אין בינתים על מה להכריז

ג'ראד קושנר ודונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
AP Photo/Pablo Martinez Monsivais
ג'ראד קושנר ודונלד טראמפ

הופעתי אתמול בקיבוץ נערן בבקעת הירדן ודיברנו על הסיפוח ותוכנית טראמפ. אמרתי כי יש בעיה גדולה עם האמריקנים: הם מתכוונים למה שהם אומרים. כדי לדעת מהי תוכנית טראמפ צריך רק להקשיב למה שהנשיא טראמפ אמר, ולמה שאדריכל התוכנית, ג'ארד קושנר כתב, ובשום מקום לא נאמר או נכתב שהתוכנית היא שישראל תספח 30% מיו"ש.

זאת תוכנית שלום, "עסקת המאה", שעיקרה כינון יחסי ברית גלויים בין ישראל לבין מדינות ערב אשר במסגרתה יוסכם בין ישראל למדינות ערב גודלה של המדינה הפלסטינית, שתהיה 70% מכלל הגדה + שטחים שיועברו למדינה הפלסטינית מן המשולש הישראלי + מעבר בטוח לעזה בשטח ישראל. מה שיושאר מחוץ לגבולות המדינה הפלסטינית יסופח לישראל במקביל להקמת מדינה פלסטינית, וזה מרכיב הסיפוח בתוכנית.

עובדתית: ישראל וארצות הברית החליפו "מפות קונספציה" על איך ייראו הגבולות, ועדיין לא היה שום דיון ממשי על שרטוט הגבולות. כלומר: אין בינתיים על מה להכריז.

עובדתית, ישראל וארצות הברית החליפו "מפות קונספציה" על איך ייראו הגבולות, ועדיין לא היה שום דיון ממשי על שרטוט הגבולות. כלומר: אין בינתיים על מה להכריז

מדוע טראמפ יצא עם היוזמה הזאת? בישראל, מתוך הטעות הרווחת, אומרים כי הוא רוצה לתת מתנה לישראל כדי לזכות בבחירות, ורק "קושנר הרשע" הקשור בסעודים מפריע. ובכן, טראמפ בוודאי רוצה לבוא עם משהו מן הסוג הזה לבחירות, אבל אין שחר להשערה כי גבולות הסיפוח יעניקו לו ניצחון סוחף בנובמבר.

הנשיא טראמפ רוצה לצאת מן המזרח התיכון. זאת נקודת המוצא להבין את היוזמה. הוא לא רוצה להשאיר אחריו חלל ריק שלתוכו ייכנסו רוסיה, סין, איראן ותורכיה. התוכנית נועדה ליצור את הברית הגלויה בין ישראל ומדינות ערב המתונות, אשר על מנת לאפשר לה להתממש – תקום מדינה פלסטינית בגבולות שישראל תוכל לפקח עליהם. מדינה שלא תהווה סיכון לא לישראל ולא לירדן, ותהיה בעצם גרסה של תוכנית אלון הישנה.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 275 מילים
סגירה