אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
כִּישָּׁלוֹן

הפעם הכישלון לא יישאר יתום. גם לא יהיה צורך בבדיקת רקמות כדי לגלות מי אבא שלו. בבוא השעה נבוא עימו חשבון

"אנשי התרבות והמסעדנים נגד השבת המגבלות: כישלון קולוסאלי"

חדשות 13, 6 ביולי 2020

הכישלון הזה גדול מכדי שאפשר יהיה להתעלם או להכחיש אותו. גרורותיו, ספיחיו והשלכותיו ייסרו אותנו עוד שנים. כבר בשלב המוקדם הזה ברור, שמדובר בכישלון רב-ממדי ומולטי-מערכתי מסדר גודל שלא ידענו כמותו. זה לא מקרי שבימים האחרונים רבים נדרשים להשוואה ל"מחדל יום כיפור", המשבר הגדול ביותר של ישראל עד היום.

מבחינות רבות, מחדל 2020 גדול יותר ממחדל 1973, כי הפעם הכתובת – גל שני – הייתה מרוחה על קירות בתי החולים ואולפני השידור בענק. במשך חודשים. עוד מתחילת הגל הראשון. למעשה, כמעט כל מה שמתרחש עכשיו תואר בדייקנות כבר לפני חצי שנה. הפעם זה לא היה מחדל של המודיעין. ובכל זאת לא הופעלו האמצעים המיוחדים, לא קורבו הכלים והגל השני תפס אותנו שאננים במעוזים על גדת תעלת סואץ.

הפעם הכתובת – גל שני – הייתה מרוחה על קירות בתי החולים ואולפני השידור בענק. במשך חודשים. עוד מתחילת הגל הראשון. למעשה, כמעט כל מה שמתרחש עכשיו תואר בדייקנות כבר לפני חצי שנה

זו תמצית הכישלון. והוא כל כך גדול – שספק אם אנחנו מתחילים בכלל לתפוס את ממדי ההרס שהוא יותיר אחריו. כנראה שלא. גם את מלוא המשמעויות של מלחמת יום כיפור לקח לנו שנים להבין.

זהו כישלון של מנהיגות. והוא ניבט אלינו עכשיו מהעיניים המבוהלות שמציצות ברחוב מעל מסכות הבד. גם הרשתות החברתיות, שהיו כל השנים זירת שופוני עולצת של צילומים ופוסטים המציגים לראווה את החיים הטובים – קלוז אפ על מנה מפתה במסעדה, דאק-פייס סקסי במסיבה, שוט יפה של הילדים המקסימים מתרוצצים על החוף בשקיעה בחופשה המשפחתית – הפכו במהירות מסחררת לזירה עגומה שבה פורקים זעם ופחד, משתפים בחרדות, מחפשים מילות עידוד ונחמה מחברים.

אפילו הפתגמים הישנים נכתבים מחדש. בישראל של בנימין נתניהו להצלחה אין אבות רבים – יכול להיות לה רק אבא אחד, וגם הערב הוא ימסור לנו הודעה מיוחדת על הצלחותיו והישגיו. נעבור לשם בשידור חי ברגע שהאירוע יתחיל.

והכישלון? פחחח. קודם כל תוכיחו שהוא בכלל קיים. אחר כך נשלח אותו ואתכם לחפש את החברים שלכם בשמאל, בתקשורת, בבארבי, בטוויטר, או איפה שלוזרים חמוצים כמוכם, שנוסעים באוטובוסים, מבזבזים את הזמן שלהם במקום לעשות לבתיהם, להרוויח ים כסף ולהנות מהחיים על חשבון הציבור.

הכישלון? פחחח. קודם כל תוכיחו שהוא בכלל קיים. אחר כך נשלח אותו ואתכם לחפש את החברים שלכם בשמאל, בתקשורת, בטוויטר, או איפה שלוזרים חמוצים כמוכם, שנוסעים באוטובוסים, מבזבזים את הזמן שלהם

כישלון היוהרה: הטריקים והשטיקים הישנים לא יעבדו יותר. כולם יודעים על שם מי רשום הכישלון הזה. מי התייצב מול המצלמות, לפעמים פעמיים-שלוש בשבוע, לנאום באוזנינו נאומים יהירים בגוף ראשון יחיד, שבהם שיבח שוב ושוב את החלטותיו, את הוראותיו, את הנחיותיו – וסיפר שוב ושוב על מנהיגי העולם שמתבוננים בו בהערצה ומבקשים ללמוד מההישגים הגדולים שלו במלחמה בקורונה.

כישלון השקרים: הכישלון הזה רשום אך ורק על שמו של האיש שהקים בחיפזון "ממשלת חירום למאבק בקורונה", ורגע אחרי הקמתה שכח מהמגפה לחלוטין ובישר לציבור שאפשר לחזור לשגרה ולעשות חיים, כלומר להילחם במערכת המשפט ובדיפ-סטייט.

כישלון הזלזול: הכישלון הזה רשום אך ורק על שמו של מי שהקיף עצמו לאורך השנים בחדלי אישים. שמינה שר שקורא לעוני "חרטא" ושרה שמזלזלת בפומבי בהנחיות ועורכת אירוע מתוקשר ומנקר עיניים במאות אלפי שקלים, ושר בריאות חסר ניסיון שחוגג יומולדת לאשתו בת המליארדר במסיבה עם עשרות מוזמנים, בשבוע שבו הוא עצמו הודיע לציבור המותש על שורה של הגבלות חדשות.

כישלון החזירות: הכישלון הזה רשום אך ורק על שמו של האיש שאישר להצמיד שומר בשכר של מאה שקלים בשעה לכל פועלת ניקיון במעונו – בעלות של עשרת אלפים שקלים ליום – כשמסביב קורסים עסקים באלפיהם ומיליונים חיים בפחד מפני הבאות. והוא גם ממשיך להחזיק כיועץ קרוב אדם מפוקפק כנתן אשל שאמר השבוע "לממשלה אין קשר לעלייה בתחלואה, רק לציבור".

כישלון הניתוק: הכישלון הזה רשום על שמו של מי שעומד בראש קבינט קורונה שמקבל החלטות שאין להן קשר למציאות, כמו ההמלצה המגוחכת לנסוע באוטובוסים עם חלונות פתוחים, כשכבר שנים רוב האוטובוסים בישראל נטולי אופציה לפתיחת חלונות.

הכישלון הזה רשום על שמו של מי שמקבל החלטות שאין להן קשר למציאות, כמו ההמלצה המגוחכת לנסוע באוטובוסים עם חלונות פתוחים, כשכבר שנים רוב האוטובוסים בישראל נטולי אופציה לפתיחת חלונות

כישלון המניפולציות: הכישלון הזה רשום על שמו של מי שהבטיח סיוע כלכלי של מיליארדים במסיבות עיתונאים חגיגיות ואז האשים את הפקידים שלא ביצעו את הוראותיו.

עוד יתנהלו פה דיונים וחקירות על החלטות שונות שהתקבלו במשרד החינוך, ברכבת ישראל, בביטוח הלאומי, במשרד הבריאות, ברשויות המקומיות. אפשר לא להסכים – ואולי גם לא להבין – החלטות כמו ההוצאה החפוזה לחל"ת המוני, מלחמת הסמכויות עם מערכת הביטחון או הבלגאן במערך הבדיקות האפידמיולוגיות. אלה עניינים מורכבים שלא לכולם יש את הידע המקצועי והניסיון הניהולי הנחוצים כדי לרדת לעומקם.

אבל הרבה לפני שנברר את המחלוקות המקצועיות האלה – הכישלון הזה חייב להיזקף לחובתו של האיש שריסק ביודעין ובכוונה תחילה את המרקם החברתי, העמיד את עצמו ואת בני משפחתו במרכז, והפך את ה"הפרד ומשול" לכלי מרכזי בפוליטיקה שלו.

האיש שהנהיג את החברה הישראלית אל המשבר הגדול בדורנו כשהיא מפורקת לקפסולות של חשדנות הדדית, חוסר אמון ובוז למוסדות המשותפים – שעכשיו אנחנו זקוקים להם יותר מתמיד כדי להתגבר יחד על אתגר משותף.

אנחנו עדיין בלב הסערה ולכן אין ברירה אלא לרכז מאמץ כדי להתגבר על המערבולות שמאיימות עכשיו לבלוע אותנו. אבל בבוא העת נזכור ונזכיר מי ניצל את חודשי המשבר הזה כדי להילחם ביועץ המשפטי לממשלה בטענה שהוא רקם "מזימה להפיכה שלטונית", אחרי שהאחרון סירב לאשר לו לקבל מיליונים במתנה מבעל הון;

בבוא העת נזכור ונזכיר מי ניצל את חודשי המשבר הזה כדי להילחם ביועץ המשפטי לממשלה בטענה שהוא רקם "מזימה להפיכה שלטונית", אחרי שהאחרון סירב לאשר לו לקבל מיליונים במתנה מבעל הון

מי דרש מוועדת הכספים החזרי מס רטרואקטיביים של מיליון שקלים, לנוכח עיניהם הכלות של מאות אלפי אזרחים שאיבדו את מקור פרנסתם;

מי שלח את מקורבו מיקי זוהר לאולפני הטלוויזיה לטעון שרודפים אותו לא רק משפטית אלא גם כלכלית, כשהוא "בקושי גומר את החודש";

מי דחף למרכז סדר היום סיפוח שנוי במחלוקת של הגדה המערבית – במקום לרכז את כל הכוחות בחברה למאבק משותף באתגר בריאותי וכלכלי שפגע בכולם, שמאלנים וימנים, יהודים וערבים, מתנחלים ותל אביבים;

מי פירק את הרשות המחוקקת מסמכויותיה, הפעיל אמצעי מעקב שלא היו כדוגמתם, ואיפשר לשוטרים להכות באלימות אזרחים בלי מסכות ולקנוס בעלי עסקים אומללים – ואז הוליך את המדינה אל עברי פי פחת.

הפעם הכישלון הזה לא יישאר יתום. גם לא יהיה צורך בבדיקת רקמות כדי לגלות מי אבא שלו. בבוא השעה נבוא עימו חשבון.

עוד 993 מילים
סגירה