אפלקציית כולו

אפליקציית התשלומים "כולו" הפכה ללהיט בתל אביב ובחיפה, לאחר שהציעה למשתמשיה החזר קבוע של 5% מערך הקנייה במגוון עסקים ● אבל אחרי 6 שנים, ההנחה הקבועה מתבטלת בצל משבר הקורונה, וגם חלק מבעלי העסקים מדווחים על הרעת תנאים מהצד שלהם ● בניגוד למגמה בעולם, אפליקציות התשלומים הפופולריות בישראל נשלטות על ידי הבנקים ● בקרוב אנו עשויים לשלם על כך ביוקר

החולשה בעסקי ההסעדה, ובעסקים הקטנים בכלל, פוגעת עכשיו גם באחד המיזמים המבטיחים שהיו אמורים לסמן את עתיד הרכישה באמצעות סמארטפון. חברת כולו (Colu) מבטלת את הבונוס האוטומטי למשתמשיה, והחל מתחילת ספטמבר, מי שירכוש מוצרים באפליקציה כבר לא ייהנה מהחזר קבוע של 5% כפי שהיה עד היום. במקום זאת, מבטיחים שם "הטבות משתנות ומתחלפות" בסכומים שונים לפי בתי העסק והאזורים, מבלי להתחייב מראש להנחה.

כולו נוסדה לפני 6 שנים, ומאפשרת למי שהורידו את האפליקציה שלה לשלם באמצעות הטלפון בעסקים שעובדים עם השירות בתל אביב ובחיפה. זו הפעם השלישית שהארנק הדיגיטלי הזה מוריד את הבונוס למחזיקים בו. לפני שלוש שנים ההנחה ירדה מ-15% ל-10%, ולפני שנתיים היא נחתכה שוב, הפעם ל-5%.

בתשובה לשאלה מדוע מבוטלת ההנחה, המנכ"ל עמוס מאירי, השיב בכתב כי,  "אנו לא מבטלים אלא מחליפים את ההטבה בקאשבק משתנה בהתאם לאזורים שונים, סוגי ענפים וכיו"ב. זה נותן לנו יותר גמישות לתמוך במקטעים השונים".

ואכן, כולו כבר נתנה הטבות ייחודיות לאזורים מסוימים. כך למשל, בחודשים האחרונים האפליקציה הציעה לרכוש מוצרים מעסקים שונים בשדרות ירושלים בימי חול ולקבל בחזרה 17% מסכום הקנייה. המבצע הזה הופעל בשיתוף עיריית תל אביב, שרצתה לתמוך בעסקים היפואיים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה.

ההחזר למשתמש ניתן במה שנקרא "מטבע תל אביב", שאפשר להשתמש בו רק בעסקים שעובדים עם האפליקציה, וערכו נע סביב שקל אחד. כך למשל, עבור הזמנת חברים נוספים שירכשו ב-30 שקל, כולו נותנת בחזרה 30 מטבעות כאלה.

במרכז ובדרום תל אביב כולו די פופולרית, ואפשר לשלם באמצעותה בעיקר במסעדות ובבתי קפה, אבל גם במכוני יופי, במספרות, במכוני עיסוי, במכבסות, בסופרים, בחנויות מכשירי כתיבה, במכוני כושר ועוד.

האפליקציה הציעה לרכוש מוצרים מעסקים שונים בשדרות ירושלים בימי חול ולקבל בחזרה 17% מסכום הקנייה. המבצע הזה הופעל בשיתוף עיריית תל אביב, שרצתה לתמוך בעסקים שנפגעו מעבודות הרכבת

יותר מ-100 אלף משתמשים הורידו את האפליקציה של כולו, והשירות ניתן כיום בכ-1,300 בתי עסק, בעיקר תל אביב וכן בחיפה. עם זאת, באחת המסעדות שבהן ביקרנו ברחוב ריינס בת"א אמרו שהפסיקו לעבוד איתם מסיבות תפעוליות.

מנגד, במסעדה אחרת באזור כיכר דיזנגוף שבה ביקרנו בשבוע שעבר, אמרו כי הם לא מקבלים תשלום במזומן בכלל, ולכן הם דווקא מרוצים מהשירות. במסעדה הזו הוסיפו שכולו גובה מהם עמלת סליקה של 1% על כל עסקה בתוספת 75 שקל לחודש. זאת, ביחס ל-0.78% שגובה מהם חברת כרטיסי האשראי כאל.

משרדי כולו בתל אביב
משרדי כולו בתל אביב

בכולו אמרו לנו השבוע שהעמלה היא אחוז, אלא שמעדויות בשטח ומפרסומים קודמים עולה שהחברה שואפת לחלץ עמלות גבוהות יותר מבעלי העסקים, כדי שיישאו לפחות בחלק מהעלות של ההטבה ללקוחות.

ואכן, חלק מהמסעדות ששוחחנו איתן סיפרו על עמלה גבוהה, יחסית, שהם משלמים לאפליקציה הזו ביחס לסתם חברת כרטיס אשראי סטנדרטי.

כך למשל, בקפה לחם וחברים ברחוב בוגרשוב בתל אביב, אמר הבעלים ארי בן-הרוש, שהוא לא מרוצה מהשירות כי הוא יקר מדי ולא משתלם.

"התחלתי לעבוד איתם לפני שנה בהמלצת הבן שלי, ובהתחלה לא שילמנו כלום. אחר כך רצו 5% בתוספת 75 שקל לחודש, לא שווה בכלל, אני רוצה לבטל. או שיורידו או שנרד מהם", סיפר לי.

לפי מה נקבעה העמלה? במקומות אחרים אמרו שהם משלמים פחות.

"הכל זה מסחרה, אתה מתווכח וזה נקבע בהתאם. אחוז אחד זו לא בעיה, אבל גם 75 שקלים וגם פי 5? גם עם אמריקן אקספרס אני לא עובד, כי אני חושב שהם נותנים שירות ללקוחות שלהם על הגב שלי".

אבל אולי כולו מביאים אליך לקוחות שהורידו את האפליקציה שלהם?

"לא. אתה לא קונה לפי איך אפשר לשלם. מי שרוצה לאכול עוגה אצלי יודע שמה שיש כאן הוא לא יקבל במקום אחר".

אילוסטרציה, בית קפה בתל אביב בעידן הקורונה, יולי 2020, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
אילוסטרציה, בית קפה בתל אביב, יולי 2020, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי

חלק מהעסקים ששוחחנו איתם אמרו שכולו מהווה חלק זניח מהיקף העסקות שלהם כך שהם לא מוטרדים מהעלות, והוסיפו שגם עבור תיירים הם נאלצים לשלם לחברות האשראי הישראליות פי 3 מהעמלה הרגילה לכרטיס האשראי.

אמנם, ראש הממשלה בעצמו הצביע עם פתיחת המשק על עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי ביחס לתקופת ההסגר, אבל הרחובות בתל אביב מספרים סיפור אחר. המסעדות ובתי הקפה בתל אביב נראים ריקים במהלך היום, בוודאי ביחס לתנועה שנהנו ממנה בקיץ שעבר. כך שגם עבורם וגם עבור אפליקציה כמו כולו, חודשי הקורונה שיקפו ירידה חדה בפעילות.

"התחלתי לעבוד איתם לפני שנה בהמלצת הבן שלי, ובהתחלה לא שילמנו כלום. אחר כך רצו 5% בתוספת 75 שקל לחודש, לא שווה בכלל, אני רוצה לבטל. או שיורידו או שנרד מהם. הכל זה מסחרה, אתה מתווכח וזה נקבע בהתאם"

לשאלה מה היקף הירידה בצריכה שזיהו דרך הפעילות שלהם, מאיר השיב כי הם חוו ירידה של בין 20% ל-40% בחודשים האחרונים, בהתאם לחומרת ההגבלות. אלא שבניגוד למסעדות, האפליקציה לא צריכה לשאת בעלויות קבועות גדולות.

כולו החלה לפעול לפנים כחמש שנים בשתי ערים בישראל כאמור, ובעבר פעלה גם בלונדון, ליוורפול ובלפסט. לדברי מאירי, החברה זנחה את הפעילות בבריטניה, וכעת מתמקדת בצמיחה בארצות הברית.

אלא שבניגוד לישראל, הפעילות שם מתמקדת בניסיון לתמוך בכלכלה מקומית ולהציע תגמולים על הרכישות, במקום להציע דרך לבצע את התשלום עצמו.

כך למשל, באקרון אוהיו, כולו השיקה בחודש שעבר הסכם שמעניק הטבות והנחות למי שירכוש מעסקים קטנים בבעלות מקומית, בעיקר של נשים ובני מיעוטים. בתחילת השנה דווח שהחברה פיטרה 30% מעובדיה, ולדברי המנכ"ל, היא מעסיקה כיום 30 עובדים בישראל ועוד 9 בניו יורק.

כולו קיוותה לממן את ההטבות ללקוחות באמצעות המטבע הקריפטוגרפי שהנפיקה בטכנולוגיית בלוקצ'יין, אך לפני כשנה נאלצה לרכוש את כל המטבעות האלה אחרי שהערך שלהם צנח. הקריסה הזו בערך המטבע הווירטואלי של כולו הסבה הפסד של 14 מיליון שקל לקבוצת אי.די.בי שהימרה דווקא עליו.

אפליקציות תשלומים מתחרות

מהפיכת התשלומים הדיגיטליים במדינת ישראל עדיין בחיתוליה בשלב זה. הבנקים אמנם נאלצו להיפרד מהבעלות על חברות כרטיסי האשראי, אך הם מפצים על כך באמצעות אפליקציות התשלומים שהמובילה בהן היא ביט של פועלים, אחריה פיי של לאומי ופייבוקס של דיסקונט.

מדבקה של כולו מודבקת על דלת הכניסה לבית עסק בתל אביב
מדבקה של כולו על דלת בית עסק בתל אביב

הישראלים מתמכרים בהדרגה להעברות האלגנטיות האלה, ולעתים לא מודעים לעמלות השורה שהבנקים גובים עליהן, ולכך ששמי שנושא בהן הוא הצד שמקבל את הכסף.

אפליקציות העברת הכסף של הבנקים משלמות בעצמן עמלה מסוימת לחברות כרטיסי האשראי, אבל זו נמוכה יותר ממה שהלקוחות משלמים ברכישה בכרטיס. נכון להיום, שליש מכלל התשלומים בישראל עדיין נעשים בגיהוץ הכרטיס.

כדי שהאפליקציות האלה לא ידרסו את כרטיסי האשראי ויוציאו אותם מהשוק לגמרי, הרגולטור הגביל אותן להיקף עסקות של 3 מיליארד שקל לשנה עד 2021. מנגד, גם חברות כרטיסי האשראי בטח ירצו להשיק אפליקציות משלהם בעתיד.

בדומה לכולו, גם אפליקציות העברת הכסף והתשלומים של הבנקים מבוססות על היכולת לפתות את הצרכן לוותר על הארנק ולהתמכר לשירות. מטבע הדברים, קל למשוך לקוחות באמצעות הטבות על הרכישה. בהמשך, כשכולנו נתרגל לצורת התשלום הנוחה הזו, ההטבות צפויות להיעלם והעמלות יעלו בהדרגה.

בכל מקרה, כל הגופים הפיננסים שפועלים פה הם דגי רקק וחוששים מהיום שבו יצטרכו להתחרות במפלצות הענק שמגששות את דרכן לישראל: אמזון, גוגל פיי ואפל פיי. ברגע שאלה יקבלו אישור לסלוק תשלומים דרכם, לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי המקומיים יהיה קשה מאוד לעמוד מולם, ואילו סטארט-אפ קטן כמו כולו יהפוך ליעד מידי לרכישה.

עוד 1,037 מילים
סגירה