מזל שבן גוריון לא שומע את עירית לינור

עירית לינור, צילום מסך מתוך הפטריוטים
עירית לינור, צילום מסך מתוך הפטריוטים

השבוע, בתוכנית 'המילה האחרונה' בגלי צה"ל, אמרה עירית לינור שצריך לחקור את נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, ושאם חיות היתה עומדת בפני ועדת החקירה שח"כ סמוטריץ' רצה להקים לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים, היתה "נגמרת לה הקריירה" בגלל שהיא "שקרנית".

השבוע אמרה עירית לינור בגל"צ שצריך לחקור את נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, ושאם חיות היתה עומדת בפני ועדת החקירה שרצה סמוטריץ' לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים, היתה "נגמרת לה הקריירה" כי היא "שקרנית"

כדי ששופט יפסול את עצמו מלדון בתיק, צריך להתקיים "חשש ממשי למשוא פנים". ניגוד עניינים או משוא פנים הוא מצב בו אדם ממלא תפקיד מסוים, שופט או פוליטיקאי, כאשר יש לו אינטרס נוסף וזר שאינו קשור למהות תפקידו.

לדוגמא, ב-2009 פסל עצמו שופט העליון יורם דנציגר מלדון בתיק של איש העסקים אלי רייפמן, מכיוון שהמשרד שייצג את איש העסקים הוא המשרד של דורי קלגסבלד, בו דנציגר היה שותף בעבר. מצב זה מעלה חשש שהקשר המקצועי, הישיר וארוך השנים בין עורכי הדין לבין השופט היה מעלה "חשש ממשי למשוא פנים", ולכן השופט לא דן בתיק.

לינור התבססה על תחקיריו של קלמן ליבסקינד, שלא הוכיח כי שופטי העליון חצו את הרף הנדרש. חיות סיפקה הסבר מפורט לגבי כל אחת מהטענות שהועלו נגדה ואף דרשה מיתר שופטי העליון לפרסם את כל רשימת המניעויות שלהם, כדי שלא תיווצר ולו מראית עין שיש להם אינטרס זר בעת קבלת החלטות. האם לינור אי פעם פרסמה רשימת ניגודי עניינים? האם היא בכלל כפופה לכללי אתיקה מסוימים?

לינור מגנה בחירוף נפש על ראש ממשלה הנתון בניגוד עניינים מהותי כנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, בתפקידו החולש על רשויות אכיפת החוק, אבל תוקפת את נשיאת העליון, על אף שנתנה הסבר מפורט מדוע אינה מצויה בניגוד עניינים.

לינור התבססה על ליבסקינד, שלא הוכיח כי שופטי העליון חצו את הרף הנדרש. חיות סיפקה הסבר מפורט ודרשה מעמיתיה לפרסם את רשימת המניעויות שלהם, להסרת כל מראית עין של אינטרס זר

עושה רושם, שאת לינור לא מעניין טוהר המידות של משרתי ציבור, אלא רק להחליש את מערכת אכיפת החוק. אם היתה מודאגת מסוגיית ניגוד העניינים, היה עליה להקדיש פרקים שלמים בתוכניתה לכך שראש ממשלה הנאשם בפלילים מבקש למנות חוקרים ושופטים שיכולים להיטיב עימו במשפטו.

או שאולי היתה מפנה זרקור ציבורי לכך שאם נתניהו ייצא לנבצרות או יתפטר, הוא לא יוכל להשתמש בכוחו כדי לסדר לעצמו הכנסה של מיליון שקל בצורת הטבות מס פרסונליות ורטרואקטיביות.

לינור כלל לא מודאגת מכך שבכל הפרשות בהן נתניהו נאשם, עולה חשד לקבלת החלטות הנגועות באופן עמוק באינטרסים זרים. בעיניה, העובדה שחיות קיבלה להתמחות את בתו של עורך הדין גיורא ארדינסט, חמור יותר ממתן הטבות רגולטוריות בשווי מיליארד שקל על חשבון הציבור, בתמורה לסיקור חיובי.

לינור החלה את דרכה כסופרת שמאלנית, אבל את הצלחתה כעיתונאית ניתן לזקוף לעובדה שהפכה את עורה לימנית חביבת המשטר. היא משדרת את התוכנית "המילה האחרונה" ארבע פעמים בשבוע, שלוש פעמים בשבוע היא בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 20 ולאחרונה החלה לכתוב "בישראל היום". בשעה ששוק התקשורת מדמם, וכשמפטרים עיתונאים בכירים כמו ברק רביד, שהביאו סקופים אדירים ועשו עיתונאות איכותית, לינור מופיעה כמעט כל יום בכלי התקשורת. האם לינור עיתונאית טובה מרביד, או שאולי העובדה שהיא מתאימה את מסריה לצרכי ראש הממשלה – מביאה לה את ההצלחה לה היא זוכה?

נראה שאת לינור לא מעניין טוהר המידות של משרתי ציבור, אלא החלשת מערכת אכיפת החוק. אילו דאגה מניגוד העניינים, היתה מקדישה פרקים בתוכניתה לרה"מ הנאשם בפלילים ומבקש למנות חוקרים ושופטים

לינור נאמנה לדף המסרים הביביסטי. באמתחתה שלל פרובוקציות שתואמות בצורה כמעט מושלמת את האינטרסים של נתניהו. הנשיא רובי ריבלין הוא "חוצפן ופוליטיקאי כושל", המפגינים מחוץ לבית רה"מ הם "ספחת ופזוריאזיס", ההפגנות בשנת 2011 הן "המצאה של התקשורת", העיתונאי אביעד גליקמן מקבל הדלפות לתקשורת מאשתו שעובדת בפרקליטות – אמירה שעליה התנצלה בשידור לאחר שגליקמן שיגר לעברה התראה לפני תביעה, את איימן עודה צריך להחליף במתדלקים ערבים מרשת ילו, ואורטל בן דיין היא לא פחות "מזונה", כי טענה שהוטרדה מינית על ידי המרצה שלה. גלי צה"ל נאלצו לפצות את בן דיין ב-38 אלף שקל על ההשתלחות לה זכתה מלינור, כסף שלינור היתה צריכה להוציא מכיסה אילו היתה כותבת את הדברים בעמוד הפייסבוק שלה.

אילו בן גוריון היה יודע מה קרה עם התחנה הצבאית אותה הקים ב-1950 במטרה "להיות מכשיר לחינוך הנוער והעם, אמצעי לקליטת העולים, להנחלת הלשון וידיעת הארץ", הוא היה מתהפך בקברו מלשמוע תועמלנית בתחנה שמפיצה קונספירציות, בורות, מידע לא מבוסס ותכנים אלימים נגד הציבור, המשלם את שכרה מדי חודש.

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית וכעת דובר של ח"כ יאיר גולן. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 682 מילים
סגירה