זה או תקציב, או בחירות, או עסקת טיעון

לפי כמה שרים, נתניהו הודיע לדרעי בסוף השבוע שעבר כי החליט ללכת לבחירות ● אפשר לקבל את הדברים כפשוטם, אבל יש גם אופציות אחרות ● טועה מי שחושב שבנט ישלח חבל הצלה לנתניהו ● ובליכוד מתחילים לדבר על פריימריז ● פרשנות

בנימין נתניהו ובני גנץ במסיבת עיתונאים ב-27 ביולי 2020 (צילום: al Shahar/POOL)
al Shahar/POOL
בנימין נתניהו ובני גנץ במסיבת עיתונאים ב-27 ביולי 2020

"אנחנו הולכים לבחירות, לא ב-90 אחוז, במאה אחוז", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לאריה דרעי בסוף השבוע שעבר. דרעי סיפר בהתרגשות על הפגישה ועל השיח עם נתניהו לכמה שרים במהלך ישיבת הממשלה אתמול. השרים קיימו ביניהם סיעור מוחות והעלו שלוש אופציות בעקבות כתב החידה שזרק נתניהו לחלל האויר:

הראשונה, צריך לקבל את הדברים כפשוטם. נתניהו החליט ללכת לבחירות כיוון שהוא לא מעוניין לחטוף נבצרות בעקבות עתירה לבג"ץ שתוגש בסוף דצמבר, לקראת פתיחת המשפט שלו.

נתניהו יקדים את הבחירות לדיון בבג"ץ, כדי לערבב את המערכת הפוליטית מחדש. הבחירות יתקיימו בסוף נובמבר הקרוב, אחרי שהתקציב לא יעבור בסוף אוגוסט. התקציב יהיה התירוץ של נתניהו לבחירות, ואת האשמה הוא יפיל כמובן על כחול לבן, ש"מתעקשת על תקציב דו-שנתי ולא אחראי".

האופציה השנייה, נתניהו מעוניין להלחיץ את דרעי ולכן איים בבחירות בצורה כל כך מפורשת. נתניהו רוצה שדרעי יעביר את המסר לחבריו בכחול-לבן, בעיקר שר החוץ גבי אשכנזי, והם יבינו שראש הממשלה רציני, ירדו מהתקציב הדו-שנתי וכך ימנעו מעצמם בחירות ותוצאה מביכה בקלפי.

אפשרות אחת היא שנתניהו רוצה שדרעי יעביר את המסר לחבריו בכחול-לבן, בעיקר שר החוץ גבי אשכנזי, והם יבינו שראש הממשלה רציני, ירדו מהתקציב הדו-שנתי וכך ימנעו מעצמם בחירות ותוצאה מביכה בקלפי

האופציה השלישית שהעלו השרים: נתניהו אכן מתכוון ללכת לבחירות, אבל צריך להתחשב בכך שהשיחה עם דרעי (וגם עם יו"ר הכנסת יריב לוין, ששמע ממנו דברים דומים) התקיימה בסוף השבוע שעבר.

בסוף השבוע נתניהו שהה עם בני משפחתו, וכולם שמעו היטב את קולות המפגינים שעלו מבעד לבית בקיסריה. האם ראש הממשלה שינה את דעתו בעקבות ההתייעצויות המשפחתיות? האם בבלפור/קיסריה הבינו כי בחירות בימים כאלה ובמצב קטסטרופלי של המשק הסיכון ללכת לבחירות הוא גבוה מדי?

אלה האופציות, אבל דבר אחד ברור. זה או תקציב, או בחירות, או עסקת טיעון שנתניהו מבשל מאחורי הקלעים. אפשרות שתקום ממשלה חלופית, אחרי שנתניהו יצרף את נפתלי בנט ויגנוב עוד כמה חברי כנסת של כחול-לבן – אינה קיימת.

הדיבור הזה עולה בימים הללו בשיח הפוליטי בין השרים, ומחייב שורה ארוכה של סיבוכים פרלמנטרים, שתי הצעות אי-אמון, נפילה מבוימת למעשה של נתניהו, מינוי ראש ממשלה אחר מהליכוד – וחזרה של נתניהו לממשלה צרה בראשותו.

אבל זה לא יקרה. בנט לא יצטרף לממשלה כזו, גם אם ראש הממשלה יציע לו את תיק הביטחון ויחזיר את איילת שקד לתיק המשפטים. בנט נפגע די והותר מנתניהו והוא האחרון שישלח לו חבל הצלה. לבנט יש גם תוכניות גדולות לבחירות הבאות, בעקבות ההצלחות שרשם במלחמה נגד הקורונה. הפעם הוא נחוש לצאת מתחום מפלגות הלווין של נתניהו והליכוד.

בנט נפגע די והותר מנתניהו והוא האחרון שישלח לו חבל הצלה. לבנט יש גם תוכניות גדולות לבחירות הבאות, בעקבות ההצלחות שרשם במלחמה נגד הקורונה. הפעם הוא נחוש לצאת מתחום מפלגות הלווין של נתניהו

בישיבת סיעת הליכוד אתמול אמר נתניהו כי "אין שום סיבה ללכת לבחירות. ישראל לא צריכה בחירות – היא צריכה תקציב". דווקא אחרי הדברים הללו, ומתוך היכרות רבת שנים עם נתניהו, החלו בכירי הליכוד לדבר על הפריימריז לקראת הבחירות הקרבות לכנסת.

במהלך השנה האחרונה לא התקיימו פריימריז בליכוד, והמפלגה שימרה את הרשימה בבחירות פעם אחר פעם. פעילים רבים לא מוכנים לסיבוב נוסף בלי בחירות פנימיות, והדרישה עולה כבר בקבוצות הווטסאפ השונות.

פריימריז כאלה, מבטיחים בליכוד, יהיו בין הסוערים ביותר שידעה התנועה. השרים רואים את תחילת הקץ של שלטון נתניהו, וכל אחד יעשה הכל כדי לתפוס מקום גבוה יותר ברשימה ולסמן את עצמו כיורש מוצהר.

עוד 518 מילים
סגירה