גנץ במסר לחיזבאללה: "לא מציע לאויבינו לבחון אותנו"

השר אמסלם: "לא תקודם השבוע חקיקה מלבד חוק הקורונה" ● מאות הפגינו מול בית ראש הממשלה בבלפור ● יעלון תוקף את השותפים לשעבר: מדברים עם נאשם על אחדות ופיוס ● גדרות חדשות הוצבו סביב בית נתניהו בקיסריה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ מדבר עם כתבים במהלך ביקורו בבקעת הירדן ב-21 בינואר 2020 (צילום: אלעד מלכה/כחול לבן)
אלעד מלכה/כחול לבן
יושב ראש כחול לבן בני גנץ מדבר עם כתבים במהלך ביקורו בבקעת הירדן ב-21 בינואר 2020
07:28 עריכה

בוקר טוב! ההפגנות בעד ונגד ראש הממשלה נתניהו, הסתיימו אתמול רשמית ב-23:00, אבל כמה מאות מהמפגינים משני הצדדים נשארו במקום והמשיכו להתגושש ביניהם ועם המשטרה. 55 מפגינים משתי ההפגנות נעצרו בחשד ל"הפרת הסדר הציבורי".

בין העצורים אמש היו היזם ישי גרין, ממובילי הפגנות הדגלים השחורים נגד נתניהו, ושלושה פעילים בארגון הימין "לה פמיליה" – מועדון המעריצים הלא-רשמי של בית"ר ירושלים, שלא מעט מחבריו כבר הסתבכו באירועי אלימות פלילית ואידיאולוגית.

המפגינים נגד רה"מ ניסו לקיים צעדה מבית רה"מ לגן העצמאות שבמרכז הבירה ולהקים שם מאהל מחאה, אך המשטרה חסמה את דרכם והתיזה עליהם זרנוקי מים.

הפגנת הימין בירושלים בתמיכה בבנימין נתניהו, ב-23 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת הימין בירושלים בתמיכה בבנימין נתניהו, ב-23 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בהפגנה נגד רה"מ השתתפו, לפי המשטרה, כ-4,000 איש (המפגינים טוענים שהשתתפו יותר). בהפגנות הימין בעד רה"מ השתתפו כ-300 איש. במהלך ההפגנה הורידו התפשטו מספר מוחות ועמדו מול השוטרים חשופות חזה – עניין שבאופן לא מפתיע עורר את העניין הגדול ביותר בהפגנה ברשתות החברתיות.

המשטרה פרסמה במהלך ההפגנה הודעה שקרית לפיה אחד המפגינים היה חולה קורונה מאומת ללא מסכה, ולאחר מכן פרסמה הודעה מתוקנת שבה נאמר שה"חולה" לא היה חולה אלא אדם שנבדק בחשד למחלה ונמצא שלילי, הוכנס לבידוד והשלים את תקופת הבידוד.

במהלך ההפגנה הורידו התפשטו מספר מוחות ועמדו מול השוטרים חשופות חזה.

פעילי "לה פמיליה" שוטטו ברחובות הסמוכים וצעקו, בין היתר, "שמאלנים זונות" ו"בוגדים". הפעילים ניסו להגיע למפגינים נגד רה"מ אך לוחמי מג"ב בסיוע פרשים חסמו את דרכם.

משטרת ישראל מפנה מפגינים מול מעון רה"מ, 23.7.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
משטרת ישראל מפנה מפגינים מול מעון רה"מ, 23.7.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)

כשעתיים אחרי ההפגנה פורסם באתר ynet כי קבוצת חברים שחגגה אמש יום הולדת ב"בר יין" ברחוב עזה שבירושלים, סמוך להפגנות, הותקפה, לטענתה, בידי פעילי ימין לבושים בשחור שעברו בסמוך ופרצו לבר – בגלל שלט נגד השחיתות שמישהו החזיק בתוך הבר.

"הרגשנו שאנחנו בסכנת חיים", סיפרו החוגגים, "היו כמה חבר'ה שעובדים באבטחה – אם הם לא היו לוקחים אותנו משם אני לא רוצה לדעת איך הסיפור הזה היה נגמר".

פעילים אחרים מ"לה פמיליה" הגיעו לפסל המנורה – לדבריהם, כדי למנוע מקרים כמו זה שקרה ביום שלישי, שבו העובדת הסוציאלית "ס'" טיפסה על הפסל הסמלי והורידה את חולצתה.

בסרטונים שנפוצו ברשתות החברתיות נשמעו הפעילים מקללים את ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ורעייתו לאה, מהללים את רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר ושרים: "כל השמאלנים זונות", ו"אנחנו נזיין אתכם". לצד כל אלה, הם שרו גם את השיר "שבחי ירושלים".

מפקד תחנת מוריה, ניצב-משנה קובי יעקובי שפיקד על האירוע, מסר לאחר המחאה: "כמה מאות מפגינים נותרו באזור לאחר השעה 23:00 ורצו לצאת בתהלוכות ברחבי העיר. חסמנו להם את המעבר. ביקשנו שוב ושוב שיעזבו את המקום בשקט ובצורה נאותה, ואף שחלקם החליטו לשמור על השקט, אחרים ניסו בכל זאת לצאת בתהלוכות – שאותן מנענו. כדי לאזן בין הזכות להפגין לבין הזכות של תושבי האזור לשמור על חיי שגרה נורמליים, החלטנו לפזר את המפגינים".

על ההתפרעות בבר יין אמר יעקובי: "נערכנו בכל המבואות למנוע חיכוכים. כל חיכוך קיבל טיפול מיד. היו ניסיונות של מפגינים מימין ומשמאל להתעמת עם המחאה שבצד השני, אבל מנענו את זה".

ממחאת "הדגלים השחורים" נמסר: "משטרת ישראל אינה פועלת בשיקול דעת, אלא מלבה את היצרים ללא סיבה. מדינת ישראל קורסת תחת שלטונו של המושחת מבלפור שעדיין אינו דיקטטור. יש לאפשר למפגינים להפגין, לפזר את המכת"זית והסוסים – לא את המפגינים".

במקביל להפגנה, מסר נתניהו הצהרה בנושא מינויו של רוני גמזו לפרוייקטור הקורונה והמלחמה במגפה, ואמר על הפגנות המחאה: "אל תבזו את סמלי המדינה, כפי שראינו במופע המביש הזה, במנורה בכנסת. אל תובילו לאנרכיה, לתקיפת שוטרים, להפצת מחלות באמצעות עשיית צרכים ברחובות ובחצרות".

מפגינה חשופת חזה מול הכנסת, 21 ביולי 2020
מפגינה חשופת חזה מול הכנסת, 21 ביולי 2020
07:38 עריכה

ההפגנות בעד ונגד רה"מ בירושלים ממשיכות להסעיר את הרוחות גם הבוקר. ניצב בדימוס דוד צור כבר משווה אותן להתנתקות מעזה:

07:41 עריכה

08:20 עריכה

מתווה החזרה ללימודים בספטמבר מבוסס על פיצול כיתות הלימוד הנמוכות וגני הילדים באופן שיאפשר למידה בקפסולות, ולשם כך נדרש גיוס מורים נרחב. אולי במפתיע, ואולי שלא במפתיע, יש מי שטוענת שגיוס המורים הזה לעבודה בעוד חודש ושבוע טרם החל לתפוש תאוצה:

08:35 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לסיום הצורם של ההפגנות בעד ונגד רה"מ אמש בירושלים:

08:35 עריכה

08:57 עריכה

70% מהציבור סבור שנתניהו מנהל את המשבר הכלכלי ואת מגפת הקורונה באופן גרוע – אבל אם היו נערכות היום בחירות, נתניהו היה יכול להרכיב את הממשלה שוב. כך עולה משני סקרים שהתפרסמו הבוקר בעיתון "מעריב" ובתחנת הרדיו 103FM.

לפי הסקר שנערך על ידי חברת פאנלס פוליטיקס ופורסם ב"מעריב"  הליכוד בראשות נתניהו מאבדת מכוחה ומקבלת 32 מנדטים, ירידה של 4 מנדטים לעומת הסקר הקודם.

כל מפלגות האופוזיציה, לפי הסקר, ממשיכות להתחזק ביחס לסקרים קודמים ולבחירות האחרונות. מפלגת יש עתיד-תל"ם מטפסת ל־18 מנדטים, עלייה בשני מנדטים לעומת הסקר הקודם. הרשימה המשותפת מקבלת עם 15 מנדטים. ימינה מזנקת ל־12 מנדטים. ישראל ביתנו מקבלת לפי הסקר תשעה מנדטים ומרצ שבעה מנדטים.

כחול לבן, לעומת זאת, יורדת לשפל של תשעה מנדטים בלבד. ש"ס מקבלת 10 מנדטים ויהדות התורה שמונה.

למרות היחלשות הליכוד, לפי הסקר נתניהו עדיין יוכל להרכיב גם את הממשלה הבאה, גם אם בדוחק. הליכוד ושתי המפלגות החרדיות הנאמנות לו מקבלות יחד, לפי הסקר, 49 מנדטים. יחד עם ימינה נתניהו יכול להרכיב קואליציה של 61 מנדטים יחד גם בלי הצטרפותה מחדש של כחול לבן.

לפיד, לעומתו, לא יוכל להרכיב ממשלת "רק לא ביבי" גם אם יקים קואליציה שתכלול את כחול לבן, מרצ, ישראל ביתנו וימינה יחד, כיוון שכל המפלגות הללו ביחד מגיעות ל-56 מנדטים ביחד. האפשרות התיאורטית היחידה של לפיד, לפי הסקר, להרכיב ממשלה בלא הליכוד היא במקרה שאחת הסיעות החרדיות לפחות תצטרף אליה, או שתישען עד תמיכתה של הרשימה המשותפת.

כמו בכל הסקרים שפורסמו לאחרונה, מפלגת העבודה מקבלת 1.2% מהקולות בלבד וצפויה, אם יתקיימו בחירות היום, שלא לעבור את אחוז החסימה ולהיעלם מהמפה הפוליטית אחרי 91 שנות פעילות, הקמת המדינה ו-37 שנים במצטבר בשלטון. גם עוצמה יהודית, הבית היהודי בראשות רפי פרץ ודרך ארץ של הנדל והאוזר אינן צפויות לפי הסקר לעבור את אחוז החסימה.

לפי הסקר 48% מהציבור משוכנע שהמתיחות בין כחול לבן והליכוד עשויה להוביל לפירוק הקואליציה ולהליכה לבחירות, לעומת 29% שאינם סבורים כך ו- 23% שאינם יודעים.

בסקר נוסף שנערך על ידי מכון המחקר מאגר מוחות עבור רדיו 103FM הליכוד מקבלת 35 מנדטים לעומת 12 לכחול לבן. יש עתיד־תלם מקבלת 17, הרשימה המשותפת 15, ימינה 11, ש"ס 9, ישראל ביתנו 8, יהדות התורה 8 ומרצ 5 בלבד.

לפי הסקר הזה, בניגוד לסקר שפורסם ב"מעריב", נתניהו יכול להקים מחדש (בדוחק) את הקואליציה הנוכחית עם כחול לבן ושתי הסיעות החרדיות, כך שאינו תלוי בחידוש הברית עם ימינה ונפתלי בנט כדי להרכיב ממשלה נוספת אחרי הבחירות.

כל זאת, למרות שלפי הסקר, הציבור מאוד מאוד לא מרוצה מטיפולו של נתניהו במשבר הכלכלי ובאבטלה. 69% מהציבור נותנים לנתניהו ציון גרוע עד גרוע מאוד בטיפול במשבר, 13% מעניקים לנתניהו ציון בינוני, ורק 18% מעניקים לראש הממשלה ציון טוב או טוב מאוד.

שני הסקרים נערכו אתמול ושלשום. בסקר של פאנל פוליטית השתתפו 533 חברים בפאנל המשיבים של Panel4all לביצוע מחקרים על גבי האינטרט. טעות הדגימה המרבית היא 4.4%. בסקר מאגר מוחות השתתף מדגם של 511 משיבים בפאנל אינטרנטי. טעות הדגימה המרבית היא 4.4%.

09:16 עריכה

התקשורת מאשימה את הממשלה שההסברה שלה בנוגע למגפת הקורונה לא ברורה מספיק. יואב קיש מנסה להסביר את הדברים בצורה בהירה יותר:

09:27 עריכה

היום אחה"צ ייכנסו לתוקף מגבלות שהטילה הממשלה בסופ"ש שעבר בשל מגפת הקורונה, אך בעקבות הדיונים שנערכו השבוע בוועדת הקורונה של הכנסת חלק מהמגבלות שהוטלו בשבוע שעבר יבוטלו.

במסגרת המגבלות ייסגרו כל מרכזי הקניות הפתוחים והסגורים, השווקים וחנויות הרחוב – למעט אלה שמספקים מזון ותרופות. גם מכוני יופי ומספרות שפתוחים בשבתות רגילות ייסגרו. ייאסר שימוש במתקני שעשועים בגנים הציבוריים. כל המגבלות יוסרו ביום ראשון ב-6:00 בבוקר.

ואילו המסעדות, מתקני הכושר הציבוריים, המוזיאונים, האטרקציות התיירותיות, גני החיות, חופי הים, בריכות השחייה, המקוואות ובתי התפילה יישארו פתוחים גם בסוף השבוע.

באוטובוסים שפועלים בסוף השבוע תוגבל כמות הנוסעים ל-30 בני אדם באוטובוס רגיל, ו-50% מהתפוסה באוטובוס מפרקי.

כמו במשך השבוע, חל איסור על התקהלות של מעל 10 אנשים במרחב סגור, ומעל 20 אנשים במרחב הפתוח, זאת על מנת למנוע התכנסויות גדולות. עדיין חלה חובת עטיית מסיכה ייעודית בכל יציאה מהבית.

ממרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, נמסר כי מספר החולים המוגדרים כ"קשים" עומד על 304, ומספר החולים והנשאים המאומתים עומד על 32,094, מהם 1,892 שאובחנו ביממה האחרונה. שלושה ישראלים נפטרו ביממה האחרונה ומספר  קורבנות המגפה בישראל הגיע ל-443.

עוד נמסר מהמל"ל כי ביממה האחרונה בוצעו קרוב ל-27 אלף בדיקות, כאשר 7% מהן היו חיוביות. מספר הבדיקות הכולל מחודש מרץ הגיע לכ-1.5 מיליון.

חזיר בר בגן החיות בבאר שבע. למצולם אין קשר לכתבה, פשוט לא מצאנו תמונה של חזיר בר ירדני (צילום: פלאש90)
גני החיות יישארו פתוחים בסוף השבוע (צילום: פלאש90)
09:39 עריכה

נראה שמינויו של רוני גמזו ל"צאר הקורונה" והדגש שהממשלה מנסה לתת על הבהרה והסברה של ההוראות עדיין לא עשו לכולם סדר בראש:

09:41 עריכה

התקשורת העולמית משבחת את ישראל על החוק נגד טיפולי המרה – וניצן הורוביץ מהדהד את השבחים מבחוץ בתוך הבית:

10:34 עריכה

ובינתיים, בימינה, בצלאל סמוטריץ' ממשיך לתקוף את היועמ"ש:

10:43 עריכה

לראשונה מזה זמן רב, נשמעת ביקורת חריפה על נתניהו גם מסגן שר מיהדות התורה:

12:14 עריכה

המשטרה הביאה לבית משפט השלום בירושלים 20 מפגינים שנעצרו אמש בהפגנות ובעימותים בין תומכי ראש הממשלה למתנגדיו. 35 מפגינים נוספים כבר שוחררו. המשטרה הודיעה כי תבקש להאריך את מעצרו של אחד החשודים (ששמו, זהותו והצד שלקח בהפגנה לא צויין) ולשחרר את השאר בתנאים מגבילים.

מפגינה נעצרת בהפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, 23.7.2020 (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
מפגינה נעצרת בהפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, 23.7.2020 (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
12:24 עריכה

בצל המחאות נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים, הותקנו אתמול מחוץ לבית משפחת נתניהו בקיסריה גדרות ביטחון חדשות במשאיות, שהובילו גם גדרות תיל. לפי הדיווחים, אותם טרקטורים גם הוציאו את המיגון הישן מול הבית והחליפו אותו בחדש. כך דווח בחדשות N12, לפי דיווח במקומון "חדשות קיסריה".

בדיווח ב"חדשות קיסריה" שהודהד בחדשות 12 נכתב: "תושבי הרחוב המומים מהנעשה מול עיניהם ואינם מקבלים תשובות מאף גורם רשמי". הדיווח ציטט את השכנים שאמרו: "אנחנו מרגישים כמו במחנה אנצאר בלבנון. הם הביאו טרקטור להוריד את כל המחסומים וסוגרים את רחוב הדר ואותנו ביחד".

"אתמול בערב פנו אליי השכנים מרחוב הדר שגרים בסמיכות למשפחת נתניהו. לפתע פתאום, בלי שאף אחד דיבר איתם או הסביר להם משהו, הגיעו משאיות ענק עם גדרות מגוונות וטרקטורים שהתחילו לחפור ולהוציא את המיגון הישן לטובת המיגון החדש",  סיפרה ל-N12 מירי רווה, מו"ל ועורכת מגזין חדשות קיסריה.

"הם ניסו לברר עם כל מיני גורמים, גם אנחנו פנינו לדוברות המשטרה, ולא קיבלנו תגובה", סיפרה רווה, "היום כשהם התעוררו הם ראו שכל היציאות לים מגודרות. מדובר באנשים שקנו בתים בסמיכות לים וגרים שם מהסיבה הזאת שהם יכולים לרדת, וכפי שהם אמרו לי הם שוקלים להגיש תביעה על פגיעה באיכות חייהם".‎

בית משפחת נתניהו, קיסריה (צילום: צילום מסך, כאן 11)
בית משפחת נתניהו, קיסריה (צילום: צילום מסך, כאן 11)
14:25 עריכה

אחרי עימותים מתוקשרים בין הממשלה ליו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון, איומים בהחלפתה ושורת החלטות שהממשלה קיבלה והוועדה ביטלה, ואיומים של נתניהו ומקורביו להחליף את שאשא-ביטון, נראה כי חל שינוי בגישה של נתניהו:

14:26 עריכה

14:27 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מסכם שבוע:

14:45 עריכה

17 מהעצורים מההפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים הובאו לדיון בעניינים בבית משפט השלום בירושלים. אחד מהם, החשוד שנשך שוטר בעת מעצרו, שוחרר למעצר בית ועצור נוסף שוחרר ללא תנאים מגבילים. השאר שוחררו בתנאים מגבילים של הרחקה מאזור מעון ראש הממשלה בירושלים למשך 10 ימים. שאר העצורים מבין ה-55 שנעצרו אתמול בהפגנות שוחררו בלא דיון בביהמ"ש.

משטרת ישראל מפנה מפגינים מול מעון רה"מ, 23.7.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
משטרת ישראל מפנה מפגינים מול מעון רה"מ, 23.7.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
15:50 עריכה

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן דרש בדיון קבינט הקורונה להשוות את תנאי פתיחת בתי הכנסת, למתווה של חדרי האוכל בבתי המלון שיאפשר פעילותם לפי 35%.

"אין כל הסבר הגיוני להפלות מתפללים בבתי כנסת בהגבלה ל10 מתפללים בלבד, למרות שהם נדרשים לעטות מסכות, שמירת מרחק והיגיינה, לעומת סועדים בבתי מלון שיכולים להתכנס ללא מסכה בזמן אכילה, ומאפשרים להם 35% פעילות. נתוני ההדבקה בבתי כנסת אינם גבוהים לעומת מסעדות ובתי מלון, אלא להיפך. את העוול הזה יש לתקן", אמר.

18:15 עריכה

השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם, המשמש גם כבעל זכות הוטו בועדת השרים לחקיקה, הודיע היום ליו"ר הועדה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, כי אין בכוונתו להעביר השבוע חוקים בועדה, למעט חוקים דחופים הקשורים בקורונה: "שיתוף הפעולה בין המפלגות בקואליציה בנוי על אמון, אולם כאשר זה מופר קשה להמשיך לעבוד ביחד. המקרה השבוע היה חמור במיוחד ומעיב על יחסי העבודה ביננו".

20:02 עריכה

שר המשפטים ויו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, אבי ניסנקורן, הגיב לדבריו של השר המקשר בין הממשלה לכנסת, דודי אמסלם, שאמר כי לא יקדם השבוע חקיקה שאינה בנושא הקורונה: "תמוהה בעיני ההחלטה של הליכוד להפר משמעת קואליציונית לטובת פגיעה בשלטון החוק על ידי חקירת שופטים בישראל. תמוהה גם ההחלטה להפר את ההסכם הקואליציוני בנושא התקציב, בתקופה בה האזרחים צריכים ודאות כלכלית"

20:12 עריכה

שר הביטחון בני גנץ התייחס להערכת המצב בצה"ל לפיגוע נקמה בצפון מצד חיזבאללה בתגובה לתקיפה האווירית בדמשק המיוחסת לישראל. גנץ אמר כי "מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים ומוכנים לכל תרחיש וכל איום ואני לא מציע לאויבינו לבחון אותנו". לדבריו, "אין לנו עניין בהסלמה, אך נעשה כל מה שצריך להגן על אזרחי ישראל, בכל האמצעים, ובכל תנאי".

20:43 עריכה

בכיר במשרד הבריאות אומר לחדשות 13: "כל מדינה אחרת במצב דומה הייתה מטילה סגר".

20:47 עריכה

שר האנרגיה יובל שטייניץ בראיון למהדורת השישי בכאן חדשות: "הצעתי לממשלה סגר נושם של 10 ימים במהלכו יוכלו אזרחים לצאת רק לעבודה ולקניות חיוניות. פתחנו מהר מדי את אולמות האירועים, הפאבים המועדונים וגם את בתי הספר". על ממשלת האחדות אמר: "לממשלה הזו יש עוד חבלי לידה, היא עדיין לא מתפקדת ברמה הנדרשת. ברור לי שאמון הציבור בממשלה אבד, חלקית לפחות".

סגירה