• זאק באנר במדי קבוצתו דאז, Carolina Panthers, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo)
    AP Photo
  • התאקל ההגנתי של הפיטסבורג סטילרס, זאק באנר (72) חוסם במחצית הראשונה של משחק NFL נגד הלוס אנג'לס ראמס בפיטסבורג, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Don Wright)
    AP Photo/Don Wright
  • זאק באנר, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Michael Conroy)
    AP Photo/Michael Conroy

"קיבלתי המון חלות, יהודים הציעו לי את הבנות שלהם"

פוסט אנטישמי של שחקן פוטבול אחר, גרם לזאק באנר לצאת בקמפיין רשת של איש אחד למען הקהילה היהודית בארצות הברית ● "אנחנו צריכים להבין שהעם היהודי נדרש להתמודד עם אותה כמות של שנאה וקשיים וזמנים אפלים כמו מיעוטים אחרים", הוא אומר, ומספר על התגובות המפתיעות שקיבל מיהודים ליוזמה בה נקט ● ראיון

יומיים בלבד אחרי שדה-שון ג'קסון מקבוצת הפילדלפיה איגלס, פרסם ברשתות החברתיות הודעה אנטישמית שמיוחסת לאדולף היטלר, שחקן הפיטסבורג סטילרס, זאק באנר, יצא בקמפיין של איש אחד להגנת הקהילה היהודית.

באנר פרסם סדרה של ציוצים וסרטונים העוסקים באנטישמיות, ואמר שהוא מקווה כי הם יוכלו לסייע לאנשים נוספים עם דעות קדומות בנוגע ליהודים.

"אנחנו צריכים להבין שהעם היהודי נדרש להתמודד עם אותה כמות של שנאה וקשיים וזמנים אפלים (כמו מיעוטים אחרים)", אמר. "אני רוצה להטיף לקהילות השחורות והחומות, אנחנו צריכים להרים אותם ולשאת אותם בזרועותינו, בדיוק כמו שאנחנו מדברים על 'חיי שחורים נחשבים' ועל להרים את עצמנו. אנו לא יכולים לעשות את זה, אם אנחנו דורכים על אנשים אחרים כדי להתרומם".

עמיתו ג'קסון התנצל מאז על פרסום ההערות האנטישמיות שלו, וקיבל הזמנה לבקר באושוויץ עם ניצול השואה אדוארד מוסברג, בן 94 מניו ג'רזי; ואילו באנר עצמו הפך לגיבור החדש והמפתיע של הקהילה היהודית בארצות הברית.

התאקל ההגנתי של הפיטסבורג סטילרס, זאק באנר (72) חוסם במחצית הראשונה של משחק NFL נגד הלוס אנג'לס ראמס בפיטסבורג, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Don Wright)
באנר (משמאל) במשחק נגד הלוס אנג'לס ראמס בפיטסבורג, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Don Wright)

זאק באנר, מה הוביל אותך לדבר ברשתות החברתיות נגד אנטישמיות?

"לא רק שיש לי חברים יהודים שפגשתי באוניברסיטת דרום קליפורניה, וכשגדלתי, אבל בלבי עדיין חקוק האירוע הטרגי שאירע לפני שנתיים בבית הכנסת עץ החיים – קהילת אור לשמחה בפיטסבורג. זה הותיר לי טעם רע בפה, ומעורר בי הרבה רגשות, במיוחד כשמישהו אומר משהו אנטישמי. אתה מרגיש שאתה חייב להגיב".

מה אתה מקווה להשיג?

"רציתי שאנשים יידעו שזה לא בסדר, ושאנחנו לא צריכים להתנהג ככה. באמת רציתי שהקהילה היהודית – לא רק באמריקה, אלא במיוחד פה בפיטסבורג – אני באמת, באמת רציתי שהם יידעו שאני שם בשבילם, ושהקבוצה פה בשבילם, ושאנחנו לא נקבל את הדיבורים האלה פה, ואנחנו לא נקבל את זה בכלל".

"רציתי שאנשים יידעו שזה לא בסדר, ושאנחנו לא צריכים להתנהג ככה. באמת רציתי שהקהילה היהודית תדע שאני שם בשבילם, ושהקבוצה פה בשבילם, ושאנחנו לא נקבל את הדיבורים האלה פה, ולא נקבל את זה בכלל"

כשדיברת בסרטון על הטבח בעץ החיים, ראו שממש קשה לך, פיזית. היית בפיטסבורג בזמן הפיגוע. איך זה השפיע עליך?

"כל פשע שנאה, נגד כל אדם, אבל בעיקר נגד קבוצת מיעוט כמו הקהילה היהודית, זה פשוט פוגע. הרגשתי את הכאב שלהם. גבר נכנס לבית הכנסת והתחיל לירות בגלל האמונה שלהם, בגלל הרקע שלהם.

"אני יודע איך זה מרגיש מבחינת הכאב בלב שלי – ובעיקר כשאתה מדבר על טרגדיות שחווינו לא מזמן, כמו ג'ורג' פלויד או בריאנה טיילור, הכל קשור. אבל שוב, רק רציתי שהקהילה היהודית תדע שאני שם בשבילה. בחיים לא אגיד, בקטע אנוכי, 'אני יודע איך אתם מרגישים', אבל מה שכן רציתי זה לחבק את הקהילה".

אחרי שפרסמת את הפוסטים שלך, קיבלת תגובות או ביקורת?

"כן, קיבלתי ביקורת. מה שבאמת פגע בי זה שהייתה לי ביקורת בעצמי, חשבתי שאולי פספסתי את כל הנקודה של תנועת 'חיי שחורים נחשבים', שאולי אני משתיק אותה אם אני זז רגע הצידה לטפל בבעיה הזאת. וזה לא צריך להיות ככה.

"זאת לא צריכה להיות בעיה 'שלהם', זאת בעיה 'שלנו' בגלל שאנחנו גררנו אותם לסיפור הזה. גבר שחור (ג'קסון) אמר את זה, וזה מאוד עוצמתי בעיני. זה היה אחד הקולגות שלי. אנחנו צריכים להיות מסוגלים לתת לו את האחריות לדברים שאמר – הוא וכל אדם אחר בעמדה שלי".

בסרטון שלך ציינת שגם אתה, שגדלת בלי להכיר חברים יהודים עד האוניברסיטה, שמעת שמועות על העם היהודי. איזה מין דברים שמעת?

"לא ידעתי כל כך הרבה על הדברים העמוקים. כשגדלתי, זה היה מאוד מאוד נפוץ בקהילה השחורה לבלבל בין לבנים יהודים לבין גזעים אחרים ממוצא אירופאי, ופשוט לומר, 'אה, זה בחור לבן אחר'. חייבת להיות לנו הבנה עמוקה של הקהילה היהודית, של השואה, ואת היכולת לחמלה. וזה לא רק זה. זה לא שזה הדבר הגרוע האחרון שקרה. יש המון דברים שקרו בין השואה לבין הטבח בעץ החיים. אנחנו צריכים ללמד את עצמנו, ואם נצליח – לא יהיו עוד התבטאויות כאלה".

זאק באנר, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Michael Conroy)
זאק באנר, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Michael Conroy)

בוא נדבר על חלק מהתגובות החיוביות שקיבלת לפוסטים שלך. קראתי שהוזמנת לארוחות שבת. מי הזמין אותך?

צוחק: "כולם. כאילו, מיליוני אנשים. אני מתכוון לזה. מכל העולם. הוזמנתי לישראל, לניו יורק, לרחוב שלי בפיטסבורג ובסביבה. זאת תחושה מדהימה, שמחבקים אותך ככה. אני לא יודע כמה חלות קיבלתי. אנשים שלחו לי בישולים. אנשים גם הציעו לי את הבנות שלהם – זה מטורף. זאת האמת. כתבו עלי ציוצים, אנשים אמרו, 'לא אכפת לי שתתחתן עם הבת שלי'. ואני כזה, 'וואו, זה קורע'".

אני מניחה שלא תוכל להיענות להזמנות האלה. אבל אתה הולך לאן שהוא לארוחת שבת?

"עדיין לא, אבל רק בגלל ההסגרים, כמובן. אבל אחרי הקורונה, ברור".

ציינת שקיבלת המון תרומות מהקהילה היהודית לקרן שלך, B3, ששואפת להעצמת ילדים.

"קיבלנו מעל 60,000 דולר בתשלומים של 18 דולר (ח"י). אני לא צוחק. חלק שלחו כמה מאות דולרים פה ושם. אני אסיר תודה. ואל תמחקי מהכתבה את הקטע עם הנשים היהודיות. אני הולך להסכים לחלק מההצעות האלה לדייטים".

זה בסדר מבחינתך שאני כותבת את זה?

צוחק: "טובי, אני רווק. לגמרי".

זאק באנר, התאקל ההגנתי של הפיטסבורג סטילרס, מתחמם לפני משחק פוטבול NFL בפיטסבורג. דצמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Don Wright)
זאק באנר מתחמם לפני משחק פוטבול NFL בפיטסבורג. דצמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Don Wright)

מה עוד תרצה לומר לקהילה היהודית בפיטסבורג?

"קדימה סטילרס! אני שמח שאתם רואים את הלב שלי, לא רק כשהוא מכוון אליכם, אלא כלפי כולם. ואני יותר משמח להמשיך ולקדם את הדיון הזה באמצעות הארגון שלי, אבל גם לבקש מעיריית פיטסבורג, וליתר דיוק מהקהילה היהודית, לנצל את הרגע הזה – מה שהיה פעם כאב אבל בתקווה יהפוך עכשיו לשמחה גדולה, בגלל שדיברתי. בבקשה, תמשיכו לתמוך בי ובשחקנים בקבוצה שלנו שבאמת מנסים להתקדם עם תנועת 'חיי שחורים נחשבים'.

"אנחנו נפגשים כקבוצה, מדברים על כל מיני ענייני חקיקה עם המשטרה ומנסים לפתור את זה. אנחנו מדברים על העתיד של עצירת כל הפשע והשנאה נגד הקהילה שלי. אז בואו פשוט נעבוד ביחד, ונאהב אלה את אלה".

"אנחנו נפגשים כקבוצה, מדברים על כל מיני ענייני חקיקה עם המשטרה ומנסים לפתור את זה. אנחנו מדברים על העתיד של עצירת כל הפשע והשנאה נגד הקהילה שלי. אז בואו פשוט נעבוד ביחד, ונאהב אלה את אלה"

הראיון פורסם לראשונה, באנגלית, ב-PITTSBURGH JEWISH CHRONICLE

עוד 882 מילים
סגירה