מה באמת מספרים לנו נתוני הקורונה על חומרת הגל השני?

מצב התפשטות נגיף הקורונה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
מצב התפשטות נגיף הקורונה. אילוסטרציה

113 חולים קשה – זעקו הכותרות בעיתונים. 1,300 חולים חדשים – הפחידו מהדורות החדשות. פרשנים חמורי סבר הסבירו: גל הקורונה מכה שנית, והוא ענק והוא מסוכן!  ואז הבום (הלא מפתיע): שוב הוראות לסגור לסגור לסגור. העסקים שעוד לא התחילו להתאושש מהאסון הכלכלי שהנחיתו עליהם, שוב חטפו שטוזה מרסקת.

113 חולים קשה – זעקו הכותרות. 1,300 חולים חדשים – הפחידו המהדורות. פרשנים חמורי סבר הסבירו: גל הקורונה מכה שנית, והוא ענק! ואז הבום (הלא מפתיע): שוב הוראות לסגור

ואם כבר פאניקה, מה זה אומר 1,300 חולים חדשים ביום? כי 1,300 מתוך 7,500 בדיקות (כמו שהיה בהתחלה) זה באמת נורא ואיום, אבל אם זה מתוך 25,000 בדיקות? ובכלל, האם הם חולים או אולי רק נשאים?

בואו ננסה להבין מה מספרים לנו נתוני הקורונה. כן, כן, הנתונים של משרד הבריאות. בואו נראה האם יש באמת גדילה מבהילה כזו של חולים? האם המגיפה חוזרת במספרים גדולים? האם צריך לסגור את המשק ולחסל את הכלכלה הישראלית כדי למנוע אלפי מתים ברחובות?

כחצי שנה הקורונה מכה בנו, ועדיין הוירוס מסתורי ועלום. ובכל זאת הצלחנו ללמוד שלושה דברים:

  1. כמות החולים המאומתים היא ביחס ישר לכמות הבדיקות
    ככה זה, לא בודקים, לא מוצאים, בודקים הרבה, מוצאים, ובכן – הרבה.
  2. כמות המאומתים אינה כמות החולים
    לא כל מי שנושא את וירוס הקורונה חולה. וגם לא כל מי שחולה – חולה קשה או מסוכן.
  3. הנתונים שצריכים להדאיג הם נתוני החולים קשה
    מאושפזים, במצב קשה, מונשמים וכמובן נפטרים.

בואו ננסה להבין מה מספרים לנו נתוני הקורונה. כן, כן, הנתונים של משרד הבריאות. האם יש באמת גדילה מבהילה כזו של חולים? האם צריך לסגור את המשק ולחסל את הכלכלה כדי למנוע אלפי מתים ברחובות?

שאלה 1: האם יש באמת גדילה מבהילה של חולים?

השוואה היא הדרך הטובה ביותר להבין את הנתונים. השוואה לאורך זמן והשוואה בין כמות הבדיקות לכמות הנבדקים החיוביים (שהתגלה כי הם נושאים את וירוס הקורונה). נקרא להם – "מאומתים".

שימו לב: מעבר עם העכבר מעל לגרפים מאפשר לראות את הנתונים בכל עמודה ובכל פרט

שימו לב שמ-5.6  אנחנו רואים קפיצה אדירה בכמות הבדיקות, עד שב29.6 אנחנו מגיעים ל20,000 ומעלה ביום (התוצאה של הצטרפות מעבדות my heritage למאמץ המלחמתי). ואם גדלה כמות הבדיקות, אז ברור שגדלה גם כמות הנמצאים חיוביים בבדיקות האלו.

אבל מספרים זה לא מספיק. חייבים לראות את היחס (כשכל יום הוא ה-100%). האם היחס בדיקה>מאומת גדל? זה מה שחשוב כאן.
נו, אז מסתבר שלא ממש. אם ב31.3 היחס היה 8.92%, הרי שהיום אנחנו עומדים על 4.62%. (אכן, יש עליה מה-27.5 למשל כשהיחס היה 0.74%. בהחלט יש עליה. אבל לא במימדים שמציירים לנו אותה).

שאלה 2: האם יש התפרצות בקרב החולים קשה?

הנה כאן פילוח של מספרי המאושפזים, החולים קשה, מונשמים ואף הנפטרים לצערנו. שימו לב שכאן אנחנו רואים את אותה עקומה שכולם מדברים עליה, וכן, יש עליה. אבל כמה היא שונה מהגל הראשון:

חשוב לראות שבסבב הראשון בו מספר המאומתים היה קטן, מספר המאושפזים היה גדול מאוד. מעניין מה זה אומר.
ושימו לב שכמות המונשמים ירדה מאוד. מסתבר שבמהלך הטיפול בחולי הקורונה הצוותים הרפואיים הבינו ששימוש במכונות הנשמה אינו הטיפול הטוב ביותר, ודווקא הטיפול המסורתי יותר, עדיף לחולים ולסיכויי ההחלמה שלהם

ושימו לב שכמות המונשמים ירדה מאוד. מסתבר שבמהלך הטיפול בחולי הקורונה, הצוותים הרפואיים הבינו, ששימוש במכונות הנשמה אינו הטיפול המיטבי, ודווקא הטיפול המסורתי עדיף לסיכויי ההחלמה

אבל, בואו נעזוב מספרים מוחלטים ונסתכל על היחס בין הנתונים. האם השתנה לאורך הדרך?

שוב אנחנו רואים שהיחס ביניהם הצטמצם.

שאלה 3: אבל יש עכשיו יותר חולים קשה?

בואו נבדוק את היחס בין המאומתים לבין החולים קשה לאורך הזמן:

ובכן, גם כאן אנחנו רואים שהיחס הצטמצם.

ובואו נסתכל עכשיו על היחס בין כמות הבדיקות לכמות המאומתים לכמות המאושפזים לכמות החולים קשה, ואיזו הפתעה גם כאן אנחנו רואים שהמצב השתפר לאין ערוך:

אז האם מדובר בסכנה כל כך גדולה שמחיר של 800,000 מובטלים (וזו רק ההתחלה) הוא מחיר ראוי?

צילום מסך מתוך מדור הקורונה של
צילום מסך מתוך מדור הקורונה של "הארץ"

(חשוב לי לציין שאני לא מבינה דבר באפידמיולוגיה, ולא ברפואה ולא בוירוסים. גם לא מתייחסת לשמועות או השמצות או תיאוריות קונספירציה. רק לנתונים. הנתונים שמשרד הבריאות מעלה לדשבורד שלו – אותם הצלבתי עם נתוני הארץ ועם נתוני האתר שאוסף את הדאטה מכל העולם worldometers)

אסתי סגל מכורה לנתונים ולביג דאטה ומנגישה אותם באינפוגרפיקה והדמיית נתונים (data story telling), אקטיביסטית שלא מפסיקה לנסות לשנות את העולם. חיה בתל אביב אצל פצפונת וסוזנה החתולות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
כתבה של אדם שלא יודע לקרוא נתונים ומספרים. המגמות מאוד ברורות ויציבות. מספר החולים עולה ובאופן מידתי עולה מספר החולים הקשים. ובהתאם להם עולה מספר המתים. היה צריך לבלום מזמן ולא להמתין ל... המשך קריאה

כתבה של אדם שלא יודע לקרוא נתונים ומספרים. המגמות מאוד ברורות ויציבות. מספר החולים עולה ובאופן מידתי עולה מספר החולים הקשים. ובהתאם להם עולה מספר המתים. היה צריך לבלום מזמן ולא להמתין להתפשטות כה רחב. מספר המתים ימשיך לעלות וגם הקצב. מכל מאה חולים ימות אחד מכל עשרת אלפים מאה. זה לוקח זמן. כמה שבועות ולכן אפשא לכתוב בינתיים קישקושים. הלוואי והצעדים שננקטו יספיקו. עוד עשרה ימים נראה אם הנסיקה נבלמה. אם לא תבלם יהיה צורך בסגר מלא. אנחנו לא רוצים להגיע למה שהתרחש בניו יורק ורומא. זה גם יביא סגר מעצמו. ארוך פי כמה מסגר מנוהל.

עוד 628 מילים ו-4 תגובות
סגירה