פרשת תלמה ילין: שי פירון גויס להצלת בית הספר

סדרת תחקירים בזמן ישראל חשפה התנהלות בלתי-תקינה במוסד המפורסם, ובעיריית גבעתיים המפעילה אותו ● עתה נודע כי לא רק המנהל יוחלף, אלא גם יו"ר העמותה של בית הספר ● במקומה ייכנס לתפקיד שר החינוך לשעבר, שי פירון ● משרד החינוך הגביל את הגביה מההורים, וגם כספי תרומות יוחזרו להם

ארכיון, שר החינוך לשעבר שי פירון עם תלמידי בית הספר בליך ברמת גן, 2015 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
ארכיון, שר החינוך לשעבר שי פירון עם תלמידי בית הספר בליך ברמת גן, 2015

בעיריית גבעתיים ממשיכים לבצע שינויים משמעותיים בצמרת בית הספר תלמה ילין, על רקע שרשרת משברים מול ההורים והצוות, התנהלות בלתי תקינה של העמותה המפעילה אותו, וגרעון מצטבר של כ-2 מיליון שקלים בשנת הלימודים האחרונה – שנבע בין היתר מכשלים בניהול ואיים על המשך הפעלת בית הספר.

לזמן ישראל נודע כי נוסף על המנהל משה פילוסוף, תוחלף גם יו"ר הוועד המנהל של העמותה המפעילה את ביה"ס, מירב בן כנען הלר, ובמקומה צפוי להתמנות שר החינוך לשעבר שי פירון. פירון, והמנהל דן שגיב, ששימש עד לאחרונה כראש התכנית לתואר ראשון בחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי, ייכנסו לתפקידם כבר ביולי, במאמץ להרגעת הרוחות במוסד וליישום תכנית ההבראה להמשך הפעלתו.

בתחילה דווח כי פילוסוף ימשיך ללוות את בית הספר עד ה-31 באוגוסט, ערב פתיחת שנת הלימודים הבאה. אולם בינתיים נמסר כי יעזוב את תפקידו כבר בימים הקרובים, וכי שגיב ייכנס לתפקיד כבר בתחילת יולי.

על אף הצהרותיו של המנהל היוצא פילוסוף כי הוא "יוצא לשנת שבתון", בתלמה ילין מעריכים כי שגיב מונה למספר שנים, וכי יהיה מעורב בתהליך הבראה ארוך. רבים מאי-הסדרים בבית הספר היוקרתי תלמה ילין נחשפו בתחקירי זמן ישראל.

על אף הצהרותיו של המנהל היוצא פילוסוף כי הוא "יוצא לשנת שבתון", בתלמה ילין מעריכים כי שגיב מונה למספר שנים, ויהיה מעורב בתהליך הבראה ארוך. רבים מאי-הסדרים בבית הספר היוקרתי נחשפו בזמן ישראל

ניצחונות להורים

ועד הפעולה של ההורים, אשר האשים את ההנהלה ואת עיריית גבעתיים בגביית-יתר של כספי הורים בסך יותר ממיליון שקלים ובניגוד להנחיות משרד החינוך, ותובע את השבת הכספים, רשם לאחרונה שורת ניצחונות מולן.

על אף שהעירייה והעומד בראשה, רן קוניק, הסתייגו ממאבק ההורים, ונציגי העירייה בעמותה אף האשימו את ההורים ב"הרס ביה"ס", נאלצה העירייה כאמור לדחוף להחלפת ההנהלה ולשינוי ההתנהלות הכספית של המוסד מקצה לקצה.

גביית היתר, שהגיעה לכ-12 וחצי אלף שקלים בשנה מכל תלמיד בשנתיים האחרונות, תיפסק, ומשרד החינוך ביצע הורדה נוספת של הסכום – מ-9,500 שקל, כפי שנקבע כמעין פשרה בשנה זו – ל-8,500 שקל בלבד עבור כל תלמיד.

שי פירון, ארכיון, 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שי פירון, ארכיון, 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ניסיונות של ההנהלה היוצאת לגבות כספים נוספים באמצעות פעילות חינוכית נוספת אחר הצהריים נדחתה. גם הטענות לפיהן גביה נוספת נדרשת כדי לקיים את הפעילות האמנותית, התבררו כבלתי מדויקות. ההורים טוענים כי חלק מהגביה העודפת שימשה לסגירת גירעונות ולמימון הוצאות התפעול של ביה"ס.

ועדת החריגים של משרד החינוך, המאשרת גביית יתר באמצעות כספי תל"ן (תשלומים נוספים), הבהירה לאחרונה במכתב לבית הספר כי לא תאפשר גביה מעבר ל-8,500 שקלים, ורמזה כי גם גביה זו מותנית בפעולות לצמצום ההוצאות.

ועדת החריגים של משרד החינוך, המאשרת גביית יתר באמצעות כספי תל"ן (תשלומים נוספים), הבהירה לבית הספר כי לא תאפשר גביה מעבר ל-8,500 שקלים, ורמזה כי גם גביה זו מותנית בפעולות לצמצום ההוצאות

"קיימים גורמים שניתן עדיין לקצץ כדי להביא להפחתה בתשלומי הורים", הבהיר במרס האחרון גור רוזנבלט, מנהל מנהל רישוי, בקרה ואכיפה ויו"ר ועדת החריגים למנהל היוצא פילוסוף, והוסיף: "בשנת הלימודים תשפ"ב, בית הספר יידרש לעמוד במסגרת התשלומים המותרת לפי חוזרי המנכ"ל וההחלטות בעניינו".

עם הכספים הנוספים אשר נגבו ככל הנראה ללא היתר בשנה האחרונה נמנים גם "כספי התרומה" ששולמו על ידי כ-60% מההורים, מתוך כוונה להגדיל את תקציבי האמנות בביה"ס. אולם רוזנבלט מבהיר כי גם גביה זו אינה תקינה. "למען הסר ספק אין להתרים עבור שעות ועבור פעילות חינוכית", כתב להורים.

בעקבות ההנחיות הללו, ועד ההורים נערך להשבת כספי התרומות להורים, בסך יותר מ-2,000 שקלים לתלמיד. בישיבת הוועד האחרונה נמתחה ביקורת חריפה על העמותה המפעילה את ביה"ס, שהסתירה מההורים חלק מהנעשה עם כספיהם, ויצרה מצג שווא לפיו הכסף משמש אך ורק למימון פעילויות האמנות.

לפי דיווחי הנהלת בית הספר ניתן היה לחשוב בתחילה כי הקצאות משרד החינוך לטובת משכורות המורים לאמנות מסתכמות בחצי מיליון שקל בלבד. אך בדיקת רואה חשבון מטעם עיריית גבעתיים, העלתה כי הסכום המלא שמעביר משרד החינוך לבית הספר גבוה כמעט פי ארבעה, ומגיע לכ-1.7 מיליון שקל; ואילו בדיקה של ראשת מינהל החינוך של עיריית גבעתיים, אירית אהרונסון, מצאה כי הסכומים שמשרד החינוך מעביר לבית הספר מגיעים ל-1.2 מיליון שקל.

תלמה ילין
תלמה ילין

כספים באפלה

הסכום המדויק שמעביר המשרד לתלמה ילין נותר במחלוקת חודשים ארוכים. כך נוצר נוהל תמוה במסגרתו ההורים משפים את ההנהלה בתשלום עבור המורים לאמנות, אותו תשלום ממשרד החינוך, מכיוון שקופת ביה"ס נותרה ריקה.

נציגי ההורים טוענים ל"דאבל דיפ" של הכספים מצד העירייה והנהלת בית הספר: מחד, קבלת כספים ממשרד החינוך ומאידך קבלת כספים מתשלומי ההורים.

בסוגיה הזאת הייתה קיימת מחלוקת בין נציגי ההורים "המורדים" לבין ועד ההורים הרשמי, שנטה להמשיך ולשתף פעולה עם ההנהלה והעירייה בסוגיה זו. אולם מהודעת נציגות ההורים הרשמית בתום הישיבה האחרונה לפני כחודש, ניכר שגם שם התעוררו והבינו שהעירייה כנראה מסבנת את ההורים, ואינה זקוקה באמת לכספי התרומות שניגבו ככל הנראה שלא כדין. בפרוטוקול נכתב כי:

"בישיבת הנציגות הועלה שוב התסכול של ההורים מאי קבלת תשובה מהעמותה העירונית ואף לא ממשרד החינוך בנוגע לסכום שקיבל בית הספר ממשרד החינוך עבור לימודי האמנויות, וכן הועלתה הטענה כי מאחר והעמותה לא סיפקה מידע מספיק על מנת לבסס את הצורך בכספי התרומות, יש לשקול השבת כספי התרומות להורים".

תלמה ילין 1985 (צילום: חנניה הרמן)
תלמה ילין 1985 (צילום: חנניה הרמן)

בתום הדיון, שבו הוברר כי נציגי העירייה סירבו למסור "מידע מספיק על מנת לבסס את הצורך בכספי התרומות", הוחלט להשיב להורים את התרומות.

פירון מסר בתגובה כי: "עוד לא נכנסתי לתפקיד, עוד לא נסגר, עוד לא למדתי את העניין לעומק, אין לי משהו לומר כרגע".

מעיריית גבעתיים טרם נמסר בתגובה: "יושבת ראש העמותה היא מירב הלר כנען ואין כל סיכום עם אף אדם אחר בנושא. ד"ר דן שגיב שנבחר לנהל בית הספר, כפי שפורסם זה מכבר, הוא אדם רב זכויות ואנו בטוחים בהצלחתו. באשר לסכומי תשלומי ההורים, הרי שהסכומים שיגבו יהיו הסכומים אותם קבע משרד החינוך."

בתום הדיון, שבו הוברר כי נציגי העירייה סירבו למסור "מידע מספיק על מנת לבסס את הצורך בכספי התרומות", הוחלט להשיב להורים את התרומות. שי פירון מסר בתגובה כי טרם נכנס לתפקיד, ועוד לא למד את הסוגיה לעומק

עוד 890 מילים
סגירה