ישראל הובילה את הניסוי הגדול ביותר בעולם בילדים

"אישרתי לקדם תכנית מהפכנית לפתיחת שנת הלימודים", צילום מסך מתוך סרטון פייסבוק של בנימין נתניהו
"אישרתי לקדם תכנית מהפכנית לפתיחת שנת הלימודים", צילום מסך מתוך סרטון פייסבוק של בנימין נתניהו

אחרי חודשים של הפגנות הולכות ומתרחבות נגד הנאשם בפלילים על ניתוקו מן הציבור ואינספור המחדלים בטיפול במשבר הקורונה, נפרצה חומת התקשורת. בשבת האחרונה ולאחריה סופסוף סיקרו ערוצי הטלויזיה, הדיגיטל והעיתונות המודפסת באופן מקיף את ההפגנות בירושלים ובתל אביב, תחת הכותרת "מדינה במחאה".

בתגובה, פוליטיקאים ושופרות השלטון מכנים את המפגינים "אנרכיסטים" ואת ההפגנות "אירועי הדבקה". כך עשתה מירי רגב והוסיפה ש"חופש ההפגנה אינו חופש ההדבקה". מיקי זהר התלונן על כך שיש אישור ל"קיום הפגנות המוניות שמהוות סכנה בריאותית לכל אזרחי ישראל" ועמית סגל תיאר את ההפגנות כ"אירועי הדבקה המוניים שמסכנים את אמא שלך וסבתא שלי" ואף הגדיל והציע "להפגין בזום".

מירי רגב טענה ש"חופש ההפגנה אינו חופש ההדבקה". מיקי זוהר טען שמדובר ב"סכנה בריאותית לאזרחי ישראל". עמית סגל הצביע על "אירועי הדבקה המוניים שמסכנים את אמא שלך וסבתא שלי" והציע "להפגין בזום"

הדאגה לבריאות הציבור הישראלי הזועם היתה מרגשת אילו היה בה צל של אמת.

ח"כ יואל רזבוזוב פרסם בימים אלה את הנתונים שהתקבלו בועדת קורונה על מקורות ההדבקה בישראל. אם מנכים מנתוני ההדבקה שפורסמו את "הבית" (שהרי אנחנו לא נדבקים מהכורסה וגם לא סביר שנפסיק לחיות בבתים), מתגלה ש-29% מהנדבקים בישראל נדבקו במערכת החינוך. אחרי מערכת החינוך, בפער גדול, אולמות אירועים (17%) ובתי כנסת (15%). בבריכות ובים שנסגרו ועומדים בסכנת סגירה מדובר על 0.55% הדבקה, והפגנות לא מופיעות כלל ברשימה.

השבועון "טיים" פרסם שגם בעקבות גל ההפגנות הגדול בתולדות ארה"ב לא חלה עליה בהדבקה. גם בערים כמו ניו יורק, שיקגו ופילדלפיה בהן התקיימו מירב ההפגנות הגדולות לא ניכרה עליה בתחלואה, וגם בערים ובמדינות בהם אבחנו במיוחד מפגינים להימצאות קורונה כמו במסצ'וסטס, סיאטל ומינסוטה – הממצאים הצביעו על כך שלמפגינים לא היה סיכוי גבוה יותר משמעותית מזה של כלל האוכלוסיה להידבק בנגיף.

לעומת זאת, ממשלת ישראל והעומד בראשה הובילו ככל הנראה את הניסוי הגדול ביותר בעולם בילדים בזמן מגיפה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שפתחה בבת אחת את מערכת החינוך שלה אחרי ש"ניצחנו את הקורונה". בשלב הזה היו 9 מורים ותלמידים נדבקים מאומתים.

29% מנדבקי ישראל נדבקו במערכת החינוך. אחריה, בפער גדול, אולמות אירועים (17%) ובתי כנסת (15%). בבריכות ובים שנסגרו ועומדים בסכנת סגירה מדובר על 0.55% הדבקה, והפגנות לא מופיעות כלל ברשימה

הילדים וצוותי הוראה נשלחו חזרה למוסדות עם תנאים קפקאיים וחסרי שחר, כמו הדרישה לשמור על מרחק של 2 מטר בין תלמיד לתלמיד בכיתות של 30 תלמידים ויותר, כשגודל הכיתה התקני על פי משרד החינוך הוא 47 מ"ר.

בגל החום הראשון, שהגיע ימים בודדים אחרי החזרה ללימודים, התקבלה ההחלטה להסיר מסיכות (מלכתחילה המליצו אנשי המקצוע לא לחייב ילדים לעטות מסכות כי הן מעודדות נגיעה בפנים). כך 2 מיליון ילדים, שחיים בבית עם 2 מיליון הורים, ישבו במשך חודשיים 5 שעות כל יום בכיתות צפופות, עם חלונות סגורים, בלי מסיכות, ועם מורות ומורים שמורידים להם 1.4 ימי שכר על כל יום היעדרות.

לפני חודש, ב-24.6.20, קצב ההדבקה במערכת החינוך הכפיל את עצמו. מאות בתי ספר נסגרו, אלפים נשלחו לבידוד, סיימנו את שנת הלימודים עם יותר מ-2000 נדבקים במערכת החינוך, מקור ההדבקה המוביל במדינה. הילדים בחזית הקורונה.

בהנחה שהשלטון בכלל מעוניין לצמצם הדבקה ולא רק לחרחר פניקה, לרסק עסקים ולדכא הפגנות, היה אפשר לצפות למעט התייחסות לסוד השמור ביותר במדינה והוא – שהחלטת הממשלה והעומד בראשה להחזיר ילדים למערכת החינוך בבת אחת ובלי סייגי בטיחות, היא הסיבה המובילה להדבקה בישראל.

לפני חודש, קצב ההדבקה במערכת החינוך הכפיל עצמו. מאות בתיה"ס נסגרו, אלפים נשלחו לבידוד, שנת הלימודים הסתיימה ביותר מ-2000 נדבקים במערכת, מקור ההדבקה המוביל במדינה. ילדים בחזית הקורונה

כל אותן נשמות טהורות שמפיצות פייק ניוז על "אירועי הדבקה", שששות בפאתוס להציל את אמא וסבתא מפני הדמוקרטיה, היו יכולים להעסיק את עצמן באותה המידה בשאלה: איך, לכל הרוחות, ילדי ישראל יחזרו ללימודים בעידן הקורונה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 569 מילים ו-1 תגובות
סגירה