רומן לופז זכה במרוץ לראשות העיר במואסאק עם 62% מהקולות ושם קץ לכהונה רצופה של ראשי עיר מהשמאל מאז מלחמת העולם השנייה (צילום: ליונל בונאוונטור /‏AFP באמצעות Getty Images)
ליונל בונאוונטור /‏AFP באמצעות Getty Images

מהפך מסוכן לאנטישמיות בצרפת יש פנים חדשות

העיירה הצרפתית מואסק נודעה כמוקד להצלת יהודים בשואה, ואף מתהדרת בתואר "עיר חסידי אומות העולם" ● אבל כעת נבחר לאומן אנטישמי לעמוד בראשה - לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה ● בחירתו של רומן לופז לראשות העיר הציורית מעוררת סערה בצרפת, אבל לא משום שהיא יוצאת דופן - אלא משום שהיא מייצגת את קריסת המפלגות הגדולות ועליית המפלגות הקיצוניות במדינה כולה

העיירה הצרפתית השלווה מואסק, הצופה אל נהר הטארן ליד טולוז, מכונה לא פעם, אפילו בפרסומים רשמיים מטעמה, "עיר חסידי אומות העולם".

מואסק זכתה בכינוי הזה בצדק. מאות מתושביה סייעו לפעילי תנועת ההתנגדות היהודית להציל כ-500 ילדים יהודים במבצע אשר מוזיאון "יד ושם" הגדיר "מקרה יוצא דופן בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה". במרכז העיר ניצבת כיכר חסידי אומות העולם שנחנכה ב-2013 ושנושאת את השמות של כ-12,000 לא-יהודים אשר פעלו להצלת יהודים בשואה, במקרים רבים תוך סיכון חייהם.

כעת מואסאק שוב בכותרות, אך מסיבה אחרת לגמרי: רומן לופז, ראש העיר החדש שלה, אינו בדיוק הפוליטיקאי שמישהו היה מצפה שיזכה בבחירות שם. הוא מייצג את מפלגת ה"איחוד הלאומי", מפלגת הימין הקיצוני שהוקמה על ידי מכחיש השואה ז'אן-מארי לה פן, וכמוהו, גם לופז הסתבך באמירות אנטישמיות.

ב2015, לאחר שהחוקר וניצול השואה סרז' קלרספלד, הציג בפרלמנט הצרפתי נתונים מדאיגים על מצב האנטישמיות בצרפת, הגיב לופז בזלזול בטוויטר: "השליחים של תסביך הרדיפה אינם יודעים מה להמציא עוד", הוא כתב.

ב2015, לאחר שהחוקר וניצול השואה סרז' קלרספלד הציג בפרלמנט נתונים מדאיגים על מצב האנטישמיות בצרפת, הגיב לופז בזלזול בטוויטר: "השליחים של תסביך הרדיפה אינם יודעים מה להמציא עוד", הוא כתב

לופז, שהיה אז בן 31 בלבד, טען כי אין המדובר באמירה אנטישמית, אבל בכל זאת הסכים להתנצל על הנימה המזלזלת. בסוף החודש שעבר זכה לופז בבחירות לראשות העירייה ברוב גדול של 62% מהקולות.

תעלה עם מי נהר הטארן, ליד העיר מואסק בצרפת (צילום: istockphoto/PepeBaeza)
תעלה עם מי נהר הטארן, ליד העיר מואסק בצרפת (צילום: istockphoto/PepeBaeza)

ניצחון זה היה אחד משורת הישגים שרשמה מארין לה פן (בתו של ז'אן-מארי, שהגיעה לסבב המכריע בבחירות לנשיאות צרפת בשנת 2017), אשר הגדירה את תוצאות הבחירות המוניציפליות "שבירה של תקרת הזכוכית" עבור מפלגתה.

ביום שבו ניצח לופז, זכתה מפלגת האיחוד הלאומי בבחירות לראשות העיר פרפיניאן, העיר הגדולה הראשונה בה מנצחת המפלגה. לואי אליו, שותפה לשעבר של מארין, יעמוד כעת בראש העיר בת ה-120,000 תושבים הסמוכה לספרד.

תוצאות הבחירות משקפות את הקיטוב ההולך וגדל בצרפת ואת שחיקת כוחו של המרכז הפוליטי במדינה. מפלגת הירוקים מהשמאל-מרכז רשמה כמה ניצחונות וזכתה בראשות הערים בליון, בורדו ושטרסבורג, והמחוזות מרסיי ופריז.

תוצאות הבחירות משקפות את הקיטוב ההולך וגדל בצרפת ואת שחיקת כוחו של המרכז הפוליטי במדינה. מפלגת הירוקים מהשמאל-מרכז רשמה כמה ניצחונות וזכתה בראשות הערים בליון, בורדו ושטרסבורג

מנגד, המפלגות הגדולות והוותיקות התקשו הרבה יותר: המפלגה הסוציאליסטית נחלצה בקושי ממפלה בפריז – שבה ראשת העיר, אן הידלגו, נבחרה שוב עם מעט יותר מ-50% מהקולות. הרפובליקנים, מפלגת הימין-מרכז של הנשיא לשעבר ניקולה סרקוזי, לא רשמה הישגים משמעותיים. ואילו "הרפובליקה בתנועה", מפלגת הנשיא עמנואל מקרון, נחלה תבוסה ואיבדה מספר מעוזים שבהם החזיקה בעבר. בכמה רשויות חשובות היא זכתה לייצוג מועט בלבד.

מארין לה פן, מאי 2020 (צילום: AP Photo/Thibault Camus)
מארין לה פן, מאי 2020 (צילום: AP Photo/Thibault Camus)

אבל הניצחון של האיחוד הלאומי במואסק, היה צורב במיוחד. "זה לא יאמן", אמר גבי כהן-בנדיט, ניצול שואה שהסתתר בעיר בתקופת השואה עם אחיו דני.

ז'אן-איב קאמו, פרשן למדעי המדינה ונשיא צוות החשיבה של "מצפה לרדיקליזם פוליטי", מסכים עם האמירה. "זה מדהים במיוחד נוכח העובדה שבמואסק חיים עדיין אנשים שעברו את המלחמה, ויש ילדים של אנשים שהסתירו ילדים יהודיים", הוא אמר. "זה מעלה שאלות בנוגע לשימור הזיכרון".

אתר HuffPost כינה את ניצחונו של לופז "סמל אמיתי" לעידן שבו מצויה כעת צרפת, והליברסיון פרסם כתבת פרופיל על העיירה הצרפתית הדרומית שכותרתה "מואסק, עיר חסידי אומות העולם, נכבשה על ידי הימין הקיצוני". מאז מלחמת העולם השנייה כיהנו בעיר רק ראשי עיר מהשמאל.

ז'אן-איב קאמו, פרשן למדעי המדינה: "זה מדהים במיוחד נוכח העובדה שבמואסק חיים עדיין אנשים שעברו את המלחמה, ויש ילדים של אנשים שהסתירו ילדים יהודיים. זה מעלה שאלות בנוגע לשימור הזיכרון"

יחסו של לופז ליהודים לא היה, כנראה, הגורם המרכזי להצלחתו. העיר הכפרית נפגעה קשות על ידי עובדים עונתיים מבולגריה, רבים מהם צוענים, שעובדים בחקלאות בתעריפים זולים יותר משכר המינימום של המקומיים. מציאות זו יצרה סביבה פוליטית שלא היטיבה עם הרפובליקנים תומכי האיחוד האירופי או עם הסוציאליסטים, ואף פחות מכך עם מפלגתו של מקרון, המכנה עצמו גלובליסט.

אילוסטרציה, אוגוסט 19391 בפאריז: אמהות וילדים מצוידים במסכות גד חדשות שקיבלו כדי להתגונן ממתקפה גרמנית (צילום: AP)
אילוסטרציה, אוגוסט 19391 בפריז: אמהות וילדים עם מסכות גד שקיבלו כדי להתגונן ממתקפה גרמנית (צילום: AP)

במהלך מלחמת העולם השנייה, שימשה מואסק לזמן מה כמרכז של מבצע הצלה בינלאומי. שאטה ואדואר סימון, זוג יהודים מקומי, קלטו מאות ילדים יהודיים מפולין, רומניה, הונגריה וארצות אחרות בבית ספר שפתחו בעיירה. הילדים הוברחו, לעתים בסיועם של לוחמי תנועת הרזיסטנס, כדי להצילם מגורל דומה לזה של הוריהם ורבים מבני משפחותיהם שגורשו ונרצחו.

שאטה ואדואר סימון, זוג יהודים מקומי, קלטו מאות ילדים יהודיים מפולין, רומניה, הונגריה וארצות אחרות בבית ספר שפתחו בעיירה. הילדים הוברחו כדי להצילם מגורל דומה לזה של הוריהם שגורשו ונרצחו

בשנת 1943, הזהירה המשטרה המקומית את בני הזוג סימון מפני פשיטה קרובה של הרשויות ששיתפו פעולה עם הנאצים. בני הזוג הצליחו לפזר כ-500 מהתלמידים בין תושבי הכפר מבעוד מועד. איש מהילדים, שלמדו במהירות צרפתית והפכו לאזרחים לאחר מלחמת העולם השנייה, לא גורש או נתפס, וככל הידוע, אף לא תושב אחד ממואסק הלשין לשלטונות על פעולת ההצלה.

ילדי מואסק שרים בטקס חנוכת כיכר חסידי אומות העולם בעיר, ארכיון, 2013 (צילום: Courtesy of Moissac, ville de Justes oubliée/ via JTA)
ילדי מואסק בחנוכת כיכר חסידי אומות בעיר, 2013 (צילום: Courtesy of Moissac, ville de Justes oubliée/ via JTA)

ישנן כמה מפלגות ימין קיצוני באירופה שמתנגדות להגירה ולאיחוד האירופי, אולם מפלגת האיחוד הלאומי, אשר נקראה בעבר החזית הלאומית, בולטת לרעה ביניהן באימוץ של ססמאות אנטישמיות ואמירות נגד יהודים, בעיקר מצדו של ז'אן-מארי לה פן, שעמד בראש המפלגה במשך 39 שנים, עד שנת 2011.

בשנת 1943, הזהירה המשטרה את בני הזוג מפשיטה קרובה. איש מהילדים, שלמדו צרפתית והפכו לאזרחים לאחר מלחמת העולם השנייה, לא גורש או נתפס, וככל הידוע, אף לא תושב אחד ממואסק הלשין לשלטונות

לה פן הורשע בהכחשת השואה או המעטה בערכה על ידי בתי משפט בצרפת ובגרמניה, אחרי שטען כי תאי הגזים היו "פרט אחד" במלחמת העולם השנייה, ושהוא אינו סבור כי שישה מיליון יהודים נספו בשואה. כיום, עומד לה פן למשפט נוסף אחרי שהזהיר זמר יהודי שמתח ביקורת על המפלגה, שהוא "ישלח לתנור".

אילוסטרציה, מצבות של יהודים שרוססו בצלבי קרס בעיר שטרסבורג, צרפת, דצמבר 2019 (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
מצבות של יהודים שרוססו בצלבי קרס בעיר שטרסבורג, צרפת, דצמבר 2019 (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)

בתו של לה פן ניסתה לשקם את המפלגה ולנער מעליה את התדמית האנטישמית. היא התחייבה להעניש על כל אמירה אנטישמית – ואף סילקה ב-2015 את אביה משורות המפלגה. צעדים אלו והתמקדות המפלגה בחירויות הפרט וזכויות האישה הובילו לזינוק בפופולריות שלה. מארין לה פן קיבלה שליש מקולות הבוחרים בבחירות לנשיאות בשנת 2017 – הישג שיא עבור המפלגה.

בתו של לה פן ניסתה לשקם את המפלגה ולנער מעליה את התדמית האנטישמית. היא התחייבה להעניש על כל אמירה אנטישמית – ואף סילקה את אביה משורות המפלגה. צעדים אלו הובילו לזינוק בפופולריות שלה

האיחוד הלאומי אפילו זכה לקולות של כמה מצביעים יהודים צרפתים, מיעוט בעל משקל אלקטורלי מועט, אך בעל משמעות סמלית עבור המפלגה. ההערכה היא כי 10-16% מיהודי צרפת בעלי זכות הבחירה, בעיקר אלה החוששים מהשפעת ההגירה המוסלמית והאסלאם הקיצוני, מצביעים לאיחוד הלאומי בראשות מארין לה פן, בעוד שבעבר כמעט איש מיהודי צרפת לא הצביע לאביה.

לה פן, מודעת היטב לחרדה בקהילה היהודית, קראה ליהודים להצביע עבורה, כדי שתוכל לשמש עבורם כ"מגן הטוב ביותר" נגד האסלאם הקיצוני.

אך השינוי התדמיתי לא הצליח לשכנע את מנהיגות הקהילה היהודית. קריף (CRIF), ארגון הגג של הקהילות בצרפת, מוסיף להחרים את המפלגה, כמו גם את מפלגת השמאל הקיצוני "צרפת הבלתי כנועה", ומאשים אותן בהפצת שנאה.

ז'אן-מארי לה פן, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Thibault Camus)
ז'אן-מארי לה פן, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Thibault Camus)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא למותר להזכיר ולציין (גם) בהזדמנות זו כי אתמול (17/07/20) דחה ביהמ"ש העליון בישראל עתירה ציבורית של 66 עותרים, פעילים חברתיים ופוליטיים, שביקשו לאסור או למנוע קיום ביקורים רשמיים במוז... המשך קריאה

לא למותר להזכיר ולציין (גם) בהזדמנות זו כי אתמול (17/07/20) דחה ביהמ"ש העליון בישראל עתירה ציבורית של 66 עותרים, פעילים חברתיים ופוליטיים, שביקשו לאסור או למנוע קיום ביקורים רשמיים במוזיאון לתולדות השואה, יד ושם, של בכירים זרים המעורבים בביצוע פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם ברחבי העולם, או תומכים במדיניות גזענית ואנטישמית, כגון נשיא הפיליפינים – רודריגו דוטרטה, ראש ממשלת הונגריה – ויקטור אורבן ונשיא ברזיל – ז'איר בולסונרו ועוד. כל המנהיגים שפורטו בעתירה זו מעורבים בביצוע פשעי מלחמה והפרת זכויות אדם, או התבטאו באופן גזעני ואנטישמי.
ראו בג"צ 6120/19 פרופ' ורוניקה כהן ו-65 עותרים נוספים נ. יד ושם רשות הזיכרון >> https://nowtv.co.il/yadvashem19.

עוד 1,032 מילים ו-1 תגובות
סגירה