הממשלה הקפיאה את גיוס החירום של עובדים למערך החקירות האפידמיולוגיות

פרסום ראשון מוקד החקירות האפידמיולוגיות סובל ממצוקת כוח אדם חמורה, ולא מספיק לאתר את נשאי הקורונה בזמן ולקטוע את שרשרת ההדבקה ● משרד הבריאות יצא בגיוס חירום של עובדים, קיבל 17 אלף פניות ומיין 100 מהן, אבל אחרי 3 ימים הגיוס הופסק בשל מחסור בתקציב ● משרד הבריאות: "המתחקרים מגויסים בימים אלה"

מודעת דרושים לחוקרים אפידמיולוגים שפורסמה בתחילת יוני
מודעת דרושים לחוקרים אפידמיולוגים שפורסמה בתחילת יוני

משרד הבריאות הקפיא גיוס חירום של עובדים זמניים למערך החקירות האפידמיולוגיות, שלושה ימים בלבד לאחר שפתח בו, כך נודע לזמן ישראל.

גיוס החירום בוצע באמצעות האגודה לבריאות הציבור, המסייעת למשרד הבריאות להתמודד עם מצבי החירום שנוצרים במגפת הקורונה. "משרד הבריאות פנה אלינו, וביקש שנסייע לו בגיוס מהיר של עובדים, אחרי שהתברר המחסור הקשה בכוח האדם בחקירות האפידמיולוגיות והסכנה הבריאותית החמורה שהמחסור הזה יוצר", אמרה לזמן ישראל מנכ"לית האגודה, יסמין נחום.

"לפני שבוע וחצי פרסמנו מודעה שיצרה באזז ענק באינטרנט, וקיבלנו בתוך שבוע וחצי כ-17 אלף פניות", אומרת נחום. "כבר התחלנו למיין כ-100 עובדים, והודענו לכ-50 אנשים שהם מתאימים ושהם התקבלו, והרגשנו סיפוק גדול, כמי שמסייעים להתמודד עם שתי בעיות קשות: האבטלה והמחסור בכוח אדם במערך החקירות. אבל בתחילת השבוע שעבר הודיעו לנו שגיוס כוח האדם הוקפא.

"בצער רב עצרנו את המיון, כי הרגשנו שזה לא פייר כלפי המועמדים לעבודה. אנחנו מוכנים לחדש אותו בכל עת, ויש אלפי מועמדים מתאימים".

תצלום מודעה שפרסם משרד הבריאות
מודעת דרושים לחוקרים אפידמיולוגים שפורסמה בתחילת יוני

המחסור בעובדים מאפשר לנגיף להתפשט

מערך החקירות האפידמיולוגיות נועד לאתר אנשים ששהו ליד נשאי קורונה כדי לבודד אותם, ובכך לקטוע את שרשרת ההדבקה.

המענה המהיר של המערך הזה הוא המפתח החשוב ביותר לעצירת התפשטות המגפה. ואולם, בישראל סובל המערך הזה ממחסור חמור בכוח אדם.

עד פרוץ הקורונה העסיק מוקד החקירות בישראל 27 אחיות אפידמיולוגיות. המוקד הזה גדל ב-250 אחים ואחיות לאחר פרוץ המגפה, והוא מטפל מדי יום ביותר מ-1,000 חקירות ומתקשה לעמוד בעומס. לשם השוואה, בגרמניה ובדנמרק, יש 5 חוקרים אפידמיולוגים ל-20 אלף איש – פי-100 יותר.

"לפני שבוע וחצי פרסמנו מודעה שיצרה באזז ענק באינטרנט, וקיבלנו בתוך שבוע וחצי כ-17 אלף פניות. כבר התחלנו למיין כ-100 עובדים, והודענו לכ-50 אנשים שהם מתאימים, אבל אז הודיעו לנו שגיוס כוח האדם הוקפא"

בעקבות הפרסום בערוץ 12, שהראה כי מוקד החקירות על סף קריסה, קיבל משרד הבריאות סיוע של כ-250 חיילים וחיילות שהצטרפו לאחיות החוקרות. במקביל, פורסמה מודעה לגיוס עובדים צעירים נוספים למערך הזה.

ב-7 ביולי (יום שלישי שעבר) שלחה האחראית הפורשת על בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי מכתב לשר הבריאות החדש, יולי אדלשטיין, ובו התריעה על מצוקת כוח האדם החמורה במערך החקירות.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)

התחליף למערך החקירות, המקודם באגרסיביות על ידי משרד ראש הממשלה, הוא מערך האיכון הסלולרי של השב"כ, שמאתר במהירות היכן נמצאו נשאי וחולי הקורונה באמצעים אלקטרוניים, תוך חדירה מטרידה לפרטיות וחשש לזיהוי שגוי.

לפני שבועיים אושר מחדש השימוש באיכון האלקטרוני של השב"כ, והוא חזר לפעול. עם זאת, העומס על מערך החקירות האפידמיולוגיות רק גדל, מכיוון שהשב"כ שלח לא פעם לבידוד אנשים רבים שכלל לא נמצאו ליד חולי קורונה, ואלה פנו בערעור למשרד הבריאות, כדי שיבדוק את פנייתם.

התחליף למערך החקירות מקודם באגרסיביות על ידי משרד ראש הממשלה, והוא האיכון הסלולרי של השב"כ, שמאתר היכן נמצאו נשאי וחולי הקורונה באמצעים אלקטרוניים, תוך חדירה מטרידה לפרטיות וחשש מאיכון שגוי

לפי מודעת הדרושים שפורסמה, היה קל מאוד למלא את הצורך ולאייש במאות עובדים זמניים את מערך החקירות, בוודאי במציאות של 900 אלף מובטלים.

יצוין עוד כי מבדיקת זמן ישראל עולה כי חלק מהמועמדים שהגישו קורות חיים לתפקיד בתחילת השבוע שעבר טרם קיבלו תשובה על פנייתם.

"אני לא יודעת אם המועמדים לא קיבלו תשובה בגלל שקיבלנו 17 אלף פניות, ובימים הראשונים הספקנו לחזור רק לחלק קטן מהם, או אם הם לא קיבלו תשובה בגלל שאחרי כמה ימים נאלצנו לעצור את פרסום המודעה", מאשרת יסמין נחום, "חבל שזה ככה".

שר הבריאות הנכנס יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות הנכנס יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)

במודעת הדרושים שפרסם משרד הבריאות נכתב:

למערך הבדיקות האפידמיולוגיות עבור משרד הבריאות, דרושים
מועמדים/ות איכותיים/ות, בעלי/ות קליטה מהירה ויחסי אנוש טובים, כישורי מחשב, עברית טובה (שפות נוספות – יתרון) ונכונות לעבודה במשרה מלאה, כולל סופי שבוע (יינתן יום חופש חליפי, בהתאם לחוק עבודה ומנוחה).
המשרה מיידית, לתקופה זמנית בת שלושה חודשים עם אופציית הארכה.
המשרה מותנית בהכשרה בת כשלושה ימים (בתשלום), שתינתן ע"י משרד הבריאות באחד המרכזים: רמלה / נתניה / פתח תקווה / רחובות.
העבודה עצמה תתבצע באחד המרכזים הנ"ל / קיימת אפשרות לעבודה מהבית (במידה וישנו מחשב תקין וזמין ל 8.5 שעות עבודה יומיות).
מתאים גם לצעירים/ות לפני גיוס.
שכר לשעה: 29.12 ₪ בתוספת נסיעות והבראה כחוק.
הגשת מועמדות באמצעות מייל: mazkirut@aguda.co.il נא לציין בכותרת "קורות חיים עבור מערך הבדיקות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מודעה זו לא פורסמה מטעם משרד הבריאות, אלא מטעם האגודה לבריאות הציבור ללא קשר למשרד".

ממשרד הבריאות נמסר: "המתחקרים מגויסים בימים אלה דרך חברה שזכתה במכרז. הנושא הובהר והוסבר לאגודה לבריאות הציבור עוד באותו היום. כל פרסום שלהם הוא על אחריותם בלבד".

עוד 664 מילים
סגירה