הברית הלא כתובה בין הרשימה המשותפת לליכוד

בנימין נתניהו ואחמד טיבי מסתודדים בכנסת, 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בנימין נתניהו ואחמד טיבי מסתודדים בכנסת, 2015

אחת ההפתעות הפחות משמחות בפגישת הזום בין בכיר פתח, ג'יבריל רג'וב, לבין בכיר חמאס, סאלח עארורי בשבוע שעבר, הייתה השתתפותו של ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת אימן עודה באירוע.

אחרי זמן רב שבה השתדלה הרשימה המשותפת שלא ליצור שום קשר פרובוקטיבי עם הרשות הפלסטינית, הנה זה קרה – פגישה לא רק עם אשף, אלא גם עם חמאס.

אחרי זמן רב שבה השתדלה הרשימה המשותפת שלא ליצור שום קשר פרובוקטיבי עם הרשות הפלסטינית, הנה זה קרה – פגישה לא רק עם אשף, אלא גם עם חמאס

מדוע זה קרה? יש לי השערה.

מי שרואה דברים כפשוטם מבין כי הליכוד והמשותפת אוייבים. הרי הם תוקפים אלה את אלה במילים החריפות ביותר. אבל מי שבוחן את הדברים קצת יותר לעומק יכול לגלות כי דווקא הליכוד העביר דרך המשותפת סכומים גבוהים מאוד לסקטור הערבי, והרשימה המשותפת תמכה בליכוד בהצבעות קריטיות עבורו, כמו בחירת אנגלמן למבקר המדינה ופיזור הכנסת והליכה לבחירות.

איך זה יכול להיות? התשובה היא שעמדה פרובוקטיבית של המשותפת מסייעת לליכוד, כי היא גורעת את קולותיה מן הפוטנציאל של האופוזיציה להקים ממשלה. מראש יש לליכוד יתרון של כ-15 מנדטים על פני האופוזיציה להקים ממשלה. כל ההתקפות החריפות בין הליכוד למשותפת הוא רק לצורך ביסוס ה"בייס" ההדדי סביב שתי המפלגות הכאילו אוייבות.

כאשר המשותפת החליטה לתת צ'אנס לגנץ ולנסות לתת לו הזדמנות להרכיב ממשלה בסיועה, היא הפסיקה את המגעים הפרובוקטיביים עם אשף.

אמור מעתה – חידוש המגעים הפרובוקטיביים האלה הוא גם חידוש הברית הלא כתובה עם הליכוד. במשותפת הגיעו אולי למסקנה כי הליכוד הוא כאן כדי להישאר, ולא כדאי להמר על חליפים. ומוטב לקבל את התקציבים הגבוהים שהליכוד יעניק להם, ולחזור לכללי המשחק הישנים – מעשים מרגיזים שיסייעו לליכוד לשמור על הרב בכנסת, כי קולות המשותפת לא יהיו כשרים למניין.

אמור מעתה – חידוש המגעים הפרובוקטיביים האלה הוא גם חידוש הברית הלא כתובה עם הליכוד. במשותפת הגיעו אולי למסקנה כי הליכוד כאן כדי להישאר, ולא כדאי להמר על חליפים

גם כאשר הם התנהגו למופת – קולותיהם לא נחשבו, וגנץ החליט לעבור לנתניהו ולא להיות ראש ממשלה. אז אם לגנץ מותר – גם להם.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ברור שהמשותפת עושה רק טוב לליכוד ולימין בכלל, הרשימה המטונפת היא לא כשרה, ואי אפשר להשתמש בה בשביל להקים קואליציה אפילו מבחוץ מסתבר, אבל אפשר להשתמש בה לדילים בכנסת שעולים ויעלו הרבה כס... המשך קריאה

ברור שהמשותפת עושה רק טוב לליכוד ולימין בכלל, הרשימה המטונפת היא לא כשרה, ואי אפשר להשתמש בה בשביל להקים קואליציה אפילו מבחוץ מסתבר, אבל אפשר להשתמש בה לדילים בכנסת שעולים ויעלו הרבה כסף למשלם המיסים היהודי בארץ ישראל.

אפשר גם הסבר פחות מתוחכם. כבר מזמן יש לממשלת נתניהו מגעים עם החמאס שלא לדבר עם הרשות - שמעשית כבר חלק מהפוליטיקה הישראלית. המשותפת היא סוג של מתווכת. הסיבה שעודה נוסע לשם היא שהוא יוד... המשך קריאה

אפשר גם הסבר פחות מתוחכם.
כבר מזמן יש לממשלת נתניהו מגעים עם החמאס שלא לדבר עם הרשות – שמעשית כבר חלק מהפוליטיקה הישראלית.
המשותפת היא סוג של מתווכת. הסיבה שעודה נוסע לשם היא שהוא יודע שזה כבר בעצם "בסדר". אף כי, כמו שכתוב פה, ימשיך הריטואל של מחאות וגינויים – מה שבעצם משרת את 2 הצדדים: מחד מעניק לעודה יוקרה בעיני הקהל הערבי – כי כך הוא מצטייר כ"נועז" ו"עצמאי" – ומאידך מאפשר לממשלה לקדם מגעים עם הפלסטינאים – מה שהיא anyway מעוניינת בו.
ברוך השם נתניהו, על כל חסרונותיו, לפחות היה תמיד שקול ומאוזן ביחסו לפלסטינאים (כולל עזה).

עוד 312 מילים ו-2 תגובות
סגירה