במדינת ישראל בהחלט מחליפים ראש ממשלה גם במחאה ציבורית

מיצג בהפגנה בכיכר פריז, ליד בלפור, מחווה לציור של דלקרואה על העלייה לבסטיליה, יולי 2020 (צילום: שרון אברהם)
שרון אברהם
מיצג בהפגנה בכיכר פריז, ליד בלפור, מחווה לציור של דלקרואה על העליה לבסטיליה, יולי 2020

ב-11 באפריל, 1974, גולדה מאיר הודיעה שהיא מתפטרת, חודש אחרי שהקימה ממשלה.

למרות תוצאות מלחמת יום כיפור, ולמרות שועדת החקירה הממלכתית שהוקמה, ועדת ארגנט, זיכתה את גולדה מאשמה על מחדל המלחמה, תנועת מחאה עממית אילצה אותה להתפטר.

למרות תוצאות מלחמת יום כיפור, ולמרות שועדת החקירה הממלכתית שהוקמה, ועדת ארגנט, זיכתה את גולדה מאשמה על מחדל המלחמה, תנועת מחאה עממית אילצה אותה להתפטר

בפברואר, סרן מוטי אשכנזי השתחרר ופתח בהפגנת יחיד מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

עטיפת הספר: "המחדל"
עטיפת הספר: "המחדל"

עם שחרורם, עוד ועוד חיילי מילואים ואזרחים מכל קשת הציבור הצטרפו אליו במחאה בירושלים בדרישה לאחריות מיניסטריאלית, קרי אחריות אישית כוללת לכל מעשה או מחדל שנעשה תחת הנהגתם של אישים בכל הדרג המדיני. היו קללות, היו נסיונות דה-לגיטימיציה. אבל בסוף לא היתה לגולדה ברירה.

כששופרות הימין חוזרים שוב ושוב על הסיסמה "ראש ממשלה מחליפים בקלפי", הם טועים או משקרים. ראש ממשלת ישראל מכהן על בסיס אמון הכנסת, הוא לא נבחר ישירות כנשיא. לכן בדמוקרטיה הישראלית הכנסת יכולה לאלץ אותו להתפטר בעקבות מחאה ציבורית, כפי שבעבר נאלצו להתפטר גולדה, רבין, בגין, ואולמרט.

במדינת ישראל בהחלט מחליפים ראש ממשלה גם במחאה ציבורית.

תא"ל אמיר השכל פתח במחאת יחיד לפני 4 שנים, אבל המחאה הזו היום מקיפה את כל המדינה, ומצטרפים אליה אזרחים ואזרחיות מכל גווני הציבור. במשך שבועות אלפים מגיעים להפגין בבלפור מול בית ראש הממשלה. מפגינים בתל-אביב. מפגינים על מעל 250 גשרים מדרום עד צפון. אמש התחילו להפגין מול ביתם של משפחת נתניהו בקיסריה.

מחאה עממית, ספונטנית שמנסים לדכא בעזרת אלימות משטרתית ודה-לגיטימציה פרועה מטעם הנאשם בפלילים ושופריו. אבל כמו שוליית הקוסם, כל פעם שמבצעים מעצרים פוליטיים או מאשימים מפגינים בהפצת מחלות, המפגינים נוהרים.

רה"מ בישראל מכהן על בסיס אמון הכנסת ולא נבחר ישירות כנשיא. לכן, בדמוקרטיה הישראלית, הכנסת יכולה לאלץ אותו להתפטר בעקבות מחאה ציבורית, כפי שבעבר נאלצו להתפטר גולדה, רבין, בגין, ואולמרט

נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים ביצע מעשה סדום בחברה ובכלכלה הישראלית בחסות הקורונה, בנסיון להמלט מאימת הדין. הוא כלא אותנו אזרחי ישראל בסגר דרקוני, הביא למיליון מובטלים, ריסק עסקים, אבל לא טרח לספק תמיכה.

יומיים לתוך הסגר 2 מיליון ילדים במערכת החינוך ננטשו. ובתום הסגר, הוחזרו ללימודים בניסוי הגדול ביותר בילדים בתקופת מגיפה. כיום מערכת החינוך היא מקור ההדבקה המוביל, בפער, אבל שופרות הנאשם מאשימים מפגינים הפצת מחלות.

קבלת ההחלטות החזירית של ראש הממשלה תיעדפה כיסוי חוב אישי למס הכנסה, רטרואקטיבית 11 שנה אחורה על מיליון ש"ח, בזמן שאנשים רעבים ללחם. כתוצאה, ישראל כיום מובילה במספר הנדבקים, מובילה במספר המובטלים, מובילה בהיעדר תמיכה לעצמאים, ומובילה באכיפה ברוטלית של תקנות שמשתנות כל דקה ומתקבלות באופן קפריזי ללא נתונים.

בחסות הקורונה, הנאשם העביר חוק סמכויות ישראלי והפך את הכנסת לחותמת גומי. הכל תוך ניגוד עניינים.

אזרחי ואזרחיות ישראל דורשים אחריות מיניסטריאלית על מחדל הקורונה, יום הכיפורים 2020.

אזרחי ואזרחיות ישראל ממלאים את הרחובות במחאה עממית חוצת מגזרים ומחנות בדרישה מהנאשם לעשות בדיוק את מה שדרשו במחאה עממית חוצת מגזרים ומחנות גם מגולדה מאיר – להתפטר.

אזרחי ישראל ממלאים את הרחובות במחאה עממית חוצת מגזרים ומחנות, בדרישה מהנאשם לעשות בדיוק את מה שדרשו במחאה עממית חוצת מגזרים ומחנות גם מגולדה מאיר – להתפטר

וזכרו, כל מי שמספר לכם שראש ממשלה מחליפים רק בקלפי, טועה או משקר.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 485 מילים ו-1 תגובות
סגירה