הפגנת הימין בירושלים בתמיכה בבנימין נתניהו, ב-23 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הפגנת הימין היא יריית הפתיחה במערכת בחירות מכוערת במיוחד

אם נתניהו יימלך בדעתו ולא יגרור את המדינה לבחירות בנובמבר, זה יהיה אולי מפני שאבנר בנו, שעמד אתמול על המרפסת והשקיף על ההפגנות במתחם בלפור, דיווח לו על המעטים שהגיעו להפגין בו תמיכה ● אבל הסימנים אכן מראים כי פניו של נתניהו לבחירות ● הסיבה האמיתית ידועה, הקמפיין גם הוא נראה לעין, עכשיו רק צריך לסמן את האשמים: אביחי מנדלבליט, ליאת בן-ארי ואסתר חיות ● פרשנות

אם בנימין נתניהו סומך על המוטיבציה של הליכודניקים ואנשי הימין בבחירות שהוא מתכנן בנובמבר, אם הוא אכן מתכנן, כדאי לו לחשוב שוב. נתניהו היה צריך רק להסיר את וילון הברזנט הענק ולהציץ מחלון ביתו לעבר המפגינים שהיו שם אתמול. רק עשרות בודדות של תומכים היו לו שם, מול מאות רבות, אולי אלפי אנשים שמתנגדים להמשך שלטונו.

מפגיני הימין זכו אמנם למבט מלמעלה של הבן, אבנר נתניהו, שמתגורר ברחוב עזה, אבל גם הנפת היד המעודדת לא הצליחה להסתיר את האכזבה. מכאן התחילו התירוצים.

אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020 (צילום: שלום ירושלמי)
אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020 (צילום: שלום ירושלמי)

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) אמר לזמן ישראל כי קרא לאנשים שלא לבוא להפגנה בגלל סכנת ההידבקות, ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) טען כי השלטון תמיד מגייס פחות מפגינים להפגנות, וכולם יצאו החוצה אם יהיו בחירות, ואילו הפעיל הידוע דודו חיים הוסיף כי המפגינים מנגד מגיעים "כי משלמים להם כסף, כל מיני קרנות ועמותות שמאל. המצב לא כואב להם, כואב לבם שהם לא בשלטון".

כך או כך, אם נתניהו הולך לבחירות בנובמבר הקרוב – התקציב החד-שנתי שכחול-לבן לא מוכנה להעביר היום הוא רק התירוץ. הסיבה האמיתית היא בג"ץ, שעשוי להכריע שנבצר מנתניהו מלכהן כראש הממשלה בגלל משפטו הפלילי. נתניהו מחויב להגיע שלוש פעמים בשבוע מתחילת ינואר 2021 לדיונים בבית המשפט המחוזי.

אם נתניהו הולך לבחירות בנובמבר הקרוב – התקציב החד-שנתי שכחול-לבן לא מוכנה להעביר היום הוא רק התירוץ. הסיבה האמיתית היא בג"ץ, שעשוי להכריע שנבצר מנתניהו מלכהן כראש הממשלה בגלל משפטו

אם נתניהו יאלץ לצאת לנבצרות, גנץ, כממלא-מקום ראש הממשלה, יהיה ראש הממשלה לפי החוק – ואילו על פי ההסכם הקואליציוני, אם נתניהו לא יחזור מנבצרותו אחרי 100 ימים, יהפוך גנץ לראש ממשלת מעבר. כך או אחרת, ארוע נבצרות משמעותו מבחינת נתניהו אבדן שליטה מוחלט על כסאו.

נתניהו רוצה כנראה להקדים תרופה למכה, ולגרור את המדינה לבחירות בפעם הרביעית, ושוב בגלל ענייניו המשפטיים. אולי זה לא יקרה בסוף, ונתניהו יימלך בדעתו ויחפש נקודת יציאה אחרת, אבל בינתיים חברי הכנסת שלו מתכנסים לתוך קמפיין בוטה נגד כחול-לבן ונגד מערכות האכיפה.

ח"כ קרעי האשים אתמול את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואת התובעת ליאת בן ארי שתפרו לנתניהו תיק. הוא קרא להפוך את היוצרות.

ראיון עם ח"כ שלמה קרעי

"צריך לעצור את מנדלבליט ואת בן ארי ואז כל מגדל הקלפים הזה יקרוס", אמר קרעי לזמן ישראל במהלך ההפגנה מול בלפור. מאחוריו נשמעו מאות המפגינים נגד נתניהו שצעקו "הון שלטון עולם תחתון", הניפו שלטים בנוסח "ציבור אחראי – ממשלה של אנארכיסטים" ו"אנחנו הריבון – אתה עולם תחתון".

גם ח"כ קלנר תקף את מערכות החוק. בנאומו מול המפגינים הוא טען כי "מערכת האכיפה היא מערכת ההפללה". בשיחה עם זמן ישראל הוסיף קלנר לרשימה גם את שופטי בג"ץ. "אם חבר כנסת היה עושה את מה שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות עשתה עם כל ניגוד האינטרסים – הוא היה ב-443 מזמן. חיות צריכה להיחקר".

ראיון עם ח"כ אריאל קלנר

אם התקציב לא יעבור בתוך 30 יום, הולכים לבחירות בנובמבר. הסיבה האמיתית ידועה, הקמפיין גם הוא נראה לעין, עכשיו צריך למצוא אשמים בבחירות שאיש אינו רוצה בהן.

המתקפות על כחול-לבן רק מחריפת בימים האחרונים. ההצבעה של חברי כנסת מכחול-לבן בעד הצעת החוק של יו"ר מרצ ניצן הורביץ ביום שלישי נגד "טיפולי המרה", והסכסוך שלהם עם החרדים בעקבות הדברים, רק משחקים לידיו של נתניהו.

ראש הממשלה רוצה את הרחש-בחש הפוליטי הזה. במשחקי האשמות הוא מצטיין. החרדים רוצים היום תקציב, כדי לסדר את בני הישיבות. הם מתנגדים לבחירות, וח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אפילו מבטיח ש"מי שילך היום לבחירות, במצב הקשה הזה, יוכה שוק על ירך". נתניהו אומר להם "זה לא אני – זה כחול-לבן". האם הם יקנו את זה? אין להם ברירה.

החרדים רוצים היום תקציב, כדי לסדר את בני הישיבות. הם מתנגדים לבחירות, וח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אפילו מבטיח ש"מי שילך היום לבחירות, במצב הקשה הזה, יוכה שוק על ירך"

אנחנו בימים של טירוף מערכות,  מחדל הקורונה, המשק קורס ומשפחות שלמות נהרסות, הרחובות לוהטים והתסכול פורץ והופך אלים. אתמול בבלפור למדנו שוב איך תיראה מערכת בחירות על בסיס השילוב הקטלני בין שחיתות שלטונית, הרס כלכלי וחברתי, ומגפה מתפשטת. בהצלחה לכולנו.

עוד 617 מילים
סגירה