אני איש של נתניהו

צילום מסך מערוץ 13: השר אוחנה מטיל אימה על המפכ"ל וקצונת המשטרה הבכירה
צילום מסך מערוץ 13: השר אוחנה מטיל אימה על המפכ"ל וקצונת המשטרה הבכירה

אמיר אוחנה הפציע בשמי הציבור הישראלי כח"כ מטעם הליכוד בשנת 2015 כאשר החליף את סילבן שלום שהתפטר מן הכנסת. אוחנה היה אמור להיות הבטחה מכל בחינה שהיא – הוא צעיר, הוא משכיל, הוא שירת שרות צבאי מרשים, וכן – לא נשכח את עובדת היותו הומו. ואת ההבטחה אפשר היה לשמוע גם בדברים שאמר בטקס השבעתו: "אני יהודי, ישראלי, מזרחי, הומו, ליכודניק, ביטחוניסט, ליברל ואיש הכלכלה החופשית" – משפט שהוא כולו הבטחה.

אוחנה היה אמור להיות הבטחה – צעיר, משכיל, וכן – לא נשכח – הומו. את ההבטחה אפשר היה לשמוע גם בנאום השבעתו: "אני יהודי, ישראלי, מזרחי, הומו, ליכודניק, ביטחוניסט, ליברל ואיש הכלכלה החופשית"

לעובדה שאמיר אוחנה ציין את מוצאו המזרחי יש משמעות מיוחדת. אם נסתכל על הליכוד באופן היסטורי הרי שאי אפשר לומר על המפלגה שהיא מפלגה מזרחית. נכון, היו בה פה ושם חברי כנסת מזרחים, אבל זו היתה מפלגת ימין בורגנית, שמרנית, מפלגה של אליטה אשכנזית, שהיתה ידועה בנסיכיה בהם בני בגין ודן מרידור. אבל זה היה בימים שלפני עידן נתניהו.

נתניהו עשה לליכוד טרנספורמציה והפך אותה ממפלגה בורגנית אשכנזית למפלגה עממית מזרחית, הטרנספורמציה נועדה לסלק מדרכו את כל הנסיכים, את הנסיכים החליפו חברי כנסת מזרחים. נכון, יש במפלגה עדיין אליטה בורגנית אשכנזית, אבל נותני הטון הם חברי הכנסת המזרחים דוגמת מיקי זוהר, מירי רגב, דוד ביטן ודוד אמסלם.

מבחינת נתניהו לחברי הכנסת הנ"ל שתי מעלות עיקריות: הם נאמנים לו ללא סייג והם אינם מהווים איום על שלטון נתניהו בליכוד. אף אחד מהם לא יעז להציג מועמדותו מול נתניהו כפי שעשה גדעון סער. הם אזור הנוחות של נתניהו.

אלא שבטרנספורמציה שעשה נתניהו לליכוד קודמו לתפקיד שרים חברי כנסת מזרחים, שאם לומר זאת בעדינות אינם משופרא דשופרא. רובם חסרי כישורים לתפקיד אותו הם ממלאים, נדמה כי הם נבחרו בקפידה יתרה לשמש כגרוטסקות. וודאי אינם כאלה שיכולים להוות תחרות לנסיכי העבר.

הבחירה בדמויות אלה לא היתה מקרית, היא משמשת את נתניהו פעמיים: פעם אחת להאדרת דמותו ולהצגתו כחכם וכמשכיל וזה קל מאוד בהשוואה אליהם ופעם אחת להצגתו כמנהיג עממי אותנטי של המזרחים המקופחים על אף שהוא עצמו אליטה אשכנזית עשירה ושבעה לא פחות ממנהיגי מפא"י ואולי יותר.

הבחירה בדמויות לא מקרית. היא משמשת את נתניהו פעמיים: פעם להאדרתו ולהצגתו כחכם וכמשכיל לעומתם, ופעם להצגתו כמנהיג עממי אותנטי של המזרחים המקופחים על אף שהוא עצמו אליטה אשכנזית עשירה

אבל אמיר אוחנה לא היה חלק מהחבורה הנ"ל, הוא ודאי אינו דמות גרוטסקית דוגמת מיקי זוהר, ולמעשה הקדנציה הראשונה שלו עברה כמעט ללא אירועים ראויים לציון. ח"כ אפרורי למדי שלא בלט – לא לטובה ולא לרעה, וגם לא מימש את הציפיות שתלו בו כנציג הקהילה הגאה במפלגת השלטון.

כוכבו דרך כאשר מונה בידי הנאשם למשרת שר המשפטים, אומנם כמינוי זמני, אומנם שר בממשלת מעבר, ועדיין שר בממשלה. מרגע המינוי אוחנה הוכיח ללא כחל וסרק למי נתונה נאמנותו ועבור מי הוא עובד. בכהונה בת חצי שנה בלבד בתפקיד שר המשפטים הוא הפך לאויב הגדול ביותר של מערכת המשפט. החל בנאום חסר התקדים על "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות", על תפירת תיקים, על כך שאין לציבור אמון במערכת, המשך בחשיפת ראיה מעל דוכן הכנסת – כאחרון הפושעים, תוך הפרת צו שיפוטי – וכלה בעימות הישיר עם היועמ"ש בעניין מינוי פרקליט המדינה.

חצי השנה במשרד המשפטים הבהירה לנתניהו כי אוחנה הוא האיש שלו והוא מינה אותו לתפקיד שר המשטרה ב"ממשלת החרום". מדובר במשטרה נטולת מפכ"ל מזה תקופה, משטרה מוכה וחבולה ונטולת תקציבים, משטרה שלנאשם בפלילים עניין מיוחד בה לאור מצב החרום המשפטי שלו.

והפרסומים האחרונים אינם מותירים מקום לספק באשר לתפקיד אותו אוחנה נועד למלא. אוחנה בתפקיד שר המשטרה כדי לדאוג לנתניהו, כדי לדאוג שלא תהיינה הפגנות מול בלפור, כדי לדאוג למעצר מפגינים, כדי לצמצם את חופש הביטוי, וגם כדי לבחור מפכ"ל נוח לאדונו. תפקידו הרשמי הוא שר המשטרה אך מדובר בשר לענייני נתניהו, שלוחו של נתניהו.

הלילה במהלך צעדת הפגנה בתל אביב הותקפו מפגינים על ידי חבורה של כ 12 בחורים באמצעות אגרופים, אלות, מקלות וגז פלפל. במהלך האירוע הופיעו 3 שוטרים סמויים ובאופן תמוה לא עצרו אף אחד מהכנופיה. כך נראה התיעוד…שתפו!

פורסם על ידי ‏‎Asaf Shafir‎‏ ב- יום שלישי, 28 ביולי 2020

כוכבו של אוחנה דרך כשמונה בידי הנאשם למשרת שר המשפטים, אומנם כמינוי זמני, אומנם שר בממשלת מעבר, ועדיין שר בממשלה. מרגע המינוי אוחנה הוכיח ללא כחל וסרק למי נתונה נאמנותו ועבור מי הוא עובד

ואמיר אוחנה, זה שנאום השבעתו היה כולו הבטחה, יכול היה לבחור את הדמות שתזוהה עימו כחבר כנסת מזרחי, וודאי יכול היה לבחור את דמותו כשר מזרחי שישמש כאנטי תזה לשרים המזרחים שנבחרו במודע על ידי נתניהו לשמש כדמויות גרוטסקיות.

ולא רק שנבחרו על ידי נתניהו אלא בחרו כך בעצמם, הם במודע בחרו להיות כלי שרת של נתניהו. הם במודע משתפים פעולה עם הצגתם של כל המזרחים כפורעי חוק, בדיוק כמו שנתניהו רוצה. ובבחירה בין נאמנות לקהילתם לבין נאמנות לנתניהו הם בחרו בנתניהו – מתוך ידיעה שהבחירה בו תביא להם רווח אישי שלא יסולא בפז.

ואמיר אוחנה בחר. היתה בידו האפשרות לבחור להיות נציג אותנטי של מזרחים צעירים ומשכילים, היה בידו לממש את בהבטחה הגדולה מטקס ההשבעה, אבל הוא בחר אחרת. הבחירה של אוחנה היא להצטרף לשרים הגרוטסקים המשרתים את נתניהו.

הבחירה היא במזרחי המשתטח לרגלי נתניהו תוך ביטול עצמי טוטאלי. מה נתניהו מרוויח מזה כולנו יודעים, השאלה היא מה אמיר אוחנה מרוויח מזה? האם הוא לא פגש את כל האנשים שנתניהו זרק לכלבים? האם הוא אינו יודע שנתניהו משתמש באנשים וזורק אותם ככלי אין חפץ? האם הוא סבור שגורלו יהיה שונה?

אוחנה בחר במזרחי המשתטח לרגלי נתניהו תוך ביטול עצמי טוטאלי. מה נתניהו מרוויח מזה כולנו יודעים, השאלה היא מה אוחנה מרוויח. האם לא פגש את אלה שנתניהו זרק לכלבים?

אמיר אוחנה החליף את:"אני יהודי, ישראלי, מזרחי, הומו, ליכודניק, ביטחוניסט, ליברל ואיש הכלכלה החופשית" ב"אני איש של נתניהו", וזה קצר יותר, תרתי משמע.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 848 מילים ו-4 תגובות
סגירה