בעקבות תקיפות מפגינים, המשטרה תתגבר את כוחותיה במחאות הבאות

ריבלין, נתניהו וגנץ גינו את האלימות שהופנתה נגד מפגינים בתל אביב ● שלושה חשודים בתקיפת מוחים נעצרו על ידי המשטרה ● "הסעודה האחרונה": מיצג מחאה נגד נתניהו הוצב בכיכר רבין ● הכנסת אישרה את חוק המענקים ● כ"ץ הודיע שיניח על שולחן הממשלה תקציב ל-2020; גנץ אמר שלא יאפשר זאת ● גלנט הציג מתווה לפתיחת שנת הלימודים; הסתדרות המורים מתנגדת לתוכנית

כוחות משטרה ניצבים מול מפגינים, המוחים נגד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בתל אביב, 28 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
כוחות משטרה ניצבים מול מפגינים, המוחים נגד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בתל אביב, 28 ביולי 2020
22:47 עריכה

במערכת הפוליטית פרסמו הערב שלל אמירות מפייסות לרגל ט' באב המצוין היום ומחר.

22:31 עריכה

אחרי שקבינט הקורונה צומצם בתחילת השבוע מ-16 חברים לעשרה – גם בקבינט המדיני-בטחוני צפוי לחול שינוי. במקום ועדת השרים לענייני ביטחון, הכוללת 21 חברים ומשקיפים, יוקם פורום מצומצם – "מטבחון" – שיכלול שמונה-עשרה חברים – כך דיווחה הערב גילי כהן בתאגיד השידור כאן.

מטעם כחול לבן צפויים לכהן בפורום המצומצם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן והשרה לנושאים אסטרטגיים והסברה אורית פרקש הכהן.

מטעם גוש הליכוד יכהן ראש הממשלה בנימין נתניהו וכמה מבין השרים הבאים – שר האוצר ישראל כ"ץ, שר החינוך יואב גלנט, שר המודיעין אלי כהן, השר להשכלה גבוהה ומשלימה והשר למשאבי מים זאב אלקין ושר הפנים אריה דרעי.

נתניהו וגנץ הם שסיכמו על הקמת המטבחון, והכוונה לאשר את הקמתו ביום שלישי הבא בישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני.

22:06 עריכה

ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן שואף לצמצם את האלימות בהפגנות – כך דיווח משה נוסבאום בחדשות 12. כהן מתכוון להגביר את השימוש באמצעים טכנולוגיים כדי להשיג מטרה זו. כמו כן בכוונתו להפנות יותר כוח אדם לעיסוק במחאה ולשלב יותר פעילות סמויה של המשטרה.

21:18 עריכה

אחד משלושת החשודים בתקיפת מפגינים אמש בתל אביב שוחרר בתנאים מגבילים. שני החשודים האחרים יובאו מחר לבית משפט השלום בעיר לדיון בהארכת מעצרם.

21:01 עריכה

על רקע האלימות בהפגנות וברשתות החברתיות ראש הממשלה החליפי בני גנץ הביע חשש ממלחמת אחים וקרא "לחדול מהסתות": "זה נהיה מסוכן". את הדברים אמר יושב ראש כחול לבן בראיון לרביב דרוקר, ששודר הערב בחדשות 13.

גנץ התייחס לאפשרות שהממשלה תדון בשבוע הבא בהעברת תקציב מדינה לשנת 2020 ואמר, שלפי ההסכם הקואליציוני, סדר היום של הממשלה צריך להיות מאושר הן על ידי ראש הממשלה והן על ידי ראש הממשלה החליפי, לכן – בהתחשב בכך שהוא מתנגד לשתי הצעות תקציב נפרדות לשנים 2020 ו-2021 – הנושא לא יועלה לדיון. "אני לא אסוג מהעמדה הזו", הבהיר בהתייחס לתמיכתו בתקציב אחד לשנים 2021-2020.

כשנשאל האם נפל פגם בהסכם הקואליציוני שעליו חתם עם נתניהו – משום שישנו פתח לכך שהליכוד ימנע העברת תקציב, אך ראש הממשלה יישאר בתפקידו השיב גנץ: "יש גבול ליכולת ההנדסה המשפטית". עוד אמר כי יש לו ציפייה מהמפלגות החרדיות, שיעמדו על כך שההסכם הקואליציוני ימומש.

"אני מקווה שלא נגיע לבחירות", אמר גנץ. כשנשאל – אם תהיינה בחירות – האם יפנה את ראשות כחול לבן למועמד אחר, כמו גדי איזנקוט, אם ייווכח שסיכוייו טובים משלו, השיב בשלילה: "לא, אני מוביל את כחול לבן".

יושב ראש כחול לבן נדרש גם לכוונת הליכוד להדיח את יושבת ראש ועדת הקורונה מתפקידה: "אני לא חושב שצריך להדיח את הגברת יפעת שאשא ביטון". לצד זאת אמר שלכל סיעה עומדת הזכות לכפות משמעת סיעתית על חבריה. "אנחנו" – הבהיר גנץ בהתייחס להצבעה עתידית על הדחתה של שאשא ביטון – "לא נתמוך בעניין הזה".

20:21 עריכה

שורה של כלכלנים בכירים פרסמו גילוי דעת, שבו הביעו תמיכה בהעברת תקציב אחד עבור השנים 2021-2020 – כך דיווחה הערב קרן מרציאנו בחדשות 12.

"לדעתנו, תקציב לתקופה קצרה של כשלושה חודשים… רק יגביר את אי הוודאות הכלכלית", כתבו הכלכלנים בגילוי הדעת. "תקציב לתקופה כה קצרה אינו מקובל בעולם, הוא לא יהיה מובן בשווקים ויצור את הרושם של העדר מסגרת תקציבית ואובדן דרך".

בין החתומים על גילוי הדעת – הכלכלנים עמנואל טרכטנברג, יעקב פרנקל, אלחנן הלפמן, מנחם יערי ואיתן ששינסקי.

20:04 עריכה

עשרות מוחים מפגינים ליד בית ראש הממשלה בירושלים.

19:41 עריכה

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הביעה התנגדות למתווה החזרה ללימודים של שר החינוך יואב גלנט. בן דוד קראה שלא לשתף פעולה עם התוכנית.

במכתב ששלחה למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי כתבה בן דוד, שתלמידי הגנים וכיתות א'-ב' לא יוכלו לשמור על מרחק חברתי של שני מטרים – כפי שנדרש בתוכנית שהוצגה – כי תלמידי כיתות אלה לא יפוצלו.

בן דוד מחתה על כך שעובדי הוראה שמעוניינים לפרוש מטעמי שחיקה לא יוכלו לעשות כן. בנוסף, מחתה על כך שלא נמצא כל פתרון לעובדי הוראה הנתונים בסיכון. מזכ"לית הסתדרות המורים כתבה שהמתווה "ריק מתוכן" ולא מספק "מענה לכשלים ולצרכים" שהתעוררו בתקופת הקורונה.

19:35 עריכה

שניים מבין שלושת החשודים, שנעצרו בחשד לכך שהתקיפו אמש מפגינים בתל אביב, קשרו עצמם לזירה. חשוד שלישי טוען שלא היה במקום בעת האמורה.

19:34 עריכה

שי סקלר, מפגין שהותקף אמש במחאה בתל אביב, מספר על שאירע לו: "הותקפתי על ידי קבוצה מאורגנת של חמושים בבקבוקי זכוכית, גז פלפל, אלות וסכינים, הם תקפו אותי בראש עם חפץ חד".

"כשהצעדה הגיעה לאזור הסינמטק הצטרפו קבוצה של עשרה אנשים שלבשו שחור, בהתחלה חשבנו שהם בלשים סמויים כי הם הסתובבו כקבוצה מאורגנת. ברגע אחד הם התחילו לתקוף עם סכינים, אלות ובקבוקי זכוכית", שחזר סקלר, שמתח ביקורת על המשטרה שלא הגנה עליו ועל חבריו.

19:23 עריכה

התנועה לטוהר המידות פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לעצור את מינויה של ד"ר לימור סמימיאן-דרש ליועצת קורונה. הארגון מוחה על כך שסמימיאן-דרש, המקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, קיבלה פטור ממכרז עבור מינוי זה.

במכתבה טענה התנועה לטוהר המידות שהפטור שניתן הוא חריג, נגוע בשיקולים זרים ונובע מקשריה של סמימיאן-דרש עם נתניהו ובני משפחתו ומתמיכתה הפומבית בראש הממשלה.

הארגון טוען שניצול המאבק בנגיף הקורונה לטובת סידור ג'וב למקורבת לראש הממשלה ולבני משפחתו, על חשבון כספי הציבור, הוא דבר פסול הפוגע קשות באמון הציבור, במיוחד כשהציבור הישראלי נאבק במשבר כלכלי ובריאותי.

הארגון מסר שאם המינוי – הנוגד, לשיטת חבריו, ערכים בסיסיים של מנהל תקין – לא יבוטל, ישקלו לעתור כנגדו לבג"ץ.

18:44 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל יביא לאישור הממשלה את מינויו של ניר שוויקי ליושב ראש מועצת הכבלים והלוויין.

הנדל –

שוק הטלוויזיה דורש שינויים והתאמות לעידן הנוכחי. בזמן שהעולם השתנה, הרגולציה נשארה תקועה בשנות ה-90. התרשמתי כי שוויקי מכיר בצורך לשינויים, וכי ניסיונו רב השנים יהיה לו לעזר בביצוע השינויים הנדרשים.

שוויקי –

שוק התקשורת עומד בפני אתגרים ושינויים שהמציאות מחייבת. תפקידנו להתאים את עצמנו למצב ולעודד את שוק הטלוויזיה להיות אטרקטיבי תוך שמירה על סטנדרט גבוה. אני משוכנע שניסיוני יעזור לי לקדם תהליכים מורכבים תוך שיתוף פעולה בין כלל הגורמים בתחום.

17:38 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על כך שמפגינים לא זוכים לקבל הגנה: "לא יכול להיות שהורים וחברים אומרים לצעירים שיוצאים להפגין – 'תשמרו על עצמכם'".

16:54 עריכה

מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת, אבי כהן סקלי, נדבק בקורונה. השר רפי פרץ ייכנס לבידוד.

16:50 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון לכבוד אישור חוק המענקים על ידי הכנסת: "זה עוד צעד שיקל עליכם ויניע את גלגלי הכלכלה".

16:33 עריכה

אנשי השיטור העירוני של עיריית ירושלים החלו לפנות את מאהל המחאה בגן העצמאות בעיר. המוחים טוענים שהפינוי נעשה ללא צו של בית משפט.

16:21 עריכה

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בירך את המשטרה שעצרה חשודים באלימות נגד מפגינים אמש בתל אביב.

15:57 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שיגיש היום תלונה במשטרה נגד אדם שקרא לרצוח אותו "עם כדור בראש".

15:45 עריכה

הסתיימה ללא תוצאות פגישתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ עם שר האוצר ישראל כ"ץ בנושא תקציב המדינה. בפגישה, שנערכה בכנסת בהשתתפות שר המשפטים אבי ניסנקורן, דנו הצדדים בשאלה האם יש להעביר תקציב אחד עבור השנים 2021-2020 או שני תקציבים נפרדים.

15:29 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום בוועידת מנהיגים, שעסקה בהתמודדות עם גל התחלואה השני. את ועידת הווידאו אירח קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ והשתתפו בה ראש ממשלת אוסטרליה מוריסון, ראש ממשלת דנמרק פרדריקסן, ראש ממשלת יוון מיצוטקיס וראש ממשלת צ'כיה באביש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת וידאו של מנהיגים מהעולם לגבי מגפת הקורונה, 29 ביולי 2020 (צילום: עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית)
נתניהו בוועידת הווידאו, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית)

נתניהו אמר בוועידה: "שיעור הבדיקות שלנו גבוה מאוד. אנחנו מגיעים ל-30 אלף בדיקות ביום באוכלוסייה של 9 מיליון. אני חושב שעוד נצליח לעלות את הכמות. אנחנו רוצים מנגנון בסדר גודל תעשייתי שיוכל לבצע בדיקות המוניות ומנגנון איתור ובידוד מהיר מאוד. זה חיוני כדי שנמשיך להכיל את המגיפה לאורך זמן".

לדברי ראש הממשלה, אחד הלקחים שנלמדו מהתפרצות הגל הראשון הוא הצורך להגביל את ההתקהלויות במקומות סגורים כדי למנוע הדבקה מסיבית. המנהיגים הסכימו כי יש צורך להמשיך ולהגביל את ההתקהלויות על מנת להימנע מהתפרצות משמעותית מחודשת.

15:07 עריכה

שוטרי מרחב ירקון עצרו שלושה חשודים בהפעלת אלימות אמש נגד מוחים בהפגנה בתל אביב. המשטרה הודיעה שנגד השלושה נאספו ראיות הקושרות אותם למעשי התקיפה.

15:04 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק המענקים. 68 חברי כנסת הצביעו בעד, לא היו מתנגדים ולא היו נמנעים.

15:00 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: "רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני".

אני מבקש לומר בבירור נוכח ההתפתחויות האלימות ביממה האחרונה: רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני.

ידענו את המציאות האיומה והמטלטלת הזו.

אויה על נפשותינו אם נתדרדר למציאות שכזו שוב. אבוי לדמוקרטיה שלנו אם נשלח יד איש באחיו.

שיח הגינויים הפך מס שפתיים. כל גינוי נתקף מיד בשאלה למה לא גינית התרחשות אחרת והמהות נרמסה כליל.

אני זועק מרה מול האלימות המופנית כלפי מפגינים ומבקש ממשטרת ישראל למצות את הדין עם מחולליה.

אני זועק מרה נגד הקריאות לפגוע בראש הממשלה ומשפחתו וקורא למשטרת ישראל לקחת כל איום שכזה ברצינות מלאה. אין לנו את היכולת לזלזל בשום איום, קיומנו תלוי בכך.

עכשיו – מיד – אופוזיציה כקואליציה, השמיעו קול ועשו מעשה להרגעת הרוחות ועצרו את האלימות.

13:50 עריכה

מנהלת השיווק והאחראית על "מוקד הקורונה" של משרד הבריאות, איילת גרינבאום אריזון, התפטרה מתפקידה. כך פורסם היום בערוץ N12.

אתמול פורסמה בזמן ישראל חשיפה של שורה ארוכה של סתירות פנימיות, טעויות ומידע לא ברור ולא אחיד שהועבר לציבור על ידי מוקד הקורונה ואתר משרד הבריאות, על נהלי בידוד הבית, שגרם לכשלים וטעויות בטיפול במבודדים, ולהצפת המוקד בפניות של אזרחים שלא ידעו כיצד להתנהל.

13:30 עריכה

ראש הממשלה הגיב לאירועי האלימות בהפגנה אתמול בפוסט ארוך ותוקפני כלפי התקשורת והאופוזיציה.

נתניהו יצא נגד המתקפות שספגו המוחים והקביל אותן להסתה ואיומים ברצח שמגיעים אליו ואל בני משפחתו, בין השאר במיצג "הסעודה האחרונה" שהוצג הבוקר בכיכר רבין, שלטענת נתניהו, מובא בו איום בצליבה.

בציוצים הבאים האשים נתניהו את יאיר לפיד ש"בדומה לאהוד ברק, מעודד קבוצות של אנרכיסטים שמטרתן הפרת הסדר הציבורי וערעור יסודות החברה הישראלית".

נתניהו סיכם במסר מפייס לקראת ט' באב ובקריאה להתאחד נגד הקורונה.

13:28 עריכה

שר החינוך הציג את מגבלות הקורונה. על פי הדיווח ב-ynet, הגנים וכיתות א' ב' ילמדו כרגיל והשאר יחולקו לקבוצות או ילמדו מהבית.  התקציב לכוח אדם ומיגון: 4.2 מיליארד שקל.

על פי שר החינוך המערכת אינה ערוכה במלואה לעבודה מרחוק ואלו דברים שיתקדמו בתוך שנת הלימודים.

 

13:06 עריכה

ח"כ ע'דיד כמאל מריח ממפלגת יש עתיד העלתה הצעה לתיקון חוק הלאום. לפי ההצעה יוקנה לערבית מעמד של שפה רשמית וכי לחוק תתווסף הצהרה כי "פיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד, יעשה לטובת כל תושבי המדינה".

המליאה הצביעה נגד הצעת החוק, חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה. ככל הנראה הדבר ישמש את האופוזיציה נוכח הבטחת הבחירות המפורשת של בני גנץ לשנות את החוק.

12:25 עריכה

השר אמסלם יוצא נגד מה שהוא מכנה הסתה נגד ראש הממשלה.

11:59 עריכה

שר המשפטים התראיין ל-ynet וגינה גם הוא את תקיפת המפגינים אתמול. "אני חושב שיכולים להיות פה אירועים שלא תהיה שליטה עליהם, אתה אף פעם לא יודע מה יעשה אדם חסר אחריות".

השר סיכם: "אני קורא לכולם, מראש הממשלה ומטה – לעבוד נגד הסתה ובעד איחוד. אני קורא לא לדבר נגד המפגינים, לדבר בעד זכות ההפגנה".

11:52 עריכה

כתב חדשות 12 עמית סגל מדווח שארגון האוהדים של בית"ר ירושלים ככל הנראה לא קשור לתקיפה אתמול.

סגל מוסיף הסתייגות מדבריו הקודמים מהם השתמע שהארגון אחראי לתקיפה אך לא נסוג מעמדתו לגביו.

 

11:15 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה פנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לטפל בארגון לה פמיליה שהוא מניח שאחראי לאלימות בהפגנת השמאל אתמול. 

10:55 עריכה

יוצר המיצג בכיכר רבין הוא האמן איתי זלאייט. זלאייט, שיצר לפני כשלוש שנים פסל מוזהב של נתניהו והציב אותו גם בכיכר, אמר לאתר וואלה!ֿ: "אנחנו רגע לפני הסעודה האחרונה של הדמוקרטיה, אנחנו נמצאים בקינוח"

 

10:12 עריכה

דור סגל בן 25 תיאר את התפרצות האלימות אתמול במחאה. 

דור צולם גם אמש.

09:43 עריכה

גם אמיר אוחנה יוצא נגד האלימות הקשה אתמול, וקורא לצדדים להירגע על רקע תשעה באב ומבטיח שהמשטרה בראשותו תטפל במפירי החוק.

09:16 עריכה

ראש הממשלה החליפי והשותף הבכיר לקואליציית הליכוד קורא למעצר תוקפי המפגינים אתמול.

09:13 עריכה

סקר שפורסם ב־103fm, מגלה כי הליכוד בראשות נתניהו צולל בחדות וכרגע ניצב על 31 מושבים בלבד. כחול לבן יחד יש עתיד מגיעות ל־29 מנדטים.

על פי הסקר, גוש הימין ללא ימינה (13) וליברמן (8), מגיע ל-47 מנדטים.

09:06 עריכה

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' יוצא נגד האלימות שהופנתה נגד המפגינים בתל אביב. 

09:03 עריכה

חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון נחרץ: ההסתה מגיעה מראש הממשלה.

08:48 עריכה

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס לאירועי האלימות אמש במחאה בתל אביב. מדוברות המשטרה נמסר:

"תפקידנו לאפשר את חופש המחאה לכל אזרח באשר הוא בהתאם להוראות החוק. מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממשוכת כמעט מדי יום. מנגד שלום הציבור ובטחונו עומדים מעל לכל, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים. אני קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר, להישמע להוראות השוטרים ולא לתת למחאה להידרדר לכדי אלימות והפרת חוק".

08:01 עריכה

מיצג בכיכר רבין: שרת התחבורה מירי רגב טוענת להסתה וקוראת להתערבותו של רון חולדאי. 

07:52 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ הצהיר בראיון בגל"צ כי הוא מתכוון להניח תקציב חד שנתי ביום ראשון הקרוב, בניגוד לעמדת כחול לבן. "מדינת ישראל צריכה תקציב אני מתכוון להציע לראש הממשלה להניח תקציב כבר ביום ראשון חד שנתי. יש תקציב מוכן, ואני מציע להביא אותו ביום ראשון. יש רגל אחת של סיוע הקורונה ויש רגל שנייה של תקציב וחוק הסדרים".

07:32 עריכה

על פי עדויות בתקיפה המפגינים אתמול נפצעו 5 בני אדם ופונו לבית החולים. חלקם נחתכו בעורף.

 

עדויות מההפגנה אתמול מתארות התקפה מאורגנת. סרטון מתאר חלק מהתקיפות

על פי הודעת המשטרה, מדובר, בקטטה.

ההפגנות החלו אתמול באזור ביתו של אוחנה ומשם פנו המפגינים לתהלוכה ברחובות תל אביב. על פי עדויות הם הותקפו באזור הסינמטק על ידי לובשי חולצות שחורות. ברשת פורסמו תמונות של מפגין שנפצע.

07:20 עריכה

לצד האלימות וההפגנות – הבוקר גם מיצג אומנותי נגד ראש הממשלה בכיכר.  

07:11 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לאירועי האלימות אמש בהפגנה נגד השר אמיר אוחנה ואמר: "הדם שנשפך אתמול בתל אביב הם על הידיים של ביבי והשליחים שלו. מי שזורע הסתה יקבל דם. מי שקורא למפגינים מפיצי מחלות ומסית נגד אזרחים שמפגינים נגדו, מוביל את ישראל למלחמת אחים".

סגירה