אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

מתנגדי החיסונים מגבירים את המאבק נגד חיסון לקורונה

סקרים מעידים על כך שרק 49% מהאמריקאים יסכימו לקבל חיסון נגד קורונה, בשל התנגדותם לחיסונים ● אבל מחקר חדש של ד"ר נועם טאו משיבא מפריך את הטענה שלהם, לפיה לא ניתן לסמוך על מינהל התרופות (FDA) ● טאו בדק ומצא כי תהליך אישור החיסונים שם מהימן ובטוח, אך הוא עדיין מודאג מהנעשה באמריקה - ובארץ ● ראיון

מתנגדי החיסונים מגבירים את המאבק נגד חיסון אפשרי לקורונה, ורופא ישראלי מפרסם מחקר שצפוי להפוך לנשק משמעותי בניסיונות להפריך את טענותיהם.

ד"ר נועם טאו מהמרכז הרפואי שיבא פרסם מחקר (אחרי סקירת עמיתים) שבו הוא טוען שמינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, אפקטיבי מאוד בהערכת בטיחות חיסונים לפני הפצתם, ובמעקב אחרי ביטחון הביצועים שלהם לאורך זמן.

טאו, שמודאג מכך שההתנגדות לחיסונים, שרובה מגיעה מאמריקה, מתפשטת במהירות, יצא למצוא תשובה פשוטה למה שמבחינתו היא השאלה המרכזית: האם יכול הציבור האמריקאי לסמוך על ה-FDA בכל הנוגע לבטיחות החיסונים?

הוא מצא שביחס ל-57 חיסונים שאושרו בין 1996 ל-2015, התגלו 58 נושאים הקשורים לבטיחות. בניגוד להיגיון הבריא, הוא אומר שזה סימן טוב מאוד.

הוא מסכם שאף אחד מנושאי הבטיחות האלו לא הוביל לפגיעה משמעותית בבריאות, מה שמצביע על כך שתהליך האישור הראשוני מקיף ומעמיק.

לדבריו, העובדה שהמערכת של ה-FDA שאמונה על ניטור החיסונים – מקור המידע שלו – זיהתה את הנושאים הבטיחותיים המוצגים, מעידה על מהימנותה.

אירוע גאווה במתכונת קורונה בירושלים, יוני 2020, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אילוסטרציה, אירוע במתכונת קורונה בירושלים, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

טאו אומר שהמאמר שלו מספק הדגמה פשוטה לכך שהחיסונים שמאושרים בטוחים לשימוש. "אני יודע שלא אשנה את דעתם של מתנגדים מושבעים, אך אני מקווה שמהמחקר שלי ישכנע מתלבטים רבים לחסן את ילדיהם", הוא מציין.

הוא אומר שהוא לא מודאג במיוחד מהתנועה נגד חיסונים בישראל, כפי שהיא קיימת כרגע, אבל מודאג מהיכולת של ארצות הברית להשיג חסינות עדר בגלל השפעתם הרבה של מתנגדי החיסונים שם.

הוא אומר שהוא לא מודאג במיוחד מהתנועה נגד חיסונים בישראל, כפי שהיא קיימת כרגע, אבל מודאג מהיכולת של ארצות הברית להשיג חסינות עדר בגלל השפעתם הרבה של מתנגדי החיסונים שם

ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה המוביל של ממשלת ארה"ב למחלות זיהומיות, דיבר בעבר על האפשרות ששיעורי התחסנות נמוכים לקורונה ימנעו מארה"ב להגיע לחסינות עדר. באותו ראיון דיבר על "תחושה כללית של אנטי-מדע, אנטי-סמכות, אנטי-חיסונים בקרב אנשים באמריקה – אחוז מדאיג של אנשים, באופן יחסי".

טאו אומר שהמחקר יכול לסייע בבניית האמון הציבורי בזירה הזאת: "המחקר שלי מצביע על רמות בטיחות גבוהות מאוד של חיסונים, וחשוב שסוג כזה של מידע ברור יהיה נגיש עכשיו, אם אנחנו רוצים ליצור ביטחון ציבורי בחיסונים".

ד"ר נועם טאו (צילום: באדיבות שיבא)
ד"ר נועם טאו (צילום: באדיבות שיבא)

טאו, מומחה באיכות ובביטחון תרופות ומכשירים רפואיים, חיבר את המאמר עם ד"ר דפנה יהב מבילינסון וד"ר דניאל שפשלוביץ מאיכילוב. שלושתם פועלים גם במסגרת בית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א.

למרות העניין הבינלאומי במחקר למציאת חיסון לקורונה, סקרים מעידים על כך שרק 49% מהאמריקאים יסכימו לקבל חיסון לקורונה. הסקר שבוצע על ידי Associated Press ומכון מחקר מצא ש-20% מהנסקרים היו בטוחים לגבי כך שלא יסכימו להתחסן, ו-31% מתלבטים.

החשש ממתנגדי החיסונים גובר בארה"ב ובמקומות אחרים. ביום שישי שעבר כינה אותם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, "משוגעים". חלק מהפעילים מפיצים תיאוריות קונספירציה שקשורות לביל גייטס, שאותן הכחיש המיליארדר. תעמולת מתנגדי החיסונים כוללת לרוב חיבור (שלא הוכח) בין חיסונים לאוטיזם, וטוענת שהחיסונים גורמים למוות בעריסה, אלרגיות, ומגוון של בעיות רפואיות.

שוחחתי עם טאו רגע לפני שמחקרו התפרסם ב-Annals of Internal Medicine.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, מדבר על נגיף הקורונה בשעה שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מקשיב לדבריו, בחדר תדרוך העיתונאים בבית הלבן בוושינגטון, 17 באפריל 2020 (צילום: אלכס ברנדון/איי-פי)
ד"ר אנתוני פאוצ'י ודונלד טראמפ מתדרכים עיתונאים בבית הלבן, 17 באפריל 2020 (צילום: אלכס ברנדון/איי-פי)

מפתיע שחוקר בישראל בוחר לצלול לארכיונים של ה-FDA ולמצוא תשובה לתופעה אמריקאית במהותה. למה הנושא הזה חשוב לך כל כך?

"כולנו נועלים נייקי ומשתמשים באייפון. הטכנולוגיות מופצות מהר וכמוהן גם הווירוסים, וניתן לומר את אותו הדבר גם על תנועת מתנגדי החיסונים.

"אם לא נפעל מהר, היא תתפשט יותר ויותר. תנועת מתנגדי החיסונים מתחילה לצבור תאוצה במקומות נוספים בעולם, וזה דבר רע שקורה בתקופה שבה מחלות מידבקות נמצאות בשפל בכל העולם. צריך לקטוע את זה באיבו, לטובת האנושות.

"תנועת מתנגדי החיסונים מתחילה לצבור תאוצה במקומות נוספים בעולם, וזה דבר רע שקורה בתקופה שבה מחלות מידבקות נמצאות בשפל בכל העולם. צריך לקטוע את זה באיבו, לטובת האנושות"

"אם האמון של הציבור האמריקאי בחיסון עתידי ימשיך לצנוח, מדינות אחרות עשויות ללכת בעקבותיהם. אנשים יגידו, 'אם האמריקאים לא עושים את זה (לא מתחסנים), למה שאנחנו נעשה את זה?'. זה מדאיג אותי".

אתה מומחה לבטיחות תרופות. איך מתנהג חיסון בהשוואה למוצרים אחרים?

"יש פחות לחצים כלכליים – חברות מרוויחות פחות מחיסונים ביחס למוצרים אחרים – והפיקוח טוב יותר מאשר בתחומים אחרים של הרפואה".

המחקר שלך בוחן את כל החיסונים שאושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי בין 1996 ו-2015 – בסך הכל 57 חיסונים. מצאת שאחרי אישורם, היו כ-58 מקרים בטיחותיים שקשורים ל-25 חיסונים. האם זה מקור לדאגה?

"לא. רוב ענייני הבטיחות היו מתונים וחסרי משמעות, כמו התעלפות עם קבלת החיסון, או חברה שהוציאה הודעה שאומרת שהם החליפו את המכסה של מיכל הזכוכית הקטן, ואם את אלרגית ללטקס שימי לב – פשוט הודעה מקדימה כזאת".

"רוב ענייני הבטיחות היו מתונים וחסרי משמעות, כמו התעלפות עם קבלת החיסון, או חברה שהוציאה הודעה שאומרת שהם החליפו את המכסה של מיכל הזכוכית הקטן, או הודעה לפיה 'אם את אלרגית ללטקס – שימי לב'"

חיסון אחד הוצא מהשוק בתקופת המחקר שלך. מה הייתה הבעיה איתו? 

"אנחנו רואים שהיה רק חיסון אחד שהציג בעיות שהיו נפוצות יותר מכפי שה-FDA מרשה, והבעיות האלה עדיין מאוד נדירות. אחד מכל 5,000 עד 10,000 איש יסבול מתופעת לוואי שקשורה למעיין כתוצאה מחיסון RotaShield נגד נגיף הרוטה. ובכל זאת, הוציאו אותו מהשוק, והעובדה שזה קרה זמן קצר כל כך אחרי האישור מעיד על היעילות של מערכות הפיקוח של הרשות בכל נושאי הבטיחות".

מה אתה אומר לאנשים שמקבלים את המחקר בנוגע לחיסוני עבר, אבל בהינתן המהירות והמירוץ לזריקת נגד קורונה, חוששים מרמות נמוכות של ביטחון?

"הסטנדרטים של הבטיחות מקיפים ובאופן כללי לא פוגעים בהם. במיוחד בהתחשב בפרופיל הגבוה של ההתפתחות הנוכחית, אני לא מאמין שזה ישתנה.

"המחקר מראה שהפיקוח המתמשך, כמו גם האישור הראשוני, מקיף מאוד, כך שהביקורת הרציפה תהיה בלתי מתפשרת. כדאי לדעת שרוב החיסונים המוצעים לקורונה משתמשים בטכנולוגיות מוכרות שאנו כבר יודעים שהן בטוחות. השינויים מינימליים, ואני משוכנע שהחיסונים החדשים ייבדקו ביסודיות".

"כדאי לדעת שרוב החיסונים המוצעים למגפת הקורונה משתמשים בטכנולוגיות מוכרות בעולם, שאנו כבר יודעים שהן בטוחות. השינויים מינימליים, ואני משוכנע שהחיסונים החדשים ייבדקו ביסודיות"

אתה מודאג מכך שמתנגדי חיסונים יחתרו תחת יעילות תכנית החיסון לקורונה.

"בישראל, שיעור החיסון צפוי להיות גבוה, באופן דומה לשיעורי ההתחסנות הגבוהים בארץ באופן כללי, אחד הגבוהים בעולם המערבי, בערך 90%. אז אני אופטימי בנוגע לקבלת החיסון באוכלוסייה הישראלית, מרגע שהוא ייעשה זמין.

"אבל בארה"ב המצב שונה, והשאלה היא האם ארה"ב תהפוך למדינה מוגבלת מבחינת היכולת להיכנס אליה, ועדיין תחייב בידוד כשמגיעים ממנה, בגלל ששיעורי החיסון שם עשויים להיות נמוכים מהדרוש להגנה גורפת מהחיסון.

"אנחנו לא יודעים מה המספר הדרוש להגנה של כלל האוכלוסייה, אבל במחלות אחרות אנחנו מדברים על 80-90%. חיסונים עובדים ברמה האישית, להגן על האדם שמקבל אותם, אבל כשאתה מגיע לרמות גבוהות מספיק של חיסון באוכלוסיה, הם מגנים גם על כלל הציבור, מספקים חסינות עדר, ועשויים לאפשר את העלמת המחלה. אם מעט מדי אנשים יתחסנו, לא תהיה חסינות עדר.

"אנשים צריכים להבין שבמקרה של קורונה, חסינות עדר לא תקרה בכוחות עצמה – ברוב המדינות רק 1-5% נדבקו, ואנו לא יודעים אם ההדבקה מעניקה חסינות".

אז אתה מודאג מכך שתנועת ההתנגדות לחיסונים תמנע מארה"ב להגיע לחסינות עדר, כשאחת התוצאות תהיה שגם כשיתחילו לטוס בין מדינות, בלי צורך בבידוד, ארה"ב לא תוכל להיות חלק מההסדר הזה?

"כן, אני חושב שזה עלול לקרות, בעיקר אם ה-FDA לא יצליח לספק את החיסון כך שהוא באמת יהיה חינם לכולם, מה שיפחית את מספר האנשים שיקבלו את החיסון. גם אם הוא יעלה רק 5 דולר, זה עשוי להשפיע. יש אנשים שאומרים שאם הם לא מחלקים את זה בחינם, זה סימן שהם לא באמת רוצים שנקבל אותו".

חרדים מפגינים נגד מגבלות התנועה בל"ג בעומר 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חרדים מפגינים נגד מגבלות התנועה, אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

התנגדות לחיסונים היא תופעה שחוצה דתות ותרבויות, אבל האם יש לך תובנות בנוגע לפופולריות שלה בזרמים מסוימים של הקהילה החרדית?

"אני בהחלט מודאג ממוקדים בקהילה החרדית, בעיקר בארה"ב, אבל גם בישראל, שבהם קיימת התנגדות לחיסונים. זה מפחיד, ובנוסף אנחנו ממש לא צריכים עוד תירוצים לאנטישמיות. אם, בתוך שנה, נראה שחלק מהמוקדים בארה"ב שמתנגדים לחיסון מקורם בקהילות יהודיות, ייתכן שניתקל בגורמים קיצוניים באוכלוסיה האמריקאית שיגידו, 'תקשיבו, זה לא המחלה, זה היהודים'".

"אם, בתוך שנה, נראה שחלק מהמוקדים בארה"ב שמתנגדים לחיסון מקורם בקהילות יהודיות, ייתכן שניתקל בגורמים קיצוניים באוכלוסיה האמריקאית שיגידו, 'תקשיבו, זה לא המחלה, זה היהודים'"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
״זו לא המחלה- זה היהודים...״ אתם רצייניים?!?! מצטרפים למשרד הבריאות בקמפיינים של הפחדה... עכשיו מאנטישמיות, נו באמת... הסרט שאימצתם לכם בו מתנגדי החיסונים הם מתנגדים זו הטעות הענקית של... המשך קריאה

"זו לא המחלה- זה היהודים…"
אתם רצייניים?!?! מצטרפים למשרד הבריאות בקמפיינים של הפחדה… עכשיו מאנטישמיות, נו באמת…

הסרט שאימצתם לכם בו מתנגדי החיסונים הם מתנגדים זו הטעות הענקית שלכם…
וכן זה יתפוצץ לכם בפרצוף בעיקר בגלל שלא באמת הייתם איי פעם שקופים לציבור בנושא חיסונים…
לא אתם, ולא האמריקאים…
אז עכשיו אתם מתפלאים שלציבור אין אמון בכם בנוגע לחיסוני הקורונה?!?!?!

רוצים להוכיח שהמחקר שלכם בטוח, מוזמנים להשתתף ב"אתגר הצבים" ובכך לזכות באמון הציבור בחזרה.
צריך לעבוד כדי לזכות באמון הציבור היום…
את הברור מאליו ואת האוטומט… כבר הפסדתם …
אז בבקשה יש לכם אתגר לעבוד עליו:

לד"ר דניאל מישורי יש אתגר עבורכם…אתגר הצבים – התחיל מ-2,000 ש"ח ועכשיו הוא כבר 12,000 ש"ח(!) שמחכים לפותר…

פורסם על ידי ‏צבים כל הדרך למטה – הספר‏ ב- יום שני, 8 ביוני 2020

אתגר הצבים

עוד 1,200 מילים ו-2 תגובות
סגירה