• נערים סיניים קופצים למי הנהר הצהוב, ארכיון, 2006 (צילום: AP Photo/ Color China Photo)
    AP Photo/ Color China Photo
  • ארכיון, בניית הסכר הענק בסין, 2002 (צילום: AP Photo/Xinhua, Du Huaju)
    AP Photo/Xinhua, Du Huaju
  • ארכיון, שטפונות בווהאן, 2002 (צילום: AP Photo/Greg Baker)
    AP Photo/Greg Baker
  • הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, File)
    AP Photo/Eugene Hoshiko, File
  • ארכיון, המאבק בשטפונות בווהאן, 1998 (צילום: AP Photo/Xinhua)
    AP Photo/Xinhua
  • הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, file)
    AP Photo/Eugene Hoshiko, file

שיטפון קטלני אחרי הקורונה, הסינים חוששים מאסון גרעיני

ווהאן עלתה השנה לכותרות כמוקד ההתפרצות של הקורונה, אך המזל הרע ממשיך לרדוף אותה ● גל שטפונות חסר תקדים מציף את אזור העיר הסינית, ומעמיד במבחן את "סכר שלושת הערוצים", שעלול לקרוס תחת העומס ● בקרבת הסכר ממוקמים שני כורים אטומיים, והחשש הוא מאסון כפול במקרה של הצפה: אקולוגי וגרעיני ● תיאורית קונספירציה טוענת כי סין מבקשת להטביע ראיות לכך שפיתחה את נגיף הקורונה

האם ווהאן בדרך לאסון נוסף? העיר הסינית עלתה השנה לכותרות כמוקד ההתפרצות של מגפת הקורונה, אך עתה מודאגים מכך שהיא תהפוך למקור של סכנה אחרת, ותביא לאחד האסונות האקולוגיים הגדולים שידע כדור הארץ.

העיר סובלת מהצפות שפקדו את מחוז חוביי, כתוצאה מכמות משקעים שלא נראתה באזור עשרות שנים. גשמים עזים יורדים בעיר כבר יותר מחודש, ומציפים את הישובים לאורך הנהר הצהוב (הנהר הגדול ביותר בסין והשישי באורכו בעולם), וגם את סכר שלושת הערוצים, הממוקם כ-350 ק"מ במעלה הנהר, ונחשב לפרויקט ההנדסי הגדול בעולם, שמרגע הקמתו מעורר מחלוקות רבות.

ארכיון, שטפונות בווהאן, 2002 (צילום: AP Photo/Greg Baker)
ארכיון, שטפונות בווהאן, 2002 (צילום: AP Photo/Greg Baker)

תשומת הלב העולמית נשואה כעת לסכר באמצעות תמונות לוויין, בניסיון להבין האם הוא מסוגל לעמוד בכמויות האדירות של המים שזורמות אליו.

מומחים חוששים שאם הסכר לא יעמוד בעומס, וייפרץ או יקרוס, הוא יגבה את חייהם של מיליוני בני אדם. צונמי ענק של עשרות מיליארדי קוב מים יכה בנתיב הנהר הצהוב וימחק בדרך עשרות ערים, בהן ווהאן, יגיע עד לעיר שנגחאי (כ-25 מיליון תושבים) הממוקמת בשפך הנהר לים הצהוב, ויפגע גם בשני כורים גרעיניים הסמוכים לנתיבו (Qinshan, Fangjiashan).

מדובר בסכר הגדול בעולם עם יכולת אגירת מים של כ-40 מיליארד מ"ק (מטר מעוקב, קרי, קוב) מים, וגם בתחנת הכוח הגדולה בעולם. לשם השוואה, סכר אסואן במצרים יכול להכיל כמות מים הקטנה פי אלף – 43 מיליון מ"ק מים.

גודלו של הסכר הסיני מפלצתי עד כדי כך שהוא עורר דאגה בנאס"א, שם העריכו כי הוא מאט את סיבוב כדור הארץ ומאריך את היום ב-0.06 מיקרו שניות. אורכו 2.3 ק"מ גובהו 181 מטר. אל הסכר מתרכזים שלושה ערוצי הנהר, וכל הנהרות והנחלים אשר זורמים באזור ההררי של מרכז סין.

הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, File)
הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, File)

הצבא הסיני הוזעק לסייע

"לפי הדיווחים בתקשורת הסינית, הסכר קרוב להגיע לקיבולת המקסימלית. המים הגיעו לגובה כזה שרק שני מטרים חסרים עד הצפה של הסכר", מספר לזמן ישראל פרופ' דן בן כנען, ישראלי שחי בעיר חרבין שבסין כבר יותר מ-20 שנה.

"אבל מהדיווחים עולה כי הרשויות עושות מאמצים כבירים כדי לשלוט במצב בנהר הצהוב ובסכר. הם כבר פתחו את ערוצי הסכר על מנת לשחרר את עומס המים שמצטברים באגם. שמעתי גם שהצבא הסיני נקרא לאזור כדי לעזור במאמצים. מדובר במזג אויר קיצוני אפילו בסין, לא ראינו הצפות כאלה שנים".

אורכו 2.3 ק"מ, גובהו 181 מטר, ומגיעים אליו כל הנהרות והנחלים שזורמים בהררי מרכז סין. גודלו של הסכר מפלצתי עד כדי כך שבנאס"א מעריכים כי הוא מאט את סיבוב כדור הארץ ומאריך את היום ב-0.06 מיקרו שניות

לשאלה האם הוא מודאג מכך שהסכר יוצף או ייפרץ, ענה בן כנען, שכבר העיד על האמון שלו בשלטונות הסיניים בראיון שהעניק לזמן ישראל בחודש מאי, כי הוא לא רואה סיבה לדאגה: "אני לא שמעתי שיש בעיות עם הסכר, ואני סומך על הרשויות. אבל אם חלילה הסכר ייפרץ זה יהיה אסון אקולוגי עבור כל האזור".

מומחים במערב, לעומת זאת, לא חולקים את הרוגע והאופטימיות שלו. מרגע שהחלה בניית הסכר ב-1993 על ידי המפלגה הקומוניסטית, הוא עורר מחלוקת. 1.4 מיליון תושבים פונו מבתיהם, כפרים שלמים נהרסו ואלפי קילומטרים של שטח חקלאי והררי כוסו במים. אנשי הסביבה הזהירו כבר אז שהסכר עלול להביא לשברים גאולוגיים, למפולות ואף להגדיל את הסיכוי לרעידות אדמה באזור.

"סכר בסדר גודל כזה הוא נקודת תורפה של האזור. אפילו במזרח התיכון של שנות ה-70, אחרי בניית סכר אסואן, ידעו שמספיק להפיל את הסכר כדי למחוק חלקים נרחבים של קהיר", מסביר ד"ר חנן גינת, מומחה לחקר כדור הארץ וגאולוגיה, וראש המועצה האזורית חבל אילות.

"זה ייקח כמה ימים עד שהמים יגיעו לעיר, אבל זה יקרה ואין דבר שיוכל לעצור את זה", אומר גינת. "גם בפריצת הסכר הסיני יזרמו במורד הנהר מיליארדים של קוב, ימחקו את כל מה שיפגשו בדרך ויגיעו בסוף לשנגחאי".

ארכיון, המאבק בשטפונות בווהאן, 1998 (צילום: AP Photo/Xinhua)
ארכיון, המאבק בשטפונות בווהאן, 1998 (צילום: AP Photo/Xinhua)

סין מסתירה פרטים

מאז שהושלמה הבנייה ב-2006 המומחים בעולם עוקבים אחר עמידותו של הסכר באמצעות תמונות לוויין. לפני כשנה (יולי 2019) נאלצו הרשויות בסין להגיב לתמונות לוויין של גוגל מפס, שהראו עיוות של כמה מילימטרים בסכר. הם הפריכו את החששות באמירה כי העיוות נמצא בתמונת לוויין ולא בסכר עצמו.

לפי האתר nature world news, שציטט את דברי ההידרולוג הסיני וואנג וילו, סין מסתירה את מצבו האמיתי של הסכר ואת הסכנה האמיתית הנשקפת ממנו.

לדעתו, גם ההצפות הנוכחיות לא נגרמו עקב הגשמים, אלא עקב מדיניות השליטה בסכר. כלומר, השלטונות משחררים כמויות מים גדולות שגורמות להצפות, אך לא מודים בכך.

גם במדינת טייוואן השכנה, ששוכנת על אי בים הצהוב (אליו יישפכו הכמויות האדירות של המים) עוקבים בדאגה אחר גורלו של הסכר באמצעות תמונות לוויין. שם מצביעים על-תת דיווח בסין בכל הנוגע לאמצעים הננקטים לשליטה בסכר. בין השאר מראות תמונות הלוויין שהם העלו כי הסכר משחרר כמויות מים גדולות בהרבה מכפי שהכריזו הסינים, וכי זה החל בשלב מוקדם הרבה יותר.

הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, file)
הכור הגרעיני הסיני Qinshan, ארכיון, 2005 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, file)

אחת מתיאוריות הקונספירציה שהועלו בחדשות טייוואן היא שהרשויות בסין גורמות להצפה באזור באמצעות שחרור המים בסכר, כדי "לשטוף עדויות" בווהאן לפני הביקור של נציגי ארגון הבריאות העולמי במעבדות ובבתי החולים בעיר. עדויות שעלולות להצביע לכאורה על כך שנגיף הקורונה פותח שם בכוונה.

אחת מתיאוריות הקונספירציה שהועלו בחדשות טייוואן היא שהרשויות בסין גורמות להצפה באזור באמצעות שחרור המים בסכר, כדי "לשטוף עדויות" בווהאן לפני הביקור של נציגי ארגון הבריאות העולמי

כך או כך, בין אם מפלצת הבטון והמים נשלטת על ידי הרשויות או יצאה מהשליטה, היא מעוררת דאגה בעיקר בשל חוסר שקיפות של המשטר הסיני.

גם אם הגשמים ייפסקו בימים הקרובים והאסון יימנע הפעם, הסכר ימשיך להוות איום על סין ועל המדינות השכנות, בשל קרבתו לתחנות הכוח הגרעיניות.

עוד 823 מילים
סגירה