• עידן הקורונה בתוניסיה: פתיחת המסגדים אחרי שלושה חודשים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
    AP Photo/Hassene Dridi
  • עידן הקורונה באיראן, יולי 2020, מתפללים בהתאם להנחיות הריחוק החברתי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
    AP Photo/Vahid Salemi
  • אישה סעודית משמשת כדוגמנית בפסטיבל פרחים וחקלאות מקומי, ארכיון, אוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil
  • מפגינים צעירים בביירות, הקורסת כלכלית וטובעת באשפה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
    AP Photo/Bilal Hussein
  • ראש ממשלת תוניסיה שהתפטר, אליאס פח'פאח', ארכיון, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
    AP Photo/Hassene Dridi
  • עיראק, 1958, תמונה שצולמה זמן קצר לאחר המהפכה הצבאית במדינה. הטנק מעוטר בתמונות של עבד אל-כרים קאסם (צילום: AP)
    AP
  • אישה סעודית משתמשת במתקן בפארק שעשועים, במסגרת הגדלת זכויות הנשים שם, ארכיון, 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil

לבנון בזבל, אסד מחסל אויבים מבית, ונשות סעודיה מנצחות

האם משבר האשפה הלבנוני ייצא שוב מגבולות כדור הארץ? ● מדוע אסד הכריז על "מלחמה בשחיתות" ● איזו מדינה ערבית עלולה להיגרר לבחירות נוספות בשיא הקורונה ● מי מעז להילחם בעונש המוות באיראן ● מה קרה בבית המשפט הסעודי ● ואיזה גנרל הוביל, בדיעבד, לעלייתו של סדאם חוסיין ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

לבנון בזבל, סוריה "מטפלת" בטייקונים

סירחון אדיר מתפשט במהירות ברחובות ביירות, חודר לבתים, ואינו מבחין בין עניי העיר לבין עשיריה. הסיבה לכך שהררי הזבל אינם מפונים פשוטה לכאורה: חברת סיטי-בלו, המספקת את שירותי התברואה בביירות הפסיקה לעבוד, לאחר שהודיעה כי לא קיבלה תשלום מהמדינה במשך כמה חודשים.

קופת לבנון ריקה לחלוטין בימים אלה, אך לא מדובר במשבר רגעי. "משבר הזבל הלבנוני" פרץ לתודעת העולם לפני כ-5 שנים, כאשר השלטונות סגרו את המזבלה הגדולה במדינה, שכבר עלתה על גדותיה, ולא הצליחו לייצר פתרון חליפי. דובר אז על כך שהזבל הלבנוני יוטמע ברוסיה או בסוריה, אך שני הפתרונות התגלו כלא מציאותיים. המצב היה כה חמור, שאת הררי הזבל בביירות ראו גם מהחלל.

משבר הזבל בלבנון הוא ביטוי לאוזלת ידה של המדינה, הסובלת מחולשה כרונית, ואיננה מסוגלת לייצר פתרונות ארוכי טווח לבעיות ולדאוג לאזרחיה.

במקביל, המצב מחמיר גם בסוריה השכנה. בכמה מקומות במדינה שוב מדווחים על מחסור בלחם ובמוצרי יסוד אחרים. המשבר העמוק, שאף החריף בעקבות הסנקציות האמריקאיות החדשות והקריסה הכלכלית בלבנון, גורם לנשיא הסורי לבחור באמצעי קיצון: בחודשים האחרונים אסד פתח בקמפיין נרחב נגד שחיתות; שם במעצר בית את בן-דודו המיליארדר ראמי מכלוף; והורה על פתיחה בחקירה נגד עימאד חמיס, עד לא מכבר ראש הממשלה, שמואשם בעבירות שחיתות רבות ובהעברת סכומים גדולים במט"ח לאיי מקלט מחוץ לסוריה.

השאלה היא האם שרשרת המשברים הכלכליים והטלטלה הגדולה שעוברות כעת שתי המדינות, יזעזעו גם את כס השלטון של בשאר אל-אסד או יגרמו להחלשת המעמד של חזבאללה בלבנון? כרגע נראה כי השלטון הסורי מצליח להכיל את ההפגנות נגדו בדרום המדינה, בעוד שבלבנון חזבאללה עדיין נותר הכוח החמוש החזק במדינה, כך שהדרך לשינויים מפליגים בשתי המדינות עודנה ארוכה מאוד.

מפגינים צעירים בביירות, הקורסת כלכלית וטובעת באשפה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מפגינים צעירים בביירות, הקורסת כלכלית וטובעת באשפה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

2

ראש ממשלת תוניסיה התפטר בגלל שחיתות

ראש ממשלת תוניסיה, אליאס פח'פאח', הודיע על התפטרותו זמן קצר לאחר שהואשם בשחיתות ובניגוד אינטרסים. לפני מספר שבועות פורסם כי פח'פאח' מחזיק במניות בכמה חברות אשר זכו לאחרונה במכרזים גדולים.

ראש ממשלת תוניסיה שהתפטר, אליאס פח'פאח', ארכיון, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
ראש ממשלת תוניסיה שהתפטר, אליאס פח'פאח', ארכיון, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)

בעקבות המידע, שפורסם בכלי תקשורת עצמאיים במדינה, כמה מפלגות – בהן "א-נהדה", שנחשבת לאסלאמית מתונה, וגם "כראמה" ו"לב של תוניסיה" – הגישו הצעת אי-אמון בו ואילצו אותו להתפטר כשברקע משבר פוליטי חמור.

לאחר הבחירות שנערכו בתוניסיה באוקטובר, הנשיא התקשה לאתר מועמד שיצליח לגבש קואליציה יציבה (סוגיה שמוכרת היטב גם במחוזותינו), ורק בינואר האחרון מונה אליאס פח'פאח' לראש הממשלה.

עתה, לנשיא קיס סעיד יש ימים ספורים בלבד כדי לבחור במועמד חדש שיצטרך לעצב קואליציה חדשה בתוך חודש בלבד. אם מאמציו לא יעלו יפה, תוניסיה שוב תלך לבחירות, בעיצומו של גל שני של קורונה. תוניסיה נחשבת, בצדק, להצלחה היחידה של האביב הערבי, וזוכה להערכה גדולה במערב על ניסיונה לבנות משטר דמוקרטי, אך ברור לכל שהדרך ליעד הנשגב הזה אינה סוגה בשושנים.

עידן הקורונה בתוניסיה: פתיחת המסגדים אחרי שלושה חודשים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
עידן הקורונה בתוניסיה: פתיחת המסגדים אחרי שלושה חודשים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)

3

צעירים איראנים נגד עונש מוות

בנובמבר 2019, שלושה צעירים – סייד תמיג'ידי, אמירחוסיין מוראדי ומחמד רג'אבי – הפגינו עם מאות אלפי איראנים נגד המשבר הכלכלי והתייקרות הדלק.

המחאה הזו דוכאה בדיוק כמו כל מחאה אחרת נגד המשטר האיראני: לפחות 500 מפגינים נהרגו, וכ-70,000 איש נעצרו. שלושת הצעירים עונו בבית הכלא, והואשמו ב"ונדליזם, הצתות וכוונה להילחם נגד הרפובליקה האיראנית".

העונש על העבירות הללו הוא עונש מוות בתלייה. גזר הדין האכזרי זעזע רבים והצית מחאת רשת נרחבת בטוויטר, בטלגרם, באינסטגרם וברשתות חברתיות נוספות, אשר חלקן אסורות לשימוש באיראן.

לאחר כמה שעות, ההאשטג "אל תוציאו להורג" הפך לאחד הטרנדים הבולטים ברשת, עם כ-4.5 מיליון ציוצים של אזרחי איראן וגולים איראנים. "אני, אתה, אנחנו יכולים להיות הבאים בתור" כתבו הגולשים, ודרשו לא רק לחון את השלושה, אלא גם לבטל את עונש המוות במדינה. בלוגרים פופולריים, זמרים, במאים ושחקנים איראניים הצטרפו לטרנד שהצליח לאחד זרמים שונים במדינה.

עידן הקורונה באיראן, יולי 2020, מתפללים בהתאם להנחיות הריחוק החברתי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
עידן הקורונה באיראן, יולי 2020, מתפללים בהתאם להנחיות הריחוק החברתי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

בשנה שעברה, איראן הוציאה להורג 251 בני אדם – מקום שני מפוקפק ברשימת המדינות שממשיכות לקיים את עונש מוות, מיד אחרי סין הקומוניסטית.

בשיא המחאה, גולשים רבים באיראן דיווחו על האטה משמעותית במהירות הגלישה. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, ספקי האינטרנט השייכים לכוחות הביטחון האיראניים האטו בכוונה את הגלישה, בניסיון לעצור את המחאה הגואה.

נראה שהמשטר מבין היטב את הסכנה הנשקפת לו מכיוונם של איראנים צעירים ומשכילים שחפצים בעתיד טוב יותר, ומחפש דרכים להפחיד ולהשתיק אותם.

4

פסיקה היסטורית בערב הסעודית

בית המשפט בסעודיה קבע השבוע כי אישה שעזבה את ביתה בניגוד לרצון משפחתה והתמקמה בעיר אחרת, לא עשתה כל עבירה, וכי מדובר ב"בגירה אחראית שיכולה להחליט לבד על מקום מגוריה". מדובר אמנם בצעד קטן לאנושות, אך בצעד אדיר בשביל נשות ערב הסעודית.

הפסיקה באה בעקבות פרשה שהתנהלה בשלוש שנים בביהמ"ש בא-ריאד. מרים אל-עתייבי, גיבורת הפרשה, עזבה את ביתה ועברה לעיר בניגוד לרצון משפחתה ולחוק הקיים, שהפקיד את חירותן של הנשים הסעודיות בידי הגברים במשפחה.

אישה סעודית משתמשת במתקן בפארק שעשועים, במסגרת הגדלת זכויות הנשים שם, ארכיון, 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
אישה סעודית מבלה בפארק שעשועים, בעקבות שיפור זכויות הנשים שם, ארכיון, 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

עו"ד עבד אל-רחמן אל-לחים, הפעיל בתחום זכויות האדם, פרסם את פסק הדין בטוויטר והודה ליורש העצר מוחמד בן סלמאן על השינויים המפליגים שהוביל במעמד האישה בממלכה. "אני מאוד שמח בפסיקה ההיסטורית הזאת, ששמה סוף לסיפורים טרגיים רבים כל כך", כתב שם אל-לחים.

אל-עתייבי כתבה שלמרות הייסורים הקשים אותם עברה, היא מאושרת ושלמה:

ואכן, בשנים האחרונות חלו שינויים רבים במעמד האישה בסעודיה. לאחר מאבק ממושך, הנשים הורשו לנהוג ברכב, להיות נוכחות במופעים ובאירועי ספורט, ולצאת מהמדינה גם ללא אישור ה"מחרם" – האפוטרופוס הגברי שלהן.

עם זאת, דווקא בפרק הזמן הזה נכלאו שם פעילות רבות לזכויות אדם שנאבקו שנים למען חופש וחירות, כחלק מהניסיון להמעיט בחשיבות של מאבקן ופעילותן.

5

השבוע בתולדות המזרח התיכון

בלילה שבין ה-13 ל-14 ביולי 1958, קבוצת קצינים עיראקיים מהפכנים ("הקצינים החופשיים"), שבראשה עמד הגנרל עבד אל-כרים קאסם, פתחה בהפיכה צבאית נגד המלך פייסל השני, יורש העצר עבד אל-אילה וראש הממשלה נורי א-סעיד.

המורדים מחו נגד הצטרפותה של עיראק ל"ברית בגדאד" הפרו-מערבית, והתקוממו נגד מדיניותו של יורש העצר המושחת אל-אילה.

ההפיכה החלה בירי מסיבי על ארמון המלוכה. לאחר כמה שעות, המלך ובני משפחתו יצאו מהארמון כאשר הם מחזיקים מעל ראשם קוראן כסמל לכניעה.

כל בני משפחת המלוכה מלבד הנסיכה ח'יאם נורו למוות, וגופת יורש העצר הלא-פופולרי הוצגה לראווה, לאחר שנגררה ברחובותיה הראשיים של בגדאד.

קאסם תפס את השלטון, אך החזיק בו רק חמש שנים, עד שהופל בהפיכה נוספת. ב-1968 הוקמה ממשלת הבעת', שממנה צמח הנשיא העתידי סדאם חוסיין.

עיראק, 1958, תמונה שצולמה זמן קצר לאחר המהפכה הצבאית במדינה. הטנק מעוטר בתמונות של עבד אל-כרים קאסם (צילום: AP)
עיראק, 1958, תמונה שצולמה זמן קצר לאחר המהפכה. הטנק מעוטר בתמונות של עבד אל-כרים קאסם (צילום: AP)
עוד 910 מילים
סגירה