אל תקחו לנו את השבט

צילום מסך מתוך סרטון על הפגנת תנועות הנוער (צילום: אלי מנדלבאום, חיים גולדיטש)
צילום מסך מתוך סרטון על הפגנת תנועות הנוער (צילום: אלי מנדלבאום, חיים גולדיטש)

בין הידיעות השונות על המצב הכלכלי המדרדר, ההפגנות ברחבי הארץ ומסיבת ההדבקה של טיטי, נבלעה ידיעה אחת חשובה והיא סכנת הסגירה של תנועות הנוער.

הקיצוצים שהממשלה עומדת להוציא לפועל לא פוסחים על תנועות הנוער ותקציבם הזעום גם ככה, וייתכן שתוך זמן קצר ייעלם אחד מהנדבכים החשובים ביותר של החברה הישראלית.

בין הידיעות השונות על המצב הכלכלי המדרדר, ההפגנות ברחבי הארץ ומסיבת ההדבקה של טיטי, נבלעה ידיעה אחת חשובה והיא סכנת הסגירה של תנועות הנוער

כחניך, מדריך וראשג"ד לשעבר, הידיעה הזאת הייתה לי כמו דקירה בבטן. הצופים הם חלק בלתי נפרד מילדותי. חבריי הטובים הם כולם מהשכבה מהצופים. אותה שכבה שממשיכה איתי עד היום, אותם פרצופים מילדות, אותם אנשים שהמשכנו לשמור על קשרי חברות גם בזמן הצבא, הטיול הגדול והלימודים.

הצופים זאת המסגרת בה התגבשנו, חבורת ילדים שהפכו לחברים טובים, ולא ידעו שהאנשים סביבם יהיו אלה שילוו אותם עד סוף חייהם, דרך החתונות, הלידות, ההלוויות ושאר האירועים היפים והפחות יפים של החיים. בכל אירוע שאנו חווים ביחד אני עוצר ואומר תודה על כך שאלה האנשים המקיפים אותי, והכל בזכות הצופים.

מה שבית הספר לא הצליח לעשות, הצופים הצליחו. הצופים השרישו בי ובחבריי ערכים, את מושג הדוגמא האישית והפכו אותנו לאנשים טובים יותר ואזרחים מועילים לחברה. קוראים לשנים האלה גיל ההתבגרות, ואין דבר שביגר אותי יותר בגיל הזה מאשר ההדרכה, האחריות על ילדים קטנים, על החינוך שלהם והרצון להיות עבורם הדמות הכי ערכית שיש.

הצופים ותנועות הנוער הם אחד מהיסודות של המדינה לחברה טובה, הם חממה לנוער שלומד ערכים כמו שיתוף פעולה, עבודת צוות, אכפתיות, קהילתיות. הצופים הם מסגרת ובית לעשרות אלפי ילדים, שעוזרים למאות אגודות ועמותות ברחבי הארץ. דרך הצופים נחשפנו למאות עמותות, עזרנו להן להתרים כספים, לאסוף מזון והעברנו פעולות לילדים עם צרכים מיוחדים וכאלה שהחיים פחות האירו להם פנים. שמחנו על הזכות שבחלקינו לעזור לחלשים מאיתנו.

כחניך, מדריך וראשג"ד לשעבר, הידיעה הזאת הייתה לי כמו דקירה בבטן. הצופים הם חלק בלתי נפרד מילדותי. חבריי הטובים הם כולם מהשכבה מהצופים. אותה שכבה שממשיכה איתי עד היום, אותם פרצופים מילדות

אותה תחושה, אותו רצון לעזור ולתרום ליוו אותנו גם במיונים לצבא. הרצון לשרת ביחידה הטובה ביותר ולעשות את השירות המשמעותי ביותר, לא הגיע ממקום אגואיסטי בו חשבנו איך לדאוג לעתיד שלנו, אלא בעיקר איך אפשר לתרום למדינה ואיך אנחנו יכולים למלא את המשמרת שלנו בצורה הטובה ביותר.

במסגרת תפקידי במילואים, אני מראיין וממיין מלש"בים ליחידה שלי. אני זוכה בכל שנה לפגוש מאות בני נוער. בכל פעם שהם מספרים לי כי הם בצופים או בתנועת נוער כזאת או אחרת, אני מזהה לפחות שמץ מהתכונות והערכים שהצופים נטעו בי. יש המון ביקורת על הנוער של היום שמחובר למסכים וחי ברשתות החברתיות, אבל המסורת של תנועות הנוער ממשיכה עד היום ועוזרת לייצר בני נוער ערכיים ואיכותיים שמרכיבים את ישראל היפה.

הצופים היו ונותרו קונצנזוס. ההורים שלנו לא מנעו מאיתנו ולא הגבילו אותנו בזמן השהות בשבט, הם הבינו שיש דברים שלא לומדים בבית הספר. עד היום אנחנו מדברים על הצופים בקרב החבר'ה, מעלים זיכרונות בערגה משנות ילדותינו היפות. הצופים היו לנו משפחה, השבט בית, המקום בו גדלנו והתבגרנו, פעולות ההדרכה שהקנו לנו ערכים, המסגרת בה למדנו לשתף פעולה, הפלטפורמה דרכה עזרנו לחלש, שם למדנו איך לקיים ולבנות חברה טובה.

הצופים היו לנו משפחה, השבט בית, המקום בו גדלנו והתבגרנו, פעולות ההדרכה שהקנו לנו ערכים, המסגרת בה למדנו לשתף פעולה, הפלטפורמה דרכה עזרנו לחלש, שם למדנו איך לקיים ולבנות חברה טובה

בעוד הממשלה החזירית כושלת בדאגה למטה לחמם של מאות אלפי משפחות, היא זונחת גם את תנועות הנוער, שמהוות נדבך כ"כ חשוב בחברה הישראלית לאורך כל שנות קיומה. אם תנועות הנוער יפשטו רגל חס וחלילה, ואלפי שבטים וקנים ייסגרו ברחבי הארץ, יהיה הדבר לא פחות מגזר דין מוות מוסרי להמשך קיומה של החברה הישראלית.

גיא רוה הוא אנליסט לאיתור הלבנות כספים באינטרנט, קצין במיל', סטודנט לתואר שני במדע המדינה, מתעניין וחוקר יחסים בינלאומיים ואת הקשר בין ספורט לפוליטיקה בפרט. לולא הקורונה היה אמור להתחתן בעוד כמה חודשים, אבל החתונה נדחתה לשנה הבאה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 576 מילים
סגירה