המסעדנים מזהירים מפני קריסה כלכלית ונתניהו נוזף ברשות המסים

נתניהו, כ"ץ ובכירי האוצר מגבשים את פרטי הפיצויים לשכירים ועצמאים ובהמשך הערב פגישת תקציב עם גנץ ● בעקבות חשיפת זמן ישראל, התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת הכנסת שלא לקבל את בקשת רפי פרץ להגדירו כמתפלג מסיעתו ● פרופ' סדצקי התפטרה מתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור: "ישראל נעה למקום מסוכן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ (צילום: Flash90)
Flash90
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ
07:12 עריכה

מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר, בקריאה שנייה ושלישית, את התיקון לתקנות שעת חירום, הקובע, שהגבלות שתטיל הממשלה ייכנסו לתוקף לפני שהכנסת תדון בהן. בתיקון תמכו 29 חברי כנסת ו-24 התנגדו לו.

• על משמעות החקיקה – במאמר שפרסם הבוקר יובל יועז באתר זה.

07:17 עריכה

מליאת הכנסת אישרה סמוך לחצות, בקריאה שנייה ושלישית, את העלאת הקנס על אי עטייה של מסכת פנים מ-200 ל-500 שקלים. לפי החוק הנוכחי, עבירה זו תוכל להיאכף לא רק על ידי שוטר, אלא גם על ידי פקחים עירוניים, עובדי רשויות מקומיות ופקחים של רשות הטבע והגנים. 34 חברי כנסת תמכו בחוק ו-24 התנגדו לו.

07:43 עריכה

החלטת הממשלה לסגור אולמות אירועים תיכנס לתוקף מחר בבוקר – כך סיכמה יושבת ראש ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לאפשר, הערב, קיום אירועים שנקבעו מראש.

יתר ההגבלות – ובהן סגירה של חדרי כושר, בריכות ציבוריות, מועדונים וברים – ייכנסו לתוקף היום ב-14:00.

07:53 עריכה

גילת בנט, רעייתו של יושב ראש ימינה, תקפה אתמול בפייסבוק את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מצידו שנעבור שואה כלכלית רק שלא יאהבו מישהו יותר מאותו". בנט כתבה את הדברים בתגובה לקריאה לתת לבעלה לנהל את משבר הקורונה. "ביבי, למרות כישלונו המהדהד, לא מעלה זאת בדעתו", טענה. לדבריה, הדבר מוכיח "כמה המדינה הזאת לא מעניינת אותו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בזמן שראש הממשלה נתניהו עובד מסביב לשעון כדי להציל את חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, לא נקבל הטפות מוסר ממי שהעדיפו להישאר באופוזיציה במקום לשאת באחריות ולעבוד למען אזרחי ישראל, וכשהיו בקואליציה היו עסוקים בלהדליף בלי הפסקה מתוך הקבינט".

08:35 עריכה

יושב ראש הכנסת יריב לוין תקף את הממשלה בישיבה של נשיאות הכנסת ואמר שהיא לא יכולה להתנהל כאילו הכנסת היא חותמת גומי – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן. לוין ביקר את הממשלה, שלדבריו, לא מגישה בזמן הצעות חוק. חוסר יכולתה של הממשלה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה – אמר – נגרם באשמתה שלה.

08:43 עריכה

התנועה לאיכות השלטון גינתה את תיקון תקנות שעת חירום, שלפיו, הגבלות שתטיל הממשלה ייכנסו לתוקף לפני שהכנסת תדון בהן: "ממשלת נתניהו מנצלת את התבהלה הציבורית ומבצעת סיכול ממוקד ברשות המחוקקת".

09:59 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין סיכמו שבשלב זה האוטובוסים יוסיפו לפעול תוך הפעלת מיזוג אוויר.

10:51 עריכה

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי הודיעה על התפטרותה. "ישראל נעה למקום מסוכן", הזהירה במכתב ההתפטרות שלה, שבו היא מותחת ביקורת נוקבת על אופן ניהול המשבר. "זמן רב מידי מושקע בוויכוחים, דיונים, יועצים, פורומים וגורמים מטעם עצמם בעוד שרמת התפעול והפרטים הנדרשים להצלחת המבצעים השונים אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה ולוקים בחסר".

• מכתב ההתפטרות של סדצקי

11:11 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין התבשר בשידור חי ב-ynet על התפטרותה של סיגל סדצקי מתפקידה כראש שירותי בריאות הציבור.

12:05 עריכה

הפרקליטות הודיעה לגל הירש על כוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, על העלמת מס בסך מיליוני שקלים.

תחקיר על התנהלותו הכספית של הירש פורסם לפני כשבועיים באתר זה.

12:24 עריכה

במשכן הכנסת נערכה ישיבתה הראשונה של ועדת הבחירות לכנסת ה-24. בראש ועדת הבחירות עומד שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן.

יושב ראש הכנסת יריב לוין תקף בדבריו את בית המשפט. "אנו חיים במציאות של היפוך יוצרות", אמר. "בשעה שריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים. האירוע שאנו מקיימים היום, הוא אירוע טקסי. לצערי, אין זה האירוע הטקסי היחיד. גם הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, בו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם".

שר הפנים אריה דרעי הזהיר מפני מערכת בחירות רביעית.

12:29 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש בטלפון עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. נתניהו אמר לעמיתו שישראל מוכנה לנהל משא ומתן על בסיס תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, שלדבריו, היא תוכנית יצירתית ומציאותית ושאינה חוזרת על הנוסחאות הכושלות של העבר.

12:31 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש הערב עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ לדיון בשאלת תקציב המדינה. בעוד גנץ מעוניין בתקציב אחד לשנים 2021-2020, נתניהו מעוניין בשני תקציבים נפרדים.

13:01 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לפרופסור סיגל סדצקי – שהודיעה על התפטרותה מתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור – על תרומתה במאבק למיגור נגיף הקורונה ואיחל לה הצלחה בהמשך דרכה.

13:22 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את "הממשלה המנותקת" על הטקס הראוותני לחנוכת מחלף אשקלון צפון.

13:58 עריכה

כחול לבן שוקלים לתמוך בתקציב חד שנתי, כפי שמקדם ראש הממשלה נתניהו, בתנאי שבנושאים מסוימים ייעשה תכנון ארוך טווח.

14:23 עריכה

פרסום ראשון – בעקבות חשיפת זמן ישראלהתנועה לאיכות השלטון פנתה ליושב ראש ועדת הכנסת איתן גינזבורג בדרישה להגדיר את חבר הכנסת רפי פרץ כפורש מסיעת ימינה ולא כמתפלג ממנה. "פרישתו", טוענים בתנועה, "מהווה מעילה באמון שנתן בו הציבור". אם הדרישה להגדירו כפורש תתקבל – פרץ לא יוכל לכהן כשר בממשלה.

אתמול הגיש פרץ בקשה לוועדת הכנסת לאשר את התפלגותו מסיעת ימינה כדי להכשיר בדיעבד את מינויו לשר. לפי דיווח ששודר אתמול בתאגיד השידור כאן, תתנגד ימינה לבקשת הפיצול של יושב ראש הבית היהודי.

בזמן ישראל נחשף כי מינויו של פרץ – המכהן כשר ירושלים ומורשת – עשוי להיות מנוגד לחוק יסוד הממשלה ולחוק יסוד הכנסת, משום שהוא עדיין מכהן בפועל כחבר בסיעת האופוזיציה ימינה. מומחים חלוקים בדעותיהם בשאלה האם ניתן להכשיר את מינויו בדיעבד.

• פניית התנועה לאיכות השלטון בעניין רפי פרץ

15:12 עריכה

התקרובת הראוותנית בטקס חנוכת מחלף באשקלון מוגדרת כחרפה, ניתוק, בזבוז וטיפשות על ידי שלי יחימוביץ'. שרת התחבורה ניצחה על הטקס שכלל סושי וזמר עם הגברה ויותר מזומנים ממה שהמגבלות מאפשרות, והכל בשביל לגזור סרט על הפיכתה של צומת בצפון אשקלון למחלף ללא רמזורים.

15:17 עריכה

ח"כ איילת שקד מאיימת לרסן את בג"ץ על ידי "פסקת התגברות והמשך מינוי שופטים שמרניים יוכלו לשים לזה סוף". מה שהקפיץ אותה הפעם הוא החלטה של השופטים לדחות דיון נוסף על הכרה שלהם בזכות למעמד פליטות מחשש למילת נשים בארץ המוצא, בניגוד לעמדת משרד הפנים.

15:44 עריכה

60 אסירים פונו מבית המעצר מגרש הרוסים בירושלים למעשיהו ברמלה, לאחר ש-6 סוהרים במקום נדבקו בקורונה. הפינוי נועד לאפשר את חיטוי בית המעצר. במקביל, פרופ' עידית מטות מאיכילוב טוענת שמספר החולים הקשים נמוך בכ-40% מהמספר הרשמי, והיא מסבירה את ההבדל בהגדרת החולה הקשה.

16:00 עריכה

בנימין נתניהו מדווח על "עשרות התייעצויות מהבוקר לגיבוש תכנית סיוע כלכלית", כדי לתת מענה הולם לעצמאים, בעלי עסקים, שכירים ומבקשי עבודה. במקביל, גם שר האוצר ישראל כ"ץ מדווח שיציג לראש הממשלה תכנית סיוע כלכלית שתתן מענה לשכירים ועצמאים שנפגעו מהמשבר. התכנית "תכלול דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי מועסקי ומלגת מחיה חודשים קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית".

הקשיים בפניהם ניצבים אזרחי ישראל, כתוצאה מההחלטות האחרונות שהתקבלו, בהתאם להמלצות משרד הבריאות, לסגירה והגבלת עסקים,…

פורסם על ידי ‏ישראל כ"ץ – Israel Katz‏ ב- יום שלישי, 7 ביולי 2020

16:04 עריכה

מירי רגב מסבירה שבמהלך האירוע באשקלון העירה למשתתפים (הרבים מדי) על כך שלא הקפידו על הנחיות הריחוק החברתי. "אמשיך להפקיד ולוודא שבאירועים לרבות חברות ממשלתיות, ישמרו על ההנחיות". על ההפרזה בכיבוד לחנוכת המחלף באשקלון היא לא סיפקה הסבר.

17:19 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן מבטיח לעשות "הכל כדי להוריד את הממשלה הזאת. פשוט אין לה זכות קיום, היא לא מתפקדת במשבר". יו"ר ישראל ביתנו אמר את הדברים בפגישה עם אנשי עולם התרבות והוסיף כי הוא "קורא לכל האנשים בעלי שכל ישר והיגיון וחוש צדק לא להתייאש, להמשיך לפעול. חייבים למחות וחייבים לדבר, כל אחד במשבצת שלו".

מנגד, שר החוץ גבי אשכנזי קרא לפצות את כל מי שנאלצו להשבית את פעילותם בעקבות הגבלות הגל השני, ובמהלך ביקור באוניברסיטת בן גוריון אמר ש"יש להקים עבורם קרן פיצויים בערבויות המדינה. אם בעלי מסעדות לא יכולים לפתוח את העסק בגלל הגבלה מיד צריך לבוא פיצוי כספי מתאים".

17:30 עריכה

השגריר הנכנס לאו"ם, גלעד ארדן, אומר בראיון לשלי וגואטה בכאן ב' שאין כשלון בטיפול בקורונה אך מסכים שהפיצוי הכלכלי לא הגיע לנפגעים.

"אני חולק עלייך לחלוטין, להגיד 'כישלון מזעזע', אין דבר רחוק יותר מהמציאות. כששומעים את זעקות הכאב של בעלי העסקים ואלה שאיבדו את פרנסתם בגלל הגבלת התקהלויות, זה לא משנה מה שאני אגיד. אבל אי אפשר להסתכל על מצב הבריאות … כשאתה רואה את מספר הנפטרים ביחס למדינות אחרות בעולם אין ספק שהחלטות שהתקבלו פה בתחילת הדרך היו טובות".

שלי יחימוביץ' הקשתה, וציינה את העובדה שישראל מקום חמישי בעולם בחולים פר מיליון נפש.

"מספר החולים לא מייצג דרמטיזציה של המצב … אנחנו כל הזמן נהיה בעליות וירידות, זה לא שיש פטנט למנוע את ההתפשטות, מדינות משקיעות טריליוני דולרים בפיתוח החיסון".

ביחס לפיצוי שלא הגיע בזמן ובהיקף הנדרש ארדן אמר שהבעיה היא בפקידות ולא בראש הממשלה ושר האוצר:

"גם לי יש ביקורת, ברמת פקידות ואנשים שהתרגלו לבירוקרטיה, ועד שלא מאשרים והקריטריונים. במודל האמריקאי קודם משלמים ואחר כך בודקים, זה דבר שלא מספיק הפנמנו במערכות שלנו, והיה פה את כל הרצון, ראש הממשלה וישראל כ"ץ הסכימו להקצות 100 מיליארד שקל".

17:36 עריכה

בשיחת זום שהתקיימה היום עם ראש הממשלה צעק נציג המסעדנים רונן מיילי את הדברים הבאים: "אנחנו לא נשרוד, לא יישארו עסקים אדוני! אנחנו מבקשים שתגיד לנו כמו שאמרת בתחילת הקמפיין שבתוך 48 שעות הכסף אצלנו, בבקשה תגיד את זה אדוני". היום נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות שאוסרות על התקהלות של מעל 20 איש במקום סגור ומעל 30 במקום פתוח.

בנימין נתניהו אמר בתגובה ש"זה מה שאנחנו דורשים, הערב נקיים דיון על השאלה של הוודאות שהעליתם לתכנית של שישה חודשים אבל חשוב לי לא פחות זה שאנחנו יכולים לקבל 100 החלטות או ארבע החלטות אבל אם אף אחת לא מתבצעת בזמן אמיתי אין להן ערך, זה הדבר המטריד ביותר".

העצמאים התלוננו בשיחה שלא קיבלו את המענקים המגיעים להם ונתניהו נזף בראש רשות המסים ערן יעקב: "חשבתי שמישהו נכנס פנימה מקליק ומקבל את התנאים שלו והכסף יוצא מיד".

מיילי אמר גם כי חודשים מאי ויוני כלל לא נמצאים בתכנית הפיצויים של משרד האוצר, חייבים לדאוג לעזרה כלכלית".

17:56 עריכה

הח"כים צביקה האוזר (דרך ארץ) ואוסנת מארק (ליכוד) הגישו למזכירות הכנסת מועמדות לוועדה לבחירת שופטים מטעם הקואליציה. מארק היא נציגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכבר הצהירה מספר פעמים שבכוונתה לאתר שופטים שיממשו בפסיקתם 'השקפה ליכודית'. ח"כ קארין אלהרר תגיש מועמדות מטעם האופוזיציה.

במקביל, שר המשפטים אבי ניסנקורן מבטיח שבתי המשפט ימשיכו לפעול ל"בשגרה ועל אחת כמה וכמה בשעת חירום".

19:08 עריכה

ח"כ נפתלי בנט קורא לשלוח נדבקים למלוניות קורונה, במקום שיחזרו הביתה להדביק את שאר בני המשפחה.

19:18 עריכה

משרד הבריאות מדווח על 748 נדבקים חדשים מאז חצות, 86 במצב קשה, מספר המונשמים הוא 34 ואתמול בוצעו 23,256 בדיקות. מספר הנפטרים עד כה עומד על 342.

19:35 עריכה

חקירת המימד החמישי תעבור מהמשטרה לרשות להגבלים עסקיים. המשטרה עצמה מעורבת בפרשה ולכן היה קושי בכך שהיא תוביל את חקירת היחסים בינה לחברה שבראשה עמד יו"ר כחול-לבן כיום, בני גנץ.

שר הביטחון ביקר היום בפיקוד העורף, ציין את היכולות האופרטיביות הגבוהות שלו והבטיח להגביר את שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות.

19:55 עריכה

ח"כ ניצן הורביץ (מרץ) אומר "שהגישה הכלכלית של נתניהו והאוצר במשבר הפוכה למה שכל המדינות המפותחות עושות עכשיו כולל מנהיגים שמרנים … האובססיה הקפיטליסטית שלו ושל האוצר תוקעת אותנו במחדל המאה".

20:11 עריכה

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, מנסה לשכנע את פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, להישאר בתפקידה. לפי דיווח של חדשות כאן, לוי ניסה לדבר איתה על מה שקרה, להדגיש שהיא עצמה לא אשמה באי היערכות לגל השני ולא צריכה להתפטר. לדעתו, היא הוליכה את המשרד בהצלחה והרבה מההתמודדות עם הגל הקודם היא בזכות עמדתה המקצועית, ובסופו של דבר המודלים שלה לא נופלים ממודלים אחרים שהוצעו.

בעוד שמנכ"ל המשרד מנסה לשכנע אותה להסיר את מכתב ההתפטרות ומקורבים אליה מאשרים שמתנהל השיח הזה עם המנכ"ל, גורמים אחרים כועסים על המכתב שפרסמה היום והאופן שבו נכתב, ומאשימים אותה בסוג של שביתה איטלקית.

שר הבריאות היה באמצע ראיון לתקשורת והופתע מקבלת הידיעה על ההתפטרות, שלוותה בפוסט של סדצקי בפייסבוק. היא חוששת מתמותה נרחבת מקורונה בגלל שלא ננקטים האמצעים הנדרשים. "צריכים ללמוד כללי התנהגות חדשים שילוו אותנו במשך כל ההתפרצות", כתבה.

הביקורת עליה היא בעיקר בסירובה להעביר את הניהול המבצעי לגוף אחד, כפי שעומד לקרות עכשיו עם מינוי הפרויקטור להתמודדות עם קורונה.

20:17 עריכה

בנימין נתניהו, ישראל כ"ץ ובכירי המערכת הכלכלית דנים עכשיו בתכנית הסיוע לגל השני.

לפי ההבטחות שפיזר היום שר האוצר, התכנית תכלול דמי אבטלה משופרים לשנה לשכירים שלא יחזרו, מענקים לעצמאים שייפגעו בצורה משמעותית, ומעבר לכך סיוע לעסקים עצמם במטרה לאפשר להם לחזור לפעילות.

כרגע יש בישראל מעל 850 אלף דורשי עבודה שמהווים מעל 20% מכוח העבודה. במקביל, נתניהו ובני גנץ אמורים להיפגש הערב כדי לסכם על תקופת התקציב, . וככל הנראה יו"ר כחול-לבן יסכים שהוא יהיה חד שנתי.

21:14 עריכה

לצד המחאות הרבות של ענפי ההסעדה והאירועים, גם העובדות הסוציאליות ממשיכות לקיים את המאבק שלהם בדרישה להעלאת שכר. לפי דיווח של לי ירון מהארץ, העו"סיות התמקמו במאהל מחאה מול ביתו של שר האוצר ישראל כ"ץ, במסגרת השביתה שהחלו בה השבוע.

21:27 עריכה

המדינה משלמת 10,000 שקל ליום לאבטחת עובדי ניקיון בבית ראש הממשלה. ההתקשרות עם חברת מוריה הופסקה לאחר ששתיים מהעובדות נחקרו ואחת מהן חשודה בתצהיר שקרי לטובת שרה נתניהו. לעובדי הניקיון החדשים אין סיווג בטחוני ולפי הדיווח זו הסיבה שהוצמד להם שומר.

22:16 עריכה

בגלובס מצאו כמה דוגמאות לכסף שלא הגיע ליעד ויאיר לפיד ממשיך לחבוט במה שהוא מגדיר ככשלון הכלכלי והניהולי הגדול בתולדות המדינה. אייל אלטרץ, איש סאונד, אומר ש"אם בימים הקרובים, לא נכנס כסף לחשבון בנק, כי לא מאמינים לך, אני מבטיח לך שהמדינה שלנו תבער".

22:44 עריכה

יו"ר ועדת חוץ ובטחון צבי האוזר אומר שמשרד הבריאות לא נותן מענה לכל הערעורים שמוגשים על איכוני שב"כ וחיובי הבידוד. לדבריו, סגן שר הבריאות הבטיח לו פתרון עד מחר.

23:03 עריכה

פגישת נתניהו גנץ לגבי תקציב חד או דו שנתי הסתיימה ללא תוצאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
סגירה