רשות השידור כמשל

צילום מסך ממחאה בשידור במהדורת מבט של רשות השידור, 2017
צילום מסך ממחאה בשידור במהדורת מבט של רשות השידור, 2017

זוכרים את רשות השידור שאהבתם כל כך לשנוא? זוכרים את האגרה שקיללתם ואתם ממשיכים לשלם עד היום בדרכים אחרות? זוכרים שהתרענו מפני ההפיכה רבתי שהנאשם נתניהו מתכוון לחולל בתקשורת? זוכרים מה אמרו לכם עובדי רשות השידור? היום זה אנחנו, מחר זה אתם.

זוכרים את רשות השידור שאהבתם לשנוא? את האגרה שקיללתם? זוכרים שהתרענו מפני ההפיכה רבתי שנתניהו מתכוון לחולל בתקשורת? זוכרים מה אמרו לכם עובדי רשות השידור? היום זה אנחנו, מחר זה אתם

ואתם שתקתם. ואתם יצאתם נגד רשות השידור. ואתם תקפתם את השחיתות וההסתאבות שרשות השידור לקתה בהן. ואתם תמכתם בכל ליבכם בסגירתה. אתם = אנשי תקשורת והציבור בכללותו.

תקציר הפרקים הקודמים:

מאז סגירת רשות השידור עברו הרבה מים בנהר: הטלוויזיה החינוכית שהייתה אגף במשרד החינוך (על כל המשתמע מכך) נסגרה אף היא ללא שום הצדקה. חלק קטן מעובדיה עבר לערוץ "כאן חינוכית" שמשדר שידורים חוזרים של תוכניות עבר ותוכניות הווה במחזוריות אין־סופית מעייפת. למותר לציין שהערוץ כבר לא שייך למשרד החינוך ולא אנשי חינוך עובדים בו.

גם ערוץ הכנסת עבר שינוי, שינוי לרעה. מערוץ איכותי, ממלכתי, מקצועי ואמין הפך לערוץ מתנ"ס זול במקרה הטוב או לתחנת שידור במגמת תקשורת בתיכון במקרה הרע.

ערוץ מורשת הפך לערוץ 20 ומשדר חדשות שהממשלה מעוניינת שתשמעו. ערוץ 2 פוצל לרשת וקשת, ערוץ 10 התמזג עם רשת והפך לערוץ ללא חותָם ברור ומובהק בבעלות מקורב לנתניהו שחייב לו טובה על כך. הוא גם מעורב כך או אחרת בתיקי נתניהו. ניגוד העניינים זועק לשמיים.

ערוץ מורשת הפך לערוץ 20 ומשדר חדשות שהממשלה מעוניינת שתשמעו. ערוץ 2 פוצל לרשת וקשת, ערוץ 10 התמזג עם רשת והפך לערוץ בבעלות מקורב לנתניהו שחייב לו טובה על כך, והוא מעורב כך או אחרת בתיקי נתניהו

ההפיכה בתקשורת לא פסחה גם על הרדיו שעבר הפיכה זוטא: גלי צה"ל הפכה לתחנת רדיו ממשלתית הלכה למעשה, המשרתת את הממשלה ואת העומד בראשה. כאן ג משדרת שירים מזרחיים מתבכיינים החוזרים על עצמם להנאתה של מירי רגב, כאן ב משדרת לא מעט תוכניות בהובלת ימנים תומכי נתניהו (ז'וז'ו אבוטבול בכל לילה ולילה) והרבה מאוד מנחים דתיים וחרדים משדרים הן בטלוויזיה הן ברדיו.

והינה הגענו ליום שנתניהו חיכה לו: פיטורים המוניים בערוץ 13, פיטורים של כל הכתבים המוכשרים והמצוינים וכן של אנשי אחורי הקלעים דוגמת אנשי קול. בין השאר פוטרו והתפוטרו אנשי תקשורת ועיתונאים מעולים כמו ברק רביד, סמדר פלד, איתי ורד, אלי ראכלין, טלי מורנו, עקיבא נוביק ויעקב אילון. להם הוסיפו את אושרת קוטלר ולוסי אהריש שפוטרו מזמן (ואהריש פוטרה באחרונה גם מכאן 11, משדרת בכאן חינוכית).

לפני שאמשיך הבהרה קצרה: רשומה זו אינה באה לשמוח לאיד, חלילה. זו אינה רשומה של "אמרנו לכם" או של "מגיע לכם". זו רשומה שבאה לזעוק את הזעקה האחרונה לפני סגירתה הסופית של התקשורת החופשית והעצמאית בישראל, רשומה שבאה לפקוח את עיניהם של אנשי התקשורת באשר הם ולעורר אותם בדקה התשעים לעשות מעשה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

כל ההתפתחויות האלה בעולם התקשורת חייבות להוביל למסקנה אחת ברורה: התחנפות לשלטון ולעומד בראשו לא עוזרת. התקשורת צריכה לבצע את תפקידה ובעיקר לגלות סולידריות עם עמיתיה המותקפים חדשים לבקרים על ידי השלטון והעומד בראשו. התקשורת חייבת להיות מאוחדת ולהישאר מאוחדת נוכח ההתקפות הבלתי פוסקות מצד השלטון ונוכח ההשתקה וההחלשה שלה.

כל ההתפתחויות האלה בעולם התקשורת חייבות להוביל למסקנה ברורה: התחנפות לשלטון ולעומד בראשו לא עוזרת. התקשורת צריכה לבצע את תפקידה ולגלות סולידריות עם עמיתיה המותקפים ע"י השלטון

אנשי תקשורת, עדיין לא מאוחר מדי להתאחד, עדיין לא מאוחר מדי להבין את המצב לאשורו. לתקשורת יש השפעה וחוזק רבים. אם התקשורת חפצה חיים היא חייבת להתקומם כאיש אחד נגד הממשלה המבקשת להשתיקהּ, לאחד שורות ולהפסיק להדהד את הציוצים והרשומות שהנאשם נתניהו, בנו ועושי דברו מעלים לרשתות החברתיות.

אם התקשורת לא תתעורר עכשיו ומייד, היא תתאדה במהירות וישראל תהפוך לצפון קורֵאה או לטורקייה.

לסיום מתבקש הניסוח הזה:

כשסגרו את רשות השידור לא התרגשתי, כי מה אכפת לי?
כשסגרו את החינוכית לא התרגשתי כי זה לא עניין אותי
כשסגרו את ערוץ הכנסת הישן לא אמרתי מילה
כשפיצלו את ערוץ 2 הסכמתי בשתיקה
כשרשת התמזגה עם ערוץ 10 בירכתי על המהלך
כשפיטרו את הכתבים הראויים של ערוץ 13 נחנקתי מבושה.

אתמול זה אנחנו, היום זה אתם. מחר?

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אכן תקשורת מוחלשת מאבדת מהיעוד המוסרי של שמירת הדמוקרטיה על שרשי מהותה כשומרת על צדק חברתי. הטלטלות הפרסונליות שהתקשורת הישראלית עוברת הן מגמתיות . רדיו , טלוויזיה ועיתונות משנים פנים כ... המשך קריאה

אכן תקשורת מוחלשת מאבדת מהיעוד המוסרי של שמירת הדמוקרטיה על שרשי מהותה כשומרת על צדק חברתי. הטלטלות הפרסונליות שהתקשורת הישראלית עוברת הן מגמתיות . רדיו , טלוויזיה ועיתונות משנים פנים כחלק ממארג של שליטה טוטאלית על שומרי הסף. זו העת לצאת מאזור הנוחות אל הכיכרות ולהניף את דגל החרות.

דבר אחד שכחת לציין: ערוץ 2 פוצל בגלל הדמות של שרה נתניהו בארץ נהדרת, במעטה של "גיוון" ו"פלורליזם" בשוק התקשורת. בתכלס לא פלורליזם ולא כפכפי פליפ-פלופ, פשוט לא אהב את החיקוי לשרה אז החלי... המשך קריאה

דבר אחד שכחת לציין: ערוץ 2 פוצל בגלל הדמות של שרה נתניהו בארץ נהדרת, במעטה של "גיוון" ו"פלורליזם" בשוק התקשורת. בתכלס לא פלורליזם ולא כפכפי פליפ-פלופ, פשוט לא אהב את החיקוי לשרה אז החליט לרסק את כל השוק.

אני, כמו Lily Lazar בטוקבק לפניי, צורך הרבה פחות חדשות מ 13 ו 12 ובטח לא גל"צ. וזו ההצלחה של שלטון הימין. אזרחים לא מעורבים שלא יודעים ולא מבינים מה קורה סביבם, הם הכי טובים לשלטון. מצב... המשך קריאה

אני, כמו Lily Lazar בטוקבק לפניי, צורך הרבה פחות חדשות מ 13 ו 12 ובטח לא גל"צ. וזו ההצלחה של שלטון הימין. אזרחים לא מעורבים שלא יודעים ולא מבינים מה קורה סביבם, הם הכי טובים לשלטון. מצביעים "מחל" בלי לשאול שאלות. בלי לקבל תשובות ובלי שום תקווה. אינרציה של פיגור.

עוד 630 מילים ו-4 תגובות
סגירה