סקר הלמ"ס לא מכיר בגברים שחיים ביחד ומנהלים משק בית משותף

אין סיבה לגאווה סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנערך בימים אלה ברחבי ישראל, אינו מכיר בקיומו של משק בית להט"בי ● רפי וזאנה, שחי בזוגיות עם גבר ולהם ילד משותף: "בשביל מה הסקר הזה שכולו שקר? איפה פה האמת?" ● הלמ"ס בתגובה לפניית "זמן ישראל": "הסקר בודק את חלוקת התפקידים בין גברים לנשים בתוך משק הבית. אנו פועלים להתאמתו לכל המשתתפים ומצרים על חוסר הנעימות"

רפי וזאנה (מימין) עם בן-זוגו אנדריי והתינוק יהונתן (צילום: באדיבות המצולמים)
באדיבות המצולמים
רפי וזאנה (מימין) עם בן-זוגו אנדריי והתינוק יהונתן

רפי וזאנה, בן 40, מתל אביב, נשואי לבן זוגו אנדריי ואב ליהונתן בן שנתיים, הופתע לגלות אמש, כי אורח חייו כאב גאה לא מוכר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהיא הגוף הרשמי האוסף מידע על אזרחי ישראל, מידע שמשמש משרדים ממשלתיים וגופים ציבוריים לתכנון, קביעת מדיניות והקצאת תקציבים.

"אתמול בערב דפק אצלי בדלת הסוקר של הלמ"ס וביקש שאענה על כמה שאלות. בן הזוג שלי לא היה בבית והייתי לבד עם הילד, אבל כבר בשאלה הראשונה ששאל הסוקר ציינתי שאני חי בזוגיות עם גבר", מספר וזאנה ל"זמן ישראל".

"בהמשך השאלון היו שאלות סגורות שסקרו את אורח החיים שלי בזוגיות. לקראת סוף הסקר היו שאלות כמו מי אחראי על מטלות הבית? מי מבשל? מי מכבס? מי עושה קניות? ואז שמתי לב שהשאלון הזה סגור, והסוקר צריך לסמן במשבצת – אני או בת זוגתי. וכשאני עניתי שזה אני הוא סימן את המשבצת של גבר וכשעניתי שזה בן זוגי הוא סימן שזו אשתי".

בהמשך הערב העלה פוסט לרשתות החברתיות, ובו כתב: "אני פחות או יותר רוצה לקבור את עצמי מבושה. סורי אין משבצת כזו 'בן זוג', ושנייה לפני סוף הראיון אתה מספר לי על זה שנפלתי קרבן למערכת ארכאית ומטופשת שלא מכירה בי? בחיים המשותפים שיצרנו? בילד שלי שמפריע לי בראיון בלי הפסקה".

גאווה על שום מה? #2שמחתי כשהתבשרתי על כך שעליתי במדגם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקראת הסקר החברתי הגדול. ועכשיו יצא בני…

פורסם על ידי ‏‎Rephael Jacob Vazana‎‏ ב- יום רביעי, 19 ביוני 2019

בהמשך הערב רפי הופתע לגלות מהתגובות שקיבל ברשת החברתית, כי ההשתתפות בסקר של למ"ס היא חובה אזרחית על פי חוק ואינה וולונטרית.

"אם אתם מכניסים את התשובות האלה למערכת שסורקת את העיגולים השחורים, איך זה משקף את החברה הישראלית. בשביל מה הסקר הזה שכולו שקר? איפה פה האמת?" הוא שואל.

רפי מספר כי במהלך חייו עם בן זוג וכאב גאה למד למצות את הזכויות שלו, ותמיד ניסה לתקן את העוול של מערכות שלא הכירו במעמד שלו.

רפי וזאנה ובנו (צילום: באדיבות המצולם)
רפי וזאנה ובנו (צילום: באדיבות המצולם)

"אני עובד ציבור ואחראי על התרבות בעיריית חולון. בשנת 2011 נישאתי לאנדריי ומאותו רגע אני מחשיב את עצמי כנשואי. בטופס של המשכורת בעבודה התחלתי למלא משבצת 'נשוי' בשאלה על מעמד אישי, ובתלוש המשכורת המשיכו לרשום אותי כרווק. התעקשתי לתקן את זה ואכן היום אני רשום כנשואי. זה לא מקנה לי זכויות נוספות, אבל זה  חשוב לי כי זו האמת שלי".

תגובת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמסר בתגובה לפניית "זמן ישראל", כי "שאלוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מותאמים לכל סוגי המשפחות בישראל, ומאפשרים מענה ואיסוף נתונים גם על משפחות חד מיניות.

"מבלי לפגוע בפרטיות המשיבים על הסקרים ולהתייחס למקרה הספציפי המתואר, הסקר החברתי מספק מידע מעודכן על תנאי החיים ועל רווחת האוכלוסייה בישראל, וכן על השינויים שחלים בהם לאורך זמן. כמו כן, כולל הסקר פרק בעל נושא מתחלף מדי שנה. בשנת 2019 הנושא הנבחר הינו דיור, משפחתיות ונסיעות לחו"ל, ובמסגרת זו נבחנת חלוקת תפקידים בין גברים לנשים בתוך משק הבית.

"בימים אלה אנו פועלים להתאמת חלק זה בשאלון עבור כלל המשיבים. אנו מצרים על אי ההבנה ותחושת חוסר הנעימות, אם נגרמה שכזו, ומודים על שיתוף הפעולה.

עוד 440 מילים
סגירה