מסכות מגן. אילוסטרציה (צילום: istockphoto/klenova)
istockphoto/klenova

הממשלה מאשימה את הציבור בגל השני של הקורונה, בנימוק ש"אנשים מסתובבים בלי מסכות" ● אבל במדינות שהצליחו להוריד את שיעורי ההדבקה באירופה ובמזרח התיכון אין הנחיה גורפת ללבוש מסכה כמו בישראל ● בחלקן, אין חובה כזו כלל ● ד"ר אורי לרנר: "גם לעובדה שהציבור בארץ לא לובש מסכות יש לממשלה אחריות" ● "ההוראות מבלבלות, משתנות כל הזמן, ולא ברור מה הן"

הגל השני של מגפת הקורונה הולך ומתעצם, וישראלים רבים – בהם ידוענים ומשרתי ציבור בכירים – מאשימים בעלייה בהדבקה את הציבור, "שאינו מקיים את ההוראות", ובין השאר נמנע מלבישת מסכות במרחב הציבורי.

בשלבים הראשונים של המגפה לא שררה הסכמה בקרב אנשי המקצוע על הצורך ללבוש מסכה. ואולם מהידע המדעי שנצבר עד כה, אין לאנשי המקצוע ספק כי עיקר ההדבקה מתבצעת באמצעות נתזי רוק, כך שלבישת מסכה מורידה את ההדבקה בצורה משמעותית, ומכאן חשיבותה. גם ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקאי למניעת הדבקה במגפות ממליצים חד-משמעית על לבישת מסכות.

המשקל הגבוה שמיוחס למסכות עודד את המשטרה לבצע מעצרים ברוטליים ואלימים של אזרחים שהסתובבו בלא מסכה ולא הזדהו, בהם ילדים ונערים בעלי מוגבלויות שהוכו בידי שוטרים. גם ראש הממשלה נתניהו הדגיש את החשיבות של המסכה, במסיבת העיתונאים שבה הצהיר על תכנית הסיוע הכלכלית:

"בגל הראשון הייתה לנו הצלחה מדהימה… הורדנו את ההדבקה…מספר הנפטרים היה קטן…זה הישג שחייבים לשמור עליו. אם נשמור על ההנחיות נשטח את העקומה של התחלואה… מחקרים הוכיחו כששני אנשים לובשים מסכות, במרחק 2 מטר זה מזה – הסיכון להידבקות הוא אפסי".

ואולם, במכלול האמצעים הנדרשים למדינות להתמודד עם מגפת הקורונה, כלל לא ברור אם המשקל של לבישת מסכות אכן גדול מזה של לא מעט גורמים אחרים שכולם תלויים לגמרי בטיפול הממשלה במגפה. למשל, המהירות והיקף בדיקות הקורונה שמבוצעות בפועל, יעילות המעקב האפידמיולוגי אחר החולים, מציאת פתרונות בידוד לאוכלוסיות עניות, או איסור קבוע על התקהלויות צפופות.

כדי לקבל תשובה לשאלה מה משקלן של המסכות בהדברת הנגיף, בדקנו האם במקומות שבהם המאבק בקורונה הצליח חלה חובה גורפת ללבוש מסכות.

בכל המדינות שבדקנו, כמו בישראל, הפגיעה הכוללת של המגפה הייתה עד כה נמוכה עד בינונית, ואף אחת מהן לא נקלעה לגל שני של הדבקה. מספר המתים הכולל מקורונה מגיע בהן ל-0.01% מכלל האוכלוסייה, לעומת 0.08% מאוכלוסיית בלגיה וכ-0.07% מאוכלוסיית בריטניה (בישראל מתו כ-0.004%).

לא ברור אם המשקל של לבישת מסכות גדול מזה של גורמים אחרים לבלימת המגפה, שכולם תלויים לגמרי בטיפולה של הממשלה במגפה. למשל, המהירות והיקף בדיקות או יעילות המעקב האפידמיולוגי אחר החולים

בניגוד למצב בישראל, בכל המדינות שבדקנו המגפה נמצאת במגמת ירידה ועד כה לא פרץ בהן גל שני, ולמעט גרמניה בכולן יש כרגע פחות מ-40 חולי קורונה במצב קשה, בשעה שבישראל נספרו ביום ראשון 141 חולים קשים. בגרמניה, שאוכלוסייתה גדולה פי-תשע מזו של ישראל, יש כיום 278 חולי קורונה קשים.

ביפן, בקוריאה ובטייוואן חלה חובה כללית ללבוש מסכה במרחב הציבורי, כולל בשטחים פתוחים, וביפן וקוריאה החובה הזו כוללת גם ילדים בבתי הספר. לבישת מסכה בזמן מגפות במדינות מזרח אסיה נהוגה שם גם בעת התפרצויות שפעת.

אין חובה גורפת ללבוש מסכה בכל יציאה מהבית באף אחת משאר המדינות שבדקנו: גרמניה, אוסטריה, נורווגיה, דנמרק, פינלנד, צ'כיה, סלובקיה, ניו-זילנד, יוון, קפריסין וירדן.

נשים לובשות מסכות בירושלים, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
נשים לובשות מסכות בירושלים, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"אנשים באופן כללי לא לובשים כאן מסכות"

בנורווגיה, בדנמרק ובפינלנד אין חובת לבישת מסכה כלל, אך ממשלות דנמרק ופינלנד ממליצות לאזרחים ללבוש מסכות במקומות ציבוריים סגורים. לעומתן, ממשלת נורווגיה סירבה להמליץ על לבישת מסכות עד לאחרונה.

דנמרק ונורווגיה היו בין המדינות הראשונות שיצאו מהסגר הקורונה כבר באפריל, לפני ישראל. בדנמרק נותרו ארבעה חולי קורונה במצב קשה, ובנורווגיה ובפינלנד יש כיום שני חולים קשים בלבד.

"לא לבשתי מסכה בכל זמן הקורונה. אנשים באופן כללי לא לובשים כאן מסכות", אומרת מאי נחום סמסטדמואן, ישראלית שחיה בלילהאמר, נורווגיה.

לדבריה, "בשיא המגפה היו מקומות – בעיקר באוסלו – שבהם חלק מהאנשים המעטים שנמצאו באותו זמן מחוץ לבית לבשו מסכה, לפחות בעבודה, אבל לא יותר מזה. וגם זה נמשך זמן מאוד קצר, פחות מחודש".

העיירה מורנאו בדרום גרמניה. אין חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי. יולי 2020 (צילום: גיא טרייבר)
העיירה מורנאו בדרום גרמניה. אין חובה ללבוש מסכות במרחב הציבורי. יולי 2020 (צילום: גיא טרייבר)

בגרמניה, שנמצאה בהסגר חלקי עד לאחרונה, הכללים לגבי לבישת מסכות משתנים ממדינה למדינה ברחבי הפדרציה. החובה ללבוש מסכה באופן גורף בכל הפדרציה הגרמנית חלה רק בתחבורה הציבורית.

בחבל הריין הגרמני חלה חובה ללבוש מסכה בחנויות, בנקים ומשרדים, ואילו בברלין זוהי המלצה בלבד. בווסטפאליה יש ללבוש מסכה רק בביקורים אצל רופאים ובמקומות שבהם מתקיים מגע בין אנשים, כמו מספרות.

רק בארבע מדינות בגרמניה – המבורג, חבל הסאר, סקסוניה התחתונה ווסטפאליה – חלה חובה ללבוש מסכות גם בשטח פתוח. בבתי הספר בגרמניה מחויבים התלמידים ללבוש מסכות במסדרונות ובמלתחות, אך לא בכיתות.

גרמניה מחלקת בחינם שלוש מסכות לכל אדם. הקנסות על אי-לבישת מסכה בגרמניה נעים בין 25 ל-300 יורו, בהתאם לחומרת העבירה. מעסיקים שאינם מציידים את עובדיהם במסכה נקנסים ב-5,000 יורו.

באוסטריה, שההסגר בה הוסר כבר במאי, ושכיום יש בה שני חולי קורונה במצב קשה, חלה חובה גורפת ללבוש מסכות בחודשים אפריל ומאי, כולל בשטחים פתוחים ובכיתות, כמו בישראל. אבל ב-30 במאי בוטלה באוסטריה כמעט לגמרי חובת לבישת המסכות, למעט בבתי חולים ומרפאות, בתחבורה ציבורית, ובחנויות ומכונים שבהם מתקיים מגע פיזי.

"אנשים בגרמניה ובאוסטריה כמעט לא הולכים עם מסכות ברחוב, גם בעיירה הקטנה שאני גר בה, וגם במרכזי הערים בברלין, וינה וברלין", אומר גיא טרייבר, ישראלי המתגורר בחבל בוואריה שבדרום גרמניה. "באוטובוסים וברכבות כולם עם מסכות, אבל בחנויות חלק כן וחלק לא, תלוי בחוקים במדינה. איפה שאין חובה ללבוש מסכה בסופר, כמעט אף אחד לא עושה את הקניות עם מסכה".

"בגרמניה ובאוסטריה כמעט לא הולכים עם מסכות ברחוב, לא בעיירה הקטנה שאני גר בה וגם בלא בברלין, וינה וברלין. באוטובוסים וברכבות כולם עם מסכות, אבל בחנויות חלק כן וחלק לא, תלוי בחוקים במדינה"

צ'כיה וסלובקיה היו המדינות הראשונות באירופה שהורו על לבישת מסכות, כבר בחודש מרץ. החובה הייתה גורפת וחלה גם במרחב הציבורי, כולל שטחים פתוחים. ב-25 במאי, סמוך להסרת ההסגר, בוטלה החובה ללבוש מסכות בשתי המדינות, ומאז היא חלה רק על צוותים רפואיים. עם זאת, מכתבות שפורסמו בעניין עולה כי רבים מהצ'כים המשיכו ללבוש מסכות גם לאחר הסרת הסגר.

אדם עובר בדיקת קורונה בכרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, 17 באפריל 2020 (צילום: Mark Baker, AP)
אדם עובר בדיקת קורונה בכרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, 17 באפריל 2020 (צילום: Mark Baker, AP)

ניו זילנד, שנחשבת לדוגמה עולמית במלחמה בקורונה, לאחר שנותרו בה רק  שני חולים קלים, מחייבת ללבוש מסכות רק בתחבורה ציבורית ובמרפאות. עם, זאת המדינה עודדה אזרחים ללבוש מסכות במקומות ציבוריים סגורים, ולפי דיווחים, רבים מהם עושים זאת, ולובשים מסכות בחנויות אף שאינם חייבים.

ביוון, שגם בה נותרו שני חולי קורונה קשים בלבד, חלה חובה ללבוש מסכות במקומות ציבוריים סגורים, ובהם בלבד. בשבוע שעבר בוטלה החובה הזאת, וכיום היא חלה רק על נוסעים בתחבורה ציבורית ועל עובדים שמשרתים קהל. בשום שלב לא חלה ביוון חובה ללבוש מסכות בשטחים פתוחים ובבתי ספר.

בקפריסין, שבה יש כיום 156 חולים ונשאים שטרם החלימו ואין בה חולים קשים, לא חלה בשום שלב חובה ללבוש מסכות. הממשלה המליצה לעובדים בחנויות ללבוש מסכות, ולהם בלבד, ונראה שגם ההמלצה הזאת קוימה באופן חלקי בלבד.

בירדן, שהטילה עוצר קשה וארוך, נותרו שלושה חולים קשים בלבד, ומאז 3 במאי חלה בה חובה כללית ללבוש מסכות בחללים ציבוריים סגורים, כולל התחבורה הציבורית, עסקים ומשרדים. עם זאת החובה ללבוש מסכות בשטחים פתוחים תלויה בהוראות של ממונה הבריאות המקומי, ומשתנה מעיר לעיר ומזמן לזמן.

"בישראל, אי-לבישת מסכה יכולה להזיק יותר"

לדברי המנהל המדעי של עמותת מדעת, ד"ר אורי לרנר, לבישת מסכה מועילה להקטנת ההדבקה בכל מקרה, ולכן חשוב לחבוש מסכה והיה חשוב לעשות כך גם אם החוק לא היה מחייב. עם זאת, הוא מציין כי "ריחוק פיזי בין אנשים חשוב יותר, בגלל שאם שומרים מרחק, הנתזים פחות מגיעים מאדם לאדם. כך שלבישת מסכה חשובה כאשר לא שומרים על הריחוק הפיזי, ולא להפך".

ד"ר אורי לרנר (צילום: באדיבות המרואיין)
ד"ר אורי לרנר (צילום: באדיבות המרואיין)

נראה שגם אם חלק מהישראלים עוברים על ההוראות ולא לובשים מסכות בשטחים פתוחים, המצב כאן לא רע יותר מבחינת חבישת מסכות מאשר בכל המדינות שלפי שעה עומדות לנצח את הנגיף.

"קשה להשוות את החובה ללבוש מסכות בין ישראל לבין מדינות בצפון ומרכז אירופה, משום שהמגורים בהן פחות צפופים, המרחב הציבורי פחות צפוף וגם המנטליות שונה, כך שאנשים נמצאים בקרבה פיזית פחות גדולה גם כשאין מגפה, ובוודאי כשהם מקפידים על הריחוק הפיזי יותר מאשר בארץ. לכן אני חושב שאי-לבישת מסכות בישראל מסוכנת יותר מאשר במדינות כמו דנמרק או אוסטריה, למשל".

יוון, קפריסין וירדן, נמצאות באזור שלנו והמנטליות דומה לשלנו ובכל זאת, הן הצליחו כמעט למגר את הקורונה, למרות שבקפריסין אין חובת לבישת מסכות, ושביוון וירדן החובה חלקית ופחות גורפת מאשר כאן. איך אתה מסביר את זה?

"אני לא יודע, ולכן לא מסביר. אני יודע שלבישת מסכה חשובה מאוד, ושההשוואות בין מדינות בנושא הזה לא מדויקות".

אז כשהממשלה, וגם הרבה אנשים בציבור, מאשימים את הציבור בקיומו של הגל השני, בגלל שאנשים לא לובשים מסכות, אתה מסכים איתם? אתה לא חושב שהממשלה משתמשת בנושא המסכות לגלגל את האחריות על הציבור?

"אני לגמרי לא מקבל את הקביעה שהציבור אשם או אחראי ולא הממשלה. על הציבור יש אחריות, וכשאנשים לא מקיימים את ההוראות, כולל לבישת מסכות, הם מסכנים את עצמם ואת כולנו. אבל האחריות העליונה חלה על הממשלה.

"קודם כל, הממשלה אחראית על אלף ואחד מחדלים שאינם באחריות הציבור. המחדל הענק של המעקבים האפידמיולוגיים, העובדה שבמשך חודשים לא נבנה מערך מתפקד של מעקבים כאלה, האטיות של איתור ובידוד הנשאים, האטיות של הבדיקות ותקופות שבהן נעשו מעט בדיקות – איפה כאן הציבור אשם?

"למעשה, גם לעובדה המצערת שהציבור לא מקיים את ההוראות ולא לובש מסכות יש לממשלה אחריות. ההוראות מבלבלות, משתנות כל הזמן, ולפעמים כלל לא ברור מה הן. האם מותר לא ללבוש מסכה בזמן פעילות ספורטיבית, או האם צריך ללבוש מסכה כשמסתובבים בחוץ, אבל מתי בדיוק הסתובבות היא פעילות ספורטיבית? וכמובן, הדוגמה האישית הגרועה בנושא, כמו בכל נושא אחר. אז אם האחריות היא משותפת זה לא פוטר את הממשלה כהוא זה".

ישראלים לובשים מסכות בתל אביב, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
ישראלים לובשים מסכות בתל אביב, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
עוד 1,393 מילים
סגירה