נתן מיליקובסקי, בנימין נתניהו, ספנסר פרטריץ' (צילום: Drew Altizer/Flash90/FIDF)
Drew Altizer/Flash90/FIDF

אל תדאגו לנתניהו - הוא כבר מתכנן את השנור הבא

חמש פעמים הגיש נתניהו בקשה לקבלת מענק כספי מבעלי הון, וחמש פעמים נדחה ● אולם אפשר לשער בזהירות כי כבר עכשיו נתניהו מכלה את זמנו בתכנון הלוליינות המשפטית הבאה, שתאפשר לו להגיש בקשה למימון משפטו גם בפעם השישית והשביעית ● מאות אלפי המובטלים שמחכים לפתרון ייאלצו לחכות ● פרשנות

מאות אלפי המובטלים שמחכים לפתרונות מראש הממשלה הכי ריכוזי שהיה לנו בעשורים האחרונים, בנימין נתניהו, יצטרכו להילחם על זמנו הפנוי בין טיפולו במצבם, לבין המרדף שלו אחר אישור לשנורר כספים מבעלי הון לצורך מימון משפטו. 

חמש פעמים התעקשה ועדת ההיתרים לדחות את בקשתו של נתניהו לקבל מימון מבעלי הון למשפטו. לאחר שגם בג"ץ לא סייע לו בקידום ענייניו, הוביל נתניהו ביולי 2019 מהלך לבחירת מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה.

המינוי הזה הוכתר בהצלחה ובתוך פחות מחודש מרגע הבחירה, אנגלמן כבר סיפק את הסחורה ומינה שמונה חברים חדשים בוועדה, כמה מהם מקורבים לליכוד ולבית היהודי, וחלקם ללא רקע משפטי.

אנגלמן לא הסתפק בכך ובמהלך ספטמבר אישר לנתניהו ללוות 2 מיליון שקל ממקורבו ספנסר פרטריץ' למימון הגנתו המשפטית, וזאת בכפוף לתנאי השוק ולאחר המצאת הסדר ניגוד עניינים שנערך מול היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. באותו מעמד גם הבטיח נתניהו להחזיר את הכסף שקיבל ממליקובסקי, וטרם ביצע זאת.

בנימין נתניהו ומתניהו אנגלמן (צילום: טוויטר/משרד רה
בנימין נתניהו ומתניהו אנגלמן (צילום: טוויטר/משרד רה"מ)

במכוון או שלא במכוון, אנגלמן לא קיים הלכה למעשה מנגנון יעיל שיוכל לוודא כי נתניהו אכן מחזיר את הכסף, עובדה שמעלה את התמיהה מדוע אם כן אישר לו ללוות 2 מיליון שקל ממקורבו ספנסר פרטריץ' (הערה: שמו של איל ההון נכתב במשך שנים באופן שגוי כפרטרידג', אולם שמו הוא Partrich ולכן יש לכתוב אותו כפרטריץ').

תשעה חודשים לאחר ההבטחה פנה זמן ישראל למשרד מבקר המדינה, כדי לקבל מידע אם נתניהו התחיל כבר להשיב את הכסף לפרטריץ' "בתנאי שוק", כפי שהתחייב בהסכם מול המבקר. ואולם במשרד המבקר טענו בתגובה כי הצהרות ההון של נתניהו חסויות ואינן מתפרסמות לציבור, ועל כן הם אינם יכולים לפרט בעניין זה.

השבת הכספים לפרטריץ', אם אכן טרם בוצעה, אינה ההתחייבות היחידה שנתניהו לא עמד בה במסע האינסופי שלו, שהחל במרץ 2018, לקבל אישור שיאפשר לו להעביר לעצמו כספים מבעלי הון. בנוסף, הפר נתניהו את החלטת בג"ץ שחייבה אותו במרץ 2019 לחשוף בפני ועדת ההיתרים את הונו כתנאי לכך שתדון בבקשתו. כמו כן הוא הסתיר מהצהרת ההון את סכום הכסף שקיבל ממיליקובסקי באופן פלילי, לכאורה, כפי שחשפה ביוני שעבר ועדת ההיתרים.

Embed from Getty Images

ספנסר פרטריץ'

כל זה לא מנע מנתניהו להגיש בינואר, בפעם החמישית, בקשה לקבל כסף מבעלי הון, רק בסכומים גבוהים בהרבה. באופן לא מפתיע אישרה הוועדה כי תדון בבקשה.

יוצא לפיכך כי אחרי למעלה משנתיים של פניות חוזרות ונשנות לוועדת ההיתרים ולבג"ץ, אחרי  מינוי מבקר מדינה חדש מטעמו, פיזור חברי ועדת ההיתרים ומינוי מקורבים במקומם, דנה הוועדה במאי בפעם החמישית בבקשת נתניהו לקבל כסף. הפעם כבר דובר בסכום של 10 מיליון שקל פרטריץ', וכתפוח אדמה לוהט העבירה הוועדה את הבקשה לחוות דעת אצל היועץ במשפטי לממשלה. השבוע פסל מנדלבליט את הבקשה של נתניהו מהבחינה המשפטית.

כך קרה שכשהכדור חזר שוב לוועדה היא החליטה לדחות את בקשתו של ראש הממשלה. אפשר לשער בזהירות כי גם כעת נתניהו אינו מבזבז דקה, וכבר מכלה את זמנו בתכנון הלוליינות המשפטית הבאה, שתאפשר לו להגיש בקשה למימון משפטו גם בפעם השישית ושביעית.  ספק אם מבקר המדינה שמינה יעמוד בדרכו במצב כזה.

כל זה לא היה מעניין כל כך אם המסכת הזו לא היתה מתרחשת בזמן שנתניהו מנהל מדינה שנתונה במשבר עמוק עם מיליון אזרחים מפוטרים או בסכנה להמשך קיומו של העסק שלהם, ושהייעוץ המשפטי היחיד שהם מסוגלים לקבל בתקופה זו הוא במקרה הטוב דרך פורום למשפטים בפורטל "תפוז" בחינם.

מרץ 2018

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיש בקשה ליועצת המשפטית במשרדו כדי לקבל סיוע כספי מבעלי הון למימון משפטו.

יוני 2018

הבקשה עוברת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שמפנה את נתניהו לוועדת ההיתרים.

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
יולי 2018

נתניהו מערער בפני הוועדה על סמכותה לדון בעניינו. 

18 באוקטובר 2018

הוועדה דוחה את הטענה בדבר חוסר סמכותה לדון בבקשה ומזכירה החלטות קודמות שבהן דחתה בקשות של שרים לקבל היתר אישי לחריגה מהכללים לצורך קבלת מימון להליכים משפטיים.

24 באוקטובר 2018

באי כוחו של ראש הממשלה מבקשים לקבל העתק מהחלטות הוועדה.

5-6 בנובמבר 2018

ועדת ההיתרים מוסרת לנתניהו את ההחלטות לאחר קבלת אישור מהשרים. באמצעות באי כוחו מבקש נתניהו שהוועדה תקבל החלטה בבקשתו על בסיס המסמכים שהוגשו לה עד כה.
.

29 בנובמבר 2018

 נתניהו לא משיב לשאלות. הוועדה דוחה את בקשתו.

7 בינואר 2019

נתניהו מגיש בקשה נוספת בטענה שהבקשה הקודמת לא היתה מנומקת.

20 בפברואר 2019

הוועדה דוחה את הבקשה ומחייבת את נתניהו להחזיר למיליקובסקי 300 אלף דולר ואת החליפות או תמורתם. כן נקבע כי ייבדק נושא הסיגרים שקיבל.
.

6 במרץ 2019

 יו"ר ועדת ההיתרים, עוני חבש, מתפטר בטענה שמופעלים לחצים פוליטיים על הוועדה.

11 במרץ 2019

 נתניהו עותר לבג"ץ נגד החלטת הוועדה.

18 במרץ 2019

 בג"ץ נותן לוועדה הוראה לקיים דיון נוסף, ומחייב את נתניהו לחשוף בפני הוועדה מסמכים.

24 ביוני 2019

הוועדה דוחה את הבקשה סופית נוכח אי עמידת נתניהו בהתחייבותו לבג"ץ למסור לה מידע אודות הונו.

יולי 2019

מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה, בתמיכת נתניהו.

 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אוגוסט 2019

שלושה מחברי ועדת ההיתרים מתפטרים וכהונת השאר לא מוארכת. במקומם מתמנים לוועדה שמונה חברים חדשים, חלקם מקורבים לליכוד.

22 באוגוסט 2019

 יו"ר הוועדה החדשה, שרה פריש, טוענת כי הוועדה הפכה לכדור משחקים פוליטי ופורשת מתפקידה.

ספטמבר 2019

אנגלמן מאשר לנתניהו ללוות 2 מיליון שקל מפרטריץ' למימון הגנתו המשפטית, וכדי להשיב את הכספים שלקח ממליקובסקי ללא היתר של הוועדה.

נובמבר 2019

אנגלמן טוען שלא בסמכותו לאכוף על נתניהו להחזיר את הכספים שלקח ממיליקובסקי.

נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)
נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)
ינואר 2020

ראש הממשלה פונה לוועדת ההיתרים בהרכבה החדש כדי שתדון שוב בבקשתו.

פברואר 2020

ועדת ההיתרים החדשה מקבלת את בקשת נתניהו להתכנס שוב כדי לדון במימון הוצאות המשפט שלו על ידי בעלי הון. 

אפריל 2020

בג"ץ דחה עתירה נגד כוונת ועדת ההיתרים לדון בבקשת נתניהו למימון משפטו.

מאי 2020

ועדת ההיתרים דנה בבקשתו החמישית של נתניהו לקבלת כספים למימון משפטו ומבקשת מהיועמ"ש  חוות דעת על ניגודי העניינים של פרטריץ'.

30 ביוני 2020

היועמ"ש אביחי מנדלבליט קובע כי נתניהו לא יוכל לקבל סיוע של 10 מיליון שקלים מפרטריץ'.

Embed from Getty Images

ספנסר פרטריץ' והצלם דוד רובינגר

2 ביולי 2020

ועדת ההיתרים דוחה את בקשתו החמישית של נתניהו ומחייבת אותו להשיב 10% מהכספים שקיבל ממליקובסקי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 503 מילים ו-1 תגובות
סגירה