נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בחסות הקורונה, בנט בונה תשתית לקראת הבחירות

נפתלי בנט חורש את הארץ, מתראיין בכל הזדמנות ומתעקש לדבר אך ורק על הקורונה ● אבל בשבועות האחרונים, יו"ר ימינה מנצל את מסעותיו גם כדי להקים מטות ולגייס פעילים לקראת הבחירות הבאות ● עם 16 מנדטים בסקרים האחרונים, בנט משוכנע שיצליח לנתק את הדימוי שלו כמי שמונח בכיס של נתניהו ● "משהו עמוק אצלי נשבר לגביו", אמר לאנשיו השבוע ● פרשנות

נפתלי בנט לא שוכח שרק לפני שנה ורבע הוא היה אזרח מודאג, מחוץ למעגל הפוליטי. בנימין נתניהו הצליח להגשים אז חלום ישן, חיסל בקלפי את בנט ואת איילת שקד שרצו בראשות המפלגה שהקימו, הימין החדש, ולא עברו את אחוז החסימה בבחירות באפריל 2019.

נתניהו טעה. קרוב ל-140 אלף קולות ימניים ירדו לטמיון וראש הממשלה נגרר לבחירות חדשות ועוד בחירות. בספטמבר 2019 כבר חזר בנט לתמונה והרשימה שלו, ימינה, קיבלה שבעה מנדטים. בבחירות במרץ האחרון איבדה ימינה כוח וזכתה בשישה מנדטים, שהתפרקו מהר מאד בין קואליציה ואופוזיציה.

היום בנט נזהר. הסקרים האחרונים מעניקים לו כבר 16 מנדטים, אבל הוא שומר על איפוק ומחשב כל צעד. בינתיים הוא עובד בשטח וצובר פופולריות שלא הייתה לו גם בתקופה הקצרה שבה כיהן כשר הביטחון.

נפתלי בנט מצטלם סלפי עם עובר אורח בכיכר רבין (צילום: ימינה)
נפתלי בנט מצטלם סלפי עם עובר אורח בכיכר רבין ביום שלישי השבוע (צילום: ימינה)

בנט חורש את הארץ, נפגש עם מובטלים ונפגעי המשבר הכלכלי. הוא מתראיין בכל הזדמנות ומתעקש לדבר אך ורק על משבר הקורונה. והוא לא חוסך ביקורת מהממשלה והעומד בראשה על ניהול המשבר.

אבל המסעות של בנט ברחבי הארץ לא נועדו רק למפגשים עם בעיות הקורונה. בשבועות האחרונים, בנט מנצל את מסעותיו גם כדי להקים מטות ולגייס פעילים לקראת הבחירות הבאות.

"קורונה ועוד קורונה ועוד אחד"

הכול קשור בהתמסרות יוצאת הדופן שלו למלחמה בקורונה. זה התחיל בימיו כשר ביטחון לפני הבחירות, כאשר דחף את פיקוד העורף לטיפול במגפה בניגוד לדעתו של ראש הממשלה, וממשיך גם היום, כאשר בנט באופוזיציה, וממשיך להסתובב בארץ, לפגוש אנשים ולטפל בבעיות.

"עמדתי ליד החלון בקומה ה-12 במשרד הביטחון בקריה והסתכלתי על תל אביב", סיפר בנט. "דמיינתי שעל האזרחים נופלים מיליון טילים, קורונה ועוד קורונה ועוד אחד. מבחינתי זה היה אותו דבר. צריך להגן על האנשים ולהציל אותם".

"עמדתי בקומה ה-12 במשרד הביטחון בקריה והסתכלתי על תל אביב. דמיינתי שעל האזרחים נופלים מיליון טילים, קורונה ועוד קורונה ועוד אחד. מבחינתי זה היה אותו דבר. צריך להגן על האנשים ולהציל אותם"

ואכן, קשה למצוא בממשלה, גם בקבינט הקורונה המצומצם, מי שמכיר את התפתחות הנגיף טוב יותר מבנט. בחצי השנה האחרונה הוא עוקב אחרי כל מחקר חשוב שמתפרסם בארץ ובעולם, לומד ומציע פתרונות. שלשום (שלישי) הייתה לו סיבה מיוחדת לתקוע בתרועות ניצחון. הפרויקטור החדש, פרופ' רוני גמזו, אימץ את האסטרטגיה שלו אחת לאחת, ואפילו נקט באותם מונחים שבנט טבע בתחילת הדרך. "פגז", כינה אותו בנט.

בנט כמובן לא הפך בעצמו לפרויקטור של הקורונה, הרבה לפני גמזו. זה היה קורה בכל יקום אחר – אבל לא אצלנו. "האגו של נתניהו", מגדיר בנט, עצר אותו כאשר ביקש להיכנס ללשכת ראש הממשלה בחודשים האחרונים עם הדו"חות, הנתונים ותקציר התוכניות שחיבר לטובת המאבק בגל השני. בנט לא הצליח לעבור את מחסום המזכירות. "הן לקחו את הטלפון, אבל לא חזרו לקבוע פגישה", סיפר.

נפתלי בנט עם נסים לוי, בעל מסעדה בלוד שנקלע למשבר כלכלי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות ימינה)
נפתלי בנט עם נסים לוי, בעל מסעדה בלוד שנקלע למשבר כלכלי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות ימינה)

"לפני ארבעה חודשים דרשתי למנות פרויקטור. דרשתי להעביר סמכויות למשרד הביטחון, להגדיל בדיקות, חקירות ובידוד ולעבור למערכת הסברה מסודרת. יכולנו למנוע את אסון הפרנסה הנורא שהיכה במדינת ישראל. סתם, פשוט סתם, הרסו חיים של מיליון אזרחים. יכולנו למנוע גל שני אימתני. זה מחדל בממדים של יום כיפור. כל זה קרה רק בגלל שנתניהו חשש שנפתלי בנט יצליח יותר מדי", מסכם בנט.

אגב, שאלה שעולה כאן היא איך ניהלו ראש הממשלה ושר הביטחון שלו, נפתלי בנט, יחסי עבודה כאשר האחרון כיהן בתפקיד במשך שבעה חודשים, מנובמבר 2019 ועד אפריל 2020.

ההתנהלות, מסתבר, הייתה קורקטית בלבד, דרך המזכירים הצבאיים, ולא נדרשו דיונים מיוחדים מעבר לישיבות הקבינט. נתניהו לא מנע ולא העיר לבנט בדרך כלל על החלטות שקיבל, בעיקר על תקיפות חיל האוויר בסוריה ועל פיצוצים מסתוריים בטהרן, אם להסתמך על מקורות זרים.

בנט דיבר תמיד על "פגיעה בראש התמנון". קרוב למאה קצינים וחיילים איראנים שהתבססו בסוריה לאורך שנים נהרגו במתקפות על בסיסים בסוריה. במהלך החודשים הללו גילה בנט כי האיראנים חרדים מאד לחיי בני עמם, כמעט כמו הישראלים. זו אחת הסיבות להתקפלות של כוחות איראניים מסוריה, בעקבות הפעולות השונות.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד עוצבת געש תא"ל אבי גיל ושר הביטחון נפתלי בנט בעת תרגיל מבצעי של חטיבת השריון ברמת הגולן, בדצמבר 2019 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד עוצבת געש תא"ל אבי גיל ושר הביטחון נפתלי בנט בעת תרגיל מבצעי של חטיבת השריון ברמת הגולן, בדצמבר 2019 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

אף מילה על שחיתות

בחזרה לקורונה ולנתניהו. את מערכת היחסים עם ראש הממשלה ייקח בנט גם לבחירות הבאות, אולי כבר בנובמבר הקרוב. בנט ינסה לנתק את הדימוי שלו כמי שמונח בכיסו של נתניהו.

בנט ינהל קמפיין נגד הכישלון של נתניהו בטיפול בקורונה, אבל לא יאמר מילה על המשפט של ראש הממשלה והשחיתות השלטונית שמתוארת בכתבי האישום. בנט ושקד מנהלים מערכה משלהם נגד הצביון של מערכת המשפט, והם לא יכולים היום לתמוך בה. הם גם מבינים שהציבור הדתי-לאומי תומך ברובו בנתניהו, וחושב שנגרם לו עוול.

בנט לא יודיע שהוא מתמודד על ראשות הממשלה כפי שעושים ראשי מפלגות בינוניות אחרות, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד. בניגוד ללפיד, הוא גם לא קושר את עצמו עם המפגינים בבלפור, למרות שהוא מבין את הזעם על ההתנהגות וההעדפות האישיות של ראש הממשלה, והיה יכול בקלות להניף את השלט "מנותק, נמאסת".

בניגוד ללפיד, בנט גם לא קושר את עצמו עם המפגינים בבלפור, למרות שהוא מבין את הזעם על ההתנהגות וההעדפות האישיות של ראש הממשלה, והיה יכול בקלות להניף את השלט "מנותק, נמאסת"

בבחירות בנט יעמוד בראש מפלגה שהוא לא יקרא לה דתית. רפי פרץ לא יהיה בה, אבל בצלאל סמוטריץ' כן. את הסיפור הימני והמתנחלי הוא ינסה לדחוק ולהדחיק לאזור הנוחות של משאל עם, אם וכאשר נעמוד לפני פתרון מדיני. בינתיים הוא יבקש קולות גם ממצביעי המרכז.

ברקע קיימים תמיד המשקעים והכעס על ראש הממשלה. אגב, בנט לא יסכים להציל את נתניהו ולהקים ממשלת ימין צרה וחלופית עכשיו, גם אם הוא יחזיר אותו לתפקיד שר הביטחון ואת שקד לתיק המשפטים.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

"משהו עמוק אצלי נשבר לגביו", אמר בנט לאנשיו השבוע, והתכוון לנתניהו. אנשי ראש הממשלה לא נותרים חייבים. "בנט היה יכול להיות שר החינוך או שר בריאות, אבל הוא התעקש שסמוטריץ' יהיה שר התחבורה", נטען שם. בנט מצדו אומר שנתניהו "השליך אותנו מממשלת הימין". האמת באמצע. הקרבות יימשכו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הבעיה שאצל ימינה אין מוסר.. לראות מפגינים מוכים על ידי עברינים.. או אלימות המשטרה, לא שמעתי ממנו או מהשקדיה גנאי... במיוחד שמי שעד עכשיו ניצלו את ההפגנות ככלי פוליטי... בלי אמירה מוסרית... המשך קריאה

הבעיה שאצל ימינה אין מוסר.. לראות מפגינים מוכים על ידי עברינים.. או אלימות המשטרה, לא שמעתי ממנו או מהשקדיה גנאי… במיוחד שמי שעד עכשיו ניצלו את ההפגנות ככלי פוליטי… בלי אמירה מוסרית נתניהו ישתה לו שוב את המנדטים

מנהיג לאומי אינו יכול להתנער מחשד לשחיתות במישור הלאומי. מנהיג מהעם הזה חייב לנקוט עמדה נחרצת וחד משמעית אודות הקמתה של וועדת חקירה או גוף חקירה אחר בנושאים בעלי סיכון לביטחונה של ישראל... המשך קריאה

מנהיג לאומי אינו יכול להתנער מחשד לשחיתות במישור הלאומי. מנהיג מהעם הזה חייב לנקוט עמדה נחרצת וחד משמעית אודות הקמתה של וועדת חקירה או גוף חקירה אחר בנושאים בעלי סיכון לביטחונה של ישראל. פרשת הצוללות וספיחיה היא כזו ועל בנט לנקוט שם עמדה ולתמוך באורח חד בהקמתה המהירה של ועדת חקירה ממלכתית. לפני התיישנות. ממה נפשך? אם ביבי אינו חשוד – אין בעיה – רק נרוויח. אם ביבי יתגלה חשוד – גם כן – יעקור את הרע משורשיו – ישראל רק תרוויח.

עוד 862 מילים ו-2 תגובות
סגירה