אבא, מה זה אנרכיסט?

הפילוסוף היווני דיוגנס שחי בחבית כדי לממש את הגותו הצינית המסתגפת, מדליק עששית כדי לחפש "אדם ישר". דיוגנס השפיע על הגותם של פילוסופים אנרכיסטים רבים. ציור: ז'אן-לאון ז'רום, מ-Walters Art Museum
הפילוסוף היווני דיוגנס שחי בחבית כדי לממש את הגותו הצינית המסתגפת, מדליק עששית כדי לחפש "אדם ישר". דיוגנס השפיע על הגותם של פילוסופים אנרכיסטים רבים. ציור: ז'אן-לאון ז'רום, מ-Walters Art Museum

בשבועות האחרונים עולה כל הזמן בתקשורת המושג "אנרכיסטים" מבית מדרשו של הפירומן מבלפור. בואו רגע ננסה לעשות סדר בהגדרות. רק בהגדרות נכונות ואמיתיות ניתן להסתכל על המציאות כפי שהיא, וכבר ראינו בהיסטוריה, ובמיוחד בהיסטוריה של המאה ה-20, שאם יש כוחות שרוצים לקחת מושגים ולהשתמש בהם בצורה הפוכה למשמעותם האמיתית – זה אפשרי. הדבר היחידי שצריך לעשות הוא לחזור פעם אחר פעם על השקר, וכדאי להשתמש בשקר כמה שיותר גדול כדי להגיע לתוצאה הרצויה – תחושת חוסר אמון בכלום ופחד בלתי מוסבר מפני כל דבר, שני אלמנטים שמתחברים לכמיהה אחר סדר ביטחון והגיון בחיים. כאלה שאותם כמובן רק מנהיג חזק יכול להביא.

אז מהי בעצם אנרכיה? מקור המילה מגיע מיוון העתיקה, משמעות המילה היא "ללא שליט". מכאן אפשר להתפצל לאינסוף פרשנויות למהי אנרכיה, דרך מגוון פילוסופיות פוליטיות. מצד אחד אפשר לפרש את המילה אנרכיה כמצב חברתי בו אין ממשלה מרכזית שמכוונת את החברה, אלא ישנם קשרים מקומיים של עזרה הדדית ושלטון עצמי של התושבים. בגדול, על פי פרשנות זו, מדובר במציאות אוטופית ונפלאה שבה כולם חיים ביחד ועוזרים אחד לשני בלי שלטון מלמעלה שאומר כל הזמן מה לעשות ומדכא את האזרח הקטן. הפרשנות ההפוכה היא מצב בו כל "איש הישר בעיניו יעשה", מצב בו למעשה הבריונים החזקים והאלימים משתלטים על המרחב הציבורי, אין משטרה, אין שלטון מרכזי שמסוגל להתמודד עם אותם בריונים וישנו כאוס, אי סדר, ופחד מפני התפוררות החברה ואלימות חסרת מעצורים.

על פי פרשנות אחת, אנרכיזם הוא מציאות אוטופית בה כולם חיים יחד ועוזרים זה לזה בלי שלטון מלמעלה, שאומר מה לעשות ומדכא את האזרח הקטן. הפרשנות ההפוכה היא מצב בו כל "איש הישר בעיניו יעשה"

לאורך ההסטוריה, במיוחד במאות ה-19-20 ברחבי אירופה, היו נסיונות לכונן מציאות אנרכית, יצירת מציאות כזו התאפשרה במיוחד בימי מלחמות אזרחים כאשר הכאוס השתלט על מדינות וחברות. ניסיונות מעניינים היו בימי מלחמת האזרחים במסגרת המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנים 1917-1919 ובימי מלחמת האזרחים בספרד בין 1936-1939.

בכל מקום בו אנרכיסטים ניסו להציב אלטרנטיבה אמיתית לשלטון, בשלב כזה או אחר הם נמחצו על ידי כוחות הרבה יותר אלימים ותאבי שלטון מהם. לסיכום העניין, אנרכיסטים הם למעשה אנשים הקוראים להפחתת הרודנות של השלטון וחתירה למצב אוטופי שבו אין צורך בשלטון מרכזי. לעתים האנרכיסטים בחרו בדרכים אלימות למימוש מטרתם במסגרת מלחמות אזרחים אבל אף פעם הם לא באמת רצו לתפוס את השלטון במדינות בהן פעלו. בסך הכל מדובר יותר באידיאולוגיה רומנטית מאשר אידיאולוגיה פרקטית.

אין באמת אנרכיסטים בישראל בשנת 2020.

ההפגנות שמתרחשות ברחבי ישראל בחודשים ובשבועות האחרונים הן הפגנות של אזרחים שפשוט מבקשים להחליף את השלטון ולא להרוס את מדינת ישראל ואת מוסדותיה השלטוניים. אין פה מהפכנים ואין פה אנרכיסטים. יש פה אנשי שמאל ואנשי מרכז, ולאחרונה אנשי ימין, שרואים את המדינה שלהם הולכת ונרקבת, הולכת ונהיית חולה, בעקבות מנהיג ששכח שהמדינה והוא זה לא אותו דבר.

כל התעמולה הארסית שיוצאת מבית מדרשו של נתניהו מטרתה האחת היא להשאיר את נתניהו בשלטון ולא משנה מה המחיר. בשלב זה כל הדיבורים על שמאל וימין כבר קצת מאבדים את החדות כיוון שהמלחמה כרגע  היא בין שני סוגי שלטון: דמוקרטיה מול דיקטטורה.

משטר שמקבל את עליונות החוק או משטר שמקבל את עליונות השליט. זה כל הסיפור.

בשלב זה דיבורי שמאל וימין כבר קצת מאבדים את החדות, כיוון שהמלחמה כרגע היא בין שני סוגי שלטון: דמוקרטיה מול דיקטטורה. משטר שמקבל את עליונות החוק או משטר שמקבל את עליונות השליט. זה כל הסיפור

אל תקנו את התעמולה ואת ההפחדה. אין בישראל אנרכיסטים ואין בולשביקים, ומה שבטוח שגם אם יש כאלו שמחזיקים בדעות האלו, הם ממש לא אלו שמנהיגים את המאבקים כנגד הרודנות המתהווה בישראל.

לא לפחד, לקום ולמחות, לקום ולהפגין ולשמור על מה שהאבות והאמהות שלנו הקימו בהרבה דם יזע ודמעות.

יונתן אורון, בן 43, גר בכפר ורדים בגליל. נשוי ואב לשלושה. בשנים האחרונות עובד כמורה להסטוריה. בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאונ' העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאונ' תל אביב. כותב וכותב בזמנו הפנוי. לאחרונה כתב ספר פרוזה שמחפש עדיין בית לצאת לאור. אוהב להיות בים ומחכה נואשות שיפתחו השמים לטיסות לחו"ל. חושב שאנו בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל בדורות הבאים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אנכרוניזם דוקא יש. בשנות התשעים של המאה הקודמת הגיח לחיינו תועמלן בלתי נלאה בעיקר בעיסוק בעצמו וביחס התקשורת אליו כי כמאמר השיר* "זה אני, זה אני, זה אני" *"להיות שם", יהודה פוליקר ויעק... המשך קריאה

אנכרוניזם דוקא יש. בשנות התשעים של המאה הקודמת הגיח לחיינו תועמלן בלתי נלאה בעיקר בעיסוק בעצמו וביחס התקשורת אליו כי כמאמר השיר* "זה אני, זה אני, זה אני"

*"להיות שם", יהודה פוליקר ויעקב גלעד

עוד 568 מילים ו-4 תגובות
סגירה