בני גנץ ומיקי חיימוביץ', מאי 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

"זו מפלגה של אנשים עצובים. השאלה היא מי יישבר ראשון"

"אני מכיר אותו שנים, ומעולם הוא לא נראה כל כך חסר יכולת", אומר פוליטיקאי בכיר בימין על בנימין נתניהו ● "ראש הממשלה השנוא אי פעם", מכנה אותו גורם אחר בימין, שתוהה האם יצליח להתעשת ולעצור את המפולת ● אך בעוד שההידרדרות בדעת הקהל מהירה וסוחפת, לנתניהו עדיין יש זמן בזירה הפוליטית ● אלא אם תתממש הערכת גורמים שונים - שדווקא כחול-לבן תפרק את השותפות איתו ● פרשנות

גורם בכיר מאוד בימין העלה השבוע תהייה בפורום סגור, על רמת התפקוד של ראש הממשלה נתניהו בשבועות ובחודשים האחרונים. "אני מכיר אותו הרבה שנים, ומעולם הוא לא נראה כל כך חסר יכולת כמו בימים האלה", אמר לשומעיו. הדיון בין הנוכחים נסב על המחדלים הרפואיים והכלכליים של משבר הקורונה.

גורם אחר בימין, המכנה את נתניהו "ראש הממשלה השנוא ביותר אי-פעם", אמר אתמול: "ברור שתהליך ההתפרקות החל. זה לא שאי אפשר לעצור אותו, אבל אם המגמה תימשך, אנו במסלול ברור לסופה של הממשלה הזו – ואיתה עידן נתניהו".

ואכן, נתניהו נראה כמי שהתברבר בניווט, ולא מדובר רק בכישלון המערכתי להקים בחודשים האחרונים מנגנוני בדיקות ותחקור יעילים שימנעו גל שני.

בניגוד לדימויו הרווח כראש ממשלה מוצלח, זהו כישלון אופייני וצפוי מראש; נתניהו מעולם לא הצטיין בשיפור מערכות גדולות, ויעידו ציוני התלמידים במבחנים הבינלאומיים, מחירי הנדל"ן ויוקר המחיה בכלל, מערכות הרווחה והבריאות המתוחות עד הקצה, ותחומים רבים אחרים.

קמפיין של כחול-לבן נגד נתניהו ובלוק הימין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
קמפיין של כחול-לבן נגד נתניהו ובלוק הימין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

מה שחדש הוא אבדן חוש הריח הפוליטי שלו, משהו באינסטינקטים שלו נפגע. פוליטיקאי חד, המתמודד עם לחץ ציבורי ועם אבדן אמון כמו נתניהו, לא היה מאפשר לשר האוצר שלו להגיש תכנית דיפרנציאלית לפיצוי העצמאים, אלא מבטיח שכולם יקבלו את הפיצוי המקסימלי – 7,500 שקל במקרה הנוכחי – ויעלה כמה שיעלה. העיקר שהבטחתו הטרייה שהבעיה נפתרה לא תהפוך לבדיחה.

זהו רק פספוס אחד בשרשרת ארוכה, שהשיא הראשון בה היה הדיון על החזרי המס שביקש. אירוע מתגלגל נוסף ברצף הזה הוא התנכלות המשטרה למפגינים מול בלפור – החל במעצר אמיר השכל, וכלה בפינויים פעמיים השבוע – שרק הגבירה את האנרגיות והובילה לאירוע השיא של אמש מול בית ראש הממשלה.

מחאת בלפור ביום הבסטיליה, 14 ביולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מחאת בלפור ביום הבסטיליה, 14 ביולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פספוס נוסף הוא היחס ליפעת שאשא-ביטון השבוע, באמצעות השליח מיקי זוהר, שהבהיר גם למי שלא הבין זאת עד כה, כי נתניהו מבקש למעשה לבטל את הפרדת הרשויות, ולסרס לא רק את בתי המשפט אלא גם את הכנסת. הוא בונה את דימויו כמי שרוצה להפוך לשליט יחיד בצורה כה בוטה, עד שמתבקש לשאול האם מדובר במעשה מכוון, שמטרתו להרגיל את האזרחים למציאות החדשה. גם אם התשובה חיובית, מדובר בהימור נואש למדי, העלול להתברר כחרב פיפיות.

שאלה מרכזית אחת היא אם נתניהו יתעשת ויצליח להוכיח לתומכיו שסבל מנפילה זמנית בלבד, או שימשיך לאבד שליטה ותמיכה.

הנתונים הכלכליים האובייקטיביים לא פועלים לטובתו. אך גם אם המפולת תיעצר, דימויו כקוסם ומצליחן נפגע לטווח ארוך, מה שמעלה את השאלה המרכזית השנייה: מה יהיה התרגום הפוליטי של המציאות החדשה?

פוליטיקאי חד, המתמודד עם לחץ ציבורי ואבדן אמון כמו נתניהו, לא היה מאפשר לשר האוצר שלו להגיש תכנית דיפרנציאלית לפיצוי העצמאים, אלא מבטיח שכולם יקבלו את הפיצוי המקסימלי – 7,500 שקל

למזלו, הפוליטיקה שונה מהבורסה, בה חברה שנחשפה בערוותה משלמת באופן מידי בצלילת המניה. בשלב הזה מאבד נתניהו בעיקר הון סמלי – צניחה בסקרים – אך שומר על רוב הונו הפוליטי. רוב ולא כל, כי לשאשא-ביטון היה קשה להפגין השבוע עצמאות תחת הלחץ, אלמלא האווירה הציבורית העוינת את הממשלה.

גם הכרזתו שלשום של חיים כץ על הקמת שדולת ארץ ישראל עם בצלאל סמוטריץ', שלוותה בהנחת "הצעת חוק החלת הריבונות של מדינת ישראל בחבלי יהודה ושומרון", היא ביטוי למרד פנימי:

בעוד נתניהו על הקרשים, בוחר איש מפלגתו לחבור לאיש אופוזיציה, כדי להזכיר לבייס הימני את ההבטחות הריקות שראש הממשלה היה מעדיף שישכחו.

בנימין נתניהו משתתף בטקס סיום קורס טיס בחצרים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, Pool)
בנימין נתניהו משתתף בטקס סיום קורס טיס בחצרים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, Pool)

סיכויים קלושים לממש את הרוטציה

למרות הכל, לפחות על פני השטח, לנתניהו יש זמן כדי לנסות להתאושש. מצבה של כחול-לבן עגום אפילו משלו, ואין לה עניין להוביל בקרוב לבחירות.

בנוסף, בימינה וביש עתיד-תל"ם אמרו אתמול כי לא יבצעו מהלכים פוליטיים גדולים כל עוד משבר הקורונה נמצא בשלבים קריטיים. עם זאת, יש מי שמעריך שהנזקים שבנט וחבריו בימינה גורמים לנתניהו עשויים להביא לצירופם לממשלה.

למרות המעבר משיח על חולשת גנץ לדיונים על חולשת נתניהו, הקונצנזוס חוצה המפלגות על סיכוייו הקלושים של גנץ לממש את הרוטציה נשמר. עם זאת, גורמים שונים אמרו אתמול לזמן ישראל כי בניגוד לציפיות, פירוק הממשלה יכול להתרחש בשלב מסוים דווקא ביוזמתה של כחול-לבן.

מטה כחול-לבן בתל אביב ביום הבחירות לכנסת, 2 במרץ 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מטה כחול-לבן בתל אביב ביום הבחירות לכנסת, 2 במרץ 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לפי הערכה אחת, גנץ עייף ומבין שהאופק הפוליטי שלו חסום, וינסה לפרוש מהפוליטיקה לאחר מעשה הרואי, כמו הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. לפי גרסה אחרת, הדחיפה לפירוק תגיע מח"כים ושרים של כחול-לבן, שסובלים מגינויים וכעס מהסביבה הקרובה שלהם, הרואה בנתניהו סכנה לדמוקרטיה.

לטענת פעיל פוליטי המכיר מקרוב את אנשי כחול-לבן, שר המדע יזהר שי סופג ביקורת חריפה בקבוצת הווטסאפ של חבריו. גורם פוליטי אחר העריך שאסף זמיר, השואף להתמודד שוב על ראשות עיריית תל אביב, מבין שהישיבה בממשלה תקטין את סיכוייו להצליח. גם מיקי חיימוביץ' ואחרים לא רווים נחת בימים אלה.

"זאת מפלגה של אנשים עצובים", אמר אתמול הפעיל הפוליטי. "הם יודעים שהם במקום הלא נכון, והשאלה היא מי מהם יישבר ראשון ויגיד שהוא לא מוכן יותר לשתף פעולה עם נתניהו. ברגע שזה יקרה, גם האחרים ילכו אחריו".

מיקי חיימוביץ', פברואר 2019 (צילום: Neuberg/Flash90)
מיקי חיימוביץ', פברואר 2019 (צילום: Neuberg/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לצערי יש עדין אזרחים רבים שלא מבינים שנתניהו עושה נזק בלתי הפיך למדינת ישראל. וחצערי גם לא נראת אלטרנטיבה שלטונית באופק. גדעון סער היה יכול להנהיג אבל גם בו אכזב.ובני גנץ לצערי מאכזב מא... המשך קריאה

לצערי יש עדין אזרחים רבים שלא מבינים
שנתניהו עושה נזק בלתי הפיך למדינת ישראל.
וחצערי גם לא נראת אלטרנטיבה שלטונית באופק.
גדעון סער היה יכול להנהיג אבל גם בו אכזב.ובני גנץ לצערי מאכזב מאוד.
האם בחירות נוספות ישנו את המפה הפוליטית.?זה כלל לא בטוח.

עוד 720 מילים ו-2 תגובות
סגירה