סיפוח ואפרטהייד

חיילים ישראלים מביטים במחאה פלסטינית נגד הסיפוח, יוני 2020 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חיילים ישראלים מביטים במחאה פלסטינית נגד הסיפוח, יוני 2020

ככל שמתקרב הסיפוח, כך יקצין השיח הציבורי. הסיבה ברורה. הזמן עובר, אך הממשלה לא עושה כל ניסיון להבהיר את אי-הוודאות הרבה השוררת סביב הסיפוח אותו היא מתכוונת לבצע, אם בכלל. במקביל, החברה האזרחית וגורמים ביטחוניים בישראל ובעולם מפרסמים תחזיות קודרות ואיומים של האסון המתקרב.

ככל שמתקרב הסיפוח, כך יקצין השיח הציבורי. הסיבה ברורה. הזמן עובר, אך הממשלה לא עושה כל ניסיון להבהיר את אי-הוודאות הרבה השוררת סביב הסיפוח אותו היא מתכוונת לבצע, אם בכלל

כחלק מהמאמץ הפוליטי למניעת הסיפוח והעצמת מתנגדיו, יותר ויותר נעשה שימוש במושג אפרטהייד, המתאר ​​את המציאות הפוליטית ואת המשטר בדרום אפריקה משנת 1948 ועד ראשית שנות התשעים.

הנחת היסוד היא שישראל תספח אזורים מסוימים בגדה המערבית/יהודה ושומרון, תחיל את החוק הישראלי על אזורים אלה, אך לא תתן לפלסטינים המקומיים זכויות אזרח/אזרחות. הם ישארו נתינים פלסטיניים, כאשר כלל לא ברור מה היא משמעות הנתינות. האם הם יהיו נתינים של מדינה פלסטינית ריבונית או תושבים באוטונומיה פלסטינית? די ברור שאין כל כוונה ליצור ריבונות פלסטינית של ממש, ומה שתוכנית טראמפ באמת מציעה היא אוטונומיה פלסטינית בתוך מדינת ישראל הריבונית והמורחבת.

אם התוכנית תיושם נגיע למעשה למצב בו הפלסטינים בגדה המערבית יחיו בריבונות ישראלית ללא יכולת להצביע בבחירות בישראל, לממשלה ששולטת עליהם. מכאן השימוש במושג אפרטהייד – מימוש בפועל של מרכיב מרכזי במשטר הקודם בדרום אפריקה, המרכיב שאפשר את חרפת האפרטהייד על כל חלקיה – למנוע מהאוכלוסייה המקומית הילידית את זכות ההצבעה בבחירות כלליות לשלטון המדינה כולה. זכות זו ניתנה אך ורק באזורים מסוימים, "בנטוסטנים", עבור השלטון המקומי של אותם אזורים.

נכון להיום ממשלת ישראל לא עשתה כל מאמץ להפריך הנחות אלה ובוודאי לא הצהירה באופן חד משמעי כי פלסטינים שגרים באזורים המסופחים יקבלו אזרחות ישראלית מלאה או אפילו תושבות.

זאת למרות שמספר הפלסטינים באזורי הסיפוח הפוטנציאליים הוא קטן וחסר משמעות במסגרת הדמוגרפיה של ישראל. העדר רצון של ממשלת ישראל להבהיר סוגיה זו, מחזק עוד יותר את דאגתם של הסבורים כי השימוש במושג אפרטהייד מוצדק בנסיבות אלו.

השימוש במושג אפרטהייד נובע ממימוש בפועל של מרכיב מרכזי במשטר הקודם בדרום אפריקה, שאיפשר את חרפת האפרטהייד – מניעת זכות הצבעה מהאוכלוסיה המקומית הילידית בבחירות כלליות לשלטון המדינה

ישראלים, ככלל, חושבים שאיזכור המושג אפרטהייד פוגעני ביותר, ואת חלקם זה מפוצץ כששומעים אותו. הם ישקיעו שעות בוויכוחים עד כמה השימוש בו מגוחך ואיך מעזים בכלל להשוות אותנו למשטר הקודם בדרום אפריקה.

אך בפועל הם לא יתווכחו באמת עם המציאות בשטח: עובדה היא כי יהיו פלסטינים תחת ריבונות ישראלית, שיהיו תושבים בסוג של אוטונומיה פלסטינית, שלטענת ישראל יש בה מספיק אלמנטים של מדינה כדי לתת למונח תוקף. למרבה הצער, בפועל אין הדבר כך. מה שבטוח, לרוב הפלסטינים לא תהיה שום השפעה על הרכבה ומדיניותה של ממשלת ישראל.

ללא ספק, לרוב הישראלים אין שום בעיה עם זה. הסיבה לכך ברורה – אנו חיים את המציאות הזאת כבר 53 שנה עם כיבוש יהודה, שומרון ועזה. ההבדל היחיד בין התקופה של לפני הסיפוח לבין זו שאחרי סיפוח הוא – שבאזורים המסופחים טענת ישראל לזמניות המצב, שהייתה איכשהו רלוונטית בשטחים הכבושים גם לאחר 53 שנים, איבדה כל משמעות. כעת זה יהיה שטח ריבוני ישראלי, כמו כל האזורים בתוך הקו הירוק שאינו קיים עוד, כמו רמת הגולן ומזרח ירושלים שסופחו בעבר. ולגבי הפלסטינים, לישראלים ממש לא איכפת, לא מהמסופחים ולא מהלא מסופחים.

רבים שעושים שימוש במילה אפרטהייד בהקשר של ישראל והכיבוש/הסיפוח (כולל החתום מטה) יודעים היטב, שמה שלא יהיה בשטחים הכבושים או המסופחים, ככל הנראה לא יגיע למצב שהיה בדרום אפריקה בה הופרדו בני אדם בהתאם להשתייכותם הגזעית במסודות ציבור, באירועים, במקומות עבודה, בזירה ציבורית ועוד.

ישראלים, ככלל, חושבים שאיזכור המושג אפרטהייד פוגעני ביותר, ואת חלקם זה מפוצץ כששומעים אותו. הם ישקיעו שעות בוויכוחים עד כמה השימוש בו מגוחך ואיך מעזים בכלל להשוות אותנו למשטר הקודם בדרום אפריקה

וזו בעיה רצינית שאצלנו זה לא ככה. למה? מכיוון שהמצב בדרום אפריקה היה כה ברור ובלתי צודק מאין כמוהו, מפלה, לא דמוקרטי ולא שוויוני עד כי קשה היה למצוא מישהו שתומך במשטר ההוא, מה שדרך אגב לא מנע מישראל לעשות בדיוק את זה, במשך שנים לא מעטות. זה היה משטר מרושע שהיה צריך לרדת מהבמה, ודעת הקהל בעולם התחברה יחד ואילצה את דרום אפריקה לסלק את משטר האפרטהייד אחת ולתמיד.

השליטה של ​​ישראל בשטחים, בין אם היא במסגרת כיבוש או סיפוח, לא ממש מתאימה למילה אפרטהייד, אלא היא הרבה יותר בעייתית וערמומית. האם יש כאן חוסר צדק? ובכן, יש מערכת משפט אך אין זכויות אזרח מלאות. יש כמובן מערכת חוק, אפילו יותר מאחד אך ידו של החוק הצבאי הישראלי בסופו של דבר על העליונה. האם יש כאן אפלייה? ברור שיש אפלייה כאשר למיעוט אין קול בשלטון, השאלה היא לא אם, אלא כמה. האם זה לא דמוקרטי? ברור שלא, כאשר ל-2.5 מיליון פלסטינים אין נציגות בכנסת, זו לא דמוקרטיה. סיפוח זה כיבוש על טורבו.

תוכנית הסיפוח של ישראל ותוכנית טראמפ בכללותה היא מערך שלם של ערפול, בדיוק כפי שמדינת ישראל אוהבת אותו. נוכל לטעון למראית עין, שלפלסטינים יש מדינה משלהם (לחלוטין פייק מדינה), שאנחנו עדיין הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, בעוד שאנחנו למעשה מחזיקים את פלסטינים נטולי זכויות אזרח תחת פיקוח צמוד באוטונומיה בריבונותנו. מדי פעם נצא לתפוס עוד נדל"ן פלסטיני על מנת לספק את צרכינו לגידול טבעי ואחר, והעולם יתבונן בהשתאות כאשר אנחנו מבצעים פעלול פוליטי נוסף.

לאחר שניהלנו כיבוש במשך 53 שנים מבלי שחטפנו אש של ממש ובלי שהטילו עלינו סנקציות אמיתיות, נצא כעת למסע אל הלא נודע. השימוש במושג אפרטהייד לא ממש יעשה איתנו צדק. למרות שאנחנו בעצם מכינים את התשתית ושוללים מהאוכלוסייה הפלסטינית המקומית את זכויותיהם האזרחיות על בסיס האתניות/לאום שלהם, אנו עושים זאת תחת חזות חוקית לכאורה והרבה ערפול יצירתי. לעורכי הדין שלנו תהיה עבודה רבה לספר לכולם כיצד זה דמוקרטי באמת. אפרטהייד, כאן בארץ ישראל? מה פתאום! על מה לעזעזאל אתם מדברים?

שליטת ​​ישראל בשטחים, בכיבוש או בסיפוח, לא מתאימה למילה אפרטהייד, היא הרבה יותר בעייתית וערמומית. האם זה לא דמוקרטי? ברור שלא, כאשר ל-2.5 מיליון פלסטינים אין נציגות בכנסת. סיפוח זה כיבוש על טורבו

שלא יהיה ספק: העולם לא יקשה עלינו יתר על המידה, יש יותר מדי מקומות שבהם מצב זכויות האדם גרוע בהרבה. אני רק מקווה שאם לא נצליח להתמודד עם חרפת שלילת זכויות האזרח לפלסטינים תחת ריבונותנו  בעצמנו, יהודי התפוצות יאלצו אותנו לפעול למען השוויון. כל מי שחי בריבונותה של מדינת ישראל חייב להיות בעל זכויות שוות, בדיוק כפי שנאמר בהכרזת העצמאות שלנו.

עמנואל שחף הוא חבר מועצה ב"תנועה ישראלית". הוא מהנדס, מנהל, איש מוסד, פעיל פוליטי וחברתי, בעל ניסיון רב תרבותי יוצא דופן, מעוניין במיוחד בחלופות מדיניות ומקדם היום פדרציה בארץ ישראל. חי עם שוש באזור השרון, אבא לשנים וסבא ל-8

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 982 מילים ו-1 תגובות
סגירה