הפגנה של עובדים מתעשיית התרבות מחוץ למשרד האוצר בירושלים. 15 ביוני 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

35 שרים אוטמים את העיניים והאוזניים - אבל לא את הפה

כמו בתמונה המפורסמת של שלושת הקופים, שרי הממשלה הגדולה אי פעם אוטמים את האוזניים ואת העיניים - אבל לא את הפה ● בשיאו של משבר כלכלי שטרם ידענו כמותו, מתקבלות החלטות אשר מנותקות מהמצב הכלכלי של האזרחים ופוגעות בהם ישירות ● פרשנות

אלפי מילים כבר נשפכו בתקשורת על ישיבת ועדת הכספים בשבוע שעבר, אשר נאלצה לדון במשך 3 שעות וחצי על ענייני המיסוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצע משבר הקורונה. הביקורת הזו אפילו סחטה התנצלות לא אופיינית מצד נתניהו עצמו על העיתוי, אבל לא גרמה לו לוותר על הכספים, בשלב זה.

אמנם ראש הממשלה הוא זה שקיבל את מלוא הפוקוס התקשורתי, אבל הממשלה הנוכחית, הכוללת 35 שרים, תיחשב לאחת מהמנותקות ביותר מבחינה כלכלית מאזרחיה, שנמצאים בשיאו של משבר כלכלי שטרם ידענו.

הדיון בועדת הכספים בשבוע שעבר היה בעניין מוצדק אך בעיתוי לא נכון. הנושא מוצדק כי אין לחייב אותי בהיטל פרסונלי שמעולם…

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שבת, 27 ביוני 2020

שרים האחראים על המדיניות הכלכלית-חברתית, או סתם מזוהים כשרים חברתיים בממשלה, לא מבינים מדוע בתפקידם החדש הם רק פוגעים בציבור, או לחלופין מבינים זאת היטב, אך כמו בתמונה המפורסמת של שלושת הקופים אוטמים את האוזניים ואת העיניים – אבל לא את הפה. שרים אחרים קיבלו החלטות שמנותקות לגמרי מרצון הציבור, ולפחות אחד מהם הפגין ניתוק כל כך גדול, שהתקשה להבין על מה בכלל כולם כועסים. הנה רשימה חלקית בהחלט:

1

אלי כהן, השר לענייני מודיעין

אלי כהן לקח פסק זמן מהשירות הציבורי כשר הכלכלה וכנושא קולם הלא רשמי של העצמאיים. תחת זאת, נראה כי הסכים לשמש כשר למען ביתו, שיעסוק בענייני "אותות חלשים ומגמות מבצבצות" במשרד המודיעין (לפי אתר המשרד).

כהן הוא חלק מממשלה מנותקת, שהצביעה בשבוע שעבר נגד תשלום דמי אבטלה לעצמאיים. אילו היה מוותר על מימון משרדו, שלפי הערכות היקף תקציבו יגיע בקדנציה הזו ל-22 מיליון שקל, אפשר היה לשלם דמי אבטלה ל-4,400 עצמאיים בגובה של 5,000 שקל כבר בחודש הקרוב.

2

אורלי לוי-אבקסיס, השרה לחיזוק וקידום קהילתי

גם אם תחפשו טוב-טוב בתוך מערכות האיכון של השב"כ תתקשו למצוא אזרח אחד שיוכל להעיד כי הוא מרגיש שהקהילה שלו התחזקה והתקדמה בעקבות מינויה של אורלי לוי-אבקסיס ל"שרה חיזוק וקידום קהילתי".

מה שכן תגלו בוודאות הוא שאם לוי-אבקסיס הייתה מוותרת על התפקיד המיותר, ותורמת את הכסף שנועד למימון משרדה, אפשר היה לבנות איתו לא פחות מארבעה מרכזים קהילתיים מתקדמים ומכובדים ברחבי הארץ.

אורלי לוי-אבקסיס. ינואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אורלי לוי-אבקסיס. ינואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

3

עמיר פרץ, שר הכלכלה

אחת ההחלטות הבודדות שהשר ה"חברתי" עמיר פרץ קיבל בתקופה כה קשה למשק, הייתה לסייע לעסקי הטייקון לן בלווטניק, מבעלי ערוץ 13 ובעל מונופול המלט המקומי נשר. לא בדיוק האיש שעונה להגדרה של מי שנאבק על לחמו.

בהחלטתו קבע פרץ כי ההיטל על ייבוא המלט יעלה ביותר מ-17%. הסיבות שהמציא פרץ כדי להצדיק את ההחלטה אפילו יותר מעניינות מההחלטה עצמה, שכן הוא נראה כאילו הוא מקריא דף מסרים, פרי עטו של בלווטניק.

פרץ קבע כי ההיטל על יבוא המלט יעלה ביותר מ-17%. הסיבות שהמציא פרץ כדי להצדיק את ההחלטה אפילו יותר מעניינות מההחלטה עצמה, שכן הוא נראה כאילו הוא מקריא דף מסרים, פרי עטו של בלווטניק

זה התחיל מהתירוץ שנמצא בכל ספר הדרכה לטייקון מתחיל של "הצלתי פרנסה של מאות משפחות" והמשיך ב"גם כך הצרכן לא נהנה מהמחיר הנמוך של המלט". אפילו ההחלטה הזו בוטלה בסופו של דבר בהינף פוסט של שר האוצר ישראל כ"ץ.

עמיר פרץ (מימין) ואלי כהן בטקס חילופי השרים. מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עמיר פרץ (מימין) ואלי כהן בטקס חילופי השרים. מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

4

ישראל כ"ץ, שר האוצר

שר האוצר, ישראל כ"ץ, התעלם מדרישות שהציגו לו לובי 99 ומפלגת ימינה בוועדת הכספים למנוע מתן מענקים מהמדינה לחברות שמושכות דיבידנדים.

גם אחרי שקמה סערה ציבורית בעקבות החלטת פוקס כן למשוך דיבידנד, הפגין כ"ץ ניתוק כל כך גדול, שהוא עדיין לא הבין על מה התרעומת הציבורית.

בציוץ שפרסם הוא קרא לחברת פוקס לא למשוך את הדיבידנד, כאילו שזו הבעיה. הרי אם הראל ויזל, מבעלי פוקס, היה נענה לבקשת כ"ץ ומבטל את קבלת הדיבידנד, לא הייתה לו כל בעיה למשוך את הדיבידנד כעבור חצי שנה, שנה או אפילו שלוש. הבעיה שכ"ץ מתעלם ממנה היא עצם הסכמתו של השר לתת לחברות כמו זו של ויזל מענק מהמדינה, ללא תנאי.

עובדים סוציאליים מוחים על תנאי העסקתם מול הכנסת. 25 ביוני 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
עובדים סוציאליים מוחים על תנאי העסקתם מול הכנסת. 25 ביוני 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

5

מירי רגב, שרת התחבורה

אחרי ששינתה את מועד פתיחת הרכבת, ובכך הקשתה על תפקוד העובדים שגרים בפריפריה, החליטה שרת התחבורה, מירי רגב, לתקוע רפורמה של קודמה בתפקיד, בצלאל סמוטריץ'. הרפורמה הייתה אמורה להחליף את כרטיס הרב-קו באפליקציות מתקדמות שיחשבו לנוסעים מראש את חבילת התשלום המשתלמת ביותר כל חודש, והייתה צפויה לחסוך לאזרחי ישראל כ-100 מיליון שקל. שרת התחבורה החדשה רגב הקפיאה אותה בנימוק של חשש לפגיעה בפרטיות.

6

איציק שמולי, שר העבודה והרווחה

אפילו החלטה בסוגיה שנוגעת ישירות למשרד העבודה והרווחה, הרווחה והשירותים החברתיים, בדמות הארכת הזכאות לדמי אבטלה עד אמצע אוגוסט, התקבלה על ידי שר האוצר וראש הממשלה, מעל ראשו של השר הממונה איציק שמולי.

כשר נטול כוח אלקטורלי ויכולת להזיז דברים, ייתכן כי כל שנותר לשמולי זה לשמש כבובה שהקפיץ שלה נתון בידיו של נתניהו, ולנסות באופן נואש לקטוף קרדיטים ברשתות החברתיות, כדי להצדיק את השכר שהוא מקבל על כהונתו.

7

בני גנץ, ראש הממשלה החליפי

כנסת ישראל מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחרי יוזמה/חוק/נוהל כלכלי טוב או רע, משמעותי או שולי, שיזם בני גנץ לטובת הציבור מאז שנכנס לתפקידיו כראש הממשלה החליפי וכשר הביטחון. אתם יודעים מה? נתפשר אפילו על סתם יוזמה – היא לא חייבת אפילו להיות מהתחום הכלכלי.

.ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בישיבת קבינט השרים השבועית, 28 ביוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בני גנץ בישיבת קבינט השרים השבועית, 28 ביוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

לפני כשנתיים, כשכל ההטבות המס שארגן לעצמו נתניהו עברו עדיין מתחת לרדאר הציבורי, הוביל ח"כ מיקי זוהר הליך חקיקה מהיר, שקבע כי נתניהו יזכה לפטור ממס גם על תשלומי המדינה על הבריכה שלו בקיסריה. נראה כי ב-2020 יהיה זה אך טבעי שהחוק המטיב יושלם, ויכלול גם את המקפצה של הבריכה, כדי שראש הממשלה וכל שריו יוכלו לעשות את זה משם, מבלי חלילה שיחששו להישאר עם איזו נכות כלכלית.

עוד 793 מילים
סגירה