• תפילה בערב הסעודית בעידן הקורונה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil
  • אילוסטרציה, ילדות סוריות לומדות מרחוק בעידן הקורונה – באמצעות מכשיר טלפון נייד שאוחז אביהן, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Ghaith Alsayed)
    AP Photo/Ghaith Alsayed
  • בני הזוג אסד מצביעים בבחירות לפרלמט הסורי, 19 ביולי 2020 (צילום: Syrian Presidency via AP)
    Syrian Presidency via AP
  • מדריך מסעות גמלים במצרים של עידן הקורונה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Hamada Elrasam)
    AP Photo/Hamada Elrasam
  • נשיא טורקיה ארדואן וראש ממשלת לוב פאיז א-סראג', יוני 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)
    Turkish Presidency via AP, Pool
  • אילוסטרציה, יום היוגה באפגניסטן, 21 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
    AP Photo/Rahmat Gul
  • אילוסטרציה, משפחה אפגנית שהותקפה על ידי חמושים, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul, File)
    AP Photo/Rahmat Gul, File
  • הפגנה סוערת נגד השלטונות במצרים, קהיר, 1951 (צילום: AP)
    AP

מעבר לגבול השטן יירגם באבנים מחוטאות. רופאים ואחיות יקבלו קדימות

הבחירות בסוריה שוברות שיאים של אבסורד ● מצרים מעלה הילוך לקראת המלחמה בלוב ● ילדה אפגנית מחסלת ביריות אנשי טליבאן חמושים ● והמסורת המוסלמית עוברת התאמות מפתיעות לעידן הקורונה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

תאטרון האבסורד של אסד

למרות הקורונה והמשבר הכלכלי החריף, סוריה קיימה השבוע את הבחירות לפרלמנט. מיליוני סורים לא יכלו להשתתף בהן, לאחר שהפכו לפליטים בעקבות הלחימה העזה בין צבא המשטר הסורי למורדים, או שנדחקו מבתיהם לטובת אוכלוסיות אחרות; אך גם אם היו מצביעים, ספק אם זה היה משפיע על התוצאה.

הבחירות בסוריה תמיד היו לא יותר מהצגה, אך הפעם אפשר לתייג אותן כפארסה הזויה במיוחד. הנשיא אסד לא לקח סיכונים: רק המקורבים הנאמנים ביותר קיבלו את המקומות המיוחלים בפרלמנט; בעוד שאחרים, שחשבו את עצמם לתומכים נלהבים של המשטר, מצאו עצמם בחוץ.

פורסם על ידי ‏‎Sndos Mawardi‎‏ ב- יום שלישי, 21 ביולי 2020

מועמדת בשם סנדוס מווארדי פרסמה בפייסבוק שלה כמה פוסטים שבהם טענה לזיוף, והתלוננה על כך שהוחלפה ברגע האחרון במועמד אחר, איש העסקים חוסאם אל-קטארג'י. שניהם תומכים בבשאר אסד, כך שלא מדובר חס וחלילה במתנגדים של המשטר, אך קטארג'י, שנמצא תחת הסנקציות של האיחוד האירופי, שירת את המשטר טוב במיוחד כאשר סחר מטעמו בנפט ובנשק עם דאע"ש.

גם מועמדים אחרים, שכיהנו בפרלמנט בעבר, התלוננו על זיופים. גם הם הוחלפו בראשי כנופיות שעלו לגדולה במלחמת האזרחים, ובמקורבים מהשורה הראשונה.

בני הזוג אסד מצביעים בבחירות לפרלמט הסורי, 19 ביולי 2020 (צילום: Syrian Presidency via AP)
בני הזוג אסד מצביעים בבחירות לפרלמט הסורי, 19 ביולי 2020 (צילום: Syrian Presidency via AP)

ככל הנראה, מדובר בחזרה גנרלית לקראת הבחירות לנשיאות ב-2021.

לאור המשבר הכלכלי המחריף והסנקציות החדשות המושתות על סוריה ועל המדינות שמשתפות אתה פעולה, אסד נתפס יותר ויותר כמכשול העומד בפני שיקומה של סוריה. כדי להמשיך ולשלוט בארצו המדממת, הוא זקוק לקבוצה מלוכדת במיוחד של תומכים, שכל אחד מהם חייב לו את הונו ואת חייו.

אילוסטרציה, ילדות סוריות לומדות מרחוק בעידן הקורונה – באמצעות מכשיר טלפון נייד שאוחז אביהן, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Ghaith Alsayed)
אילוסטרציה, ילדות סוריות לומדות מרחוק בעידן הקורונה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Ghaith Alsayed)

2

הפרלמנט המצרי מאשר מלחמה

עוד הפתעה פוליטית צפויה למדי היא התמיכה הגורפת של הפרלמנט המצרי בנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, ובמהלך הצבאי שהוא מתכנן בלוב.

על פי החוקה המצרית, מי שיקבע האם מצרים תצא למלחמה ומה יהיה האופי של המבצע הזה, הוא הנשיא. מדוע א-סיסי היה זקוק למהלך הפרלמנטרי, כאשר ברור לכל שרק האיש החזק בקהיר רשאי לקבל החלטות מהסוג הזה?

קודם כל, ולמרות תרועות המלחמה, מצרים עדיין תולה תקוות בפתרון דיפלומטי. אך ההצבעה בפרלמנט מייצרת את האפקט ההרתעתי, ומבהירה לממשלת לוב היושבת בטריפולי, ולבעלי בריתה הטורקים, כי כוונותיה של קהיר רציניות למדי.

מדריך מסעות גמלים במצרים של עידן הקורונה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Hamada Elrasam)
מדריך מסעות גמלים במצרים של עידן הקורונה, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Hamada Elrasam)

מדובר גם במשיכת זמן נוספת. ההתערבות הטורקית המשמעותית בלוב החלה בדצמבר, ומאז עברו כבר כמה חודשים. עד עכשיו, מצרים לא פעלה צבאית כדי להדוף את הטורקים, כאשר את מרב העבודה עשו שכירי החרב של קבוצת "ואגנר" הרוסית, הפועלים בתיאום עם אבו-דאבי (ויש האומרים גם במימונה).

לקראת סוף השבוע, רוסיה וטורקיה הסכימו לקיום הפסקת האש. אך יש לזכור כי להבדיל מסוריה, לרוסיה אין מנועי לחץ עוצמתיים על טורקיה בלוב, ואין שום ערבות לכך שהפסקת האש שהושגה תצא לפועל.

נשיא טורקיה ארדואן וראש ממשלת לוב פאיז א-סראג', יוני 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)
נשיא טורקיה ארדואן וראש ממשלת לוב פאיז א-סראג', יוני 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)

3

השטן יירגם באבנים שעברו חיטוי

בשבוע הבא יחול החג', העלייה השנתית של המוסלמים למכה. אך השנה, בגלל סכנת הקורונה, רק 10,000 איש יוכלו להשתתף באירוע, שנכלל בחמשת עמודי התווך של האסלאם, לצד האמונה באל אחד, הצדקה, התפילה וצום הרמדאן.

לשם השוואה, בשנה שעברה השתתפו בחג' 2.5 מיליון מאמינים, וגם מי שחפץ לקיים את המצווה בשגרה צריך להמתין שנים כדי להיכנס לרשימת ברי המזל.

מסורתית, כל מדינה מקבלת מכסה לחג' על פי גודל האוכלוסייה, כדי לשמור על פרופורציות בין יבשות, מדינות וזרמים שונים באסלאם. בערב הסעודית ניתנה הפעם עדיפות לאנשי כוחות הביטחון ולרופאים, שהיו בחזית המאבק בקורונה.

מבקרים עם מסכות במכה, תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
מבקרים עם מסכות במכה, תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

כל המשתתפים באירוע יחויבו בבידוד לפני החג' ואחריו, ובבדיקת קורונה. במהלך הטקסים, המאמינים יקבלו אבנים שעברו חיטוי, כדי שיוכלו לרגום בהן את השטן לאחר שיירדו מהר ערפאת, שבו הנביא מוחמד נשא את דרשתו האחרונה. גם מי הזמזם, הבאר המקודשת, יעברו טיהור לפני שיימזגו לבקבוקים שהוכנו מראש.

עבודות חיטוי במכה, תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
עבודות חיטוי במכה, תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

השנה, החג' יצוין גם בצל מחלותיהם של שניים מהמנהיגים הערביים הבולטים: מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל-סעוד, 84; ואמיר כווית, שייח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, 91, המאושפז כעת בארצות הברית.

4

ילדה אפגנית הפכה לגיבורה לאומית

כאשר אנשי הטליבאן נכנסו לביתה של קמאר גול, ילדה אפגנית בת 14 (לפי מקורות אחדים, 16) וירו בהוריה, אף אחד מהם לא חשב שגורלו נחרץ בו ברגע.

לאחר שהחמושים גררו את אביה, ששיתף פעולה עם ממשלת אפגניסטן החוקית, וירו בו, וירו גם באם המשפחה שניסתה להגן על בעלה, קמאר גול לקחה לידיה קלשניקוב וירתה למוות בשני אנשי טליבאן, ולאחר מכן פצעה כמה אחרים.

אילוסטרציה, יום היוגה באפגניסטן, 21 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
אילוסטרציה, נשים ונערות ביום היוגה באפגניסטן, 21 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

בהמשך, הילדה היתומה – שהוריה נרצחו כרגע מול עיניה – נלקחה על ידי השלטונות למקום מבטחים, יחד עם אחיה הצעיר שסייע לה בעת הקרב עם הטליבאן, והידיעה על המעשה ההרואי שלה התפרסמה בכל המדינה.

קמאר גול הפכה במהרה לגיבורה של כל מי שסולד מהתנועה האסלאמיסטית הקיצונית, שמאיימת על השלטון המרכזי החלש במדינה.

אך לאור הנסיגה הצפויה של ארצות הברית מאפגניסטן, וההסכמים שחתמה לאחרונה עם הטאליבן, גורלה של קמאר גול ואחיה עלול להיות מר, שכן הטליבאן ממשיכים במאבק נגד קאבול, ומצליחים להשתלט על שטחים נרחבים במדינה.

אילוסטרציה, משפחה אפגנית שהותקפה על ידי חמושים, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul, File)
אילוסטרציה, משפחה אפגנית שהותקפה על ידי חמושים, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul, File)

5

השבוע בהיסטוריה: מהפכה במצרים

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-23 ביולי 1952, קבוצת "הקצינים החופשיים" בראשות עבד הקולונל גמאל עבד אל-נאצר, ביצעה מהפך שלטוני במצרים, הדיחה את המלך פארוק, הגלתה אותו מהמדינה, והכריזה על כינון הרפובליקה.

נסיבות רבות הובילו לאירוע: התסיסה האנטי-בריטית במצרים, חוסר שביעות הרצון מהמלך ומממשלתו, משבר פוליטי חריף (שלושה ראשי ממשלה שהתחלפו מתחילת 1952), העוני של הפלאחים והכישלון במלחמת 1948 מול ישראל.

הפגנה סוערת נגד השלטונות במצרים, קהיר, 1951 (צילום: AP)
הפגנה סוערת נגד השלטונות במצרים, קהיר, 1951 (צילום: AP)

כבר בספטמבר 1952, השליטים החדשים של מצרים העבירו את הרפורמה האגררית הנחוצה, וחילקו את אדמות מצרים בין מיליוני הפלאחים. לאחר כמה שנים, נאצר הלאים את תעלת סואץ והפך לגיבור של העולם הערבי. הוא הידק את היחסים עם ברה"מ, והחל להתכונן למלחמה הגדולה עם ישראל. המשטר שנוסד ביולי 1952 התברר כיציב למדי, ועד 2011 כיהנו במצרים ארבעה נשיאים בלבד.

מהפכת הקצינים החופשיים במצרים, 1952 (צילום: AP)
מהפכת הקצינים החופשיים במצרים, 1952 (צילום: AP)
עוד 809 מילים
סגירה