הקורונה מאיימת לחסל את נתניהו

בנימין נתניהו צריך מולו אויב - תמיד וכל הזמן, אמיתי או מדומיין ● לאורך עשרות שנים, הוא טיפח ביד אחת את האויב שלו - הפך את איראן לאיום קיומי, את השמאל לבוגדים, את הפרקליטות והתקשורת לדיפ סטייט - וביד שניה פמפם לציבור מסר אחד בלבד: רק אני יכול להציל אתכם מהאויבים האלה ● עד שהוא נתקל באויב שאיתו הוא לא יכול לשחק כרצונו ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP)
Gali Tibbon/Pool via AP
בנימין נתניהו

בנימין נתניהו צריך מולו אויב. תמיד וכל הזמן, אמיתי או מדומיין – העיקר שיהיה אויב שמגייס תמיכה והזדהות. האויב הזה הופך קריטי לפני בחירות, ואז נתניהו יודע להוליך את הציבור הענק שלו לכיוון הרצוי, כדי שיציל אותנו ואותו מהצרה המתרגשת. פעם זה היה שמעון פרס שמחלק את ירושלים; פעם הערבים שנוהרים לקלפי; פעם הפרקליטות שמנסה לבצע הפיכה שלטונית נגד הימין.

לאורך עשרות שנים, נתניהו הצליח במשימה. הוא עבד בשני קווים מקבילים: ביד אחת טיפח את האויב שלו והגביר את הדימוי המאיים שלו, אם צריך או לא צריך. איראן היא איום גדול ואמיתי על ישראל, אבל נתניהו הפך אותה לאיום קיומי. השמאל במדינה הוא פטריוט לא פחות מנתניהו, אבל ראש הממשלה סימן אותו כבוגד שסומך על הערבים.

איראן היא איום גדול ואמיתי על ישראל, אבל נתניהו הפך אותה לאיום קיומי. השמאל במדינה הוא פטריוט לא פחות מנתניהו, אבל ראש הממשלה סימן אותו כבוגד

גם התקשורת היא אויב, אבל זהו אקזמפלר מיוחד. בתחילת דרכו, ראש הממשלה ראה בתקשורת שותפה לקידום המטאורי שלו. מעולם לא זכה פוליטיקאי ישראלי לסיקור כל כך חיובי, בארץ ובחו"ל. אחרי רצח רבין ובעיקר אחרי שנבחר בפעם הראשונה, התקשורת לתפיסתו הפנתה לו עורף, ואז נעשתה לאויב בוגדני.

נתניהו הפך אותה למטרה נוספת ומועילה בקמפיין הנגטיבי שלו, אבל הוא מעולם לא השלים באמת עם המציאות הזו. הוא רצה את התקשורת איתו, כמו פעם, ולא נגדו. כאשר ניסה להפוך בכוח את היוצרות, הסתבך בשלושה כתבי אישום.

ביד השנייה דאג נתניהו לפמפם לציבור מסר אחד בלבד: יש רק אדם אחד שיכול להציל אתכם מכל האויבים האלה – וזה אני. אם אני לא אהיה, הלכה המדינה. נתניהו שיווק את המשוואה הזו באופן פנטסטי, מאורגן, עקבי ומחושב. הציבור הלך שבי אחרי המסר.

במהלך השנים נתניהו התחיל בעצמו להאמין במה שהוא אומר, והסתבך שוב – הפעם עם התפקיד הקיסרי והתחושה המשיחית שייחס לעצמו בעידוד מקורביו. נתניהו עומד היום למשפט גם על מניירות של שליט יחיד, שחייבים להעלות לו מנחה ולפאר את פעלו בכל אתר. אדריאנוס היה גאה בו.

במהלך השנים נתניהו התחיל בעצמו להאמין במה שהוא אומר, והסתבך שוב. נתניהו עומד היום למשפט גם על מניירות של שליט יחיד, שחייבים להעלות לו מנחה ולפאר את פעלו בכל אתר. אדריאנוס היה גאה בו

וכך, על כל מי שאומר לפני כל מערכת בחירות ש"אני לא רוצה לבחור בו, אבל אין מישהו אחר", נתניהו רושם ניצחון קטן. ברור שהוא גם דאג להיות המציל הלאומי היחידי אחרי שגימד את כל מי שהתקרב אליו בליכוד, או למעמד האלטרנטיבי מחוץ למפלגה.

את מה שנתניהו מעולל לישראל כ"ץ ובני גנץ בימים אלה, בשיטות שרק הוא מכיר, עוד יכתבו בביוגרפיות בעתיד. את כ"ץ, המסומן כיורש, נתניהו מקרב ומרחיק, מבצע בו הפרד ומשול, ולא צריך להתרשם מדי מהתוכנית הכלכלית המשותפת שהם יציגו היום (רביעי) ביחד.

את גנץ, נתניהו הופך לחד-שנתי, ולא רק בתקציב. צריך רק לשים לב לדרכים שבהן נתניהו מוחק את הנוכחות של גנץ, מפרק אותו מהשפעה, מדיר אותו מקבלת החלטות ונהנה לראות אותו מגרד בסקרים 10 מנדטים, ועוד חושב להיות כאן ראש הממשלה.

את גנץ, נתניהו הופך לחד-שנתי, ולא רק בתקציב. צריך רק לשים לב לדרכים שבהן נתניהו מוחק את הנוכחות של גנץ, מפרק אותו מהשפעה, מדיר אותו מקבלת החלטות ונהנה לראות אותו מגרד בסקרים 10 מנדטים

הכל היה יכול להיות טוב ויפה (לנתניהו), עד שהוא נתקל באויב שאיתו הוא לא יכול לשחק כרצונו, ולעשות עליו קולות בקלפי.

הקורונה לא מתמסרת לנתניהו. היא מאיימת לחסל אותו. נתניהו יצא למשברים קשים בימי חייו – לא מלחמה גדולה או אירוע שלום שמחייב ויתור ונסיגה, אבל מנהרת הכותל, פרשת בר-און חברון, צוק איתן ובעיקר כתב האישום הפלילי הם בכל זאת מבחנים שבהם עמד ואפילו הפך אותם לקלף מנצח.

הקורונה זו מגפה שמטיחה את נתניהו אל מציאות שונה וחדשה שהוא לא מסוגל כנראה להתמודד איתה. המדינה קורסת מול העיניים. זה לא דומה לשום דבר שהיה כאן במאה השנים האחרונות.

בגל הראשון היה נדמה שנתניהו משחזר את המלחמה שלו באויבים השונים, ואחרי שהעקומה השתטחה – הוא אפילו רכב על גל ההצלחה ושלח את כולם לעשות חיים בברים.

אבל עכשיו, עם אלף נדבקים ביום ומאות אלפי מובטלים ללא תקומה כלכלית נראית לעין, ההישג הפך למחדל וכיבוש הנגיף לנסיגה גדולה. את התוצאה מרגיש ראש הממשלה בסקרים, שמדביקים לו בבירור את הכישלון הבריאותי והכלכלי. הקיסר איבד שליטה על האירוע, אולי בפעם הראשונה בקריירה.

אתמול נתניהו ניסה להאשים את הפקידים, אבל מבחינת הציבור הוא המנותק, יחד עם השרים שלו. בדרך הקשה והלא מוכרת לו, נתניהו עשוי להבין כי תעמולה נגד ערבים, שמאל, תקשורת ופרקליטות שעובדת על בטן מלאה, לא מעניינת את מי שרעב, ואין מי שמציע לו צלחת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
12
אין לי בעיה שיהיה ראש ממשלה מהליכוד, אבל שיהיה ישר, ומדבר אמת. ביבי נשאר בתפקיד כל כך הרבה שנים, גם ובעיקר בגלל העתון "ישראל היום". אין דבר כזה בעולם שלראש ממשלה יש עתון מטעם. את הדבר ה... המשך קריאה

אין לי בעיה שיהיה ראש ממשלה מהליכוד, אבל שיהיה ישר, ומדבר אמת. ביבי נשאר בתפקיד כל כך הרבה שנים, גם ובעיקר בגלל העתון "ישראל היום". אין דבר כזה בעולם שלראש ממשלה יש עתון מטעם. את הדבר הזה צריך לעצור, העתון שמסלף אמת ומשבח ומגדיל את הוד מעלתו, ובעיקר מחולק חינם!!!&

למה העם קנה שהשמאל הוא בוגד.השמאל הקים את המדינה קבע ביטחונית את גבולותיה על ידי הקמת התיישבות בספ]ר.חיסל את כל ההתיישבות הקיבוצית כולל את אלה שישבו על הגבול.ברצועת עזה שסובל... המשך קריאה

למה העם קנה שהשמאל הוא בוגד.השמאל הקים את המדינה קבע ביטחונית
את גבולותיה על ידי הקמת התיישבות בספ]ר.חיסל את כל ההתיישבות הקיבוצית כולל את אלה שישבו על הגבול.ברצועת עזה שסובלת מירי הרקטות הוא לא פקד את הקבוצים מעולם הוא מחק אותם בושה וחרפה לאגם שקורה לעצהו מנהיג

בן כספית כתב בצורה מדויקת שמי שרוצה להשפיע ולהתקרב למוקדי ההחלטות והכוח שידאג לגדודי מתפקדים לליכוד. מצביעי הליכוד החזקים הבינו מזמן שביבי סחיט, לחיץ רחוק מאוד מלהיות המנהיג החזק והחכם ... המשך קריאה

בן כספית כתב בצורה מדויקת שמי שרוצה להשפיע ולהתקרב למוקדי ההחלטות והכוח שידאג לגדודי מתפקדים לליכוד. מצביעי הליכוד החזקים הבינו מזמן שביבי סחיט, לחיץ רחוק מאוד מלהיות המנהיג החזק והחכם שכולם חושבים ושכדי "לשלוט" בברזים צריכים לדעת ללחוץ במקומות הנכונים דרך כוח החברים במרכז הליכוד. שיטת הפריימריז יצרה את המפלצת הנוראית לה אנו עדים.
מדובר בקוסם של גן ילדים, שיודע רק לשקר לתחמן ולרמות (תכונות שלצערי מוערכת בקהילה העסקית המקומית של ישראבלוף…) שנהנה להיות ענק בין גמדים ומאחר והאנשים הטובים לא הולכים לפוליטיקה, בעל כישורי ניהול בינוניים ומעטה. לא היה שורד בתור מנכ"ל של חברה בינונית מינוס……ולצערי גם מרבית שרי הממשלה שלנו כאלו (מכל הקשת הפוליטית).
במדינת ישראל אין יותר ימין ושמאל, רוב העם הוא במרכז, רוב העם רוצה היפרדות מכובדת מהפלסטינים ורוצה לגור במדינה בעלת רוב יהודי ודמוקרטית עם הפרדה של דת ומדינה. על זה בדיוק חלמו הסבים והסבתות שלנו שחיפשו מקום להניח עליו את הראש לאחר הטראומה הנוראית שהם עברו (אירופה ומדינות ערב)……………
חייבים לשנות את מבנה הפוליטיקה בישראל, לגרום לאנשים טובים ומוכשרים לרצות להיות פוליטקאים, להחליט שמשרדים מסוימים יאוישו על ידי גורמי מקצוע בלבד ויש עוד המון רעיונות לשיפור, חייבים להיות דינאמיים ולא בהרחבת הממשלה ל-36 שרים עם תפקידים ממומצאים, מאור לגויים זו לא בושה להסתכל על מדינות שאימצו מודלים של ניהול ממשלתי טובים יותר………….
מאמין שנעבור את הכול בשלום
שבת שלום,

גאונים כמוהו רכבו על גל ההצלחה ושכרון הכוח וחשבו שיישארו כך שנים רבות. אבל בסופו של דבר המציאות חזקה מכל דמיון. ראה ערך "דון קישוט", דמות גרוטסקית של איש שחשב שינצח את "האבירים" ובסוף ... המשך קריאה

גאונים כמוהו רכבו על גל ההצלחה ושכרון הכוח וחשבו שיישארו כך שנים רבות. אבל בסופו של דבר המציאות חזקה מכל דמיון. ראה ערך "דון קישוט", דמות גרוטסקית של איש שחשב שינצח את "האבירים" ובסוף חזר לביתו עייף תשוש וחולה. סוף עצוב לכל מי שמבלבל בין מציאות לדמיון . שיגעון "אני המשיח". היחיד ש"יפיל אותו על חרבו" זה הוא את עצמו. תודה על המאמר המעולה.

אני חושב שיש מרכיב נוסף במציאות שנוצרה כאן וזה המצב הנפשי של בינימין נתניהו עצמו. אני חושד שבמשך השנים הוא איבד תחושה של מהי המציאות והיום הוא חי במין "סרט" שהוא רואה רק בדימיונו. החיים... המשך קריאה

אני חושב שיש מרכיב נוסף במציאות שנוצרה כאן וזה המצב הנפשי של בינימין נתניהו עצמו. אני חושד שבמשך השנים הוא איבד תחושה של מהי המציאות והיום הוא חי במין "סרט" שהוא רואה רק בדימיונו. החיים בבלפור נוחים וקלים. התנועה ממקום למקום בשיירה מאובטחת מבטיחים קודם כל את הניתוק שלו מהמציאות ברחוב. השליטה שלו בממשלה ובכנסת נותנת לו תחושה שהכל "קטן עליו".
זה דומה לאובדן שפיות אבל כנראה שזה לא. אבל בהחלט אובדן הקשר למציאות של האזרחים שלו.
וכאשר מגיע משבר כזה הוא כבר לא מסוגל להבין מה קורה באמת.
הוא מנותק לא כמטפורה אלא כמציאות חיים.
שתי קדנציות ???????

צער לי מאוד.הרבה שנים תמכתי בנתניהו והליכוד, אבל השנים אחרונות ההתנהגות שלו, הפניות נגד המשטרה, בתי משפט, לכל מוסדות ואנשי חוק שינו את עמדתי.גם הדרישות הכספיות שלו, ו(ולא כדבר אחרון) אנ... המשך קריאה

צער לי מאוד.הרבה שנים תמכתי בנתניהו והליכוד, אבל השנים אחרונות ההתנהגות שלו, הפניות נגד המשטרה, בתי משפט, לכל מוסדות ואנשי חוק שינו את עמדתי.גם הדרישות הכספיות שלו, ו(ולא כדבר אחרון) אני רוא בסביבתו הקרובה אנשים שאני לא שמח לראות בהנהגת המדינה וברשות המחוקקת.

תעמולת נתניהו תמיד היתה כוזבת. לא נעים לומר, אך רוב מצביעיו לא הכי מחודדים. פשוט עכשיו הגיע רגע האמת. וברגע האמת, נתניהו הוא ממש לא מנהיג ״חזק״ אלא כושל בכול המובנים, וכעת רואים בבירור ... המשך קריאה

תעמולת נתניהו תמיד היתה כוזבת. לא נעים לומר, אך רוב מצביעיו לא הכי מחודדים. פשוט עכשיו הגיע רגע האמת. וברגע האמת, נתניהו הוא ממש לא מנהיג "חזק" אלא כושל בכול המובנים, וכעת רואים בבירור שהממשלה והמערכת פשוט לא מתפקדות. הכול שקרים, הצגות ופייק ימין.

עוד 700 מילים ו-12 תגובות
סגירה