מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
תני גולדשטיין

עיריית ירושלים מונעת בדיקת המתחם שסופח למעון רה"מ

ועדת השימור של העירייה החליטה להכניס מהנדס מטעמה למתחם שעליו השתלט מעון ראש הממשלה ● אבל העירייה מתעלמת מההחלטה - ואינה מאפשרת את כניסת המהנדס ● מאז חשיפת זמן ישראל על הפלישה לווילה שוקן, העירייה דוחה בקשות למידע על מצב המבנה ● חברת מועצת העיר: "אפשר לחשוב שמדובר בכור אטומי"

עיריית ירושלים מתעלמת מהחלטה של ועדת השימור העירונית להכניס מהנדס מטעם הוועדה שיבדוק את הנעשה במתחם "וילה שוקן" הסמוך למעון ראש הממשלה, ואינה מאפשרת את כניסת המהנדס למתחם. כך נודע לזמן ישראל.

ועדת השימור העירונית דנה לפני כחודש בנעשה במתחם וילה שוקן, בעקבות חשיפת זמן ישראל על פלישת מעון ראש הממשלה בפועל למתחם. הוועדה קיבלה את הצעתה של חברת הוועדה ומייסדת הוועדה לשימור אתרים, ציפי רון, לאפשר למהנדסים ונציגים מטעמה להיכנס למתחם.

"ציפי ביקשה שיבדקו מה קורה שם, שיכניסו מהנדס", אומר יו"ר הוועדה, יוחנן ויצמן, "הדרישה הייתה מוצדקת לגמרי ואנחנו אישרנו אותה כבר בזמן ההסגר".

בפועל לא היה ביקור כזה. דרשתם מהעירייה או ממשרד ראש הממשלה שיסבירו לכם למה לא מקיימים את ההחלטות שלכם?
"עזוב אותי מזה, בחייך. כשמתחיל ריח של פוליטיקה ומתחילים לספר סיפורים על שיקולים ביטחוניים, אני מקפל את הזנב ובורח. אף אחד לא באמת סופר אותנו".

"עזוב אותי מזה, בחייך. כשמתחיל ריח של פוליטיקה ומתחילים לספר סיפורים על שיקולים ביטחוניים, אני מקפל את הזנב ובורח. אף אחד לא באמת סופר אותנו"

בעקבות חשיפת זמן ישראל, העלתה רון במועצת השימור רשימת שאלות לעיריית ירושלים על המצב במתחם. השבוע התקיים דיון של מועצת השימור, ורון דרשה מוויצמן להכניס את הנושא לסדר היום כדי לחייב את העירייה לענות לשאלותיה.

חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)
לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

העירייה לא סיפקה שום תשובות, וויצמן לא הכניס את הנושא ללו"ז. כשרון גילתה זאת והתלוננה על כך, ויצמן התיר לה לדבר בסוף הישיבה ולהעלות שוב את טענותיה ושאלותיה, אבל רון לא נשארה עד סוף הישיבה והנושא לא נדון.

חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון, מנסה כבר שמונה חודשים לקבל מעיריית ירושלים תשובות על המצב במתחם, ואינה מקבלת כל מידע או הסברים למרות דרישות חוזרות ונשנות שהיא מעלה במועצה.

"כבר שמונה חודשים אנחנו מנסים לקבל מידע על בית שוקן, הבעלות עליו, השינויים בו והשימוש בו", אומרת ורטון בתסכול לזמן ישראל.

"אפשר לחשוב שמדובר בכור אטומי", היא מוסיפה, "אבל למיטב ידיעתי אין מתקן כזה בסמולנסקין או בבלפור. הגיע הזמן לתת תשובות ולחשוף את מה שנעשה במקום הזה. לציבור יש זכות לדעת ואם אין מה להסתיר, שיפסיקו להסתיר".

ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
ירושלים בשנות ה-30: במרכז וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון רה"מ (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

זמן ישראל חשף כי מעון ראש הממשלה השתלט על מבנה היסטורי ענק השוכן בסמוך לבית ראש הממשלה, שיפץ אותו והפך אותו בפועל לחלק מהמתחם המאובטח של המעון ולמבנה המשמש את פמליית ראש הממשלה לצרכים שונים.

המבנה נמצא ברחוב סמולנסקין 7, סמוך לבית ראש הממשלה הממוקם ברחוב סמולנסקין פינת רחוב בלפור. המבנה שימש בעבר כאקדמיה למוזיקה ולמחול וכבית הספר התיכון שליד האקדמיה ואחר כך כבית ספר של רשת "שובו".

"אפשר לחשוב שמדובר בכור אטומי, אבל למיטב ידיעתי אין מתקן כזה בסמולנסקין או בבלפור. הגיע הזמן לתת תשובות ולחשוף מה נעשה במקום הזה. לציבור יש זכות לדעת"

מבדיקת זמן ישראל עלה כי, ככל הידוע, לא הוגשו בקשות לגופי התכנון והבנייה של עיריית ירושלים לשיפוץ המבנה ולשימוש בו כחלק מהמעון. בעירייה ובמשרד ראש הממשלה לא השיבו עד כה לשאלה, האם הוגשו בקשות לאישור השיפוץ.

הקרקע של המבנה, ש"סופחה" בפועל לבית ראש הממשלה, נרכשה לפני כעשרים שנה על ידי קבוצת בעלים פרטיים מחו"ל. על הקרקע אושרה בנייה פרטית לטובת הבעלים, ללא שום קשר לבית ראש הממשלה.

ההשתלטות, שהחלה ככל הנראה לפני כ-7 שנים, נחשפה בבית המשפט המחוזי בהרצליה במהלך דיון בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד הליכוד ומקורבי נתניהו.

יועץ ראש הממשלה לשעבר, ניר חפץ, שהוא אחד הנתבעים בפרשה, הציג על דוכן העדים תמונות ממה שכינה "החמ"ל נגד מני נפתלי" – פורום שכלל, לטענת חפץ, את נתניהו, חפץ, עורכת הדין שולי אשבול ויועצי ראש הממשלה דוד שמרון, טופז לוק ויונתן אוריך – ובו תוכננו לכאורה מהלכים נגד נפתלי.

לאחרונה נחשף בזמן ישראל כי בעלי הווילה, שכבר שבע שנים אינם יכולים לממש את זכויות ותכניות הבניה המאושרת שלהם במקום בשל השתלטות מעון רה"מ, נמצאים על סף ייאוש ושוקלים למכור את הנכס.

עד כה לא התקבלה תגובת עיריית ירושלים לידיעה.

עוד 579 מילים
סגירה