כרוניקה של תגובה ידועה מראש

מתיחות בצפון, צילום מסך מערוץ 12
מתיחות בצפון, צילום מסך מערוץ 12

מאז מלחמת לבנון השניה, וביתר שאת עם תחילת המערכה שבין המלחמות, התגבשו "כללי משחק" בין ישראל וארגון חזבאללה, אשר נשמרים בקפדנות על ידי הצדדים. כל חריגה מהם (מצד ישראל) מובילה את ארגון חזבאללה לבצע פעולות, אשר יאלצו את ישראל לחזור לכללי המשחק הנהוגים ולשמר את "משוואת ההרתעה" הבסיסית בין הצדדים.

בין ישראל וחזבאללה התגבשו כללי משחק שנשמרים בקפדנות. כל חריגה מהם (מצד ישראל) מובילה את חזבאללה לפעולות, שיאלצו את ישראל לחזור לכללים הנהוגים ולשמר את משוואת ההרתעה ההדדית

וכך, בראי ארגון חזבאללה, אותם "כללי משחק", אשר שבו והופיעו בנאומיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, כוללים:

  • המנעות ישראלית מוחלטת מפעילות קינטית בלבנון, בין אם בצורה גלויה או סמויה (משוואה שחודדה לאחר מותו של חסן אללקיס, בכיר בארגון, אירוע אשר חזבאללה האשים את ישראל כמי שעומדת מאחוריו).
  • הרג פעילי חזבאללה גם לא על אדמת לבנון.
  • הארגון "מקבל" (לא ברצון רב) את הפעילות הישראלית בסוריה, גם כזו אשר מכוונת כנגד האינטרסים של הארגון, באם זו לא מסתיימת בנפגעים לארגון.

בראי חזבאללה יש לשמור על עקרונות אלו מכל משמר, שכן בראייתו כל ויתור שיוגש לישראל ינוצל להעמקת המערכה כנגד הארגון. לכן מבחינת הארגון אין נסיגה מאותם קווים אדומים שהוגדרו בכללי המשחק הבלתי רשמיים אך הפומביים בינו לבין ישראל.

המערכה שבין המלחמות סיפקה לחזבאללה מספר אירועים שאיפשרו לארגון לחדד אל מול ישראל את הצורך בשימור אותם "כללי משחק". מסיכולם של ג'האד מע'ניה וסמיר קנטאר, הרג פעילי הארגון שהתאמנו בשילוב כטב"מים לשטח ישראל ועד פיצוץ מסתורי בדאחיה של ביירות אותו ייחס הארגון לישראל. לאחר כל אירוע שכזה הגיב חזבאללה באלימות שנועדה "להחזיר את ישראל לכללי המשחק".

אירועים כסיכול ג'האד מע'ניה וסמיר קנטאר או הפיצוץ המסתורי בדאחיה, סיפקו לחזבאללה הזדמנות לחידוד הצורך בשימור כללי המשחק, כשהגיב עליהם באלימות

מבחינת אופי התגובה של הארגון, נראה שהלה מנסה לעמוד במשפט "עין תחת עין ושן תחת שן". כך במקרה שבו נהרגים פעילי הארגון – חזבאללה לא מהסס לפעול בגבול הצפון כדי לגבות מחיר דומה. בכל הנוגע לפיצוץ בדאחיה – הארגון החליט לייצר משוואה שונה לפעילות חיל האוויר מעל שטח המדינה.

יצויין כי למרות האילוצים הבסיסיים הקיימים על הארגון בתגובה בגבול הצפון (מציג את מדינת לבנון במערומיה, פלטפורמה להעמקת הלחץ המדיני והכלכלי על לבנון והארגון וכדומה) הארגון לא היסס להגיב. זאת לאור החשש שאי תגובה עלול להציג את הארגון כארגון חלש שלא יכול למלא את משימתו הבסיסית: להגן על לבנון מידי ישראל, וזה יגבה מחיר גבוה יותר מאשר התגובה עצמה.

ולמרות ההבנה כי כל תגובה יכולה לדרדר את האירוע הנקודתי הזה להסלמה בלתי מבוקרת, הארגון לא היסס להגיב, כנראה מתוך הנחה שישראל תכיל כל אירוע מקומי, גם אם מדובר באבידות בנפש.

כך אנו מגיעים לאירוע האחרון בסוריה. למרות שישראל ניסתה ככל הנראה להמנע מפגיעה בפעילי הארגון – כשחוטבים עצים ניתזים שבבים – ופעיל הארגון אכן נהרג בתקיפה האחרונה במדינה. עדות לכך שאין מערכות סטריליות וגם המערכה שבין המלחמות עלולה/עשויה להוביל להתלקחות בלתי רצויה בצפון.

חרף האילוצים, הארגון לא היסס להגיב. זאת לאור החשש שאי-תגובה עלול להציג את הארגון כארגון חלש שלא יכול למלא את משימתו הבסיסית: להגן על לבנון מידי ישראל, וזה יגבה מחיר גבוה יותר מהתגובה עצמה

כאמור, חזבאללה, בהתאם ל"כללי המשחק" בראייתו, מחוייב להגיב להרג הפעיל הסיבות שפורט לעיל. ממקרי עבר ניתן/אפשר להניח שאלו יהיו עקרונות התגובה של הארגון:

  • מטרה צבאית ולא אזרחית (כדי למנוע ככל הניתן מהאירוע לגלוש למערכה, לאור ההנחה שישראל תגיב לפגיעה באזרחיה אבל לא לפגיעה מדודה בחייליה).
  • תגובה בגבול הצפון (באופן שלא מוגבל לאיזורי המחלוקת בין ישראל וחזבאללה כגון חוות שבעה / איזור הר דב).
  • תגובה "מקומית" אשר תגבה מחיר מוגבל מחיילי צה"ל (בהתאם לתפיסת ה"עין תחת עין").
  • שימוש "באמצעי מרחוק" (בין אם ירי נ"ט או ירי צלפים), אשר מאפשר הפתעה, פגיעה מדודה ויכולת הסתרה של הפיגוע ויעדיו.

חזבאללה יכול לבחור תגובה כנגד כלי טיס של חיל האוויר (לממש את אותה משוואה שהבטיח לאחר האירוע בדאחיה), ובכך להכניס רכיב חדש "לכללי המשחק" בין ישראל ללבנון: שהארגון לא מקבל גם את הטיסות של חיל האוויר ואת הפרות המרחב האווירי של לבנון. אבל נראה כי הוא יבחר באירוע אחר לעשות כן, או לשלב בין התגובות השונות.

ועדיין, אם/כאשר התגובה של חזבאלה תצא לפועל, ולמרות הנסיונות של חזבאללה להבטיח שניתן יהיה לסגור את האירוע – לא באמת ניתן להבטיח זאת. חזבאללה מניח/מהמר כי ישראל תבחר להכיל תגובה מדודה (גם אם זו תסתיים בהרג חיילים), אבל הצלחה יוצאת דופן של הארגון בתגובתו, או תגובה שתראה כי ישראל חורגת אף היא "מכללי המשחק", עשויה/עלולה להוביל את הצדדים לאירוע הרבה יותר ממושך וכואב לשני הצדדים, והם יתקשו לעצור את גלגל ההסלמה.

חזבאללה מניח/מהמר שישראל תבחר להכיל תגובה מדודה שלו (גם אם תסתיים בהרג חיילים), אך הצלחה גדולה בתגובתו, למשל, עלולה להוביל את הצדדים לאירוע ממושך וכואב, שיקשה על עצירת גלגל ההסלמה

בשורה התחתונה, הרג פעיל חזבאללה בסוריה מחייב את ארגון חזבאללה בתגובה. למרות הרצון הבסיסי של הצדדים שלא להחריף את המצב בגבול הצפון, יהיה קשה להבטיח שהאירוע לא יסלים, אם וכאשר הארגון יוציא את תגובתו לפועל. אירוע זה מחדד כי המערכה בין המלחמות – גם אם היא מתרחשת בסוריה – איננה סטרילית ועלולה לסבך את ישראל בהסלמה לא רצויה בגבול הצפון.

דני (דניס) סיטרינוביץ, שירת כ-25 שנים באגף המודיעין במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר של אמ"ן וכיום עמית מחקר במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 785 מילים
סגירה