קורס הכשרה לעובדים סוציאליים הופסק בשנית

מעקב בעקבות הפרסום בזמן ישראל, משרד הרווחה חידש את ההכשרה לעובדים סוציאליים שמטפלים בילדים נפגעי אלימות ● אבל הקורס הופסק שוב, בשל השביתה וההחמרה בהגבלות הקורונה ● ובינתיים, מתמודדים המטפלים עם אלימות גואה, איומים על חייהם והתאבדויות של מטופלים - בלא הדרכה והכוונה

מחאה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
מחאה נגד אלימות כלפי נשים

משרד העבודה והרווחה חידש את הקורס להכשרת עובדים סוציאליים לטיפול באלימות במשפחה ובילדים מוכים והורים מכים. זאת, לאחר שהופסק בתקופה שבה חל זינוק חד בהיקף האלימות הביתית – כפי שדווח לראשונה בזמן ישראל.

עד כאן החדשות הטובות. אך החדשות הרעות הן שעד שהקורס נפתח מחדש, הוא כבר הספיק להיסגר שוב, הפעם בגלל שביתת העובדות והעובדים הסוציאליים שהחלה שלשום (ב'), ובשלב זה לא ברור מתי הוא יתחדש.

הקורס נפתח בהתאם להחלטות ועדה בין-משרדית לטיפול באלימות, שהמליצה על הגדלת מספר המטפלים. בסופו, אמורים היו המטפלים לעבוד במרכזים למניעת אלימות, במקלטים לנשים מוכות ולילדים מוכים, בהוסטלים, בקופות החולים ובמערך בריאות הנפש.

"המשך קיום הקורס תלוי בכך שיהיו 16 תלמידים לפחות בכל כיתה", אומרת לי דפנה לובל-לדרר, עובדת סוציאלית שמשתתפת בקורס, "מספיק שכמה מהתלמידים ייכנסו לבידוד כדי להפסיק אותו, ויש לא מעט כאלה בימים אלה.

"הקורס חודש רק עכשיו, דווקא בזמן החופש הגדול, וחלק מהעובדים הסוציאליים לא יכולים להשתתף בו מכיוון שהם הורים לילדים קטנים, שממשיכים לעבוד גם כעת, בזמן חופשת הקיץ. בקיצור, עד שסוף סוף חידשו לנו את הקורס החשוב הזה, הגענו למצב שהוא לא באמת יכול להימשך".

עובדים סוציאליים מוחים על תנאי העסקתם מול הכנסת. 25 ביוני 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
עובדים סוציאליים מוחים על תנאי העסקתם מול הכנסת. 25 ביוני 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

האב המכה מתקשר ומאיים

על אף השביתה שעליה הכריזו העובדים הסוציאליים, חלקם (אלה שעובדים במקומות שהופרטו) ממשיכים את הטיפול בילדים החשופים לאלימות. עם זאת, העובדים לא מקבלים את ההדרכה והתמיכה הנחוצות להם, וחשים כי הם חשופים לאלימות ואינם זוכים להגנה.

אחת העובדות הסוציאליות שמשתתפת בקורס מספרת על פ' (שם בדוי), אישה מטופלת בילדים שסובלת מאלימות מצד בעלה. בזמן ההסגר האלימות החריפה והפכה ליומיומית, והיא נפרדה ממנו, פתחה בהליכי גירושים ועברה לגור אצל קרוביי משפחה עם ילדיה. מאז בעלה מטריד אותה ומאיים עליה, וכאשר בעלה של פ' גילה שהילדים נפגשים עם עובדת סוציאלית – הוא החל לאיים גם עליה.

"אני עובדת במשרד, ומאז הקורונה אני נמצאת שם לגמרי לבד", מספרת העובדת הסוציאלית של פ', "בדרך כלל יש איתי כאן עוד עו"ס, אבל היא בבידוד. אין המשרד שומר, שמירה חיצונית או מנעול רציני, והאבא של הילדים שאני מטפלת בהם מתקשר אליי ומאיים עליי שימצא אותי ויגיע אליי ויחסל אותי.

"אחת הדרישות שלנו, שבגללן פתחנו בשביתה, היא שתהיה עלינו איזושהי אבטחה. הרי אני לא העו"ס היחידה שמאוימת. אני ממשיכה להגיע לעבודה למרות השביתה, כי אני לא אפקיר את הילדים במצב כזה, אבל אין לי עם מי לדבר על מה שעובר עליי, כי הקורס שבו הייתי אמורה לקבל את ההדרכה הזו הופסק".

"אני ממשיכה להגיע לעבודה למרות השביתה, כי אני לא אפקיר את הילדים במצב כזה, אבל אין לי עם מי לדבר על מה שעובר עליי, כי הקורס שבו הייתי אמורה לקבל את ההדרכה הזאת הופסק"

עו"ס אחרת מספרת: "לפני ההסגר התחלתי לטפל במשפחה עם ילדים עם הורים שעמדו להתגרש, עם המון אלימות בבית. האבא של הילדים היה בדיכאון קשה, וטופל בשירותי בריאות הנפש, אבל גם ככה הוא לא היה יציב והיו לו התפרצויות מפחידות. עכשיו, בזמן ההסגר, המצב שלו הידרדר והוא התאבד. האמא בעצמה באטרף, ולא יודעת איך לתמוך בילדים שממש מתפרקים לחתיכות".

מנתונים שפרסמה השבוע עמותת על"מ עולה כי מאז תחילת ההסגר בחודש מרץ חלה בישראל עלייה של 47% במספר הצעירים ובני הנוער שחיים ללא קורת גג; כמו כן, נרשמה עלייה של 70% בדיווחים על אלימות פיזית ומילולית בבית; עלייה של 100% באלימות מינית כלפי בני נוער; עלייה של 50% במספר הנערים והנערות שפיתחו הפרעות אכילה; זינוק של 300% בדיווחים על דיכאון, חרדה, משברים נפשיים ובדידות בקרב בני נוער; ועלייה חדה של 150% במספר האימהות היחידניות שפנו לסיוע מידי, לאחר שנותרו ללא יכולת לדאוג לילדיהן.

"בתקופה כזאת חשוב עוד יותר מהרגיל שנהיה תחת ליווי והדרכה ותמיכה, ודווקא עכשיו אין לנו אותם", אומרת לובל-לדרר.

פגיעה בזכויות העו"ס כעובדים

הפסקת הקורס פוגעת גם בתנאי ההעסקה של העובדים הסוציאליים, שכן שעות הלימוד בקורס אמורות להיות מוכרות כגמול השתלמות. ואולם, המשתתפים גילו כי שיעורי הקורס שניתנו בזמן ההסגר בזום, לא ייחשבו כחלק משעות ההוראה.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "מדובר בהשתלמות חשובה, ובעת הזו במיוחד. אנו פועלים מול נציבות שירות המדינה, הוועדה להכרה בגמול השתלמות ומשרד האוצר על מנת שהכשרה מרחוק תוכר לשעות גמול".

מפגינה נושאת את תמונתה של מאיה ווישניאק במחאה בתל אביב נגד אלימות כלפי נשים, 1 ביוני 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפגינה נושאת את תמונתה של מאיה ווישניאק במחאה נגד אלימות ביתית, יוני 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עוד 616 מילים
סגירה