המשבר בין הציבור החרדי לרשויות נראה חסר תקנה

אחת הבדיחות הנפוצות בימים אלה בקרב בני ישיבות הולכת כך: "אם ראית שוטר מרחוק - תשים מסכה. אם שכחת את המסכה - תוריד את הכיפה" ● הרבה תסכול מסתתר מאחורי הבדיחה הזו, עם טענות על אכיפה בררנית, ניתוק ואפליה ● בגל הראשון, דרעי ניהל את המשבר מול החרדים, אבל כעת גם דרעי ממודר ● והזעם ברחוב החרדי גואה ומגיע עד נתניהו ● פרשנות

מפגינים בבית"ר עלית נגד הסגר שהוטל על העיר, ב-8 ביולי 2020 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
מפגינים בבית"ר עלית נגד הסגר שהוטל על העיר, ב-8 ביולי 2020

אחת הבדיחות הנפוצות בימים אלה בקרב בני הישיבות בירושלים ובבני ברק היא על ההוראות שמחלקים לאברכים, לפני שהם יוצאים לרחוב: "אם ראית שוטר מרחוק – תשים מסכה. אם שכחת את המסכה – תוריד את הכיפה".

הרבה תסכול מסתתר מאחורי הבדיחה הזו. אם יש תוצאה חברתית ואזרחית חמורה למגפת הקורונה, היא מסתמנת כבר עתה. המשבר עם הציבור החרדי נראה חסר תקנה. הזעם כלפי הממשלה, הרשויות והחברה האזרחית הולך וגובר מיום ליום.

בכל פינה אתה שומע טענות על סלקציות, אכיפה בררנית, טרף חרדי קל, ניסיון לטפול אשמות שווא, ניתוק ואפליה. האיום במעצר על הנערה בת ה-13 בירושלים הפך לסמל, אבל לא רק. היו גם תקיפות מתועדות אחרות של שוטרים על חרדים שלא עטו מסכות.

"יד ברזל כלפי אזרחים תמימים מביאה תוצאה של אנטי", אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ', שקרוב לציבור החרדי. "אין סרט כזה שיתייחסו כך כלפי ילדה חילונית. זו אכיפה בררנית כלפי הציבור החרדי. צריך לעצור את זה".

העדויות בינתיים רק מצטברות והזעם הולך וגובר. "נסעתי במונית הביתה", סיפרה אתמול (רביעי) אישה חרדית לרדיו קול ברמה. "הנהג תקף אותי, קילל את החרדים בלי הפסקה שהם הביאו את הקורונה. בסוף הנסיעה הוא יצא מהאוטו וזרק את כל השקיות שלי על הכביש". אנשי הרדיו פנו לתחנת המוניות, שהודיעה כי תעמיד את הנהג לדין משמעתי.

הגל הראשון של הקורונה התחיל רע במגזר החרדי, וגרר האשמות קשות על התקהלויות גדולות והוראות מנוגדות של הרבנים. בסוף זה הסתיים בצורה טובה יחסית, למרות הסגרים והמחסומים, ואפילו מחמאות על המשמעת ברחוב. החיבור המפתיע עם חיילי פיקוד העורף שבאו לסייע בבני ברק אפילו עורר תקוות לפיוס היסטורי עם הצבא.

הגל השני התחיל בטוב ונמשך ברע. כל מהלך של הממשלה בכלל ומשרד הבריאות בפרט, שיורד לביצוע של המשטרה, נתפס כמו התרסה כלפי החרדים. הסגר שהוטל אתמול (רביעי) על בית"ר עלית נראה כמו התנכלות של ממש.

מפגינים בבית"ר עלית נגד הסגר שהוטל על העיר, ב-8 ביולי 2020 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מפגינים אתמול בבית"ר עלית נגד הסגר שהוטל על העיר (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

הטענה היא כי הסגר, שיכלול בימים הקרובים עוד ערים ושכונות חרדיות, רק מחמיר את הבעיה. בבית"ר נרשמו אתמול 240 חולים, עלייה של 224 אחוזים בשבוע. במקום להוציא את החולים למלוניות, אומר ראש העיר מאיר רובינשטיין, משאירים אותם בתוך העיר כדי שידביקו את כל בני המשפחות שלהם.

"הסגר הוא רק על השכונות החרדיות", טענו בבית"ר. "בבת ים היה סגר והסירו מיד. איתנו הם לא מדברים. רק עושים מחסומים ומטילים סנקציות בלי הודעה מוקדמת. יש משבר אמון קשה. אנחנו לא הולכים להיבדק. לא מאמינים לאף מילה שלהם. אם נצא חיוביים, ישלחו אותנו להדביק את כל בני המשפחה. אז מה עשינו כאן? רוצים להרוג אותנו?".

"הסגר הוא רק על השכונות החרדיות. בבת ים היה סגר והסירו מיד. איתנו הם לא מדברים. רק עושים מחסומים ומטילים סנקציות בלי הודעה מוקדמת. יש משבר אמון קשה"

את משבר הגל הראשון מול החרדים ניהל השר אריה דרעי. "הוא לקח את הפיקוד ושיקלל את כל האירוע", אומר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). דרעי התנהג אז כמו קמב"ץ, טיפל כמעט בכל פרט בירוקרטי והצליח להרגיע את השטח ולמתן את התגובות.

עכשיו דרעי נעלם. בסביבה שלו מאשימים את שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין, שלא רוצה אותו בסביבה. בראיון לרדיו קול ברמה השבוע אמר אדלשטיין כי "אנחנו לא מחפשים מפקד קורונה למגזר החרדי". דרעי נפגע וניתק איתו קשר. את התוצאות אפשר לראות בשטח.

דרעי, אגב, היה עסוק אתמול במשימות אחרות. סמוטריץ' הגיש את הצעת החוק להקמת ועדה פרלמנטרית שתחקור את ניגודי האינטרסים של השופטים. ראש הממשלה נתניהו לא ידע איך לנהוג. בבוקר הוא דיבר עם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר וחשב להתנגד. אחר כך התחיל שיח ברשתות הימין ונתניהו כינס לשיחת ועידה את דרעי, משה גפני וזוהר.

בסביבת דרעי מאשימים את אדלשטיין, שלא רוצה אותו בסביבה. השבוע אמר אדלשטיין כי "אנחנו לא מחפשים מפקד קורונה למגזר החרדי". דרעי נפגע וניתק איתו קשר. את התוצאות אפשר לראות בשטח

דרעי, שקיים בינתיים שיחות עם ראשי כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי, זעם על נתניהו. הוא טען שתמיכה בחוק תוביל לבחירות, בימים שבהם יש מיליון מובטלים. גפני סיפר שדרעי אפילו טרק את הטלפון בפניו של ראש הממשלה. בסוף נתניהו וחברי כנסת בליכוד לא הגיעו להצבעה – והחוק נפל.

"מי שיוביל לבחירות יוכה שוק על ירך", אמר ח"כ מרגי בהקשר הזה. אבל גם מרגי מרגיש את הכעס ברחוב החרדי שהולך ומטפס גם על חברי הכנסת החרדים ואפילו מגיע עד נתניהו. "תחושת השייכות כבר לא קיימת", מסכם מרגי.

ומי שחוגג בינתיים ניצחון פנימי קטן הם חברי הפלג הירושלמי הקיצוני, שנוהגים לחסום כבישים וצמתים מרכזיות ולהתעמת עם המשטרה במחאה על גיוס בני ישיבות. אנשי הפלג זוכים למתקפות קשות בציבור החרדי על ההתנהגות הזו.

אתמול טלפן אלי הרב בועז נאקי, איש הפלג. "הם אומרים לנו תפסיקו לחסום כבישים, בגללכם שונאים את כולנו. עכשיו אנחנו אומרים להם 'אתם רואים, הם שונאים אותנו לא בגלל שאנחנו חוסמים כבישים, אלא בגלל שכולנו חרדים'".

עוד 717 מילים
סגירה