אילוסטרציה, יהודים מחו"ל נוטעים עצים בארץ בשיתוף קק"ל, 2010, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90

קק"ל טענה בביהמ"ש: מותר להעדיף לפטר פלסטינים

מעקב זמן ישראל: בביה"ד לעבודה נחשף כי קק"ל מפעילה שיקולים מפלים בבואה להחליט את מי לפטר ● "כשצריך לבחור בין שני עובדים, מותר להעדיף את הישראלי", טען עו"ד מטעמה ● הדיון נערך בעקבות עתירת עובדים פלסטינים ותיקים, שפוטרו ללא תנאים סוציאליים

האם קק"ל מפלה עובדים על בסיס לאומיותם ומקום מגוריהם? תחקירים שפרסמנו לאורך השנה האחרונה חשפו שוב ושוב כוונות לפטר עשרות עובדים פלסטינים ארעיים, המועסקים שם ללא תנאים סוציאליים במשך שנים.

לאחרונה, במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם סביב משבר הקורונה, נודע שוב כי עשרה עובדים פלסטינים ותיקים עומדים למצוא עצמם מפוטרים, אחרי שהועסקו בקק"ל מנעוריהם. חלק מעובדים אלה בני 60 ויותר, ומפוטרים ללא פנסיה.

גם הפעם, כמו בפעמים הקודמות, התעקשה קרן קיימת בתגובתה כי לא מופעלת מדיניות פיטורים המפלה עובדים על בסיס מקום מגוריהם או לאומיותם:

"מהלך הפיטורין כולל עובדים מכל צורות ההעסקה, ללא הבדל דת, גזע ומין… אנו נאלצים להיפרד מיהודים (שהם רוב העובדים במהלך) וערבים, נשים וגברים, ותיקים וחדשים, קבועים וארעיים", נמסר מקק"ל לזמן ישראל לפני כחודש.

אך בדיון בבית הדין לעבודה שהתקיים בשבוע שעבר, בעקבות בקשתם של עשרת העובדים להוצאת צו המניעה העוצר את פיטוריהם, נאלצו נציגי קק"ל להודות גם במניעים הלוקחים בחשבון את לאומיותם של העובדים.

"כאשר צריך מעסיק לבחור שני עובדים שהם זהים לגמרי בנתונים, אחד זר ואחד ישראלי, האם מותר לו להעדיף את הישראלי? אני טוען שמותר לו", אמר בא כוחה של קרן קיימת לישראל בדיון. עוד ניסה לטעון נציג קק"ל, כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אינו חל על פלסטינים, מכיוון שהוראות החוק מתייחסות לאיסור אפליה מטעמי לאומיות, לא אזרחות. "אני חולק על כך שאדם שהוא תושב הרשות הפלסטינית יש לו לאומיות שונה. יש לו אזרחות שונה", טען עוה"ד של קק"ל.

עו"ד חנוך רובין, המייצג את המפוטרים, טען בדיון כי מדובר באפליה לכל דבר: "אנו טוענים שיש אפליה מטעמי לאומיות ומקום מגורים – הרשות הפלסטינית.

"מקום מגורים מופיע בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. המחלוקת העיקרית היא לאומיות. לא הופתעתי לשמוע את חברי (מקק"ל, א"ה) טוען שהפירוש הנכון של המילה לאומיות בחוק שוויון הזדמנויות לא נוגע לעובד זר", אמר רובין, שטען כי במהלך הדיונים דווח לו גם על ידי היועצת המשפטית של קק"ל כי מערכת החוק הישראלית מעדיפה בפיטורין את הערך של העסקת ישראלים. "אני לא מופתע מהטענה הזאת. שמעתי אותה ופניתי גם לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה".

בעבר, מתחו בכירים בארגון ביקורת עזה על מדיניות "מפלה וגזענית", וחשיפת התכניות בזמן ישראל, הביאו לדחייה של כמה מגלי הפיטורים הקודמים, בהם סבב פיטורים במרץ 2019 – שנעצר, וסבב פיטורים נוסף בספטמבר – שהוקפא.

במסגרת הסבב הנוכחי נודע כי קק"ל תפטר 50 עובדים, 15 מתוכם עובדים קבועים הזכאים לפנסיה תקציבית ו-35 ארעיים. הטענה לאפליה מבוססת, בין השאר, על העובדה שהעובדים הארעיים הישראלים עובדים פחות מ-5 שנים בארגון, ויש להם זכויות סוציאליות, בעוד לפלסטינים, רובם ותיקים מאד, אין.

הטענה לאפליה מבוססת, בין השאר, על העובדה שהעובדים הארעיים הישראלים עובדים פחות מ-5 שנים בארגון, ויש להם זכויות סוציאליות, בעוד לפלסטינים, רובם ותיקים מאד, אין

עם העותרים נמנים עובדים ותיקים של הקרן הקיימת מאזור בית לחם וסביבתה, בהם מוחמד טמיזה, 55, שעובד בקק"ל מגיל 15, כבר 42 שנה, וקראקע ג'מיל מבית לחם, שעובד בקק"ל כבר 31 שנים באותו התפקיד ובאותם התנאים. מפוטר נוסף, עיסא טמיזה, אב לתשעה, עובד שם 47 שנים, מאז שהיה בן 16.

גורמים בקק"ל טוענים כי לפחות 18 עובדים ישראלים ארעיים הסכימו לפרישה מרצון, כך שבפועל ייתכן שמספר העובדים הישראלים יהיה קטן מכפי שקק"ל מציגה. בנוסף, הגיעה לידינו רשימה של כ-15 עובדים ישראלים במרחב מרכז, אשר נקלטו לעבודה לאחר העובדים הפלסטינים – ובכל זאת קיבלו לאחרונה קביעות.

אילוסטרציה, נטיעות לט"ו בשבט בשיתוף קק"ל בחיפה, 2017, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Zeliger/Flash90     )
אילוסטרציה, נטיעות לט"ו בשבט בשיתוף קק"ל חיפה, 2017, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

בעבר מסרה קק"ל בתגובתה כי:

"כחלק ממהלך התייעלות כולל שעוברת קק"ל בשנים האחרונות ולאור משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות הקשות על הארגון, מבצעת קק"ל מהלך של צמצום בכוח אדם במסגרת פרישה מנוהלת והפסקת העסקת עובדים קבועים וארעיים. המהלך כולל עובדים מכל צורות ההעסקה, ללא הבדל של דת, גזע ומין וזוהי אינה ססמה ריקה אלא מציאות עובדתית בה אנו נאלצים להיפרד מיהודים (שהם רוב העובדים במהלך) וערבים, נשים וגברים, ותיקים וחדשים, קבועים וארעיים. אף אחד אינו מפוטר בשל היותו פלסטיני – אך היותו של עובד פלסטיני גם אינה מעניקה לו חסינות".

לא נמסרה כעת תגובה נוספת. הדיון הבא בעתירה נקבע לחודש נובמבר.

עוד 601 מילים
סגירה