נתניהו מחריף את המתקפות על מנדלבליט, ולגנץ לא נותר אלא לחרוק שיניים

צעד אחר צעד החריף, הרחיב ושדרג אמש נתניהו את המתקפות שלו על היועץ המשפטי לממשלה, שסירב לאפשר לו לקבל מענק בסך 10 מיליון שקל מאיש ההון ספנסר פרטריץ' ● גנץ מצדו יצא בציוצי הגנה על מערכת המשפט, אבל לנתניהו לא אכפת ● להיפך: הוא דווקא רוצה להעלות את רף הסכסוך עם כחול-לבן ● פרשנות

בנימין נתניהו בישיבת הקבינט ב-28 ביוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
בנימין נתניהו בישיבת הקבינט ב-28 ביוני 2020

צעד אחר צעד החריף, הרחיב ושדרג אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו את המתקפות שלו על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שסירב לאפשר לו לקבל מימון למשפטו בסך 10 מיליון שקל מאיש ההון ספנסר פרטריץ'.

בהתחלה נשלחו לחזית נגד מנדלבליט המקורבים האנונימיים של נתניהו. בהמשך באו המיניסטרים הנאמנים הקבועים של ראש הממשלה – יואב גלנט, דודו אמסלם ואחרים.

במשרד המשפטים הגיבו והציעו לנתניהו להתפטר מתפקידו, כדי שיוכל לגייס כסף כרצונו. עכשיו היה זה ראש הממשלה בכבודו ובעצמו שהסתער בלי לקחת שבויים.

"מזימת ההפיכה השלטונית של מנדלבליט נחשפה במלוא כיעורה", צייץ נתניהו בטוויטר, וירה גם בפרקליטות. "באופן מדהים ומביש בכירי משרד המשפטים קוראים לי להתפטר כדי שאוכל להתגונן מפני כתב האישום המופרך שמנדלבליט תפר נגדי".

נתניהו המשיך וטען כי מנדלבליט מנסה לבטל את ההכרעה הדמוקרטית של מיליוני אנשים. "לזה קוראים במשרד המשפטים דמוקרטיה ושלטון החוק", סיכם ראש הממשלה.

ההתנפלות על מנדלבליט באה לפרק את הלגיטימציה של היועץ המשפטי וחבריו בפרקליטות שהחליטו להעמיד את נתניהו לדין. זה קמפיין ארוך ולא חדש, והוא לא פסק גם אחרי שהחל המשפט של נתניהו.

בסיבוב הקודם של הבחירות הציע מיקי זוהר לפטר את מנדלבליט, אבל היה ברור כי  מהלך כזה לא היה עובר בג"ץ. היום אי אפשר לפטר את מנדלבליט, כי הממשלה היא פריטטית, ואין לזה רוב. לכן מכים בו בכל רגע ועל כל נושא. לאמור: מי שמעמיד אותנו לדין צריך קודם לעמוד  בעצמו למשפט.

העימות המחודש עם היועץ גרם להתלקחות חדשה בין נתניהו, הליכוד וכחול-לבן, ואת הקיסם למדורה הוסיף כמובן יאיר לפיד. "מי שממשיך לשבת בממשלה לא יוכל לטעון אחר כך 'לא ידעתי'", צייץ לפיד מהאופוזיציה.

הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, ב-17 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, ב-17 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל לראש הממשלה לא אכפת, להיפך. הוא רוצה להעלות את רף הסכסוך עם כחול-לבן.

רק פתי מאמין כי הממשלה הזו תמצה את הקדנציה שלה. נתניהו היה רוצה ללכת לבחירות עכשיו ולשרוף את הרוטציה, אבל זה לא הזמן המתאים. מי שספג ביקורת עצומה על הטבות המס והמימון שהוא תובע מקופת המדינה, לא ייקח עכשיו את הסיכון ללכת לבחירות מול 900 אלף מובטלים. מה גם שרוב הציבור סבור שהוא מתפקד רע במשבר הכלכלי בעקבות הקורונה.

רק פתי מאמין כי הממשלה הזו תמצה את הקדנציה שלה. נתניהו היה רוצה ללכת לבחירות עכשיו, אבל זה לא הזמן המתאים. מי שספג ביקורת עצומה על הטבות המס, לא ייקח סיכון מול 900 אלף מובטלים

נתניהו מחכה לעיתוי המתאים ומכין בינתיים את הרקע ואת דעת הקהל בימין ובכלל. הוא מעצב לכחול-לבן דימוי של מפלגה שרק תוקעת מקלות בגלגלים הלאומיים, עוצרת תקציב חד-שנתי הכרחי, מחבלת בריבונות שאמורה הייתה לחול כבר היום, שותפה להחלטות אנטי-דמוקרטיות של הפרקליטות.

גם היחס של נתניהו כלפי השותפים נראה מזלזל בעליל. "שידבר אחר כך", הפטיר נתניהו כאשר בני גנץ התעקש על זכות הדיבור בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון.

בני גנץ קובל בפני מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ובנימין נתניהו על כך שלא ניתנה לו רשות הדיבור בפתח ישיבת הקבינט ב-28 ביוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בני גנץ קובל בפני מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ובנימין נתניהו על כך שלא ניתנה לו רשות הדיבור בפתח ישיבת הקבינט ב-28 ביוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

ככל שיחלוף הזמן, נתניהו ימצא עילות להיפרע משר הביטחון שלו. איך יודעים? מסתכלים על תולדות היחסים בין נתניהו וקודמיו של גנץ בתפקיד. אין שר ביטחון שנתניהו לא ירד לחייו: יצחק מרדכי, אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט. כולם גנבו סוסים בהתחלה עם נתניהו (גם גנץ), אבל עם כולם זה הסתיים בפיצוץ גדול. כולם גם מנסים לנקום היום בנתניהו.

הממשלה הפריטטית הקודמת התקיימה כאן בין השנים 1988-1984. השותפים היו הליכוד ומפלגת העבודה. יצחק שמיר נהג לומר כי הוא יושב בממשלה ההיא "בחירוק שיניים", אבל הוא חיכה בסבלנות ובאמצע הקדנציה זכה ברוטציה ובראשות הממשלה.

גנץ נוהג כמו שמיר, מביט סביבו בזעם ומתאפק, אבל הסיכוי שהוא יחייך במלוא הפה נראה קלוש מיום ליום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
יש למשרד המשפטים טעות בסיסית. אם נתניהו יתפטר אף אחד לא יתן לו מתנות, בטח לא של 10 מליון שקל. מי שהגיע להיות מליארדר אינו פראיר. מתנות הוא נותן כדי לקבל החזר עם ריבית. לראש ממשלה יש אלף... המשך קריאה

יש למשרד המשפטים טעות בסיסית. אם נתניהו יתפטר אף אחד לא יתן לו מתנות, בטח לא של 10 מליון שקל.
מי שהגיע להיות מליארדר אינו פראיר. מתנות הוא נותן כדי לקבל החזר עם ריבית. לראש ממשלה יש אלף דרכים לדאוג להחזר כזה, אבל לאדם פרטי שאינו מיליארדר , אין.

עוד 522 מילים ו-1 תגובות
סגירה