• בלה חדד בתצוגה של אוסקה דה לה רנטה, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
    AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez
  • עצרת בעזה לציון שלוש שנים שנים למבצע צוק איתן, ארכיון, יולי 2017 (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
    Abed Rahim Khatib/ Flash90

מעבר לגבול: בלה חדיד גונבת את הפוקוס מאבו-מאזן

סכסוך המים בין אתיופיה למצרים מגיע לנקודת רתיחה ● חוקר טרור עיראקי נרצח בפתח ביתו בבגדאד ● ארדואן מכין הפתעה למתנגדיו ● בישראל וברצועת עזה מציינים 6 שנים למבצע צוק איתן, ודבר לא השתנה ● ודוגמנית-העל ממוצא פלסטיני, בלה חדיד, גונבת את ההצגה לפוליטיקאים ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

קללת הנילוס

השיחות הקדחתניות בין מצרים, סודאן ואתיופיה בנוגע לעתידו של סכר התחייה (הרנסאנס) נמשכות, אך שעון המים המצרי מראה כי שעת האפס קרובה מתמיד.

ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, הבטיח כי ארצו תתחיל במילוי הסכר במהלך חודש יולי, ופירוש הדבר הוא שמשק המים המצרי יספוג פגיעה קשה ביותר.

גם סודאן נמצאת בטווח הסכנה, ובמהלך השבוע הסודאנים כבר טענו כי אדיס-אבבה החלה למלא את הסכר ללא הודעה מוקדמת, וכי כמות מי הנילוס שמגיעה לסודאן ירדה בעקבות כך באופן חד.

סכר התחייה הנו הפרויקט ההידרו-חשמלי הגדול ביותר ביבשת אפריקה, שאמור לספק 6.45 ג'יגה וואט חשמל, כאשר יתחיל לפעול באופן מלא. באתיופיה, שחלק ניכר מהערים והכפרים בה עדיין לא מחוברים לחשמל, מאמינים כי הסכר יאיץ את תהליך הפיתוח במדינה, בעוד שהמצרים חוששים ממחסור כבד במים.

צעירים סודאנים טובלים את רגליהם במי הנילוס, יוני 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
צעירים סודאנים טובלים את רגליהם במי הנילוס, יוני 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

כרגע מצרים מקבלת את רוב המים, כ-55 מיליארד מטר מעוקב בשנה, לפי הסכמים מ-1929 ו-1959, בעוד שסודאן מקבלת כ-18 מיליארד. אתיופיה כלל לא הייתה חלק מהסיכום, ועתה המדינה בת 110 מיליון התושבים תובעת את חלקה.

במצרים מזהירים כי היעדר פתרון מוסכם עלול להביא לסכסוך, אם כי בינתיים שומרים על כללי הנימוס ולא פוגעים בכבוד האתיופים. ברשתות, איך לא, כבר מאשימים את אתיופיה בשיתוף פעולה עם ישראל, קטאר וטורקיה נגד מצרים.

מעטים מבינים את ההשלכות האמיתיות של המשבר הזה, שעלול להקטין באופן משמעותי את כמות המים הזמינה למשק המצרי, שגם כך צמא מאוד למים.

כבר בשנות השבעים מצרים הזהירה ש"תקטע את ידו" של כל מי שיפגע במי הנילוס, אך ספק אם האיומים האלה יעבדו הפעם. גם אם הסכסוך יחמיר, לא סביר שאתיופיה תוותר על שאיפתה ותחזור בה מהכוונה להפעיל את הסכר.

2

רצח שהוא כתובת על הקיר

הרצח של האשם אל-האשמי, 47, חוקר ידוע של הארגוני האסלאם הקיצוני בפתח ביתו בבגדאד זעזע רבים בעיראק ומחוצה לה. הרצח אירע ימים ספורים אחרי שאל-האשמי התלונן כי הוא מאוים ע"י אנשי המיליציה הפרו-איראנית כתא'איב חזבאללה. ארגון הטרור דאע"ש נטל אחריות לחיסול באמצעות "סוכנות הידיעות שלו" אעמאק, ורבים מפנים אצבע מאשימה כלפי המיליציה הנאמנה לאיראן.

השאלה היא האם המשטר האיראני בעצם משתף פעולה עם דאע"ש, או משתמש בארגון – באופן כזה או אחר – כדי לסתום את הפה למבקריו? לא תהיה זאת הפעם הראשונה של שיתוף פעולה בין איראן לבין ארגון טרור סוני קיצוני, ולא מן הנמנע שגם הפעם השם של הארגון הרצחני משמש את איראן להגשמת המטרה: השתלטות על עיראק הסמוכה, העשירה בנפט ובסכסוכים עדתיים ודתיים.

ארכיון, שחיינים עיראקים קטועי גפיים שנפצעו במתקפות טרור שונות במדינה, 2017 (צילום: AP Photo/Karim Kadim)
ארכיון, שחיינים עיראקים קטועי גפיים שנפצעו במתקפות טרור שונות במדינה, 2017 (צילום: AP Photo/Karim Kadim)

בשבועות האחרונים גבר מאוד המתח בין הארגונים הפרו-איראנים לראש ממשלת עיראק הנבחר, מוסטפא אל-כאזמי. לפני כמה ימים, אל-כאזמי פיטר את היועץ לביטחון לאומי, פלאח אל-פיאד, העומד בראש אל-חשד א-שעבי (כוחות המוביליזציה העממית); ארגון שנוצר בעת הלחימה בדאע"ש ב-2014, וסומן כאויבה של איראן על אדמת עיראק על ידי הפרו-איראניים. ייתכן כי הרצח של אל-האשמי הנו בבחינת רמז חד-משמעי לראש הממשלה החדש של עיראק.

3

עידן חדש באיה סופיה

רק לפני חודש היה נדמה כי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, זנח את הרעיון של הפיכת איה סופיה ממוזיאון למסגד. אך בימים אלה הוא שוב נוקט בצעדים הדרושים להפיכת המבנה ההיסטורי למסגד פעיל – והפעם נראה נחוש מתמיד.

מתנגדיו של ארדואן טענו לאורך השנים כי הוא שולף את נושא המסגד בכל פעם שהוא נקלע למשבר פוליטי קשה, בכדי להסיט את הדיון הציבורי למקום אחר. אך בית המשפט קבע בדיון מיוחד שהתקיים ב-2 ביוני שאין מניעה להפוך את איה סופיה למסגד, ובמהלך הימים הקרובים צפויה ההכרזה של ארדואן בעניין זה.

נערות טורקיות על רקע איה סופיה, מאי 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
נערות טורקיות על רקע איה סופיה, מאי 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

לא מן הנמנע שארדואן יכריז על כך ב-15 או 16 ביולי, יום השנה להפיכה הצבאית הכושלת נגדו ב-2016. ההחלטה הזו אמורה לבסס את מעמדו בקרב הבייס השמרני שלו, וגם לשמוט את הקרקע מידי ראש העיר של איסטנבול – אקרם אימאמאולו, נציג האופוזיציה, שגרף ניצחון סוחף בבחירות המקומיות אשתקד.

בלה חדיד (צילום: Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP)
בלה חדיד (צילום: Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP)

4

הפנים היפות של המאבק

אינסטגרם התנצלה בפני דוגמנית העל בלה חדיד, על כך שהסירה את הפוסט שלה, שבו חדיד פרסמה את תמונת הדרכון האמריקאי של אביה מחמד, לצד ציון מקום הולדתו – פלסטין. בעקבות הסרת הפוסט כתבה חדיד, "אסור לנו להיות פלסטיניים? האם אבי צריך לשנות את מקום הולדתו עכשיו?", וגרמה לסערה עצומה ולהתקוטטות וירטואלית בין עוקביה הפרו-ישראלים והפרו-פלסטינים.

האחיות ג'י'ג'י ובלה חדיד נולדו לאב פלסטיני ולאם הולנדית, ומעולם לא הסתירו את מוצאן הפלסטיני. בשנת 2018, ציוץ של ג'יג'י ביחס לסכסוך בעזה, שבו כתבה כי "לא מדובר בדת או סכסוך אלא בבצע כסף", גרם לסערה לא קטנה בטוויטר.

השבוע, גולשים רבים ברשות הפלסטינים ובעולם הערבי אימצו בחום את בלה חדיד כסמל חדש למאבק הפלסטיני, וכמה מהם אף כתבו שהיא עשתה יותר עבור הפלסטינים מאשר עשה יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן).

5

השבוע בתולדות המזרח התיכון

בימים אלה נזכרים בישראל וברצועת עזה במבצע צוק איתן, שהחל ב-7 ביולי 2014, והסתיים ב-26 באוגוסט 2014. למבצע הזה קדמו ירי מסיבי מרצועת עזה לישראל, ניסיונות להוציא פיגועים באמצעות המנהרות ההתקפיות של חמאס, וחטיפה ורצח של שלושה נערים ישראלים: אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער.  הנערים, כולם תושבי השטחים, עלו על טרמפ קטלני בצומת אלון שבות.

בתום המבצע, בישראל היו 72 הרוגים, ביניהם 7 אזרחים, ובעזה – יותר מ-2,000 אזרחים וחמושים, ביניהם יותר מ-400 ילדים וילדות.

הפגנה למען השבת גופות נעדרי צוק איתן מידי חמאס, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען השבת גופות נעדרי צוק איתן מידי חמאס, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

משטר חמאס ברצועה נותר על כנו גם לאחר המבצע הזה, ובמהלך שש השנים האחרונות ישראל ועזה חוו עוד מספר סבבים אלימים, אך קצרי טווח.

המבצע הזה הותיר את ישראל פצועה ועם שאלות קשות מאוד ביחס לניהולו ונחיצותו של המבצע הארוך. עד כה לא הושג פתרון ארוך-טווח שיספק ביטחון לישראל, תוך סיום שלטון חמאס בעזה ושיפור ניכר ברמת החיים ברצועה.

עצרת בעזה לציון שלוש שנים שנים למבצע צוק איתן, ארכיון, יולי 2017 (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
עצרת בעזה לציון שלוש שנים שנים למבצע צוק איתן, ארכיון, יולי 2017 (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
עוד 822 מילים
סגירה