המירוץ למיליון של נתניהו

האגדות מספרות שנירון קיסר ישב בארמונו וניגן בכינור כשרומא עלתה בלהבות לפני כאלפיים שנים ● במציאות הישראלית, בשיא המשבר הכלכלי ועם מיליון מובטלים, ראש הממשלה הגיש לוועדת הכספים של הכנסת בקשה להטבות מס בשווי מיליון שקלים ● חודש אחרי, שלום ירושלמי חוזר אל הארוע המכונן שהצית את המחאה החברתית ומסמל את הניתוק בין ראש הממשלה והעם

בנימין נתניהו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
בנימין נתניהו

חדר ועדת הכספים בקומת הוועדות בכנסת הוא לא מקום מלבב במיוחד. מחיצות שקופות הותקנו בין חברי הוועדה והן מחוברות לתקרת פלסטיק עגולה ומכוערת למדי, והכל כדי לקיים ריחוק חברתי נאות.

המראה המנוכר והקודר מזכיר בנק למשכנתאות בשנות השבעים, והדיונים שגם ככה הם ארוכים ומשמימים ונוגעים בעיקר בעניינים של סעיפי תקציב וחוקי הסדרים, היו אמורים להרחיק מהוועדה כל עניין תקשורתי. אטרקציות? לא אצלנו.

אבל דווקא בימי הקורונה, עקב המשבר שמחייב הוצאה פנומנלית של קרוב ל-120 מיליארד שקל (רבע מהתקציב השנתי של המדינה), הפכה וועדת הכספים לספק כותרות יומיומי ולזירת מאבקים מרתקת, כמו סיבובי הקרבות התכופים בין שר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר.

הוועדה הזו אפילו זוקפת לזכותה את האירוע המכונן של המשבר.

ועדת הכספים (צילום: עדינה ולדמן/דוברות הכנסת)
ועדת הכספים (צילום: עדינה ולדמן/דוברות הכנסת)

הדרישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הטבות מס בסך מיליון שקל, גם אם היא מוצדקת או לא, העניקה לעשרות אלפי המפגינים ברחובות כתובת מדויקת למחאה וסיבה קונקרטית לצאת מהבית.

התביעה הבעייתית הזו, שנתניהו עצמו הודה באופן חריג כי לא באה בעיתוי הנכון, מסמלת בעיני המפגינים את הניתוק בין ראש הממשלה ובין העם, בין המנהיגות ובין האזרחים, בין האנשים ששכחו מזמן שאין חלונות באוטובוסים ובין חל"תניקים שאיבדו את הפרנסה, והם באמת צריכים לבחור בין אוכל במקרר ושכר דירה, סופרמרקט או משכנתה.

התביעה הבעייתית הזו, שנתניהו עצמו הודה באופן חריג כי לא באה בעיתוי הנכון, מסמלת בעיני המפגינים את הניתוק בין המנהיגות והעם, בין אלו ששכחו מזמן שאין חלונות באוטובוסים וחל"תניקים שאיבדו את הפרנסה

הייתי בהפגנות הסוערות בירושלים. גם אתמול ראיתי את האנשים שצועדים מרחוב בלפור לכנסת. אם היה ראש ממשלה אחר, הציבור היה מכיל את אסון הקורונה, או לפחות היה מתייחס אליו בצורה שונה.

המרוץ אחר המיליון של נתניהו, בצירוף כתבי האישום שמעידים על סגנון התנהגות קיסרי הרבה לפני שהגענו לסף הפלילי, הם שמפרקים את התסכול ברחובות בימים אלה. "זה או המלך נתניהו או דמוקרטיה", כתב את אחד המפגינים על שלט גדול אתמול מול הכנסת.

עיתוי בלתי נתפס

אנחנו מדברים על ישיבת ועדת הכספים לפני חודש, ב-23 ביוני. נתניהו, באמצעות מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, מגיש "הצעת החלטה, שכר שרים וסגני שרים תיקון והוראת שעה, התש"פ 2020 (תנאי ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי ועדכונים נוספים)".

הניסוח המפותל הזה הכשיר לנתניהו תשלום של המדינה בסך 600 אלף שקל על הוצאות הווילה שלו בקיסריה בין השנים 2017-2013. במקביל אישרה הוועדה לראש הממשלה החזר מס בסך 324 אלף שקל על תשלומים בגין שימוש ברכב השרד המשוריין בין השנים 2017-2009.

גם אם נניח שהבקשה הייתה הגיונית, הרי שהעיתוי היה בלתי נתפס.

אילו היה נתניהו מבקש את הכסף מיד אחרי הניצחון המדומה על הקורונה שעליו הכריז ב-4 במאי, ניחא. נתניהו חגג אז את סיום האירוע אחרי שמספר הנדבקים ירד ל-31 ביום, שיבח את עצמו ואת הצעדים שנקט, הציג דיאגרמות שלימדו כמה אנחנו גדולים על אירופה ובכלל, סיפר שניצחנו את הנגיף למרות שאנחנו לא אי מבודד, ולא מסיבה גנטית, ולא בסיוע החום, אלא אך ורק בעקבות הצעדים שננקטו בניהולו.

אז גם הכריז נתניהו על תכנית "מדודה, סדורה ואחראית" לחזור לשגרת החיים – מה שהתברר, כידוע, כמו תוכנית מופקרת שעוררה גל שני של קורונה, חמור פי כמה.

נתניהו נעלם באותם ימים, כי הרי הוא הביס את הקורונה, והלך לעסוק בעניינים אחרים: סיפוח שטחים, פתיחת המשפט הפלילי שלו, וגם החזרי המס. את הבקשה לוועדת הכספים הוא הגיש בסוף יוני, כשכבר היה ברור לכולם כי הגל השני עומד לחסל את המשק וכבר זורק מאות אלפי אנשים אל מעגל האבטלה. העיתוי הדהים גם את חברי הוועדה שמכירים היטב את נתניהו.

"זה לא מתאים לו", משחזר היום ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת וחבר הועדה שהצביע נגד. "תמיד התפעלנו מהתזמון שלו, אבל עכשיו? אנשים הרוסים, משפחות מפורקות והוא מגיש בקשה כזו? הוא היה צריך לוותר על זה לגמרי. הסתכלתי מסביב על חברי הוועדה. כולם – גם אלה בימין שתמכו בהצעה – הרגישו שיש כאן משהו ביזארי. ענין מוזר. נדמה לי שהוא הביך גם את העוזרים שלו".

טיבי: "תמיד התפעלנו מהתזמון שלו, אבל עכשיו? אנשים הרוסים, משפחות מפורקות והוא מגיש בקשה כזו? הוא היה צריך לוותר על זה לגמרי. הסתכלתי מסביב על חברי הוועדה. כולם הרגישו שיש כאן משהו ביזארי"

שני חברי הכנסת מכחול-לבן נעדרו מהדיון, כזכור. הם לא יכלו לעמוד בעוד פדיחה. "כחול-לבן נותנת יד למהלך המושחת הזה. אין להם אומץ לבוא לכאן", הסביר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד).

הוועדה, שהייתה אמורה לאשר גם את הגדלת ההטבות לאחזקת המעון הפרטי של ראש הממשלה החליפי בני גנץ ולהשוות את המעמד שלו מבחינת ההטבות על הרכב הממוגן – לא דנה בסוף בסעיפים הללו, עקב הביקורת הציבורית שפרצה. הדיון נדחה ולא התקיים עד כה.

לא גומר את החודש

אבל מה שייזכר עוד יותר, וגרם לנתניהו לא פחות נזק, הם הנימוקים וההצדקות למהלך.

ח"כ מיקי זוהר, שכל הופעה שלו בוועדת הכספים עושה שמות בנתניהו ובליכוד, נתן את ההצהרה הבאה לחברי הוועדה:

"מה המעמד של ראש הממשלה במדינת ישראל? האם כזה של אדם שמבוקר עד ערב מחפשים להפוך אותו לנכה כלכלית או נרדף על ידי יועצים משפטיים, יש לו מוגבלות לבצע את תפקידו והוא צריך לעסוק בענייני כלכלה לו ולבאי ביתו?"

בעקבות הדברים הנרגשים של זוהר, שלח דב דביר מרמת השרון מכתב ל"הארץ" וביקש את חשבון הבנק של נתניהו כדי להעביר ל"נכה כלכלית" את הכסף שיקבל בתוכנית המענקים החדשה.

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) הוסיף כי נתניהו לא גומר את החודש וחתם את הבדיחה העצובה ביותר שנשמעה במקומותינו בשנה האחרונה.

שבעה מחברי הוועדה הצביעו בעד, חמישה נגד, אחד נמנע. הכסף מונח כבר בחשבון של נתניהו.

הסיסמא "מנותקים נמאסתם", הפכה בעקבות האירוע לקמפיין הכי לגיטימי ופופולרי בהפגנות המחאה בכל הארץ. למרות ההצהרות שהוא וסביבתו משחררים, גם נתניהו מבין כי לא מדובר במפגינים מ"השמאל הרדיקלי" או "אנרכיסטים".

שלטי "מנותקים נמאסתם" בשדרות רוטשילד, ב-18 ביולי 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
שלטי "מנותקים נמאסתם" בשדרות רוטשילד, ב-18 ביולי 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

אלו אזרחים ללא פרנסה – חלקם אפילו מצביעי ליכוד שתמכו בו בבחירות – אשר ראו בעיניים כלות את ראש הממשלה מסדר לעצמו בונוס במהלך משבר כלכלי חסר תקדים.

נתניהו שלח בסוף השבוע ההוא את שר האוצר כ"ץ לומר בתקשורת כי "העיתוי לא היה נכון", וגם בסופו של דבר הודה בטעות בעצמו, אבל זה כבר היה מאוחר מדי: הכסף כבר עבר, והזעם רק הולך ומתגבר יחד עם חסרון הכיס של הציבור והחשש המצטבר של רבים ממנהיג נטול שיקול דעת, שדואג לעצמו ולא לעמו, ושאינו יודע גבול.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לו יהי!-כל שנבקש לו יהי! להציל את ישראל מהאיש הרע הזה,משפחתו וכל "הכנופיה" שנאספה סביבו הזורעת רוח של אין מוצא ושעון חול שזמננו הולך ואוזל.הכל רמייה וכשלים הנעטפים בשקרים וטפילות חסרת ג... המשך קריאה

לו יהי!-כל שנבקש לו יהי! להציל את ישראל מהאיש הרע הזה,משפחתו וכל "הכנופיה" שנאספה סביבו הזורעת רוח של אין מוצא ושעון חול שזמננו הולך ואוזל.הכל רמייה וכשלים הנעטפים בשקרים וטפילות חסרת גבולות….מסוק תובלה אמין(לא בן 50) אין לצהל ולו לחלץ פצועים מפיגוע המוני או לוחמים משטח אויב במהירות אין. אין אין!!!..אך מטוס "מצופה זהב" שתכולתו "סודית"((ולא מטעמי ביטחון) שרק במה שהושקע בו ניתן לרכוש מבואינג 4 מסוקי ענק מתקדמים צ'יהנוק CH-47 לסוגיו…רק התקוממות עממית חוצה גבולות מפלגתיים להצלת ישראל מציפרני הרשע.גאווה ממלאה את ליבי לראות ולשמוע בTV את הצעירים המפגינים כל ערב ברחבי הארץ. כמו המהפכה של ההמונים בבלגרד שהפילה את מילושוביץ כמו המהפכה בקייב אוקראיינה שהפילה את הבובה של הרוסים . כמו ההמונים בכיכר תחריר במצרים שהפילו את מובראק .
אם יש מי במשטרת ישראל שפועל לדיכוי המחאה הלגיטימית ופועל לליבוי אלימות ע"י שיגור שוטרים צעירים לפגוע ראוי לטיפול דחוף ע"י ממ"מ מקום המפכל שגילה ממלכתיות הוגנת לעומת מי מפקודיו הקורצים בחנופה מגעילה לאיש הרע…

עוד 938 מילים ו-1 תגובות
סגירה