מן הצד כצעדים שמרחיקים מצביעים, בעצם מקרבים את מצביעיו של טראמפ. ההנחה כי טראמפ פועל באופן לא רציונלי, שגויה. הוא פועל באופן הרציונלי ביותר. הוא מחזק את בסיס בוחריו. הוא נותן להם בדיוק מה שהם רוצים לשמוע: 'בוא נכניס לליברלים הרכרוכיים האלו'.

מה שנראה כצעדים שמרחיקים מצביעים, בעצם מקרבים את מצביעי טראמפ. ההנחה כי הוא פועל לא רציונלית שגויה. הוא מחזק את בסיס בוחריו ונותן להם בדיוק מה שהם רוצים לשמוע: 'בוא נכניס לליברלים הרכרוכיים האלו'

למען האמת לא נראה כי יש לו משהו אחר למכור להם, הכלכלה מדשדשת, האבטלה זינקה, תכנית הדגל הכלכלית שלו כללה בעיקר הפחתת מיסים לעשירים, בלי שום שיפור במצבם של מעוטי היכולת שחלקם מצביעים לו. וכידוע, אם אין לך מה להציע לבוחריך, חפש אויב וצא למלחמה, כי כידוע הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל.

אנליסט 13 שנה, בעיקר של שווקי חו"ל, מאמין שמחקר צריך להיות הוליסטי, ממוקד מעמיק אבל רחב. הכל מעניין ומסקרן אותו, אוהב להבין איך דברים עובדים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 639 מילים
סגירה