רפי פרץ הגיש בקשה להתפלג מימינה

אתמול נחשף בזמן ישראל כי מינויו של רפי פרץ לשר עשוי להיות מנוגד לחוק ● זאת, משום שפרץ לא התפלג מסיעת האופוזיציה ימינה בטרם מינויו לשר בממשלת הנוכחית ● בעקבות הפרסום, הגיש היום פרץ הודעה לוועדת הכנסת על רצונו להתפלג מימינה ולהקים סיעה חדשה ● אולם כמה מומחים משפטיים הטילו ספק האם די בהודעה זו כדי להכשיר את מינויו בדיעבד

רפי פרץ בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
רפי פרץ בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב, היום

השר לענייני ירושלים ומורשת ויו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, הגיש היום לוועדת הכנסת הודעה על התפלגותו מסיעת ימינה – זאת בעקבות חשיפת זמן ישראל אתמול כי מינויו לשר עשוי להיות מנוגד לחוק משום שלא התפלג מסיעת האופוזיציה ימינה בטרם מינויו לשר.

בהודעה שהגיש היום (שני), פרץ מבקש להתפלג מימינה ולהקים סיעת חדשה בשם "הבית היהודי מיסודה של המפד"ל".

מכתבו של רפי פרץ לוועדת הכנסת, 6.7.2020
מכתבו של רפי פרץ לוועדת הכנסת, 6.7.2020

חוק הכנסת קובע כי "רואים התפלגות של סיעה לענין סעיף 6א לחוק-יסוד: הכנסת" בין השאר אם "ההתפלגות היא של סיעה שהיא צירוף של מפלגות, וההתפלגות היא על פי ההשתייכות לאותן מפלגות, והיא הגישה ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית בעת הגשת רשימת המועמדים שלה, נוסח של הסכם בדבר צירוף של מפלגות כאמור".

פרץ התמודד ברשימת ימינה במקום השני, מטעם הבית היהודי וכך מופיעה רשימת המועמדים בוועדת הבחירות המרכזית. על פי חוק הכנסת, "נמסרה לועדת הכנסת הודעה בכתב מטעם סיעה או חלק ממנה על התפלגות כאמור … תאשר ועדת הכנסת את השינוי".

עם זאת, כלל לא ברור האם הודעת ההתפלגות כעת מספיקה כדי להכשיר בדיעבד את מינויו של פרץ לשר בממשלה הנוכחית.

מומחים למשפט חוקתי עמם שוחחנו סבורים כי מאחר שההודעה על הפילוג לא הוגשה עד לפרסום בזמן ישראל, יש לראות בפרץ חבר כנסת "פורש" לכל דבר ועניין.

על פי חוק יסוד הממשלה, ח"כ פורש אינו יכול לכהן כשר במהלך כל כהונת הכנסת הנוכחית. כמו כן, אותו ח"כ לא יוכל להתמודד מטעם כל מפלגה המיוצגת בכנסת הנוכחית.

הבוקר הגישה תנועת משמר הדמוקרטיה הישראלית פנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שבה היא דורשת ממנו לפעול לביטול מינויו של רפי פרץ לשר.

מתגובת הכנסת לפניית זמן ישראל אתמול עולה כי ניתן להתיר את התסבוכת אליה נקלע פרץ בדיעבד, אולם כאמור, הדעות על כך חלוקות, וייתכן כי הודעתו של פרץ לוועדת הכנסת לא תהיה סוף פסוק בפרשה.

עוד 274 מילים
סגירה