נתניהו: כחול לבן מונעת אישור התקציב; כחול לבן: "רה"מ צריך להפסיק לדרדר לבחירות"

פרויקטור הקורונה גמזו הודיע שישתדל להימנע מהטלת סגר, אך לא שלל זאת ● בית הספר של החופש הגדול יוסיף לפעול ● לפי מתווה של משרד החינוך, תלמידי כיתות א'-ג' ילמדו בשנת הלימודים הקרובה חמש פעמים בשבוע בבית הספר, תלמידי כיתות ד' - ארבע פעמים, ותלמידי כיתות ה' ומעלה - לפחות פעמיים בשבוע; הראשונים ילמדו שלא בקפסולות ● חוק הקורונה הגדול אושר בכנסת

נתניהו (מימין) וגנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 17 במאי 2020 (צילום: אלכס קולומויסקי - צילום פול, מתוך פלאש 90)
אלכס קולומויסקי - צילום פול, מתוך פלאש 90
נתניהו (מימין) וגנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 17 במאי 2020
07:03 עריכה

דרמה לילית: גבי ברבש ויתר על מינויו לפרויקטור הקורונה, ובמקומו מונה מנהל בית החולים איכילוב רוני גמזו.

בהודעה מטעם ברבש נכתב שיצאה בסביבות השעה רבע לחצות נכתב: "בימים האחרונים דנתי עם ראש הממשלה, שר הבריאות ואחרים, בדרכים בהן נכון לנהל את המאמץ הלאומי. מרגע שנראה שאיננו מתכנסים לכדי החלטה – אני סבור שיש לפנות את הדרך למקבלי ההחלטות להמשיך ולדון בנושאים הדחופים שעומדים על הפרק, ולא בנושאים פרסונליים".

כשעה לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה רשמית (מה שלא קרה במקרה של ברבש) אודות המינוי של גמזו: "הוא בעל ניסיון ניהולי רב שנים במערכת הבריאות, כיהן בעבר גם כמנכ"ל משרד הבריאות, והקים בתחילת משבר הקורונה את פרויקט "מגן אבות ואמהות", להגנה על אנשי גיל הזהב מהקורונה".

גם שר הבריאות יולי אדלשטיין צייץ ברך על המינוי:

07:05 עריכה

"חוק הקורונה הגדול", המאפשר לממשלה לעקוף את סמכויות הכנסת, אושר בהצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

החוק יאפשר לממשלה להוציא צווים שייכנסו לתוקף באופן מידי, והכנסת תקבל 24 שעות בלבד כדי לבקר את ההחלטות ולערער עליהן.

07:35 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "ממשלת ישראל ויתרה על הלילה על השותפה הכי חשובה שלה בהתמודדות עם משבר הקורונה – כנסת ישראל. ככה זה שאימת הדין רודפת אחרי ראש הממשלה".

07:37 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל על רקע הקרע הקואליציוני: "כל מנהיג עם טיפת אחריות לאומית מבין שאסור ללכת לבחירות במועד הזה. עדיין מאמין שהקמת ממשלת האחדות הוא צעד נכון".

07:39 עריכה

השר להשכלה גבוהה ומשק המים, זאב אלקין, בראיון לגל"צ, התייחס לשאלה האם ישראל הולכת שוב לבחירות?: "אם ההתנהלות תהיה כמו אתמול אז לא תהיה אפשרות אחרת. כשחברי ממשלה מצביעים נגד עמדת הממשלה זה לא יכול להימשך".

זאב אלקין (צילום: Flash90)
זאב אלקין (צילום: Flash90)
08:12 עריכה

הפרופ' רוני גמזו, ממונה המאבק בקורונה החדש: "ראש הממשלה ושר הבריאות הציעו לי את התפקיד אמש. לא שאלתי שאלות והשבתי מיד בחיוב".

08:16 עריכה

ג'ייסון גרינבלט, לשעבר שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון רומז כי המחלוקת בין נתניהו וגנץ הרחיקה את האפשרות של ריבונות: "בטוח שכשממשלת ישראל תחליט מה היא רוצה לעשות – היא תעשה את זה בתיאום עם הבית הלבן. הייתה לנו הסכמה בינואר, ייתכן שמשהו השתנה".

עוד הוסיף בראיון בגל"צ: "תהליך השלום בחודשים הקרובים יהיה מאתגר מאוד, בגלל הקורונה, המשבר הכלכלי וההנהגה הפלסטינית שדחתה את התוכנית עוד לפני פרסומה. מאמין שהתכנית שהצגנו ריאליסטית וברת-יישום".

08:46 עריכה

שר הביטחון בני גנץ מברך את גמזו על מינויו לפרויקטור הקורונה: "אני וכל מערכת הביטחון כאן לרשותך ולצידך. המון בהצלחה בתפקיד".

08:57 עריכה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מציג תחזית עגומה: "ללא סגר נוסף, תהיה התכווצות של 6% בכלכלת ישראל ב-2020. אם יהיה סגר נוסף, נגיע כבר ל-9% התכווצות".

בראיון לגל"צ אמר הנגיד: "בחירות רביעיות תוספנה לאי הוודאות שנגרם מהקורונה ורק תפגענה בכלכלה".

08:59 עריכה

ח"כ איילת שקד על מינוי רוני גמזו: "ראוי ומקצועי. יש לו את כל הניסיון, הידע והכישרון הנדרש לתפקיד. רק שיתנו לו להצליח".

09:06 עריכה

ועדת הקורונה תתכנס ב-10:30 לדון בצו הגבלת פעילות שהוציאה הממשלה. הדיון יעסוק בחדרי כושר, מוזיאונים ואטרקציות תיירותיות.

09:18 עריכה

ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין לא טרחו לעדכן את ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ במינויו של רוני גמזו לפרויקטור הקורונה – כך פורסם בחדשות 12.

09:20 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מתנצל בפני אזרחים שחיכו יותר משבועיים למינוי של מפקד קורונה. בראיון לגל"צ אמר: "לוקח על עצמי חלק מהאחריות לעיכוב".

על הטענה לפיה ברבש לא קיבל את הסמכויות שדרש: "לא מתכוון להתייחס למו"מ שניהלתי עם כל המועמדים, שכולם מצוינים. היו שיחות עם ברבש, כמו שהיו עם אחרים".

10:16 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין פנה הבוקר לממשלת ישראל, ואמר במהלך מפגש הוקרה לעובדים הסוציאליים בתום שביתתם: "אני מבקש לפנות מכאן – אל חברי הממשלה כולם. אני, כמו יתר אזרחי המדינה, עוקב בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בכנסת ישראל, המטלטלות שוב ושוב את השותפות השברירית ממילא, בין כל סיעות הקואליציה".

הוא הוסיף: "מכאן, אני קורא לכולכם, אזרח ככל האזרחים- המדבר אליכם בשמם. המדבר אליכם מגרונם- התעשתו! חדלו מהשיח על הקדמת בחירות. הרפו מהאפשרות האיומה הזו בימים אלה, והישמרו לכם ממנה! מדינת ישראל אינה בובת סחבות הנשרכת אחריכם, בעודכם מתקוטטים ללא הרף".

10:46 עריכה

החל הדיון בוועדת הקורונה אודות פתיחת חדרי הכושר, המוזיאונים והאטרקציות.

10:47 עריכה

שר הרווחה איציק שמולי מחזק את דבריו של הנשיא ריבלין: "לא נתפס שמול המשבר הבריאותי והכלכלי החמור ביותר שהיה כאן, נדרדר לתסריט בלהות של בחירות בשל גחמות פוליטיות – הפקרות וחוסר אחריות לשמה".

11:20 עריכה

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "הסלחנות בה נהגה מערכת המשפט עם השחקן איבגי מצביעה על ליקוי מאורות. לצערי פעם אחר פעם אנו עדים לכך שדווקא בנושא הטרדות מיניות, בתי המשפט בוחרים להקל במקום להחמיר".

12:37 עריכה

ח"כ משה יעלון מביע חשש ממינויו הפרוייקטור לקורונה על ידי ראש הממשלה.

"נתניהו מתעקש לנהל את זה בעצמו עם עוד רופא", אמר יעלון בראיון ל-103FM. עוד הוסיף: "הייתי מוכן להיות הפרויקטור בעצמי".

12:46 עריכה

ועדת הקורונה התכנסה כעת להצביע – האם לפתוח את חדרי הכושר והמוזיאונים.

13:06 עריכה

ועדת הקורונה החליטה: אם לא הממשלה לא תציג מתווה מסודר עד יום ראשון הקרוב – חדרי הכושר ייפתחו. בנוסף, הוחלט לבטל את ההגבלות על האטרקציות בסופי השבוע.

13:08 עריכה

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה פנתה לציבור: "אנחנו במגפה ומצב חירום. יש אחריות מאוד כבדה על הכתפיים של כולנו ולכן אני פונה אליכם מדם ליבי – תשמרו על ההנחיות ותקחו אחריות אישית. אתם המפתח להצלחה בהתמודדות".

13:41 עריכה

ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תלם) מסר כי "החלטנו בוועדת הקורונה שביום ראשון נפתח את כל תעשיית הכושר, כולל גם אטרקציות תיירותיות. אנחנו לא נהיה חותמת גומי. אזרחי ישראל חייבים לדעת שיש עדיין אנשים בכנסת שדואגים להם. אנחנו נבחן את ההחלטות בצורה עניינית ושקופה, שמתבססת על נתונים, ולא במחשכים כמו גנבים ב-2 בלילה. נמשיך לבחון בצורה עניינית גם פתיחת ענפים נוספים".

13:57 עריכה

השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה ביקש מהמשטרה לבחון את העתקת ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים למיקום אחר, בטענה כי הדבר פוגע בתושבים המתגוררים במקום.

אתמול נועד אוחנה עם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, עם קצינים בכירים נוספים וכן עם שכנים המתגוררים ברחוב בלפור, הטוענים כי ההפגנות היומיות פוגעות באיכות חייהם ומסבות נזקים לבניינים במקום. בעקבות הדיון, שפורסם לראשונה בגלי צה"ל, ביקש אוחנה לבדוק אם ניתן למנוע את ההפגנות מול המעון, על מנת להתמודד עם מה שהגדיר כ"מצוקת התושבים".

14:57 עריכה

פרופסור רוני גמזו הודיע על התפטרותו מתפקידו כדירקטור בבית ההשקעות פסגות בעקבות מינויו אמש לפרויקטור הקורונה – כך דיווח אסא ששון ב"דה מרקר". גמזו גם הודיע על מינוי שני ממלאי מקום שישמשו כמנהלי בית החולים איכילוב, בשעה שהוא יקדיש את זמנו לניהול משבר הקורונה.

15:17 עריכה

השרה מירי רגב, החברה בוועדה לבחירת שופטים, פנתה בימים האחרונים לשני עורכי דין, העשויים לכהן כחברים בוועדה, וביקשה להיפגש עימם – כך דיווח דניאל דולב ב"וואלה! ניוז". המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תבחר את נציגיה לוועדה בשבוע הבא.

15:54 עריכה

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, הורה לפרקליטה של שרה נתניהו, עורך הדין יוסי כהן, למחוק הערות פוגעניות שכתב בשלב הסיכומים כלפי עובדת בית ראש הממשלה לשעבר שירה רבן – כך דיווח גיא פלג ב-N12. "אין מקום להערות שנכתבו – אלה חורגות ממסגרת כתבי הטענות ואינן ראויות בין עורכי הדין", קבע אברהמי.

"מתחייבת המסקנה כי התובעת אינה כשירה לנהל הליך משפטי, ומן הדין לבדוק היטב האם היא הבינה והסכימה לאמור בכתב התביעה, או שמא ניצל מאן דהו את תמימותה וחוסר הבנתה, כדי לקדם אג'נדות זרות וסמויות", טען כהן במשפט. השופט קיבל את בקשת פרקליטיה של רבן – שטענו שדבריו של כהן משפילים, מבזים, מסיתים ובלתי ראויים – למחוק את ההערות הפוגעניות של הסנגור.

לפיכך אשת ראש הממשלה תידרש להגיש סיכומים מתוקנים עד 5 באוגוסט.

16:40 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, אמר שיפעל ל"ליכוד כל הגורמים המקצועיים לעמדה מקצועית אחת אחידה, שתלכד את הציבור מאחוריה – ולא בלבול מקצועי שמרחיק את הציבור". בראיון ראשון לאחר מינויו – שיופיע במלואו מחר ב"ישראל היום" וקטעים ממנו פורסמו היום – אמר גמזו שיפעל ל"קיצור הזמן לבדיקות ולחקירות".

לדבריו, הוא "רוצה להקדיש מאמץ רב לשיפור מערך ההסברה. מאמץ שני שחשוב לי הוא שיפור קטיעת שרשרת ההדבקה, שזה אומר הגדלת כמות בדיקות, חקירות ואיכות הבידודים".

עוד אמר גמזו ש"כרגע צריך כמה שפחות לסגור, וכמה שפחות הגבלות נוספות". בראיון למתי טוכפלד אמר גמזו ש"אף מדינה לא הצליחה, בזמן הדבקה קהילתית, להכניע את המגפה ללא סגר. אני מאמין שישראל יכולה".

17:34 עריכה

תלמידי כיתות א'-ג' ילמדו חמישה ימים בשבוע, תלמידי כיתות ד' ילמדו ארבעה ימים ותלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבית הספר – כך נכתב במתווה שהגיש משרד החינוך למשרד האוצר. הלימודים יתקיימו בקבוצות של 18 תלמידים.

18:11 עריכה

יושב ראש דגל התורה משה גפני נפגש עם חבר כחול לבן אבי ניסנקורן בבני ברק בניסיון להביא להרגעת הרוחות, לאחר שאתמול הפרו חברי כחול לבן את המשמעת הקואליציונית, כשתמכו בחוק המגביל ביצוע של טיפולי המרה – כך דיווח יקי אדמקר ב"וואלה! ניוז". לאחר מכן נועד גפני גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אתמול מתחו ביהדות התורה ביקורת על הליכוד, שרבים מחבריו לא הגיעו להצבעה במליאת הכנסת.

18:24 עריכה

הלימודים בקבוצות בנות 18 תלמידים יתקיימו רק מכיתה ג' ומעלה – כך אומרים גורמים בממשלה. לדבריהם, תלמידי כיתות א'-ג' וילדי הגנים לא ילמדו בקפסולות.

18:42 עריכה

בתי הספר של החופש הגדול יוסיפו לפעול בשלב זה – כך נקבע בדיון שבו השתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו.

19:04 עריכה

המשטרה חסמה לתנועה את רחוב בן מימון שבירושלים לקראת ההפנות שיתקיימו הערב ליד בית ראש הממשלה. ליד מעון ראש הממשלה ייערכו הפגה בעד ונגד בנימין נתניהו.

19:42 עריכה

גורמים בכחול לבן העבירו אתמול מסרים, שלפיהם, אין בכוונתם להמשיך לקדם באופן אינטנסיבי את החוק המגביל ביצוע של טיפולי המרה, זאת מתוך הבנה שהפרות נוספות של המשמעת הקואליציונית עלולות להביא לפירוק הממשלה – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן.

20:01 עריכה

בשלב זה אין כוונה, לפחות עד תחילת חודש אוגוסט, להטיל סגר – כך דווח הערב בחדשות 13 ו-12.

20:13 עריכה

לפי סקר מנדטים, הרשימות שהיו שותפות לבלוק המפלגות – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – מקבלות 60 מנדטים. הסקר נערך על ידי חדשות 13 ופרופסור קמיל פוקס.

20:22 עריכה

על רקע המחלוקת סביב תקציב המדינה – נתניהו מעוניין בתקציב ל-2020 בעוד גנץ מעוניין בתקציב ל-2021-2020 – נבחנת אפשרות שיהיה תקציב אחד, אך הוא יחול מחודש תשרי ועד חודש תשרי, כך דיווח הערב רביב דרוקר בחדשות 13.

20:24 עריכה

לפי סקר מנדטים של חדשות 12, מפלגות הבלוק – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – זוכות ל-63 מנדטים.

בסקר נשאלו הנסקרים מי, לדעתם, יהיה אחראי, אם תהיינה בחירות. 33% מהמשיבים ענו – נתניהו, 19% השיבו גנץ, ו-38% אמרו ששניהם יהיו אחראיים לכך באותה מידה.

המרואיינים בסקר נדרשו להשיב גם על השאלה האם יש להקדים את הבחירות. 64% מהמשיבים השיבו בשלילה, 24% השיבו בחיוב, ו-11% ענו שאינם יודעים.

הסקר נערך על ידי מנו גבע ומכון מדגם בשיתוף איי-פאנל בקרב 503 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

20:33 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על מינוי רוני גמזו לפרויקטור הקורונה. לגמזו, אמר נתניהו, יינתנו כל הסמכויות בנושאי בדיקות, חיקורים ובידודים.

"במלחמה אין זמן להשיב לכל טענת סרק", אמר נתניהו בהתייחס לביקורת שנמתחת על עבודת הרשויות.

נתניהו אמר שסיכם עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ על הקטנה של קבינט הקורונה למחצית מגודלו הנוכחי.

ראש הממשלה מתח ביקורת על הסטודנטית ס', שטיפסה השבוע על פסל המנורה בירושלים בלבוש חלקי: "מופע מביש".

20:44 עריכה

"היום אנו צועדים צעד נוסף קדימה במאבק בנגיף הקורונה", אמר הערב שר הבריאות יולי אדלשטיין, בהתייחס למינוי רוני גמזו לפרויקטור הקורונה ובהתייחס לכך שישראל חתמה על הסכם עם חברה אמריקאית, המפתחת חיסון לנגיף הקורונה.

אדלשטיין אמר ש"פרופסור גמזו הוא האיש הנכון במקום הנכון".

20:52 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו: "אנחנו צריכים ויכולים ביחד להצליח. אין מצב שלא".

גמזו נשא דברים במשרד הבריאות בירושלים ואמר שיעשה מאמצים כדי להימנע מהטלת סגר. סגר זה פתרון קל, קבע.

20:57 עריכה

"אני לא חותר לבחירות, זה אבסורד" – כך אמר הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהשיב לשאלות עיתונאים הערב במשרד הבריאות בירושלים.

לדבריו, "תקציב אפשר להעביר בדקה, או בזמן קצר מאוד". נתניהו אמר ש"הסיבה היחידה שאנחנו נלך לבחירות – כי אנחנו לא נעביר תקציב". ראש הממשלה טען שכחול לבן היא שמונעת את העברת התקציב.

21:12 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה דחה את פניית ראש הממשלה – שהוגשה על ידי עורך דינו יוסי כהן – שלפיה, אל לא למנדלבליט לטפל בניגוד העניינים של בנימין נתניהו.

• מענה היועץ המשפטי לממשלה לפניית נתניהו

21:21 עריכה

כחול לבן הגיבה הערב לדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד הבריאות בירושלים, שטען שכחול לבן מונעת את העברת תקציב המדינה.

ראש הממשלה צריך להפסיק לדרדר לבחירות ולעשות שני דברים: לטפל במשבר הקורונה – באמצעות תקציב ארוך טווח ולעמוד בהסכם שחתם עליו לפני חודשיים.

אזרחי ישראל כבר הבינו: עם תרגילים פוליטיים אי אפשר ללכת לכספומט.

22:21 עריכה

סיעת דרך ארץ – שבה חברים יועז הנדל וצבי האוזר – תגיש הצעת חוק, שתדחה את המועד האחרון להעביר את תקציב המדינה מחודש אוגוסט לחודש נובמבר, כך דווח הערב ב-N12.

22:42 עריכה

עימות חריף התגלע בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לבין ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד על רקע ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי הדיווחים, שפורסמו הערב בשלוש המהדורות המרכזיות, אוחנה שאל את שני קציני המשטרה האם מפגינים חרדים, ערבים או יוצאי אתיופיה היו זוכים ליחס זהה לזה שלו זוכים המפגינים המוחים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אוחנה ביקש מכהן ומידיד שלא להשיב לשאלתו, אך שני השוטרים בחרו להתייחס לדברי השר. ממלא מקום המפכ"ל אמר שדבריו של אוחנה מאוד מסוכנים. מפקד מחוז ירושלים אמר לשר שהמשטרה פועלת לפי הנחיותיה של היועצת המשפטית של המשטרה. אוחנה נזף בו ואמר שעליהם לפעול לפי הנחיותיו של השר הממונה, כפי שמורה החוק. בתגובה אישר ידיד שהמשטרה פועלת על פי הנחיות השר.

22:46 עריכה

ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, פקדו את ההפגנות הנערכות כעת ליד בית ראש הממשלה.

22:50 עריכה

הסתיימה הפגנת הימין ליד בית ראש הממשלה בירושלים.

22:58 עריכה

מוחות בלבוש חלקי מפגינות כעת בכיכר פריז בירושלים. אפשר שהמחאה נעשית כהבעת תמיכה בס', שהפגינה חשופת חזה על פסל המנורה השבוע – וספגה על כך גינויים.

סגירה