רומן טרופימוב בשדה התעופה במאנילה

סיפורו של האיש שחי 110 יום בשדה תעופה בגלל הקורונה

רומן טרופימוב נחת בשדה התעופה במנילה אחרי טיול בתאילנד, בדיוק בזמן שהוטל סגר כללי על בירת הפיליפינים ● בנחיתה לקחו לו את הדרכון ומאז היה שם, תקוע בתוך נמל התעופה בלי כל יכולת לצאת ● "אני מרגיש רע, סובל מנכות, והגב שלי כואב בגלל התנאים שבהם נאלצתי לחיות כאן" ● בעקבות פניית זמן ישראל למשרד החוץ האסטוני, אמש הועלה על טיסה חזרה הביתה

תחילה היה קשה להאמין שמדובר בסיפור אמיתי: אדם נתקע למשך שלושה חודשים וחצי בשדה תעופה בפיליפינים, בלי יכולת להיכנס למדינה או לעלות על טיסה כלשהי. למעשה, כבר עשו על זה סרט ("טרמינל", עם טום הנקס), אז איך יכול להיות שהסיפור הזה לא הפך כבר לוויראלי בכל העולם?

אבל החיים של רומן טרופימוב, מהנדס תוכנה בן 36 מאסטוניה שהגיע לשדה התעופה נאיה במנילה כתייר ב-20 במרץ, באמת הפכו לסיוט מתמשך, שרובו ככולו מתרחש בטרמינל. שם הוא חי במשך 110 ימים, עד שאתמול (שלישי) בלילה, בעקבות פניית זמן ישראל למשרד החוץ האסטוני, טרופימוב הועלה על טיסה הביתה.

מנילה הייתה יעד נוסף שטרופימוב תכנן להגיע אליו אחרי הטיול בתאילנד, והוא נחת שם בדיוק בימים שבהם הוטל סגר כללי על בירת הפיליפינים. לדבריו, לפני שהמריא לשם, כלל לא ידע על כוונות הממשל להטיל סגר בבירה.

בביקורת הגבולות של שדה התעופה הפיליפיני לא אפשרו לטרופימוב להיכנס למדינה, וביקשו ממנו לחזור על עקבותיו. אבל בחברת התעופה שעמה הגיע, AIR ASIAN, הסבירו שאין טיסות עד 15 באפריל.

"לא הבנתי מה קורה, דרשתי תשובות מכל אדם שיכולתי לאתר בשדה, אבל אף אחד לא היה מוכן לספק לי תשובות", סיפר רומן לזמן ישראל בשיחת וווטסאפ.

שדה התעופה נאיה במנילה (צילום: רומן טרופימוב)
שדה התעופה נאיה במנילה (צילום: רומן טרופימוב)

"הם לקחו את הדרכון שלי והפנו אותי לטרמינל מספר 3 בשדה. ללא הדרכון אני לא יכול לצאת מהטרמינל אפילו בשביל לנשום אוויר.

"נאלצתי לישון על הרצפה בטרמינל ולאכול חטיפים וממתקים שהצלחתי לקנות במכונות אוכל ושתייה, כי רוב החנויות היו כבר סגורות".

"בהמשך גיליתי שאני נמצא בסטטוס של excluded passenger. הסבירו לי שעל פי חוקי ההגירה בפיליפינים, החברה שיכולה להטיס אותי חזרה היא חברת תעופה שאיתה הגעתי ורק לנקודה שממנה הגעתי (תאילנד). ללא הדרכון, אני לא יכול לעזוב עם אף חברת תעופה אחרת", הוא אומר.

ה"ארון" של רומן טרופימוב בטרמינל (צילום: רומן טרופימוב)
ה"ארון" של רומן טרופימוב בטרמינל (צילום: רומן טרופימוב)

במהלך השבוע שבו ישן על הרצפה בשדה התעופה, רומן יצר קשר עם משרד החוץ באסטוניה שניסו לעזור לו לערער על ההחלטה שלא להכניס אותו לפיליפינים. ואולם רשות ההגירה סירבה פעמיים בטענה שמדובר במקרה של public charge – כלומר, אדם חסר אמצעים שלא יוכל להסתדר במדינה בכוחות עצמו ועלול להוות נטל על עליה.

מה שהרשויות באסטוניה כן הצליחו לעשות זה לדאוג לכך שחברת התעופה תספק לרומן חדר בשדה ושתי ארוחות ביום. ואכן, מאז הוא התגורר בחדר של 3 מטר רבוע הכולל מיטה, חלון ומאוורר עם שירותים ומקלחת משותפים. לא מדובר בחדר במלון הנמצא בסמוך לשדה התעופה, אלא בחדר הממוקם במחלקת ההמראות של נמל התעופה, אשר הוסב לחדר עבורו. הדיל הזה כלל גם אספקה של שתי ארוחות ביום מחברת התעופה.

כך נראות הארוחות של רומן טרופימוב בשלושת החודשים האחרונים (צילום: רומן טרופימוב)
כך נראות הארוחות של רומן טרופימוב בשלושת החודשים האחרונים (צילום: רומן טרופימוב)

באופן אבסורדי לחלוטין, טרופימוב היה תקוע בטרמינל כבר 110 יום בדיוק, כאשר לדבריו מצבו הבריאותי והנפשי הולך והידרדר – ללא אוויר, ללא שמש וללא תזונה נאותה.

רק השבוע הבין טרופימוב שאין לו ברירה ושכדי להיחלץ מהמצב המוזר הזה הוא צריך לגייס את דעת הקהל העולמית, והסכים לפרסם את סיפורו.

"הייתי צמחוני לפני שהגעתי לכאן ומאז אני נאלץ לאכול עוף עם אורז מאודה. הכמות לא מספיקה, אין גיוון ואני לא אוכל ירקות. כל החנויות סגורות ואני לא יכול לספק לעצמי תזונה מאוזנת. אני מרגיש רע, סובל מנכות, והגב שלי כואב בגלל התנאים שבהם נאלצתי לחיות כאן".

החדר של רומן טרופימוב במנילה (צילום: רומן טרופימוב)
החדר של רומן טרופימוב במנילה (צילום: רומן טרופימוב)

"אין לי על מי לבנות"

רומן סיפר לזמן ישראל כי לא יכל להעזר בבני משפחה שיעזרו לו במצבו. אמו הקשישה חיה באסטוניה ללא יכולת לסייע, ואין לו חברים קרובים שיכולים להתגייס למענו.

"אחרי שפרסמתי את הסיפור שלי ברשתות החברתיות, קיבלתי המון עצות שאת רובן קשה לי ליישם. התקציב שלי דל, והטלפון והאינטרנט איטיים מאוד. אני מחפש מידע וקשרים ויודע שאין לי על מי לבנות כדי לצאת מהמצב, אבל אני עסוק רוב היום רק בהישרדות.

"אני ישן רוב היום כי גופי חלש ומצב רוחי ירוד. אני משתדל לא לצאת מהחדר כי הטיסות חודשו והשדה התמלא באנשים, ואני חושש להידבק בקורונה.

"אני מרגיש שהכניסו אותי לסוג של כלא בלי סיבה, כי לא ביצעתי שום פשע. אבל בחברת התעופה לא לוקחים אחריות, ובתשובות הרשמיות שלהם הם בכלל מאשימים אותי במה שקרה. רוב הצוות של החברה לא עובד בגלל המגיפה, והעובדים שכן משוחחים איתי מתנהגים אלי כמו רובוטים, כאילו אין להם שום רגשות אנושיים".

"אני מרגיש שהכניסו אותי לסוג של כלא בלי סיבה, כי לא ביצעתי שום פשע. אבל בחברת התעופה לא לוקחים אחריות, ובתשובות הרשמיות שלהם הם בכלל מאשימים אותי במה שקרה"

מערכת זמן ישראל פנתה למשרד החוץ האסטוני, לחברת התעופה AIR ASIA ולרשות ההגירה הפיליפינית על מנת לקבל תגובה לסיפור.

משרד החוץ האסטוני הגיב באופן מיידי ומסר כי הקונסול האסטוני בפיליפינים נמצא בקשר עם טרופימוב ודואג לשפר את תנאי מחייתו. לטענתם, טרופימוב הגיע לפיליפינים בתקופה של סגר הקורונה ובכך לקח על עצמו את הסיכון להיתקע בגבול, וסירב לקחת הלוואה מהמדינה על מנת לממן כרטיס טיסה לאסטוניה, כפי שהוצע לו על ידי המשרד. עם זאת, התחייב משרד החוץ האסטוני להשיב אותו הביתה בימים הקרובים.

שעות ספורות לאחר הפניה של זמן ישראל, במהלך ליל אמש, עידכן רומן כי משרד החוץ האסטוני העלה אותו על טיסה חזרה הביתה. שלושה וחצי חודשים של סיוט הגיעו לסיום.

אחרי 110 ימים בטרמינל רומן טרופימוב טס בחזרה לאסטוניה (צילום: רומן טרופימוב)
אחרי 110 ימים בטרמינל רומן טרופימוב טס בחזרה לאסטוניה (צילום: רומן טרופימוב)
עוד 752 מילים
סגירה