ג'ון לואיס (מקדימה ממשמאל) חוגג עם אשתו ליליאן ועם תומכיו את ניצחונו בבחירות של 1986 (צילום: AP Photo/Linda Schaeffer, File)
AP Photo/Linda Schaeffer, File

פעיל זכויות האדם שאהב את ישראל, אבל לא את נתניהו

כאשר בנימין נתניהו הגיע לארצות הברית ב-2015, כדי לתקוף את הסכם הגרעין של ברק אובמה, חבר הקונגרס האפרו-אמריקאי ג'ון לואיס ראה בכך מהלך מוכר מדי: האדם הלבן דוחף את האדם השחור אל מחוץ לאור הזרקורים - והחרים את נאומו ● אבל לואיס היה גם ידיד גדול של העם היהודי ושל מדינת ישראל, שפעל בין היתר כדי לאפשר את העלייה ההמונית מברית המועצות ● בסוף השבוע שעבר הוא הלך לעולמו

כאשר ג'ון לואיס, לוחם זכויות האזרח וחבר קונגרס מטעם מדינת ג'ורג'יה, הלך לעולמו בגיל 80 בסוף השבוע שעבר, איבדו יהודים באמריקה ובעולם בעל ברית, ברית שנמשכה כמעט 60 שנה. אחד המשפטים האהובים על לואיס היה קריאתו לאנשים "להסתבך בצרות טובות", כדי להתריס נגד הרשויות ונגד המוסכמות.

זו הייתה האמונה שהנחתה אותו בארגון המצעד בוושינגטון ב-1963; היא זו שהובילה אותו שנתיים אח"כ לחזית ההפגנה על הגשר בסלמה, בה הוכה קשות ע"י שוטרים; וזו האמונה שהתוותה את דרכו לאורך קריירה בת 33 שנים בקונגרס.

ללואיס היו יחסים הדוקים עם הקהילה היהודית, החל ממאבקי זכויות האזרח של שנות ה-60, וכלה בעבודה משותפת בשנותיו בקונגרס. כשהודיע בשנה שעברה כי אובחן כחולה בסרטן, מנהיגים יהודים רבים משני צידי המתרס הפוליטי הציעו את עזרתם. השבוע הם התאבלו יחד על מותו. הנה ששה רגעים יהודיים מהקריירה רבת העשייה של לואיס ומעבודתו למען צדק גזעי וחברתי באמריקה:

ג'ון לואיס מדליק נרות לזכר ששת המיליונים שנרצחו בשואה יחד עם הניצול נורברט ביקלס, בטקס שנערך בקפיטול בוושינגטון ב-9 באפריל 2002 (צילום: סקוט ג'יי פרל / קונגרשונל קוורטרלי / גטי אימג'ס)
לואיס מדליק נרות לזכר קרבנות השואה, וושינגטון, 2002 (צילום: סקוט ג'יי פרל / קונגרשונל קוורטרלי / גטי אימג'ס)

1

מתפלל ברגליים

אותו מצעד מפורסם בסלמה החל עם 12 גברים ונשים ששילבו זרועות והובילו אחרים על פני גשר אדמונד פטוס. ביניהם היו מרטין לותר קינג ג'וניור, והרב אברהם יהושע השל. אחרי המצעד נשאל הרב אם מצא זמן להתפלל. השל השיב במשפט שהפך מאז לססמת האקטיביזם היהודי: "התפללתי ברגליים".

לואיס, שהיה אז בן 25, עמד לצד שניהם.

המצעדים מסלמה למונטגומרי, 1965 (צילום: AP Photo/File)
המצעדים מסלמה למונטגומרי, 1965 (צילום: AP Photo/File)

2

בניית קואליציה

ישנם לא מעט בארצות הברית שטוענים כי האחדות שהגדירה את הברית בין היהודים לשחורים בשנות ה-60 התפוגגה בשנות ה-80, בין היתר בגלל מנהיגים שחורים כמו אנדרו יאנג וג'סי ג'קסון שהביעו את תמיכתם בפלסטינים.

אך מי שאומר זאת לא פגש כנראה את ג'ון לואיס. בשנת 1982 הוא עבד עם הוועד היהודי אמריקאי כדי לייסד את הקואליציה השחורה-יהודית באטלנטה. ברית זו היא שהולידה, בשנת 2019, את השדולה השחורה-יהודית בקונגרס.

ג'סי ג'קסון (משמאל) ואנדרו יאנג, 1988 (צילום: AP Photo/Ron Frehm)
ג'סי ג'קסון (משמאל) ואנדרו יאנג, 1988 (צילום: AP Photo/Ron Frehm)

3

שַלַּח אֶת עַמִּי

יהודים נזהרו לא פעם מלקשור את הסבל היהודי עם זה של האפריקנים אמריקנים. אבל לואיס לא היסס. בהפגנה המונית בוושינגטון בשנת 1987 למען שחרור יהדות ברית המועצות, לואיס עשה את החיבור באופן המפורש ביותר.

"אני עומד כאן לא כל כך כחבר קונגרס, אני עומד כאן כאדם", אמר לואיס. "לפני כמעט 25 שנים השתתפתי כאן במצעד למען תעסוקה וחירות. אלפים מחברי הקהילה היהודית צעדו איתנו אז. אני חושב שזה הולם שאהיה איתכם היום".

"אני עומד כאן לא כל כך כחבר קונגרס, אני עומד כאן כאדם. לפני כמעט 25 שנים השתתפתי כאן במצעד למען תעסוקה וחירות. אלפים מחברי הקהילה היהודית צעדו איתנו אז. אני חושב שזה הולם שאהיה איתכם היום"

"המסר שלנו הוא מסר אחד ופשוט. אנחנו אומרים לנשיא רייגן, אדוני הנשיא, אמור למר גורבצ'וב לפתוח את הדלתות, לפתוח את השערים ולאפשר לאנשים לצאת. אמרתי שכל עוד נשללת מיהודי אחד הזכות להגר, כל עוד נשללת מיהודי אחד הזכות להיות יהודי בברית המועצות, כולנו יהודים בברית המועצות".

רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב, 1986 (צילום: AP Photo/Scott Stewart)
רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב, 1986 (צילום: AP Photo/Scott Stewart)

4

דחייה מוחלטת של פרחאן

בשנת 1995, החליט מייסד ארגון אומת האסלאם, לואיס פרחאן, לכנס גברים שחורים בוושינגטון די.סי, בעצרת שהייתה אמורה להוות מעין פרק ב' של המצעד לוושינגטון שהתקיים בשנת 1963. כמה מהדמויות הבולטות בתנועת זכויות האזרח השתתפו בצעדת המיליון בוושינגטון, ובהם רוזה פארקס, אבל לואיס הצהיר שלא ישתתף בשל המוניטין שיצא לפרחאן, שכלל התבטאויות אנטישמיות.

"אינני יכול להתעלם מהצהרות העבר של לואיס פרחאן – ושל אחרים הקשורים לארגון אומת האסלאם – הצהרות מפלגות וגזעניות", אמר לואיס למגזין ניוזוויק. "על אף שמטרתה הכללית לעודד גברים אפריקנים אמריקנים להיות אחראיים היא מטרה ראויה, הצעדה לוקה בכשל בסיסי בגלל העומד בראשה".

צעדת המיליון בוושינגטון, 1995 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
צעדת המיליון בוושינגטון, 1995 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

5

מחרים את ביבי, אבל תומך בישראל

בשנת 2015 קיבל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הזמנה מיו"ר בית הנבחרים של ארה"ב דאז, ג'ון ביינר הרפובליקני, לנאום בקונגרס נגד מדיניותו של הנשיא ברק אובמה בסוגיה האיראנית. ביינר, שלא התייעץ עם הדמוקרטים בקונגרס או עם הבית הלבן בנוגע להזמנה, הציג את הנאום של נתניהו כמבט רציני יותר על איראן, וחברי השדולה האפריקנית-אמריקנית בקונגרס ראו בכך מהלך מוכר מדי: האדם הלבן דוחף את האדם השחור אל מחוץ לאור הזרקורים.

פעילים בקהילה הפרו-ישראלית חששו שחברי קונגרס דמוקרטים יחרימו את הנאום ופתחו במסע שתדלנות בניסיון לשכנעם להיות נוכחים באולם ולהאזין לנתניהו. לואיס לא נכנע – אך למרות החלטתו שלא להיות נוכח בנאום, הדגיש את תמיכתו בישראל. "מעציב אותי שיו"ר בית הנבחרים מאיים בפעולה זו על העמדה ההיסטורית של תמיכה דו-מפלגתית באחינו הישראלים", הוא אמר.

פקידים ישראלים הצטרפו למנהיגים מהעולם שהתאבלו על מותו השבוע. "ארצות הברית איבדה גיבור. ישראל הפסידה חבר", צייץ דני דיין, הקונסול היוצא בניו יורק. לצד הציוץ פרסם דיין תמונה מציוץ של לואיס עצמו משנת 2015, בו הוא אומר "אני לא אהיה שני לאיש כשמדובר במחויבות ובתמיכה שלי לישראל".

בנימין נתניהו תוקף את ברק אובמה בקונגרס, מרץ 1995 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו תוקף את ברק אובמה בקונגרס, מרץ 1995 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

6

מתנגד ל-BDS ותומך בזכות להחרים

לואיס התנגד לתנועה להחרמת ישראל, אבל הוא גם לא שכח את החרם העסקי שסייע להניע את התנועה לזכויות האזרח, ולכן הגן בתוקף על הזכות להחרים.

הוא התנגד לחקיקה שנועדה להעניש את מי שיחרים את ישראל והצטרף לשתי חברות קונגרס שתומכות בתנועת ה-BDS, כאשר אלו פעלו להעביר החלטה בקונגרס המאששת את זכותם של אמריקנים להחרים.

קבוצות פרו-ישראליות מהמרכז הפוליטי התנגדו להחלטה זו, אך לואיס הסביר כי הצטרף ליוזמות ההחלטה כדי "להדגים את מחויבותי המתמשכת ליכולתו של כל אמריקני לממש את הזכות הבסיסית שמקנה התיקון הראשון לחוקה להפגין באמצעות פעולות לא אלימות". "אני רוצה להבהיר שאני מתנגד בתוקף לתנועת ה-BDS", הוסיף לואיס באותה הצהרה. הוא הוכיח את כנות דבריו כאשר חתם על החלטה אחרת, שגינתה את תנועת ה-BDS מבלי להעניש את תומכיה.

תומכי ומתנגדי BDS בניו יורק, יוני 2014 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
תומכי ומתנגדי BDS בניו יורק, יוני 2014 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
עוד 796 מילים
סגירה