היעדר אמון בין תושבי שכם למשטרת הרשות גרם לנטישת טובי בניה

קציני ביטחון פלסטינים בקרב חמושים מאירגון אל אקסא בשכם (צילום: AP Photo/Nasser Ishtayeh)
AP Photo/Nasser Ishtayeh
קציני ביטחון פלסטינים בקרב חמושים מאירגון אל אקסא בשכם

בתקופת האינתיפאדה הטרוריסטית – בעל הון משכם, בן לאחת המשפחות האריסטוקרטיות, ביקש לבנות מגדל דירות ועסקים במקום טוב בעיר. ניגש אליו בכיר של המיליציה "גדודי אל-אקסא" וביקש שייתן לו דירה במגדל, ותמורת זאת "הוא יגן" על הבניין. המשקיע אמר תודה רבה, ועצר את הבנייה.

בתקופת האינתיפאדה בעל הון משכם ביקש לבנות מגדל דירות ועסקים במקום טוב בעיר. בכיר בגדודי אל-אקסא ביקש שייתן לו דירה במגדל, ובתמורה "הוא יגן" על הבניין. המשקיע אמר תודה רבה, ועצר את הבנייה

אחרי שנסתיימה האינתיפאדה, וראש הממשלה הפלסטינית, סלאם פייאד, הקים את "המשטרה הפלסטינית" שהייתה אמורה להשליט חוק וסדר ברשות הפלסטינית, בעל ההון משכם החליט לחזור ולבנות את המגדל.

אבל אז בא אליו אותו בכיר בגדודי אל-אקסא לשעבר, הפעם במדי קצין של משטרת סלאם פייאד, ואמר לו: 'אתה זוכר את מה שדיברנו אז? זה שריר וקיים. אתה רוצה לבנות את המגדל? תן לי דירה'.

בעל ההון זנח לגמרי כל השקעה ברשות הפלסטינית. הוא משקיע בירדן ובמקומות רבים אחרים – רק לא ברשות הפלסטינית.

בכלל, המשפחות האריסטוקרטיות של שכם, הקונפדרציה של מסרי, הם הבסיס הכלכלי של ירדן, ועקרו לשם מהעיר שכם. שכם של הרשות הפלסטינית היא עיר ענייה, כמו הרשות כולה, נשלטת בידי כנופיות בחסות המוקטעה ברמאללה.

הלקח הוא, שעל מנת לבסס כלכלה בריאה ויציבה, המשטרה, כל משטרה, חייבת לעורר אמון בקרב האזרחים שהיא משרתת. ולא לשרת את השלטון.

בעל ההון זנח כל השקעה ברשות הפלסטינית. הוא משקיע בירדן ובמקומות רבים אחרים – רק לא ברשות הפלסטינית. כדי לבסס כלכלה בריאה ויציבה, המשטרה, כל משטרה, חייבת לעורר אמון בקרב האזרחים שהיא משרתת

 במקרה של שכם, היעדר אמון במשטרה גרם לנטישת טובי בניה של שכם לניכר, ונקווה שהלקח הזה יילמד גם אצלנו.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 255 מילים
סגירה