משרד הבריאות: ריבלין, גנץ וכוכבי אינם זקוקים לבידוד

הנשיא ושר הביטחון קיבלו פטור מבידוד למרות ששהו ליד מפקד מג"ב שנדבק בקורונה ● ואילו 30 אלף ישראלים נשלחו לבידוד בסופ"ש בידי השב"כ ולא יכלו לערער מאחר שמשרד הבריאות אינו מבצע חקירות אפידמיולוגיות בשבת ● נתניהו וכץ הצטרפו למבול הגינויים על דבריו של צחי הנגבי ● המו"מ בין ראשי האוניברסיטאות לממשלה נכשל, והאוניברסיטאות ייאלצו לקבל את הנחיית הממשלה לערוך את הבחינות בבית

ניצב יעקב שבתאי, מפקד משמר הגבול (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90
ניצב יעקב שבתאי, מפקד משמר הגבול
11:45 עריכה

מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי, נמצא היום חיובי כחולה בקורונה. מדוברות מג"ב נמסר כי מצב בריאותו טוב וכי כעת  נערכת בדיקה אפידמיולוגית לאיתור כל מי שהיה איתו במגע.

שבתאי השתתף בטקסט אזכה לחללי צוק איתן בהר הרצל בירושלים שלשום (חמישי) בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי.

עוד קודם לכן, נכח בטקס הענקת דרגות במשרד לביטחון פנים, בנוכחות השר אמיר אוחנה.

מבית הנשיא נמסר לחדשות 12 כי הם ממתינים להנחיות משרד הבריאות לאחר קבלת ההודעה.

 

מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב(קובי) שבתאי אובחן כחולה בנגיף קורונה. מצב בריאותו טוב וכעת נערכת בדיקה אפידמיולוגית במג"ב ובמשטרה לאיתור מי שהיה איתו במגע בכדי לערוך בדיקות נוספות ולעדכן את אלו שיאלצו להיכנס לבידוד.

14:39 עריכה

השר צחי הנגבי פרסם התנצלות על דבריו אמש, כאילו אין בישראל אנשים רעבים.

הנגבי הופיע בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12 וכשנשאל על התמודדות הממשלה עם נתוני האבטלה הדרמטיים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, ענה: "השטויות האלה שאין לאנשים מה לאכול זה חרטה".

האמירה זכתה לביקורת נוקבת מרחבי הקשת הפוליטית וברשתות החברתיות. כעת, הנגבי צייץ בטוויטר התנצלות על דבריו. "לצערי, בלהט הדיון התבטאתי באופן שפגע ברגשות הציבור. זו לא היתה כוונתי ואני חוזר בי מן הדברים", כתב.

17:33 עריכה

מפקד פיקוד מרכז, אלוף נדב פדן, וקצין בכיר נוסף מהפיקוד ייכנסו לבידוד לאחר שהשתתפו השבוע באירוע שבו נכח חולה קורונה. הקצינים ייבדקו בקרוב. הם חשים בטוב ולא סובלים מתסמיני מחלה. לא דווח אם להידבקותם של שני הקצינים יש קשר לאירוע בהר הרצל שבו השתתף מפקד מג"ב ולהידבקותו של מפקד מג"ב באופן כללי.

אביב כוכבי ונדב פדן בבית לחם, היום (צילום: דובר צה"ל)
אביב כוכבי ונדב פדן בבית לחם, היום (צילום: דובר צה"ל)
17:40 עריכה

שר הרווחה, איציק שמולי, שמח שהשר צחי הנגבי חזר בו מדבריו חסרי הרגישות על העוני בישראל, ועל הדרך מזכיר את הדברים שהוא-עצמו כבר הספיק לעשות למען העניים מאז שנכנס לתפקידו:

17:42 עריכה

זמן קצר לפני שהשר צחי הנגבי חזר בו מאמירתו על העניים, הוא הספיק להעיר הערה מוזרה נוספת לאזרח שהעיר לו על האמירה הזאת:

18:26 עריכה

השר הנגבי ניסה להעליב מובטל שהביע זעם על אמירתו על הרעבים והציע "לחבר אותו לאחמד טיבי". טיבי עצמו לא התבלבל והפך את הלימון שהנגבי קטף לו ללימונדה:

18:40 עריכה

19:29 עריכה

"יש מי שמנסה להראות ששופטים פועלים בניגוד עניינים וטעמיו עמו". כך הצהירה שופטת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12. נאור סירבה לענות למי היא מתכוונת ואמרה "מי שקורא עיתונים יודע".

לדברי נאור: "יש מי שחשוב לו להראות שהשופטים פועלים בניגוד עניינים, הפרסומים הללו לא נוצרים בחלל ריק. ואלה דברים חסרי שחר. השופטים כפופים להוראות החוק, לוועדת אתיקה, לוועדות ביקורת, הם מוקפים בקרה".

נאור התייחסה לאיומים על חיי השופטת ענת ברון ואמרה: "כשהשופטת ברון מקבלת מכתבים שאומרים לה שהיא תיענש, תוך רמיזות לבנה שנרצח בפיגוע, זה אלף פשוט מכוער, ובית צריך לקחת את זה ברצינות. כשהייתי שופטת שלום לא לקחתי איומים ברצינות אבל כן צריך. הארץ הזאת רוויית דם. צריך להתייחס ברצינות לא רק לאיומים על שופטים על גם על ראש הממשלה והבן שלו. כשאתה זורק אבן למים נוצרים מעגלים סביבה, וזה יכול לצאת מהכוונה של המאיימים".

נאור נשאלה על החלטת העליון לאפשר לראש הממשלה נתניהו להתמנות למרות כתבי האישום נגדו וסירבה לענות. "אני לא מתייחסת לפסיקות, אל תמשכי אותי בלשון", אמרה.

מרים נאור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מרים נאור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

 

19:43 עריכה

1,391 חולי ונשאי קורונה אובחנו בסוף השבוע ו-455 מאז חצות. מספר הבדיקות היום נמוך יחסית לזמן האחרון – 9,692 בדיקות. 53 חולים ונשאים אובחנו כמחלימים. מספר החולים הקשים ממשיך לגדול והגיע ל-82 ומספר המונשמים עלה ל-29. שלושה חולים נפטרו היום. מנתוני המטה לביטחון לאומי (מל"ל) עולה כי מאז חצות אובחנו 455 חולי קורונה.

מחר תתכנס ועדת הקורונה בכנסת לדון בהגבלות שעליהן החליטה הממשלה המגבילות את מספר האנשים באולמות אירועים, ברים ובתי תפילה ל-50 משתתפים, וכן בהגבלות חדשות שיוזמת הוועדה עצמה על פעילות המסעדות ובתי הקפה.

אתמול נכנסה לתוקף הגבלה חדשה-ישנה לפיה התקהלויות במקומות סגורים שאינם הופעות, אירועים ברים ובתי תפילה יוגבלו עד 20 איש. ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי החל ממחר לא יתקיימו בחינות בתוך הקמפוסים.

אילוסטרציה, בדיקת קורונה בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
אילוסטרציה, בדיקת קורונה בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
19:53 עריכה

"התקציב לא יאושר בלא אישור של בני גנץ". כך הצהיר היום שר המשפטים, אבי ניסנקורן, בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות", בתגובה להודעת ראש הממשלה נתניהו שהוא יביא מחר תקציב חד-שנתי לאישור הממשלה, בניגוד להסכם הקואליציוני שבו הבטיח תקציב חד שנתי כפי שכחול-לבן דרשה.

ניסנקורן התחמק מתשובה לשאלה האם כחול לבן תתנגד לתקציב, ואמר: "אנחנו חושבים על האזרחים, והאזרחים רוצים יציבות, זה פשוט טירוף לעשות תקציב לשלושה חודשים בלבד. כשלוחצים יד מקיימים הסכמים והוסכם על תקציב דו-שנתי".

בתשובה לשאלה, האם כחול לבן תאפשר לנתניהו לקדם את תוכנית הסיפוח, ענה נינסקורן: "אין ויכוח שגושי ההתיישבות צריכים להיות חלק מישראל אבל זה לא דבר דחוף וזה לא יקרה בימים הקרובים, זה לא בסדר העדיפויות שלנו. אנחנו עסוקים במה שמעסיק את האנשים, וזה הקורונה והמצב הכלכלי".

בהתייחסו לאיומיו של נתניהו, לפיהם אם כחול לבן תתעקש על העברת האחריות על הטיפול בקורונה למערכת הביטחון הממשלה תתפרק והמדינה תלך לבחירות, אמר ניסנקורן: "האיומים האלה לא צריכים להישמע, הם לא ראויים, זה לא הזמן. אנחנו לא מפחדים מבחירות אבל הציבור לא רוצה שיהיו בחירות באמצע קורונה ומצב כלכלי כל כך קשה. אנחנו הבטחנו להחליף את נתניהו ונכנסנו לממשלה איתו כי זה מה שהציבור רצה, שנשלב ידיים כדי להוציא את העגלה מהבוץ".

בהתייחסו לדבריו של נתניהו נגד היועץ הממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר ניסנקורן: "כל עוד אני שר המשפטים מערכת המשפט תמשיך להיות עצמאית". כאשר המראיינת, רינה מצליח, התעקשה שיענה לה מה דעתו על ההתבטאויות, אמר ניסנקורן: "אלה התבטאויות לא טובות. מוטב שמילים כאלה לא יאמרו. במדינה דמוקרטית אסור להגיד כאלה דברים, זה פוגע בדמוקרטיה ובשלטון החוק ובזכויות האדם".   

אבי ניסנקורן בוועדה המסדרת לקראת פיזור הכנסת (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
אבי ניסנקורן בוועדה המסדרת לקראת פיזור הכנסת (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
20:10 עריכה

"אם ראש הממשלה נתניהו היה רוצה באמת לספח הוא היה מספח, כפי שלוי אשכול סיפח את מזרח ירושלים ובגין את רמת הגולן. אבל ראש הממשלה סתם מברבר את עצמו לדעת". כך אמר הערב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בתוכנית "פגוש את העיתונות", בהתייחסו לתוכנית ראש הממשלה נתניהו לסיפוח בקעת הירדן וחלקים מיהודה ושומרון שיועדה להיכנס לתוקף השבוע אך "נשכחה" על ידי נתניהו והתפוגגה.

בתשובה לשאלה האם ליברמן עצמו תומך בסיפוח ענה ליברמן "תעזבי אותי, אני באופוזיציה". אבל אחר כך ענה: "אין שום ויכוח שחייבים מבחינה ביטחונית את בקעת הירדן, אין שטח שיותר חשוב לישראל. לכן הגשנו הצעת חוק להחלת ריבונות, והליכוד הצביע נגד יחד עם הרשימה המשותפת".

כשנשאל ליברמן האם הוא בקשר עם ראש הממשלה החלופי בני גנץ, אמר ליברמן: "מבחינתי האיש דליט, נמחק. הבנאדם אחרי כל מה שהבטיח לציבור הצטרף לממשלה האיומים הזאת. הסיכוי שלו להיות ראש ממשלת מונגוליה גדול מלהיות ראש ממשלת ישראל".

כשנשאל על איומיו של נתניהו בהליכה לבחירות אמר: "הממשלה הרעה הזאת צריכה להפוך לחלק מההיסטוריה. אבל ממילא הבחירות תלויות אך ורק בבנאדם אחד, נתניהו. לגנץ אין שום עניין ללכת לבחירות וגם לנו לא אבל זה לא משנה מה אנחנו רוצים, רק נתניהו יחליט".

אביגדור ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אביגדור ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
20:25 עריכה

אלפי נשים וגברים מקיימים הערב עשרות עצרות זיכרון ומחאה על האלימות כלפי נשים.

העצרות מתקיימות ב-13 ערים ברחבי הארץ – תל אביב, ירושלים, חיפה, טייבה, נהריה, בת ים, מודיעין, נתניה, עפולה, זכרון יעקב, ראשון לציון, באר שבע ונס ציונה.

בין המפגינים נמנים ח"כ עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף מהרשימה המשותפת, המשתתפים בהפגנה בטייבה.

תומא-סלימאן אמרה: "משבר הקורונה מעצים את המצוקות החברתיות – ויחד איתן את האלימות כלפי נשים. הממשלה מוכרחה לתגבר מיד את השירותים החברתיים, לתקצב סוף סוף את התוכנית למאבק באלימות, ולעשות הכל כדי לעצור את הרצח הבא". כסיף אמר: "רצח נשים הוא רק קצה הקרחון, ומתחת לפני השטח אלפי מקרים של אלימות נגד נשים שאינם מטופלים על ידי המשטרה והרווחה. על כל אישה שנרצח".

20:28 עריכה

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, מגיב לפרסומים על מצוקת כוח האדם במערך החקירות האפידמיולוגי, שמקשה על קטיעת שרשרת ההדבקה ועצירת התפשטות מגפת הקורונה:

20:38 עריכה

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע היום כי הוא מיישר קו עם החלטת קבינט הקורונה, לפיה החל ממחר לא יתקיימו בחינות בקמפוסים עצמם. בוועד מתחו ביקורת על השר להשכלה גבוהה זאב אלקין, והאשימו אותו כי הוא מונע מהמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) להתכנס כדי לדון בהצעתם. "המתווה שאנחנו הצענו טוב יותר – אבל אלקין מנע דיון בו", נמסר.

בהתאם להחלטה, הבחינות שאמורות להתקיים בקמפוס יידחו או יתקיימו באופן מקוון. אפשרות נוספת היא שתיקבע במקומן הערכה חלופית, לפי ההחלטה בכל מוסד. בוועד הודיעו גם כי "בבחינות שיתקיימו באופן מקוון יינתן ציון 'עובר', או שיינתן ציון מספרי, גם זאת לפי ההחלטה בכל מוסד".

עוד הדגישו האוניברסיטאות כי "הן גופים שומרי חוק", ולכן יקיימו במלואו את הצו שייכנס מחר לתוקף. עם זאת, הדגישו כי "אם המל"ג תאשר את מתווה החרגת הבחינות בקמפוס, ולאחר קבלת אישור מנכ"ל משרד הבריאות למתווה, יקיימו המוסדות בחינות בקמפוס בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

שר המים וההשכלה הגבוהה, זאב אלקין (צילום: Flash90)
שר המים וההשכלה הגבוהה, זאב אלקין (צילום: Flash90)
20:48 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ מגיב להתבטאות ה"חרטא" של השר הנגבי בנוגע לעוני בישראל – מבלי להגיד ישירות את שמו של הנגבי או את הדברים שאמר:

20:54 עריכה

אחרי מאות אלפי שיתופים וטוקבקים נזעמים, תגובות חריפות במערכת הפוליטית והתנצלות של הנגבי עצמו – גם ראש הממשלה נתניהו מגנה את אמירו חסרת הרגישות של השר צחי הנגבי "הדיבורים על אנשים שרעבים הם חרטא":

20:56 עריכה

לצד הביקורת על דבריו של צחי הנגבי ("חרטא") ויש גם מי שמחברת את האטימות של הנגבי להתנהלותו של ראש הממשלה נתניהו:

20:58 עריכה

21:00 עריכה

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, בני גנץ, מתפנה מענייני הממשלה הבוערים, קריסת המערך האפידמיולוגי, התפשטות הקורונה, 21% אבטלה וההתקפות על מערכת המשפט כדי להצדיע לגיבור של סוף השבוע:

21:01 עריכה

שרת הקליטה תמנו שטה מצטרפת, בעדינות, להתקפות על צחי הנגבי:

21:04 עריכה

שבוע אחרי מעצרו של תא"ל במיל אמיר שכטר, מחאת היחידים נגד ראש הממשלה נתניהו ממשיכה, והיום גם יו"ר תל"ם והשר לשעבר בוגי יעלון בין המפגינים:

21:36 עריכה

יו"ר מרצ לשעבר, שהשתתפה בהפגנות נגד נתניהו, התייחסה לטענות שמגיעות מסביבת ראש הממשלה לפיהן היועמ"ש מנדלבליט "תופר תיקים", כביכול, לנתניהו. גלאון דווקא חושבת בדיוק ההיפך:

22:09 עריכה

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שביקר את מדיניות הממשלה בנושא הקורונה גם בהיותו שר בממשלה, מפרסם הערב על רקע העלייה בתחלואה "תוכנית קורונה" משלו:

22:15 עריכה

שירות הביטחון הכללי שלח בסוף השבוע 30 אלף הודעות לאנשים ששהו ליד חולי קורונה מאומתים ועליהם להיכנס לבידוד. זאת, מאז שהחוק המאפשר לשב"כ לעקוב אחרי חולי קורונה נכנס לתוקף.

אזרחים ישראלים רבים שקיבלו הודעות כאלה וביקשו לערער עליהן נותרו ללא מענה, מאחר שמוקד משרד הבריאות אינו פועל בסופי שבוע או בלילות.

לפי החוק, כל אדם שקיבל הודעה על חובת בידוד בשל קרבה לנשא קורונה, רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים. במקרה כזה, משרד הבריאות אמור לערוך חקירה אפידמיולוגית ולראות אם אכן חובת הבידוד מוצדקת. במקרים רבים, אנשים מקבלים הודעה ממשרד הבריאות גם אם לא באו במגע עם מאובחנים בקורונה. זאתף מאחר והם מתגוררים או נמצאים באותו בניין עם חולה מאומת אך אינם חשופים אליו.

ממשרד הבריאות נמסר כי "החל מיום חמישי נשלחים מסרונים רבים ממשרד הבריאות בעקבות איכוני השב"כ. כתוצאה מכך מתקבלות פניות רבות בנושא זה במוקד קול הבריאות 5400* וזמני ההמתנה גבוהים מאוד". אנו פועלים לשיפור הזמינות ורמות השירות בהקדם. קבלת מסרון מחייבת כניסה מידית לבידוד ויש לנהוג בהתאם עד קבלת אישור רשמי אחר".

22:29 עריכה

ארה"ב חוגגת יום עצמאות 244 עצוב למדי בצלן של הפגנות סוערות, 20 אחוזי אבטלה ומגיפה עולמית שבה מתו יותר מ-130 אלף מאזרחיה. אבל בכירים ישראלים, ביניהם הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה החלופי בני גנץ ורבים משרי הממשלה וחברי הכנסת, בכל זאת יצאו ידי חובתם וצייצו ברכה לבת הברית הגדולה:

22:45 עריכה

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי שהו בקרבתו של מפקד משמר הגבול יעקב שבתאי שחלה בקורונה, אבל במשרד הבריאות לא חושבים שזאת סיבה מספיק טובה להכניס את שלושתם לבידוד:

סגירה